#1 | 03/11-24 21:16 |
---|---|
Flemming Hessel
Indlæg: 115
|
Hej alle
Jeg har fået foræret en delvis adskilt TenTec Agronaut 509. Giveren oplyste at VFO afstemningen havde sat sig fast, hvilket jeg også kunne konstatere. Princippet er permabilitets afstemning, hvor en jernkerne via et friktionsdrev skrues ind og ud i spolen. Systemet har været anvendt i flere af Ten-Tecs modeller, og med tiden har det smøremiddel, der er anvendt, åbenbart en tendens til at størkne, så systemet går ujævnt eller - som i mit tilfælde - sætter sig helt fast. Ten Tec har tidligere solgt et reparations sæt; men det fås ikke mere. Ved at skille stationen yderlige ad og ved at anvende denatureret sprit samt en del ”vold” har jeg fået mekanikken til at virke igen og renset den for gammelt smøremiddel og snavs. Problemet er nu, hvad skal jeg bruge til at smøre systemet med, inden jeg samler det igen? På nettet anbefaler nogen ”Tri-Flow lubricant”. Det fås, så vidt jeg har fundet ud af – kun i større mængder. Jeg har kun brug for en lille portion. Er der nogen, der har et godt forslag til, hvad man kan anvende til en overkommelig pris. Gerne med tips om, hvor man kan købe det. Vy 73 Flemming, OZ8XW |
#2 | 03/11-24 21:32 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 408
|
Svar til #1:
Tri flow er et udmærket smøremiddel ( husk at ryste beholderen kraftigt inden brug så teflonen fordeles i olien. Det kan som regel købes hos cykelhandlere i mindre mængder. ---------- Den anden Max. |
#3 | 03/11-24 21:37 |
---|---|
Jan Anderschou
Indlæg: 417
|
Svar til #1:
Prøv at søge på "Teflon olie", det kan sikkert hjælpe. ---------- Vy 73 de OZ3QY Jan |
#4 | 03/11-24 22:27 |
---|---|
Kjeld Thomsen - OZ1FF
Indlæg: 624
|
Svar til #1:
Teflonolie på spraydåse fås til rimelige priser i Biltema. Det er også særdeles anvendeligt til at smøre alt fra kædesave til knirkende dørhængsler og m.m. Har brugt TriFlow og lignende mindst de sidste 45 år med gode resultater. ---------- OZ1FF QRV 1,3 - 47 GHz |
#5 | 03/11-24 23:02 |
---|---|
OZ5DM - David
Indlæg: 447
|
Svar til #1:
Hej Flemming. Ved brug af teflonolie (PTFE) skal dåsen rystes kraftigt, som det skrives. Blæs en dosis ud "i det blå" (måske helst på et stykke papir) for at sikre at det velblandede (rystede) produkt når frem til objektet. Brug det sparsomt og vær helt sikker på at diverse bejg rester er opløst og dryppet fra emnet. Isopropylalkohol, er fint nok- dog vil jeg anbefale kontaktrens uden smøre middel. Alternativt kan kontaktrens med smøremiddel benyttes, undgå således brug af PTFE olie der med tiden vil ændre karakteristik, som du oplevede . Husk at denatureret sprit efterlader urenheder. ---------- 73 de OZ5DM/David "Phone er phantastisk" Redigeret 03/11-24 23:05
|
#6 | 04/11-24 09:24 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 408
|
Svar til #5:
Isopropylalkohol er fint til formålet, det er mekanik han skulle løsne, ikke en kontakt. ---------- Den anden Max. |
#7 | 04/11-24 15:03 |
---|---|
OZ5DM - David
Indlæg: 447
|
Svar til #6:
Hej Max. "Fint nok".. Forstået som brugbart men ikke optimalt... Jeg forstår det som at Flemming allerede er kommet udover frigørelsesfasen, men nu, måske, kæmper med de sidste rester klisterstads der forhindrer fri bevægelighed. Kontaktrens er godt til mangt og meget- udover kontakter. Mekaniske/ bevægelige dele, generelt, er ofte glade for en sjat kontaktrens ved besværet gang- det er kradse sager med gode egenskaber ift. uddrivelse af snask. Til smøring af drevet vil jeg gå efter PTFE løsningen, i begrænsede mængder, eller forsøgsvis kontaktrens med smøremiddel. ---------- 73 de OZ5DM/David "Phone er phantastisk" Redigeret 04/11-24 15:07
|
#8 | 04/11-24 15:25 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 408
|
Svar til #7:
Ja men denatureret sprit er lige så godt i det tilfælde, den smule der er i spritten skader ikke mekanikken. Alternativt kan man bruge isopropylalkohol. Kontaktrens er skadeligt for alt, jeg har aldrig brugt det. ---------- Den anden Max. Redigeret 04/11-24 15:26
|
#9 | 05/11-24 09:38 |
---|---|
Flemming Hessel
Indlæg: 115
|
Svar til #8:
Tak for svarene. Jeg har ved at lede efter teflon olie fundet flere steder, hvor der kan købes mindre protioner, så det vil jeg gå efter og tak endnu engang for alle kommentarer og tips. Vy 73 OZ8XW Flemming. |
#10 | 05/11-24 09:53 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 408
|
Svar til #9:
Det er meget brugbart til mange ting, jeg har brugt det til lignende ting, men også løsnet et håndbremsekabel med det. Det virkede resten af bilens levetid. ---------- Den anden Max. |
#11 | 05/11-24 12:21 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1930
|
Svar til #1 og #9:
Den der står her hos mig er smurt med almindelig syrefri symaskine olie. Et par dråber. Det har virket fortrinlig i 15 år. Vandfrit Vaseline kan sikkert også bruges, et ultratyndt lag på overfladerne. Vh Erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 05/11-24 12:22
|
#12 | 05/11-24 19:06 |
---|---|
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
|
Svar til #1:
Jeg anvender super lube til smøring. Det er vandafvisende, syrefrit og fordamper ikke. Jeg plejer at anvende en passende blanding af super lube olie/spray og super lube fedt så det bliver der det skal være. Super lube fedt alene "falder af". Efter et døgns tid er smøringen typisk blevet bedre. Jeg har splittet to "gammeldags" nye cykeldynamoer (metal/nylon) ad og de havde ingen rulleproblemer mange år efter. Krank, nav og bremsekabler/gearkabler blev også smurt/søbet ind super lube - ingen problemer med fastfrosne kabler. Hvor wirene var bar blev wirene dog korroderet med tid (mange år). Jeg anvender det også i batterilygter til gevind, o-ringe og batteriovergange (fugt har ingen adgang=ingen elektrolyse). Må ikke anvendes på elektriske omskifterflade, da gnister kan forkulle smøremidlet. Virker i intervallet -43°C to 232°C - så viskositeten variere ikke meget, hvilket er godt. (tri-flow lader til at indeholde råolie-produkter som formentlig vil fordampe eller hærde med tiden?: http://www.dgoffice.com/(S(efmsp0ggfyo5wfa0igvj 0dct))/SDS_GetFile.aspx?SDSId=7964&AutoR esolve=True&RegulationLanguageId=1 ) https://www.super-lube.com/multi-purpose-lubrica nt-with-syncolon https://www.super-lube.com/multi-purpose-synthet ic-oil-with-syncolon-ptfe-non-aerosol-2 https://www.super-lube.com/Content/Images/upload ed/documents/TDS/Technical_Data_Sheet_Mu lti_Use_Oil_Non_Aerosol_Pump.pdf Citat: "... Prevents rust and corrosion ... Will not attract dust ... Displaces moisture ... Food processing equipment ..." https://www.super-lube.com/metal-protectant-and- corrosion-inhibitor https://www.pricerunner.dk/pl/692-3200088461/Cyk eltilbehoer/Super-Lube-Olie-Spray-200ml- Sammenlign-Priser - Søgning: https://www.google.com/search?q=TenTec+Argonaut+ 509+pto+grease Læs i: https://jimkerkhoff.com/2023/04/26/how-to-restor e-a-classic-argonaut-qrp-rig/#Another_Fr ozen_PTO backup: https://web.archive.org/web/20230514045038/https ://jimkerkhoff.com/2023/04/26/how-to-res tore-a-classic-argonaut-qrp-rig/#Another _Frozen_PTO TenTec Argonaut 509: http://w0ep.us/OM/?p=6831 backup: https://web.archive.org/web/20241105184601/http: //w0ep.us/OM/?p=6831 Citat: "... The tuning mechanism they used, called a PTO, was built with lubricating grease which eventually solidifies. ... I reassembled using white lithium grease. ..." Replacement of 580 Delta PTO lubricant: https://groups.io/g/TenTec/topic/replacement_of_ 580_delta_pto/104001408 backup: https://web.archive.org/web/20241105184951/https ://groups.io/g/TenTec/topic/replacement_ of_580_delta_pto/104001408 Citat: "... Here’s how I fixed my PTO: First, remove the knob and flange, per manual instructions. Use a hypodermic needle to squirt denatured alcohol into the bearing housing on the tuning shaft. Do not use isopropyl alcohol, as it has water in it. Rotate the shaft from end to end many times to remove the old grease. Then spray Tri-Flow lubricant into the bearings, and again turn the shaft many times from end to end. It may quite a while, but eventually you will feel the tuning begin to loosen up. The PTO I fixed is still working well after two years. ..." - Hvis det er metal mod nylon, må dette glideleje ikke smøres - faktisk anbefales det at fjerne smørremiddel her, da det kan være årsagen den store friktion. Det anbefales til Drake 4 PTO: Drake PTO: Smooth and Silky!: http://www.wb4hfn.com/DRAKE/DrakeArticles/PTO/D rake_PTO.htm backup: https://web.archive.org/web/20230605131109/http: //www.wb4hfn.com/DRAKE/DrakeArticles/PTO /Drake_PTO.htm Citat: "... What causes the problem, how do I tell if this repair will work? The biggest culprit is oil. The dial mechanism is meant to work DRY, and (other than the ball-bearing raceway and worm-drive) should never be lubricated. If your gears look greasy, oily, or otherwise WET, your radio's been hosed and you need to (at least) clean the gears and get back to the basic dry nylon. The problem is that nylon is oil-philic and expands when oiled. So, those tight fitting plastic boss/bushing pairs become an interference fit, and get very hard to turn. This procedure is basically removal of oil, and mild sanding of the surfaces to return them to the proper fit. There are three main sites for problems, and they each introduce unwanted friction in a slightly different way. The three sites are: * The ball bearing raceway. The grease here gets dry and hard, and make everything feel sluggish. If this is the only problem your radio has, you're in luck, because it's easy to fix WITHOUT DISASSEMBLY! If you want to try fixing just this, jump ahead to step Four-C below and give it a go. Be careful not to get oil on any other spot, or you could make things much worse! * The brass boss inside the plastic gear/bushing. As shown in the photos below, this is the innermost gear-related bushing, and the first contact with plastic as you go outward from the central shaft. If it's been oiled, the pair will need cleaning and the inside of the gear will need to be lightly sanded. * The plastic boss on the inter-dial gear assembly. This is the interface between two plastic parts, in a boss/bushing arrangement. If they've been oiled they will BOTH swell; it's usually the tightest point in mis-functioning assembly. ..." Drake Mods - PTO Notes. Authored by VE3EFJ. http://www.zerobeat.net/drakelist/drakemod/drmo d31.html backup: https://web.archive.org/web/20230726082410/http: //www.zerobeat.net/drakelist/drakemod/dr mod31.html Citat: "... PTO Lubrication. Given the age of these unit, the grease is starting to dry out. Its possible that it may even has run away slightly after seeing God knows what use in a car or in a hot tent on Field Day many years ago. Most important is to lubricate that worm gear. I use Teflon spray lube. Just use the slightest bit. Too much is much worse than too little. The dial mech should offer only slight resistance to the tuning knob. You should be able to fast spin the tuning knob by placing your index finger on the outside of the knob and rotating your hand. If you cannot do this, then you have some kind of a prob- lem in the PTO dial mech. ... PTO Seizure. I had one report of a PTO that locked up solid on a TR4. This apparently happened very suddenly. The clue is the knowledge that the transceivers run very warm, and the lubricant is 20 to 27 years old. ..." - Kig evt også på: #3: Rensning af drejeomskifter: https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&o bj=82632 Jeg har ingen anelse om plast og andre ikke-metal bliver ændret af Polyphenyl ether. #8: Hvor køber i kabel ?: https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&o bj=68975 Citat: "... Har ikke prøvet følgende: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphenyl_ether Citat: "... Polyphenyl ether lubricants have a 30-year history of commercial service for connectors with precious and base metal contacts in telecom, automotive, aerospace, instrumentation and general-purpose applications.[9][10] In addition to maintaining the current flow and providing long-term lubrication, PPEs offer protection to connectors against aggressive acidic and oxidative environments. By providing a protective surface film, polyphenyl ethers not only protect connectors against corrosion but also against vibration-related wear and abrasion that leads to fretting wear. The devices that benefit from the specialized properties of PPEs include cell phones, printers, and a variety of other electronic appliances. The protection lasts for decades or for the life of the equipment. ..." ..." Frequently Asked Questions on the Use of Polyphenyl Ether connector lubricants: https://www.mgchemicals.com/downloads/pdf/801B_f aq.pdf backup: https://web.archive.org/web/20170826063020/https ://www.mgchemicals.com/downloads/pdf/801 B_faq.pdf Citat: "... The polyphenyl ethers (PPE's) in use today as connector lubricants were developed in the 1950's for use as high temperature turbine lubricants ..." ---------- Glenn, OZ1HFT Redigeret 05/11-24 20:55
|