Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
174 online brugere
2410 online annoncer
SælgesKøbes

Modtager fint, men sender dårligt

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  05/06-11 22:10
S. Pedersen
Indlæg: 11
Hej radio-eksperter,

Jeg har netop anskaffet mig en brugt Alinco DJ-195, som skal bruges i forbindelse med fritidsflyvning. Men desværre sender (transmitter?) den meget ringe. Den modtager fint over kilometers afstand på vores frekvens (ved ikke, hvad båndet hedder, men det er omkring 144 mHz, hvis det hjælper nogen).

Jeg har fundet frem til indstillingerne for sendestyrke, og den står til at sende for fuld udblæsning. Selv fra luften rækker den ikke.

Mit spørgsmål er: Er den lige til at skrotte, eller kan der være en indstilling, et antenneproblem eller lignende, som kan redde den? Hvad er jeres gæt?

Hvis nogen mener, at det blot er en indstilling, hører jeg meget gerne i detaljer, som kan få en ret så ukyndig til at forstå det.

Og for at det ikke skal udvikle sig til en snak om ulovligt brug af radio uden licens osv, så drejer det sig om en fast frekvens, som DHPU's piloter har lov til at benytte. (sådan som jeg har forstået det...)

Håber at nogen kan hjælpe, inden jeg kaster sparepengene efter en ny model.

Mvh flyveren

#2  05/06-11 22:18
Max
Indlæg: 894
Svar til #1:
Lyder som om senderen er brændt af, så på værksted med den.

#3  05/06-11 22:27
Poul Erik Eriksen
Indlæg: 31
Svar til #1:
Hvad er den nøjagtige sende frekvens. bruger du den rigtige antenne. Såvidt som data antyder sender den fra 144 - 147.995 mhz.
En Antenne der er tilpasset frekvens området er at foretrække. : men derfor kan den da godt være defekt .
mvh OZ1IPE

Redigeret 05/06-11 22:28
#4  05/06-11 22:37
OZ6ABA Leif Nielsen
Indlæg: 145
Svar til #1:
Hej
Du skal ikke regne med den dur til noget ud over det den er beregnet til 144-148MHz. Jeg har set mange amatør stationer der bliver brugt uden for det bånd de er beregnet til og der regner folk med den er lige så god og det er de meget sjældent.
Hilse Leif

----------
Kun Kontakt via e-mail

#5  05/06-11 22:38
Søren Rosenberg

Indlæg: 254
Tjek standbølgeforhold på antennen.

#6  05/06-11 22:44
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #2:
Den sender fint inden for ca. 20 meter - kan det stadig være senderen, der er brændt af?

#7  05/06-11 22:45
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #3:
Den nøjagtige frekvens er 144.750. Aner intet om antennens specifikationer (gætter på, at det er standard, som fulgte med, da den var ny)

#8  05/06-11 22:46
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #5:
Tak for tippet med at tjekke strandbølgeforhold på antenne. Og nu til det næste logiske spørgsmål for sådan en som mig: Hvad er strandbølgeforhold, og hvordan tjekker man dem?

#9  05/06-11 22:50
FINNI SYNDERGAARD

Indlæg: 1761
Svar til #7:
Det eneste rigtige vil da være at du opererer på flybåndet
når det nu er til flyvning.
144.750 er jo amatørbåndet.

MVH OZ5ZI

#10  05/06-11 22:50
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #7:
144.750 er forbeholdt licenserede radioamatører....

#11  05/06-11 23:00
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #10:
Det er også muligt, at jeg husker forkert med frekvensen. Men for lige at undgå misforståelser. Radioen skal som udgangspunkt for mit vedkommende bruges til at lytte med. (flyvningen er paragliding, og radio bruges i forbindelse med instruktioner fra instruktøren.) Men det er meget praktisk, at radioen også kan sende, da det så er underordnet, hvilken radio, der er på jorden, og hvilken, der er i luften.

#12  05/06-11 23:07
Max
Indlæg: 894
Svar til #6:
Ja, det kunne lyde som om drivertrinnet virker og effekttrinnet er stået af.

Ps: jeg går ud fra at du bruger den antenne radioen er født med.

#13  05/06-11 23:13
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
Svar til #1:
Hej Søren.
Det lyder lidt forkert du skulle sende på de 144Mhz.??
Som du nok har luret er det for radioamatører. Kunne forstå hvis det lå omkring de 120 Mhz. (118-136 vistnok..) Men det kan din radio ikke indstilles til. Men nu til dit problem...
Antennen er formodentlig den originale "Gummi" antenne. Sidder den løs ?
Er den lille "pind" inde i bunden af stikket måske knækket ved at have været skruet skævt på ? altså den i antennen. Er selve antenne stikket på radioen løst ? hvis det er kan ledningen der går fra printet til stikket været "vredet" over og knækket....
Som du sikkert kan læse er der nok der er interesseret i hvad fejlen kan være og mange bud. Dette var mit og du skal være velkommen til at spørge vidre ind.

Mvh. Benn

#14  05/06-11 23:21
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #13:
Tak for det fine input. I virkeligheden var det måske for tidligt at kaste den slags ud til jer. Jeg har helt åbenlyst ikke sat mig nok ind i det. Men havde lige en ledig stund ved tasterne, og internettet har det jo med at have svar på det meste. Mon ikke, jeg er bedst tjent med at få klubbens radiomand til at se på det - og så ellers indkøbe udstyr efter anvisning.

Men stadig er jeg da lidt nysgerrig efter, hvad der er galt med banditten. Jeg tror, jeg starter med at skrue antenne af og se, om der skulle være noget helt åbenlyst mekanisk galt der - det må jeg da kunne finde ud af,...

Tak for alle de fine bud.

Min konklusion er, at jeg nok ikke skal smide den ud, men nok heller ikke regne med, at jeg lige kan trykke på en knap og fikse det.

#15  05/06-11 23:28
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
Svar til #14:
Prøv da lige og se om der er forskel på rækkevidden med og uden antenne..
Tast kun ganske få sekunder da senderen kan tage skade af at blive sendt på uden antenne.

Benn

#16  05/06-11 23:31
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #15:
Tak for det tip - det var så simpelt, at selv jeg kan finde ud af at teste det. Mangler dog lige en modtager i den anden ende for at få noget ud af testen. Men det må blive en anden dag.

Igen - tak til alle for jeres indspark. Jeg skriver her, hvis jeg finder løsningen.

#17  05/06-11 23:34
Jørgen Madsen
Indlæg: 203
Svar til #14:
Hvis det er en manual du mangler kan den findes her
http://www.alinco.com/pdf.files/
Hvilken frekvens jeres klub har fået tilladelse til må undersøge i kluben eller finde den på itst.dk på denne side http://frekvensregister.itst.dk/Search/Search.a spx
da det sikkert er en "landmobil" tilladelse de har.
Da den ikke kræver speciale radio forudsætninger.
Frekvensen vil stå på tilladelsen.
hilsen jørgen

#18  05/06-11 23:42
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #1:

Disse 2 frekvenser benyttes på RCF:

163.025 MHz

163.825 MHz

Redigeret 05/06-11 23:43
#19  06/06-11 19:11
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar
Jeg synes det er værd at få med, at stn er brugt. Batteriet kan således være så godt som færdigt og altså ikke i stand til mere at levere den nødvendige power, når du sender.

Det chekes jo let med et andet batteri.

Vy 73 de Jesper

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 06/06-11 19:12
#20  06/06-11 23:13
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #1:

hej søren... ja nu er frekvensen jo lige meget..
men den er vist låst uden for båndet så det kan være at det er det der er galt..
og har du siddet og trykket på taste knappen uden antenne så
så dur den ikke mere.. (det kan nævnes at det er der ofte ingen der gør)
Men fin da en Amatør i Ulfborg området.. og få ham til lige at sætte et Watt Meter på.. (der er jo mange Hjælpsomme amatører..)
og er den ikke Åben så Kan det gøres med software...
og du skal ikke smide det gamle Alinco batteri ud.. det er 8 x 1.2V aaa Batterier.. i boxen den er nem at åbne og skifte celler i..
eller du kan Købe en ny 1800Ma så køre den fint..
Men den er som standart låst... til det bånd du omtaler og den skal så låses op..
Jeg ku så mend have hjulpet.. Men der et stykke at køre..
Håber det ku Hjælpe..
Kenneth
OZ1KS

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#21  06/06-11 23:18
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #16:

Det var et Modbydeligt forslag... det MÅ du UNDER INGEN OMSTÆNDELIGHED IKKE..
så dur den helt sikkert ikke.. sikken Idiot.. at foreslå sådan noget Pis..

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#22  07/06-11 10:59
Steen Jensen

Indlæg: 788
Svar til #21:
Der er jo kun tale om nogle få Watt og ikke 25 Watt !
Sæt effekten på low eller medium.
Powertrans'en kan med lethed holde til dette i nogle sek. (læs: 2-3 sek.).

Redigeret 07/06-11 11:07
#23  07/06-11 15:18
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #22:

Griner ... Det er en Powerblock..
Og nej det holder den ikke til.. i
Kenwood Yeasu og Kinaradioer

i Kinaradioer er bare tanken om en løs antenne nok til de stopper med at sende
Man kan være heldig at de overlever sådan en Tanketorsk
som det er at undlade antenne uanset Effekt.. På en håndstation
det vil fler der har prøvet gerne skrive under på er verdens dårligste forslag

Men at tro at det vil Hjælpe med at finde den manglende Effekt / Forbindelse
ved at tage antennen af og taste for at se om der så kommer signal ud .. Ja det strider mod alt sund fornuft...

det næste bliver vel at du vil bilde manden ind at han hare skal
skrue strømforsyningen op på 30volt for så sender den dobbelt så kraftigt .. end som ved 15 volt.. dobbelt volt = dobbelt Watt..

((det er Muligt at de nye Militær certificerede radioer skal kunne holde til at sende med en beskadiget antenne i en vis tid.. Kva deres certificering .. men det er ikke sådan en radio vi taler om))

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#24  07/06-11 18:51
Steen Jensen

Indlæg: 788
Svar til #23:
Hvis udgangstrinet er brændt af, så kan der ikke ske det helt store, når man kører uden antenne. :-)
Der er da aldrig en kæft, der ville køre en stakkels håndradio på 30 volt !
Man behøver ikke gå helt i "selvsving" over en "skide" håndstation, som du gør (verden går ikke under af den grund).

#25  07/06-11 19:38
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #24:

næ det er da ikke noget at gå i selv sving over
men nu er den nok ikke Brandt af ... men låst til ikke at sende uden for båndet..

det lyder til det var her han sku sende
og det gør den ikke af sig selv...
163.025 MHz
163.825 MHz

Og selv om Udgangs blokken var gået
ville den komme ud på Modultaoren..
eller 1Ste trin

Men Mandens Radio siger ikke en Skid...
så den er nok ikke Låst op!!!

Så nu kommer 10.000Kr spørgsmålet...

Hvad skulle dit forslag om at Fjerne antennen.. Løse / Bringe af løsning ??????

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#26  08/06-11 17:17
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
Svar til #25:
Kære Kenneth.
Hvis du nu gad læse hvad folk skriver i indlæget før du begynder at kalde folk idioter, så ville du se at der står sender "svagt" og ikke at den ikke sender. Syntes ofte at hvor tråden er lang er der flere indlæg med din underskrift, og sjældent noget konstruktivt. Er det Amatør ånd ? håber at "flyver" får løst sit problem. Og ja, der er masser Amatører det sikkert gerne hjælper, bare fordi vi er "eksperimenterende".
Mvh. Benn

#27  08/06-11 22:38
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #26:

Rare Benn

Det er da Kedeligt at du ikke har haft glæde af Mine Konstruktive indlæg
Om ikke at fjerne Antennen.. PÃ¥ HÃ¥ndstationen..
for at undgå yderlig Skade På Isenkrammet..
Det er nok ofte det der går Galt i de Lange Tråde
Benn
nemlig at der er Lodrette Idiotiske Indlæg..
Som gør tråden Lang...

Og Jeg anser faktisk ikke en Advarsel mod en Idiotisk Handling
som U konstruktivt... Men det gør du så ære være da med det...

Og havde DU søde Benn Læst tråden.. Tjah havde du nok set at Jeg har tilbudt ham Hjælp
(men det så du ikke Shame on You du vil heldre smide med Mudder)

"eksperimenterne" Jo men da ikke på andres Bekostning..

Men .. Forklar lige hvad det skulle hjælpe at tage Antennen af..
så er du sød.. i stedet for et nyt Ævle Bevle Indlæg..

Mvh Kenneth

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#28  09/06-11 16:31
Jan Thøgersen

Indlæg: 76
Svar til #27:

Det er simpelthen super underholdning det her :-D Det er ligefør jeg anskaffer mig en VHF radio og tuner ind på Yding Skovhøj for at få mere af den her slags :-D

#29  09/06-11 18:10
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #27:

Det virker på mig klart som om det har været en alt for "varm" dag for dig.

Din tone er noget for langt ude.

Vy 73 de Jesper

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

#30  09/06-11 18:44
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
Svar til #27:
Kære Kenneth.
Bryde mig stadig ikke om at blive kaldt idiot.
Gad vide om du høre det ord tit.....
At skrue antenne af skulle ikke gøre den store skade, som skrevet ganske kort tid, og rettet af anden med amatør få sekunder(læs 2)
Hvis fejlen er en løs forbindelse er den jo sikkert alligevel før antennen..
Hvis den var i antennen ville der måske være en "lille" forskel i signal styrken. afhængigt af hvor et evt. brud ville være. Hvis powerblokken var brændt af kan den så brænde af igen ? Hvis den var driveren og ikke blokken der var brændt af,hvad ville effekten så være på antennen ? Nok til at brænde blokken af ? Tror det næppe...
Nu vil jeg da se om jeg kan finde nogle konstruktiv indlæg og se om jeg kan ændre mit syn på dine indlæg.
Jeg kommer ikke så meget på Yding, Vejrhøj eller andre rep. at jeg ville investere i en Radio for at følge med, og tror også at signalet ville blive trykket længe inden det kom til denne "snak".

Håber at "Flyver" er kommet nærmere en forklaring og venter spændt.

Mvh. Benn

#31  09/06-11 19:11
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #30:

At du Bliver trykket På de pågældende Repeatere.. Har jeg ikke noget med at Gøre
SÃ¥ er det da godt du kan skrive uden der er Nogen
der Blokere dig Her

Men at tage en antenne af Nogen HÃ¥ndstation
Og sende uden antenne
Det Bliver vi desværre aldrig Enig Om.. er Godt for Noget
Uanset Formålet.. For det Holder Stationerne i År 2011
Bare ikke Til..

SÃ¥ PÃ¥ genlyt
7 3 OZ1KS





----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

#32  09/06-11 19:27
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #29:

hej Jesper

hehe , jow det er ærgeligt at han ikke har en "antenne" på snakketøjet som han kunne skrue af , så ville der være mere ro på


;)

#33  09/06-11 19:42
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #32:
Hej Hans

Jeg chekede ham lige og kan således konstatere, at der godt kan være tale om total afsporethed, selvom man er i besiddelse af en A-licens.

Vy 73 de Jesper

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 09/06-11 19:46
#34  12/06-11 09:23
S. Pedersen
Indlæg: 11
Sikken da en ballade...

NÃ¥, men for lige at opsumere, hvor vi er:

Jeg har ikke testet den uden antennen. Men jeg har skiftet antennen, nulstillet alt og testet den igen. Samme problem. På høj sendestyrke rækker den kun ca. 50 meter. Går ud fra, at det så IKKE handler om, at den er låst. (jeg går ud fra at e. Låst enhed slet ikke vil sende)

Men hvad så nu? Er den lige til at kassere, eller kan det svare sig at få nogen til at se på den? Hvis nogen tilbyder deres hjælp sender jeg den gerne i håb om at få den hjem igen i bedre form. Sig til, hvis du mener, du kan hjælpe.

Tak for input...

/Søren

#35  12/06-11 11:43
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #34:
Hej Søren
Flyradio kører normalt AM moduleret, og med en anden kanal afstand, husker ikke størrelsen, end amatørradioer. Nyere VHF amatør håndradioer kører altid FM moduleret, og på 2 m båndet med 12,5 khz kanalafstand. Det kunne være dit problem, at den sender FM som du forsøger at lytte med en AM flyradio. Så vil modulationen være svag og rækkevidden kort, hvis de samtidig ligger lidt skævt frekvensmæssig bliver rækkevidden meget kort. Din amatørradio håndstation modtager sikkert udmærket AM, så derfor er signalet den anden vej rimelig OK.
Jeg til foreslå at du besøger EDR Holstebro afd. på en klubaften, de kan sikkert hjælpe dig.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 12/06-11 11:45
#36  12/06-11 12:06
Steen Jensen

Indlæg: 788
Svar til #35:
Her er en oplysning:

DHPU har denne (hangglider) frekvens: 123,425 MHz og 12,5 KHz kanalafstand og AM-modulation.

GÃ¥ til denne :

http://www.dhpu.dk/nydhpu/safeprohaandbogen/dhp u_driftshaandbog_tredie_udgave_rev_c_22_ 04_2007.pdf

Det er side 49

Vh.
Steen

#37  12/06-11 14:31
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #36:
Ja - så skal du køre AM. Det er det eneste du må i det frekvensområde din frekvens er i. Det kan Alinco'en ikke - så vidt jeg lige kan se. Desuden ligger frekvensen også lavere end det Alinco'en er bygget til. Der findes en lille billig dedikeret flymodtage scanner, Harald Nyborg solgte den på et tidspunkt. Måske var det en løsning hvis du kun skal modtage instruktør beskeder. Husker ikke navnet, men andre er så dygtige til at Google så den kan nok findes. Og ellers må du have fat i en rigtig flyradio håndstation.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 12/06-11 14:33
#38  12/06-11 17:01
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #37:

Hej Erik,

Tak for dine fine input. Jeg tror dog ikke, det er et frekvensspørgsmål: Og her må jeg igen beklage min manglende viden. Men frekvensen, jeg skal modtage på (og i nødstilfælde sende på) er 144.750. Og det er vel inden for, hvad Alinco'en kan klare.

Jeg ved, at selv billige kinamodeller af VHF-radioer kan klare opgaven. (og så kan det godt være, at der er et problem med frekvensen i forhold til, at ikke alle piloter har radiolicens. Jeg er dog ret sikker på, at de instruktører, der skal sende på frekvensen har papirerne i orden.

/Søren

#39  12/06-11 17:19
Jørgen Madsen
Indlæg: 203
Svar til #38:
Andvendelse af den frekvens uden at have en radioamatør licens er ikke tilladt, så du må huske forkert.

#40  12/06-11 17:32
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #38:
Den frekvens forstår jeg ikke. Det er midt i radioamatør båndet 144-146 Mhz. Der får i ikke lov at køre. Desuden kan i ikke forvente at kunne køre nogen som helst nødtrafik der, da i sagtens kan blive blokeret af kraftige amatørsendere langt væk fra, som ikke kan høre der er laveffekt trafik på frekvensen. Det må være en fejl - og jeg tvivler på at luftfarts direktoratet eller ITST har tildelt jer den frekvens. I må ind og nærlæse jeres tilladelse! Nu er det vel ikke sådan at det er 441,750 Mhz e.lign. der er jeres frekvens? Det er langt mere sansynlig idet der er et fly UHF bånd i ca. det område. Hvis der står 144.xxx i jeres tilladelse, skal i kontakte udstederen, for i har absolut ingen sikkerhed i det område, bl.a. fordi andre fly og flyplads stationer ikke kan høre jer eller kontakte jer.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

#41  12/06-11 17:51
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #40:
Jeg har lige checket. Der findes ingen andre end amatørradio der må bruge den opgivne frekvens. Der er ingen fly UHF, det er skibs. Kunne det være en PMR446 radio i skulle bruge. De må bruges uden tilladelse af nogen art? Og købes billig næsten hvorsomhelst!
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

#42  12/06-11 18:03
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #41:

Hang´s og ultralette fly , har INTET at gøre på amatørbånd , hvis de som "airbone" begge er radioamatøre er det ok.

Der er udstedt en del frekvenser som på ligefod med alm. LMR radio kan benyttes,det er i erhvervsbåndet dette sker. Og typisk er det pågældende klub som har denne tilladelse.

Der er en enkelt AM frekvens i flybåndet som ITST i samråd med øvrige luftfart, har godkendt til "lette fly"

At man lokalt benytter alt muligt skrammel bla ved optrækning ect. er brugernes egen fejl , pmr radio er oftes det mest benyttede , men på ingen måde det sikreste , det kan undre når man kan bruge mange tusinder på sin sport og så platte på sikkerheden.

Redigeret 12/06-11 18:06
#43  12/06-11 20:26
Steen Jensen

Indlæg: 788
Svar til #42:
Hanggliderfrekvens: 123,425 MHz AM-modulation
Ultraletflyfrekv. : 130,125 MHz AM-mod.

Her er frekvenserne til flyvning:

http://www.kda.dk/archive/pdf/SLV%20080110%20RA DIOFREKVENSER.pdf

Vh.
Steen

#44  12/06-11 20:44
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #43:
144.750 Mhz er modtager spejlfrekvensen til 123,425 ved 10,662 Mhz mellemfrekvens! MEN Alinco'en har 21,7 Mhz første mellemfrekvens.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 12/06-11 20:48
#45  13/06-11 18:02
FINNI SYNDERGAARD

Indlæg: 1761
Svar til #1:
Søren.

Bortset fra alle betragtningerne om hvorfor radioen ikke dur.
Brug af amatørbånd o.s.v. er der en anden vinkel jeg kan påpege.
Jeg flyver selv og som du sikkert ved skal man være forsikret som luftfartøj. Hvis du er årsag til et uheld kan du være sikker på at forsikringsselskabet vil gøre alt for at knibe udenom.
F.eks. ved brugen af uaut. radiogrej.
Jeg kan ikke forstå hvorfor du har så svært ved at indse at du skal bruge det radioudstyr og de frekvenser beregnet til flyvning som er angivet i et tidligere indlæg.
Dette er bare et godt råd men det er selvfølgelig dit eget valg.
Se også no. 42.

MVH OZ5ZI

Redigeret 13/06-11 18:09
#46  13/06-11 18:38
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #45:
Som jeg forstår Søren, så er han blevet vejledt til at det er 144,750 Mhz han skal bruge. Men der må være sket en fejl et eller andet sted. Hvis de har en tilladelse til den frekvens burde de fremgå af frekvensregisteret. Omvendt, hvis vi kender dem tilladelsen er udstedt til, evt. nummeret, kan vi i frekvensregistret se hvilken frekvens de skal bruge, - !
Men det kan jeg ikke gøre, her må andre træde til.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 13/06-11 18:41
#47  14/06-11 08:23
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #45:

Hej OZ5ZI,

Der er ingen radiopligt for en paraglider. Det her drejer sig udelukkende om kontakt til en instruktør.

#48  14/06-11 09:27
FINNI SYNDERGAARD

Indlæg: 1761
Svar til #47:
Det er jeg helt med på.
Men den slags hører ikke til til på amatørbåndet.
Jeg tror alle sten er vendt nu og du gør bare hvad du vil.
Igen: Se no 42.
Ikke mere herfra.

MVH OZ5ZI

#49  14/06-11 09:45
Max
Indlæg: 894
Svar til #47:
Men du har pligt til at have en tilladelse til at bruge den frekvens du opgiver, og det har du tilsyneladene ikke, så du må ikke bruge den.

#50  14/06-11 16:11
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
Svar til #1:
Det ser ud til at du er galt informeret mht hvilke frekvenser der skal bruget til dit formål.

Unionen har sikkert en landsdækkende tilladelse til netop det brug du beskriver, da det kræver et VHF bevis til luftfartøjer at benytte deciderede flyradioer uanset om man er elev eller en hårdkogt instruktør.

Jeg ved godt at der blandt drageflyvere og andre har været opfordret til at købe amatørstationer da man så "altid kunne få fat i nogen".

Men det er altså ikke tilladt med mindre begge parter har mimimum en operatørlicens.

123.425 mhz er svæveflyvefrekvensen for vestsjælland og den benyttes også af drager og til tider ul og balloner.

UHF benyttes ikke i forbindelse med civil luftfart..

Unionen kan helt sikkert oplyse dig om hvilke frekvenser der bruges til de forskellige formål og som der står foroven er det fuldstændigt vanvittigt at bruge PMR og andet kineserskrammel til formål hvor der indgår bare et et gran af flyvesikkerhed.

Så køb dig en radio der er egnet til formålet, og skaf dig de oplysninger hos din instruktør der skal til for at købe det rigtige udstyr og ved han det ikke så kontakt unionen.

Det er 10 år siden jeg stoppede med svæveflyvning så jeg kender ikke de nøjagtige procedurer og frekvenser for luftfarten mere men det er ting du vil blive undervist i hvis du med tiden skal have et VHF bevis til luftfart.

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#51  15/06-11 07:47
S. Pedersen
Indlæg: 11
Svar til #50 (og alle andre, der er så venlige at belære mig om licenser, regler og rettigheder)

Tak for bidragene til alle. Jeg har fået svar på mit spørgsmål. Hvis I fortsat ønsker at diskutere, hvem der må bruge hvilket udstyr og hvor, er I velkomne til at blive ved med at kapre denne tråd til det. Men I behøver ikke opdrage mig mere. Jeg har læst jeres budskab og vil ikke længere følge denne tråd.

Flyver - nu med iPhone i stedet for Alinco - det virker, og der er ingen, der blander sig...

#52  15/06-11 08:15
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #51:
Nu tror jeg nok de fleste har ytret sig for din sikkerheds skyld! Og for at hjælpe dig ind på en sikker frekvens hvor i ikke vil blive blokeret af anden radio kommunikation. Jeg kan se at flere af dem der har ytret sig arbejder med radiokommunikation og sikkerheds kommunikation til daglig.
Så for at skære det ud i pap. Når du hænger i 1000 fods højde ude over Lindtorp, så kan en 50 watt mobil amatørradio i Viborg, Esbjerg el.lign blokere din modtager deroppe, så du ikke kan høre din instruktør. Og - i flyver jo i det vejr hvor der ofte er langt bedre udbredelses forhold på 2 m. Vejr hvor en 5 watt håndstation i Edinburg i værste fald kan blokere for din modtager. Og hvad så - i en kritisk situation, hvor instruktøren skulle hjælpe dig. Worst case? Ja der er kun en vej for dig deroppe.
Iphone - ja det kan den jo også! Men deroppe behøver du ikke Google earth, ;-) God opvind - eller hvad man nu siger.
vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 15/06-11 08:19
#53  15/06-11 11:30
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #51:

jamen fint at benytte iphone som radio/sikkerhed ved flyvning , det giver jo fin sikkerhed for alle i luften , og du kan jo til enhver tid kaldes af øvrige luftfart hvis dette er påkrævet , husk at have taletid på kortet

...

ps: ironi blev brugt en smule
;)

Denne tråd er lukket for nye indlæg