#1 | 03/02-11 22:41 |
---|---|
Jens Sigurdson
Indlæg: 965
|
Hej
Det er godt nok lidt ved siden af men... Er der nogen der ved hvad det er for et signal der kommer ud af W-klemmen på en alm. bilgenerator og hvorfor man kan bruge det til at føde en omdrejningstæller med? De køre vel ikke lige hurtigt rundt alle sammen på forskellige biler? Mvh Jens ---------- Hilsen Jens |
#2 | 04/02-11 03:14 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #1:
Hver motor sit W-tal. Så omdrejningstælleren skal kunne decifrere det rigtige w-tal. Man kan købe "universal" omdrejningsgtællere. De kan "kalibreres" så de viser noget, der nærmer sig et omdrejningstal. Nøjagtigt visende er de ikke, men de kan hoppe op og ned og være til megen fornøjelse for svagt hørende. Jeg vil tro, at en snor fra speederen op til en fjedervægt, hvis modsatte ende har fat i bak-spejlet har samme effekt. Redigeret 04/02-11 03:57
|
#3 | 04/02-11 16:08 |
---|---|
Jens Petersen
Indlæg: 294
|
Svar til #1:
Generatoren i en bil laver 3-faset AC som ensrettes til DC. W-klemmen har forbindelse til en af faserne før ensretningen, og frekvensen følger derfor motoromdrejningerne ganske nøjagtigt (med mindre remmen er for slap). Så skal omdrejningstælleren bare kende forholdet mellem Hz og RPM. ---------- OV1A |
#4 | 05/02-11 01:10 |
---|---|
Jens Sigurdson
Indlæg: 965
|
Svar til #3:
Så de virker altså ganske godt? Mvh Jens ---------- Hilsen Jens |
#5 | 05/02-11 06:39 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #4:
Ja, og forholdet mellem motorkrumtappens RPM og AC generfatorens frekvens er netop W-tallet. Redigeret 05/02-11 06:42
|
#6 | 05/02-11 17:53 |
---|---|
Torkild Gude
Indlæg: 8
|
Svar til #1:
W- er ganske rigtigt den ene fase på generatorens vekselstrømsviklinger. Men nu skal du altså passe lidt mere på med hvilken omdrejningstæller du køber. De biler der TYPISK bruger W til RPM er altså ældre dieselbiler og der er flere faktorer der spiller ind! 1: Ikke alle RPM-tællere kan reagere på samme spænding. der er forskel på vekselspændingens størrelse afhængig af bilens elsystem. 2: Typisk er RPM-tællere til benzin ENTEN koblet over bilens motorsensor (til dødpunkt) ELLER via tændspolen ELLER et sted i elektronikken som kan variere. 3: Bruger du W til en RPM-tæller, så er der et udvekslingsforhold mellem krumtapakslens remhjul og generatorens remhjul, som spiller ind. Og der er udvekslingen MEGET forskellig!!! For eks har jeg lavet en Ford Transit med ekstra generator. Bilens omdrejningstæller viste 2300 RPM med knap 10000 rpm på generatoren. Det gav en frekvens på 1200Hz målt på den ene fase i forhold til stel - der blev både målt med scope og frekvenstæller. Nu skriver du ikke hvad du skal bruge W til, men der er flere alternativer hvis det skal være præcis. mvh Torkild |
#7 | 05/02-11 21:00 |
---|---|
Jens Sigurdson
Indlæg: 965
|
Svar til #6:
Det er til en omdrejningstæller i en diesel Land Rover fra først i 80'erne. Mvh Jens ---------- Hilsen Jens |
#8 | 05/02-11 22:49 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #7:
http://landroverforums.com/forum/ |