Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
233 online brugere
2984 online annoncer
SælgesKøbes

Loddekolbe SMD+

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  23/11-16 02:11
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Hej.

Nu starter jeg nok en længere religionskrig, men here it goes...

Jeg vil gerne til at begynde at bygge lidt med SMD og min gamle 220V loddekolbe virker en anelse i overkanten.
Derfor vil jeg gerne høre nogle bud på hvad jeg evt. skal kigge efter som min ny arbejdshest til lodning. Jeg sidder ikke og lodder hver dag og jeg har heller ikke ambitioner om at lodde de helt mikroskopiske komponenter.
Det må meget gerne være en loddekolbe der både kan bruges til SMD og gennem hul komponenter hvis det kan lade sig gøre.

:-)

----------
Hilsen
Jens

#2  23/11-16 07:53
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #1:
Jeg har arbejdet med SMD i mange år og brugt det privat også. Jeg har for det meste brugt min standard weller med en spids spids. (Undskyld for formuleringen.) Det jeg har fundet ud af er at det er væsentligt vigtigere at have en spids pincet end en lille lodekolbe.
Hvis spidsen på kolden er meget smal er det nok en god ide at gå lidt op i temperatur dvs fra en 7'er spids til en 8'er. Skiftet vil medføre at du har varme nok til de "normale" komponenter samtidigt med at du kan med lethed lode på de små. Mit foretrukne smd komponentstørrelse er 0805. Men det er en smag og øjen sag.
Held og lykke.

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#3  23/11-16 08:01
Deleted user
Indlæg: 2148

#4  23/11-16 10:18
Deleted user
Indlæg: 572
Når du så har fået loddekolben som virker, vil jeg anbefale at du finder nogle kasserede print, med SMD, og øver i at afmontere og derefter gen-montere komponenterne. Så får man øvelsen uden at man ødelægger sine nye komponenter/print.

#5  23/11-16 10:47
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #

Tak for de gode svar.
Må jeg spørge hvad i selv har stående på bordet og hvad i vil anbefale hvis i skulle komme med et bud på noget der var lidt bedre og hvad i vil anbefale hvis i skulle pege på noget der er lige så godt men lidt billigere.
Jeg er helt grøn indenfor det med SMD så jeg har brug for lidt konkret vejledning her. :-)
Jeg har kikket på Wellers hjemmeside og der er ufatteligt meget at vælge imellem og mange spidser. Min fornemmelse er at Weller er det mest udbredte mærke i DK? Er der andre jeg bør kikke på også?

----------
Hilsen
Jens

#6  23/11-16 10:57
Deleted user
Indlæg: 572
Svar til #5:
Weller er et godt mærke. Min ældste kolbe er over 30 år gammel, har været tændt rigtig mange timer og virker stadigvæk :-)

#7  23/11-16 11:08
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
Svar til #5:
Jeg bruger osse min gamle Weller med en "spids od", hi.
Går aldrig under 0805, dem kan jeg lige ane.

Mvh Ebbe

----------
Mvh Ebbe.

#8  23/11-16 11:38
Henrik W./oz2hwp
Indlæg: 54
Svar til #1:

På arbejdet lodder vi en del SMD til demoer, altså opstillinger der skal fungere men ikke nødvendigvis være højstabilt.

For os fungerer det med luplampe, pincet til at holde komponenten og tynd loddespids på en Weller WS-51 station. Vi bruger alm 60/40 tin, det er nemmere at arbejde med. Vi lodder 0805 og 0603 uden problemer. Vi har også en WTCPS som vi bruger af og til og det fungerer fint med en 7'er spids.

mvh Henrik W.

----------
Vy 73 de oz2hwp
Henrik

Redigeret 23/11-16 11:42
#9  23/11-16 11:50
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
Svar til #5:
Jeg bruger Hakko, weller, og varmluft samt en hjemmebygget loddeovn

Prøv at se på Cypax ´s hjemmeside

mvh
Paul

Redigeret 23/11-16 11:51
#10  23/11-16 14:31
Jan Thøgersen

Indlæg: 76
Svar til #1:

Der var en JBC Advanced loddekolbe til salg her på siden. Hvis den stadig er her, så er den nok på side 2-4 stykker.

Dem har jeg selv nogle stykker af og jeg er SUPER glad for dem. Det tager 2 sekunder at varme den op og eller skifte loddespids.

Loddekolben fra øverste hylde :-) Men den her på siden var til en meget fair pris. Mener det var 1400,-

/Jan

#11  23/11-16 15:00
søren/oz4zat
Indlæg: 701
Svar til #10:
jeg har håndloddet SMD i mange år.
Min foretrukne loddekolbe er en Weller WSP80 med et pænt udvalg af spidser.
Jeg har en ældre JBC varmluftstation - den bruges primært til krympning af flex og udlodning af SMD-komponenter, men dur ikke til ilodning idet luftstrømmen meget nemt sender komponenterne på flyveture ;-)
Nogle print har jeg loddet i en almindelig bageovn med en styring som jeg har købt hos pcb-pool.
Jeg bruger altid en luplampe og til tider et mikroskop med 10 gange forstørrelse.
Udloddelitze (tyndt) er et absolut nødvendigt hjælpemiddel.
Det hele kræver en del øvelse og jeg kan anbefale at man først leger med ud- og ilodning på nogle kasserede print .
Altsammen kræver det at man har en meget rolig hånd, gode øjne og masser af lys.
Endelig så holder jeg mig helst fra blyfrit loddetin.
/søren

----------
Glemmer du - så husker nettet - bit for bit.
færdes også på http://rdeforum.dk

#12  23/11-16 18:56
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #1:
Ups... glemte loddetinnet.
Jeg bruger tin med lidt sølv i. Det er især godt hvis man har sine komponenter liggende mere end 3 måneder. Ja 3 måneder!
Det er især problem med kondensatorer. Deres lodbarhed falder med tiden. I produktionssammenhæng siger man 3 måneder.
Men uanset hvad det er væsentligt lettere at lodde med.

Held og lykke

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#13  23/11-16 19:34
søren/oz4zat
Indlæg: 701
Svar til #12:
Hej Istvan

Det vidste jeg ikke, men jeg har observeret vanskeligheder med at lodde på "ældre" komponenter uden at tænke nærmere over det.
Er det meget lettere når man bruger tin med sølv i ? Hvad er blandingsforholdet ?
Med sølv i skal man lodde ved en højere temperatur - det har jeg helst ville undgå.

/søren


----------
Glemmer du - så husker nettet - bit for bit.
færdes også på http://rdeforum.dk

#14  23/11-16 19:46
Christian Eriksen
Indlæg: 41
Svar til #1:
Jeg bruger en Weller WSD80 med en mejsel spids. De helt koniske er efter min mening ikke så gode som man måske kunne tro. Jeg har flere og skifter altid tilbage til en smal mejsel. En bøjet mejsel kan også være en fordel. Til SMD kredse bruger jeg drag soldering med en speciel 'hul' spids der har en lille konkav hulning der kan holde på en dråbe loddetin.

Tynd og god loddetin er vigtigt, og evt. noget flydende flux eller pasta. Jeg foretrækker en (tæt på) mikroskopisk dråbe pasta fra sprøjte med en meget lille doseringsnål. Har i længere tid haft en Nordson EFD dispenser station stående jeg ikke engang har prøvet da sprøjte med nål fungerer glimrende for mig.

Varmluft med loddepasta, igen fra sprøjte med meget lille doseringsnål, kan også bruges men som nævnt flyver komponenterne let væk. Det kræver dog at man bruger en pincet til at holde dem nede til tinnet er smeltet. Luftstrømmen skal heller ikke være for kraftig da allerede loddede komponenter tæt på i værste fald så også kan blæse væk. Reflow i ovn med pasta er helt sikkert også en mulighed, og noget jeg selv har planer om at få gang i snart men har endnu ikke besluttet mig for hvilken ovn og controller.

Min Weller er jeg ret glad for og har brugt den i mange år, og håber at bruge den i mange år endnu, men regner med at anskaffe en ekstra, enten Ersa, JBC eller Metcal. Med en brugt Weller med temperaturstyring og et mindre udvalg af spidser kommer du nok langt. En Hakko FX-888D (ikke klon) kan bestemt også være en mulighed, som jeg dog ikke har erfaring med, og den kan købes til små €100 plus €5-6 per spids.

Redigeret 23/11-16 19:49
#15  23/11-16 19:48
OZ7ADZ, Niels

Indlæg: 155
Svar til #1:

https://www.youtube.com/watch?v=C1LaAxjsBfY

Du kunne måske finde et par tips her. Jeg bruger forresten ofte en loddekolbe som denne: http://www.midtkom.dk/shop/loddestation-hq-sold er-588p.html. Jeg har bare en lidt anden station til min, men kolben er den samme.

----------
Vy 73 de Niels, OZ7ADZ

#16  23/11-16 20:35
Michel Sommer, OZ1SQT
Indlæg: 154
Svar til #4:

Disse sæt er også en mulighed, til lidt loddeøvelser

http://www.aliexpress.com/item/Skill-Training-S MD-SMT-Components-Practice-Board-Shield- Kit-For-DIY/32729266703.html?spm=2114.01 010208.3.92.ch2oBb&ws_ab_test=searchweb0 _0,searchweb201602_2_10065_10068_10000007_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10033_10059_10032_10099_10078_10079_10077_10073_10097_10100_10096_10070_423_10052_10050_424_10051,searchweb201603_2&btsid=5841f70f-5841-4d47-9aa1-3fa0cd5b59e1

http://www.aliexpress.com/item/2016-New-Both-Si des-SMT-SMD-Electronic-Component-Welding -Practice-Board-PCB-Soldering-DIY-Kit-Sk ill/32595680463.html?spm=2114.01010208.3 .125.ch2oBb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10000007_10084_10083_10080_10082_10081_10060_10061_10062_10056_10055_10037_10054_10033_10059_10032_10099_10078_10079_10077_10073_10097_10100_10096_10070_423_10052_10050_424_10051,searchweb201603_2&btsid=5841f70f-5841-4d47-9aa1-3fa0cd5b59e1

----------
/OZ1SQT & OV2W

#17  23/11-16 20:44
Ole Nyboe
Indlæg: 24
Svar til #5:
Jeg kan (varmt) anbefale Weller WTCP-S eller 50 eller 51!

#18  23/11-16 21:18
Erik
Indlæg: 1917
Svar til #1:
Jeg bruger den billigste Vellmann VTS130C med tynd spids. PTC varmelegemet gør temperaturen stabil og gør den nem og hurtig at arbejde med. Bruger tin/bly lod. Købte en lille aktiv antenne som byggesæt for at lære teknikken, der var en fin lille begyndervejledning med! http://www.box73.de/product_info.php?products_i d=2434
vh erik

----------
Mest SWL :-)

#19  24/11-16 07:42
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #13:
Hej Søren,
Jo... desværre så er komponenter ligesom agurker - de holder ikke lang tid. Problemet er at terminalerne de har med at ire. Det går faktisk ret hurtigt. Det tin jeg har, har et sølv indhold på 2%. Det kræver ikke højere temperatur.

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#20  24/11-16 09:17
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #
Endnu en gang tak for alle de gode råd og tips.

Jeg har godt lagt mærke til at der er mange der bruger en pen med flux til det de laver inden de overhovedet begynder at lodde. Det er jeg jo ikke så vant til når jeg lodder med alm. 60/40 tin.

Efter jeg kikkede lidt på det så så jeg at der er noget af det der er så aggressivt at det æder print banerne hvis bare det får lov til at ligge natten over uden at blive renset af... Er der noget i kan anbefale som ikke gør det, men stadig virker godt?
Jeg regner med at købe nogen komponent samlinger i kina med modstands-serier osv. Min fornemmelse er at det så er rester fra fabrikkerne som man får? Så en pen er nok et must pga. alderen.

Weller eller Hakko?
Det er nok det jeg er ved at have snævret det ned til nu. Jeg kikker lidt videre.

Jeg ved ikke om jeg får en ovn lige nu og her, men jeg kan godt se at det er noget der dur. I første omgang er det kun småting jeg kommer til at bygge i forbindelse med noget Arduino hvor størrelsen er kritisk. (Derfor SMD) så der er grænser for hvor store projekter der kommer på bænken fra dag 1.

Men så er der jo det med varmluft? Jeg syntes ikke helt jeg har set nogen lodde nye ting i med det. Er det kun til at fjerne ups'ere med eller kan jeg bruge varm luft på lav blæser-styrke til hele print på f.eks. 50x50mm?

Jeg håber i ikke går kolde på alle mine spørgsmål, men jeg vil jo gerne komme så godt fra start som muligt. :-)

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 24/11-16 09:18
#21  24/11-16 10:29
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #20:
Glem det der med flux! Det er noget f... har opfundet. Det er nemlig korrekt observeret den æder kobberet. Det kunne jeg fortælle en hel del skræklige historier om. Få fat i noget loddetin der hedder 62/36/2 hvor 2 står for sølv indholdet. Det der med ovn får du heller ikke brug for. Følg "KIS" (Keep It Simple).
Weller elle HAkko: Det er en smag sag men hvis du har en weller i forvejen så brug det.
Jeg har ikke set nogen i industrien montere smd med varmluft. Det er ikke til at have med at gøre.

Den måde jeg montere komponenter på er følgende:
Jeg planter en lille klat tin på den ene ø komponenten skal monteres på. Hvorefter jeg lodder komponenten fast der. Nu sidder dimsen fast. Så kan man lodde den (de) andre terminaler i fred og ro. Til sidst for den først forbindelse lige en lille klat til så den ikke ender med at blive til en kold lodning. Så er det gjort...

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#22  24/11-16 11:28
Hans Andersen
Indlæg: 41
Svar til #1:
Hej Jens og andre med interesse for emnet.
Dette med FLUX og ætsede baner har flere forklaringer. Her er min:
På amerikansk tin er oplyst blandingsforhold 60/40 eller andet.
FLUX er kodet som R = Resin, som en mild og ikke aktiveret flus.
RMA = Resin Mildly Activated og RA = Resin Activated.
R-typen har den ringeste evne til at rense ilt-laget på komponet/loddeø.
RA-typen er den skrappe !! Og efterlades flus på printet efter endt arbejde kan tidens tand og syreresten i flusset æde kobberbanen.

Det er altid godt at rense loddeemnerne mekanisk og umiddelbart derefter dække med en ikke aktiveret flus. Prøv med lidt harpiks opløst i isopropylalkohol.
OZ5PT, Hans

#23  24/11-16 12:14
Michael Jensen
Indlæg: 172
Svar til #21:

Hej

At glemme flux er vel nok noget af en statement.
Lad os nu lige blive ved, at det er endda meget svært at lave en lodning uden flux da dit tin vil oxidere og lave meget grimme lodninger og i mange tilfælde blive helt ubrugelige lodninger.
Der er flux i det meste loddetin og spørgsmålet er mere om der skal tilføjes mere flux end det der er i dit loddetin.
Det er en smags sag, men hvis man lodder blyfri..... Og i passer vel på milijøet :-) så kan der være god gavn i at bruge en flux pen eller noget flux gel. Det giver dig et lidt større proces vindue især når man arbejder med små komponenter 0201 og 50 u tråd.

Som loddekolbe kan anbefales noget på 80W og der over, især hvis man ønsker at bruge en meget tynd spids. Brug generelt ikke for tynde spidser, de holder ikke så længe og har i mange tilfælde ikke så god varmeledning. (der er ikke plads til meget kobber kerne).


73 de OZ1BZJ.
Michael

#24  24/11-16 16:10
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #23:
Ups... jeg var ikke klar over at der kan være folk der bruger tin uden "indbygget" flux. Jeg vidste engang at man kunne få det til elektronikformål.
Det flux udover det som tinnet er født med jeg siger man skal "glemme".

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#25  24/11-16 16:59
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #23+24:

Lige inden i kommer op at slås...
Jeg var engang for snart en levealder siden i skolepraktik på en større elektronikfabrik. Når printe'ne var færdigmonterede så blev det hele vasket i trichlorethan.. Det er der nok ikke nogen der bruger til at rense flux af med idag, men hvad bruger man så?

De ting jeg plejer at lodde får lov til at soppe i deres egen flux da det aldrig har været et problem med den 60/40 tin jeg normalt bruger (med flux-kerne). Men nu har gennem-hul komponenter jo også lidt mere at tære på.

----------
Hilsen
Jens

#26  24/11-16 17:06
Hans Andersen
Indlæg: 41
Svar til #20:
Hej Istvan.
Ikke for at drille eller andet. Men -
Sker det ikke en gang imellem, at du får en tinspids, når du fjerner kolben ??
Også selvom lodningen er blank.
Hvis loddetiden er for lang forsvinder flusmidlet og tinnet "hænger" fast i spidsen.
Kom lidt ekstra flus på og varm loddestedet igen og spidsen er væk.
Vy 73 de OZ5PT
NB. Overflødig flus kan fjernes med isopropylalkohol, men tag ikke "bad" i det.

Redigeret 24/11-16 17:10
#27  24/11-16 18:15
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 369
Svar til #26:
Ork jo det kan sagtens ske . det med tinspidsen altså. Men det er let klaret. Det jeg prøver at sige er at der er ingen grund til at fedte rundt med noget løs fluxmidel. Og som nævnt højere op her så vaskede man printene i gamle dage med det der giftige blegemidel. Det har man heldigvis holdt op med. Det harpiks som er i alm. loddetin er faktisk ganske harmløs og giver sjældent problemer. Det er noget helt andet når man taler om loddepasta. Nå men der er vist ikke ret meget jeg kan bidrage med mere andet end - prøv og find din egen metode der virker for dig. Der er givet mange informationer her så der er rigeligt at gå i gang med.
Held og lykke

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

Redigeret 24/11-16 18:16
#28  24/11-16 19:56
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #

Ja, så jeg vil gerne give bokseringen fri og sige mange tak for alle de gode råd i er kommet med.


----------
Hilsen
Jens

#29  24/11-16 20:03
Torben Wridt, OZ6TW
Indlæg: 308
Svar til #27:
Dr Istvan!

Det er mange år siden, at flusmidlet var harpiks (kaldet kolofonium). I dag er det er "skummel" sag som ikke mange kender sammensætningen af. Og det er jo grundet flusset, at Arbejdstilsynet kræver procesudsugning. Midlet er så hemmelighedsfuldt, at det end ikke fremgår af leverandørdatabladene, men kun er kendt af miljømyndighederne. "Løst" flus er påkrævet hvis man bl.a. skal efterlodde, så er det yderst nødvendigt!! En efterrensning med rigelige mængder af isopropanol er nødvendig for at fjerne evt. rester af de aktivatorer som findes i flusset.

Og så en lille detalje ang. lodning på SMD-komponenter. Det er en rigtig god idé at anvende loddetin med min. 2% sølv. Det er for at undgå kemisk nedbrydning af den ultratynde sølvbelægning som findes på loddedelen af en SMD-komponent.

73s!
Torben, OZ6TW

#30  25/11-16 03:40
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #1:


WELLER
ESD
Med Meget Spidse og Lange Spidser..
Du kan få Runde .. Spidser
Og "" Meget små "" Mejsel Spidser
Og Variabel temperatur..
15 Watt
25 Watt
50 Watt
eller endnu Bedre Varm Luft
Så Hænger Komponenterne Ikke i spidsen på Kolpen
Pga Overflade spændingen i Tinnet Får dem til at "" klistre ""

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke Råbe
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#31  25/11-16 07:44
Marius andersen.OZ3MA
Indlæg: 135


Hejsa

Jeg købte sådan en lode station i foråret og den er jeg meget godt tilfreds med.

http://www.butik4281.dk/butik/index.php?main_pa ge=product_info&cPath=20_21&products_id= 369

Mvh

Marius

vy 73 DEOZ3MA

#32  25/11-16 19:30
Deleted user
Indlæg: 203
Svar til #1: hey jens
jeg kører med en weller loddestation til små 800, der kan fås flere spidser og de er ik dyre, ang tin kan jeg varmt anbefale at købe på Bang Good .com de har alle slags tin til små priser, og det er portofrit, for et meget lille beløb får du forsikring trac and trace på stort set hver pakke, jeg har handlet med dem nok 40 gange og ikke en eneste pakke er snuppet i tolden, og der er lige fra tin til måle værktøj jeg har købt


----------
oz8kc

#33  25/11-16 20:16
Les OZ1GPZ
Indlæg: 103

Redigeret 25/11-16 20:17
#34  26/11-16 05:22
Marius andersen.OZ3MA
Indlæg: 135
Svar til #33:

Hejsa

Ja det er det.

Hilsen Marius

vy 73 DE OZ3MA

#35  26/11-16 21:41
Les OZ1GPZ
Indlæg: 103
Svar til #34:
Hej Marius.


Jeg skal have sådan en til rep..af plastik dele på biler kofanger osv.

Prisen omregnet ca. 400kr man kan også købe fyld(plastik) og forskelige dyser.

De har også en 872d med afkøling af varme legme prisen er også omkring de 400


Hilsen Les OZ1GPZ

#36  27/11-16 01:03
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til # 1

Jup 2 eller 4 % Sølv
altid Blanke Lodninger..
Og Og Og
DU MÅ IKKE BRUGE ALMINDELIGT TIN TIL PA TRIN!!!
KUN TIN med SØLV i.. ..

Dem der Gør det er .. Nååh jaaah Jeg har Bare vendt mine underbukser
Og Sokker.. Så nu vender der Lugter UD AF..

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke Råbe
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#37  28/11-16 00:11
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #33:
Der der firma Allegro, hvor sender de fra?
Bliver tingene sendt fra Polen, altså i EU eller kommer de fra østen?

----------
Hilsen
Jens

#38  28/11-16 10:04
Erik
Indlæg: 1917
Svar til #37:
Hotair er et polsk firma http://www.hotair.pl Butikken finder du under fanen SKLEP. Brug Google oversæt el.lign. De snakker sikkert engelsk eller tysk. Er de kede af at handle og sende til Danmark finder vi nok en løsning, jeg kender en del flinke og hjælpsomme polakker :-) Allegro er så vidt jeg ved en polsk og international internet handelsplatform. Kursen på polske plz er 1,8 - 1,9
vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 28/11-16 10:06
#39  28/11-16 13:22
Richo Andersen - OZ1RA

Indlæg: 127
Svar til #1:
Jeg startede for 4-5år siden med SMD.
Jeg anskaffede en "varmluft" til udlodning, og det fungerer fint.
Er det bare en modstand eller kondensator, holder jeg bare loddekolben, så den rammer begge loddesteder samtidig.

Jeg købte en spids (helt spids), men det var en fejl.
Nu bruger jeg en "mejsel" 0,8mm, og er det meget tyndt, drejer jeg spidsen 90 grader (bruger kanten)

Jeg bruger somme tider fluxpen (CW8100 fra ITW Chemtronics), og selvom det er en "noclean", renser jeg til sidst med "KONTAKT LR" (Kontakt 361)
http://www.reichelt.de/index.html?ACTION=3;ARTI CLE=26015;SEARCH=LR%20kontakt

UdloddeLitze er et must - har også udloddestation og alm. tinsuger, men det er udloddelitzen der vinder de fleste gange.

Ved varmluft-udlodning, bruger varmebestandig tape "Kapton tape"
https://www.alabazar.dk/shop_dk/heat-resistant-k apton-tape.html

Loddetin er Multicore 60/40 0,5mm , men har også blyfri i alle tykkelser . Tin med sølv bruger jeg kun til lodning på guldbelagte komponenter - det er fint, men for dyrt.

Til daglig bruger jeg en Weller med indstillelig temperatur, men har også en billig kinesisk som fulgte med vacum-udloddestationen, og med den rigtige spids, er den også udmærket.

Meget af det jeg laver sidder udendørs, og det behandler jeg med
http://www.reichelt.de/index.html?ACTION=3;ARTI CLE=9514;SEARCH=urethan

Selvom det er rart med en masse udstyr, kommer du meget langt med en tynd spids (ikke sylespids), tyndt loddetin, og noget udloddelitze

Mit BEDSTE råd er at få inspiration på YouTube.
https://www.youtube.com/results?search_query=smd +soldering

God fornøjelse

/Richo



Redigeret 28/11-16 13:28
Denne tråd er lukket for nye indlæg