Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
113 online brugere
3037 online annoncer
SælgesKøbes

Styring via squelch


#1  08/05-26 15:23
Fabio
Indlæg: 37
Hej allesammen!

Jeg har behov for at styre noget eksternt udstyr, der kører 230 Volt, ved hjælp af signalet fra squelch på en Icom IC-735, sådan at det eksterne udstyr går i gang, så snart et signal åbner for squelchen.

Det mest oplagte er at bruge et relæ, men jeg aner ikke, hvordan det kan foregå i praksis. Radioen har to ”accessory connectors”, der ligner DIN-stik med flere ekstra ben. Det ene stik, som hedder ACC (1), har bl.a. et ben, der er fast forbundet til +13,8 V fra strømforsyningen, et ben, der er forbundet til stel, og så et ben, der forbindes med stel, så snart et signal åbner for squelch. Jeg tænkte at forbinde 13,8 volt-benet til + på relæet og squelch-benet til minus på relæet, men med spærret squelch måler jeg +7,5 V på squelch-benet, så jeg er lidt betænkelig. Desuden har relæet og radioen ikke et fælles stel, så jeg ved ikke engang, om opstillingen vil virke.

Er der nogen, der har forstand på den slags ting og kan hjælpe? Andre løsninger, f.eks. styring af relæet med en transistor, er velkomne.

På forhånd tak
Fabio, OZ1KPA


Redigeret 08/05-26 15:26
#2  11/05-26 09:48
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2244
Svar til #1:
Jeg har lavet adskillige squelsh kredsløb gennem tiden, også med relæer. Og det nemmeste er at sætte en spændingsdeler (potmeter) til agc spændingen og derefter 2 kaskadekoblede transistorer til at trække relæet.

Det squelsh signal du har ud på stikket, kan sikkert også bruges hvis du nuller hvilespændingen med en Wheatstone bro.

Må man spørge hvad opstillingen skal bruges til ?

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#3  11/05-26 10:23
Knud
Indlæg: 112
Svar til #1:
Det er oplagt at bruge den terminal i ACC stikket fremfor at gøre indgreb i radioen.

Et par ting skal du være opmærksom på.

1. Træk ikke din relæ spole direkte men sæt en transistor imellem med en beskyttelsesdiode hen over relæ spolen.

2. Jeg ville helt sikker sætte et timing kredsløb (555 IC) imellem sådan at squelch skal være åben et sykke tid inden relæet aktiveres ellers vil alle små "knas" trigge relæet.

Mvh
Knud

----------
OZ1DGN

#4  11/05-26 14:41
Arthur

Indlæg: 833
Svar til #1:
Ud fra det jeg kan "Google" mig til og uden at have et diagram, vil du nok kunne bruge en optokobler, hvor optokoblerens anode (+) på LED er forbundet til de 13.8 V med en modstand i serie, således at strømmen bliver den anbefalede, når pin 6 som så skal forbindes til katoden (-) på LED i optokobleren, går til stel.

Hermed bliver radioen adskilt galvanisk fra relæet.

Gert OZ4ZG

Vedhæftede filer: opto_parts.png  
#5  11/05-26 20:59
OZ1BV

Indlæg: 53
Svar til #1:
Et alternativt forslag: Lav en Arduino el. lignende løsning til at spørge radioens om status på squelch via radioens CI-V interface.
Er du ikke mester i at kode kan AI lave det for dig.

----------
Vy 73 de OZ1BV, Brian

#6  12/05-26 22:58
Fabio
Indlæg: 37
Svar til #2:

Foreløbig skal det bruges til en spolebåndoptager, der går i gang automatisk, også når jeg ikke er hjemme.
Kan du forklare lidt bedre det med Wheatstone bro? Jeg har en fornemmelse af, at kortslutningen til stel, når squelch åbnes af et signal, ikke er en rigtig kortslutning, men noget kunstigt skabt.

Her er diagrammet på radioen:
https://www.manualslib.com/manual/890308/Icom-Ic -735.html?page=149#manual

Stikket er ACC1 (nederst på diagrammet), og den squelchstyrede spænding ligger på ben 6, øverst til højre på stikket.

Hilsen
Fabio, OZ1KPA

#7  12/05-26 23:02
Fabio
Indlæg: 37
Svar til #4 (og til flere andre):

Tak, men min hovedbekymring er, at der kommer ekstra spænding på ben 6 gennem relæspolen, når relæet ikke trækker, og da ben 6 er forbundet med en masse forskellige ting, er det nok ikke sundt for radioen.

Fabio, OZ1KPA

Redigeret 12/05-26 23:03
#8  12/05-26 23:23
Sven Lundbech
Indlæg: 665
Svar til #6:

Det er oplagt at bruge ACC1 ben 6 til at styre relæet med; men du skal give lidt ekstra oplysninger for at projektet kan komme videre:

Find ud af, hvor ACC 1 ben 6 kommer fra. Jeg har nu studeret det komplette diagram af 735'eren i mere end 20 minutter og ikke fundet ud af det endnu. Kan du eller andre hjælpe?

Fortæl lidt mere om relæet: Det er 12 volt, men hvor stor strøm løber der i relæspolen, når relæet trækker på 12 volt?

Bonusinfo: Vi bringer en advarsel: IC-735 er en af Icoms radioer, der dør fuldstændig, hvis backupbatteriet dør. Skift det i tide, før det sker. Endnu en advarsel: Denne udskiftning er absolut ikke nem.

73, OZ7S Sven

#9  13/05-26 00:58
Fabio
Indlæg: 37
Svar til #8:

Jeg ved heller ikke, hvor ACC1 ben 6 kommer fra. Primært ser det ud til at komme fra Q8, men det er som sagt også forbundet med en masse andre forskellige ting, og man ved ikke rigtigt, hvad der er input og output. Hvis tingene var klare for mig, havde jeg ikke spurgt her på forummet.

Relæet kan være et hvilket som helst relæ, helst 12 V, og skal kunne tænde og slukke for 230 Volt, ca. 20-25 W

Angående det med batteriet kan jeg slet ikke genkende det, du siger. Jeg har oplevet en enkelt gang, at batteriet blev fladt, og det eneste, der skete, var, at radioen hver gang startede på 14.100 USB. Da jeg så puttede et nyt batteri i, virkede radioen ganske normalt, og den gør det den dag i dag.

I øvrigt starter radioen på 14.100 USB (i hvert fald hos mig), også når man slukker den direkte fra strømforsyningen uden at bruge on/off-kontakten på radioen - næste gang, man tænder, bliver det altså 14.100 USB. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men mere er det heller ikke.

Fabio OZ1KPA

Redigeret 13/05-26 01:17