Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
175 online brugere
2410 online annoncer
SælgesKøbes

Strømudtag i bil

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  06/10-11 23:25
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Jeg har en Hyundai Matrix som jeg godt kunne tænke mig at få lavet ordentligt strømudtag i til min radio. Pt. bruger jeg cigarettænderstikket, men det leverer ikke strøm nok til mere end 25 watt, og da jeg overvejer at sætte en kraftigere radio i bilen er det ikke helt nok.

Jeg har ikke en bjælde forstand på biler, og jeg kan ikke lige gennemskue hvor og hvordan jeg skal lave sådan et strømudtag i min bil. Er der nogen i det vestsjællandske eller omegn, som har styr på den slags og evt. kan give en hånd?


Benny - OZ7AE

#2  07/10-11 00:04
Brian Lodahl
Indlæg: 100
Svar til #1:

Hej Benny OZ7AE,

Jeg kan kun anbefale at trække et par gode, tykke, fede kabler direkte fra dit start batteri og ind til radioen, og disse må gerne være så tykt kvadrat som du i praksis kan få plads til, dvs. gerne 10 eller 16 mm2, hvis du kan. Lad være med at bruge tynde ledninger - uanset hvad - det giver bare problemer - det er ikke der du skal spare, det koster også på udgangseffekten i den anden ende.

Den kildne opgave består i at finde "vejen igennem" på netop din bil, dvs. finde ud af hvor de øvrige ledninger går ude fra motorrummet på bilen og ind i instrumentbrættet i kabinen, og så fiske et sæt ledninger samme vej ind. Disse ledninger skal naturligvis ligge sådan i motorrummet at de ikke skamfiles og bliver varme fra selve motoren.

Ude ved selve batteriet skal du så have monteret sikringer, og her vil jeg også anbefale at du ikke kun sætter en sikring på plus ledningen, men også på minus ledningen, så de begge er korrekt beskyttet. Du kan så vælge også at have radioen's normale sikringer på 10-15 A siddende inde ved radioen - og så eksempelvis sæt 15-20A sikringer i ude ved batteriet. Sikringerne inde ved radioen beskytter således selve radioen, og sikringerne ude ved batteret er krævet for at beskytte selve kablet (og bilen) mod eventuelle fejl og kortslutninger.

Inde i kabinen kan du så montere radioen direkte til dette kabel med et par store samlemuffer - eventuelt dem kaldet "Krone-muffer", med kabelsko eller lignende. Disse montagedele kan du oftest finde i Biltema, THansen eller lignende.

Husk at denne opstilling ikke slukker sammen med tændingen, som cigarettænder stikket ofte gør i nyere biler, så hvis du glemmer at slukke din radio, så tapper den af batteriet på bilen. Nogle gør det at de sætter et relæ ind i serie, som så trækker når der sættes tænding på bilen. Dette signal kan du så trække fra dit cigarettænder stik, så er du helt sikret.

73 de OZ2BRN

----------
73 de OZ2BRN - Brian Lodahl

#3  07/10-11 00:33
OZ2LPX Boris
Indlæg: 916
Svar til #2:

- udemærket løsningsforslag som får en tommel op fra mekanikeren... som så lige tilføjer en vigtig bemærkning til spørger og andre som får lyst til at eksperimentere med at lave strøm i specielt nyere biler.

Nyere biler idag, er udstyret med avanceret computersystem som styre bilens vitale ting og derfor gælder der andre regler for disse køretøjer end der gør for en gammel Golf, Fiesta, Opel osv.

Bryd ALDRIG ind i det orginale ledningsnet på en ny bil med computerstyring, uden at have kontaktet en fagmand med kendskab til det pågældende mærke. Det kan resulterer i fatale følger, som svigt i computerstyringen, som f.eks kan resulterer i motorstop og i værste fald store omkostning til udskiftning af sådanne enheder.

Jeg har set en del eksempler på "Brianer" som har brudt ind i disse systemmer, for liiiige at få lidt strøm til anlægget etc og det har været DYRT !

- Men den anvisning OZ7AE kommer med, den kan bruges uden at skade det orginale lednings og computersystem.

- Dog skal man lige tage sig i agt for at nogen nye biler idag, rent faktisk er lavet med helt op til 48 V´s elektrisk anlæg....så kik lige på batteriet inden der laves installation så du er sikker på at det kun giver de 12 V du skal brug til dit udstyr.

- En god ide kan være, som OZ7AE er inde på, at fører meget kraftige ledninger ind i kabinen, men for at lave det ekstra sikkert og brugervenligt, så lav en lille fiks kasse, hvor i du anbringer en række sikringer, http://www.hella.dk/katalog/Default.asp?Menu=79 0&vare=857&varenr=8JD%20002%20290-031 som du kan tage strøm fra, med nogle lidt tyndere ledninger i f.eks 2,5 mm2 eller 4 mm2 (afhængig af hvor mange Amp du skal bruge) og videre til radioen og andet tilbehør. På den måde er det også nemmere senere at tilslutte mere udstyr til denne boks.

Mvh Boris OZ2LPX

#4  07/10-11 01:06
Martin Brøsted

Indlæg: 531
Svar til #1:
Hej Benny
Lige en tilføjelse til det de andre skriver.I stedet for at trække minus ledning fra batteriet kan du trække den fra eksempelvis sæde beslag eller hvad der kommer nærmest der hvor radioen skal sidde.
Det af den simple årsag at en lang minusledning gerne vil modtage støj fra blæser, tænding eller generator.Det er min erfaring med montering af af diverse Walkier og amatørradioer i diverse biler og lastbiler, men andre kan selvfølgelig have andre erfaringer

73 de OZ2SYV / Martin

#5  07/10-11 08:27
-.: ROD :.-

Indlæg: 1169
Svar til #4: præsis det gør det også letter...

Tag til biltema eller Thansen, musik bilanlæg butik eller noget i den stil.

De har har nogen færdig sæt med kabel og sikring box lige til at smide på bilbatteriet (snyde pol sko) + ledninger m.m. hvor der stå hvor meget de kan trække af amp. Jeg selv køre med 40amp sikring helt ude ved bilbatteriet + de alm. som sidder på radioen ledning som ofter er 10 til 20amp

Hvis dit batteri sidder i motorrum, så er der oftest nogen gummi "propper" som man kan tag af og føre kabel i gemmen firewall (stål pladen mellem motor og kabine) eller føre dem sammen med nogen andre kabler som sidder i forvejen. oftest nær / over pedalerne

----------
QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m
Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m

Redigeret 07/10-11 08:30
#6  07/10-11 08:44
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #:

Mit problem er primært det rent praktiske i, hvordan jeg får ført strømkablet fra batteri og ind til radioen. Det kan jeg simpelthen ikke se. Jeg kan ikke se hvordan jeg får kablet fra motorrum og ind i kabinen. Det var sgu meget lettere for 20 år siden!

#7  07/10-11 08:46
Harry Hougaard OZ8VO
Indlæg: 90
Svar til #1:
hej tjek lige med importøren/bilens typegodkendelse hvor meget hf effekt den er godkendt til,det er overraskende hvor lidt det egentlig er,der er nogle hvor der ikke engang må bruges hånd stationer over 1-2 watt inde i bilen og 10 -25 watt med udvendig antenne,ellers er de andre råd med at tage strømmen direkte ude ved batteriet det eneste rigtige.
hilsen oz8vo

#8  07/10-11 08:52
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
Svar til #6:
I motorrummet kan du formentlig se nogle gummi gennemføringer, som ikke er i brug.
Der i gennem kan du trække kablet til kabinen.
Der er som regel plads bagved handskerummet.
Ellers lad din mekaniker anvise dig føringsvejen eller lade ham trække kablet for dig.
Jeg kan anbefale et relæ koblet til tændingen, så du ikke aflader batteriet totalt eller en batterivagt. (købes ved S.E.T)
Et par minuttes oversigt i motorrummet løser som regel problemet med kabeltræk.
Det er korrekt IKKE at røre ved bilens egen ledningsnet. DET giver kun problemer..
Mange biler har forøvrigt en tilslutnings mulighed bag på sikringspladen i kabinen, hvor kablet er tyk nok til din radios forbrug, men husk for alt i verden: SIKRINGER.
mvh
Paul



#9  07/10-11 12:26
Per Posselt OZ6HQ

Indlæg: 327
Svar til #1 og #4:
Det er da det eneste du ALDRIG skal gøre. Man trækker ikke strøm gennem stel på bilen. Du vil netop aldrig vide hvad vej strømmen løber. Træk både en plus og en minusledning direkte fra batteriet som angivet i første svar. Og brug et fornuftigt kvadrat så du undgår spændingsfald.
Mvh Per
OZ6HQ

Redigeret 07/10-11 12:27
#10  07/10-11 12:37
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #6:

Kender du evt en taxa vognmand, så spørg, hvor han får monteret sine biler. Dem der kan den slags, er et specielt folkefærd med en - tror jeg særdeles udviklet sans for kreativitet, der ender med at se flot ud.

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

#11  07/10-11 12:42
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #9:
Som sagt er mit problem udelukkende at finde vejen fra batteri og indtil radioen. Jeg har haft åbnet ned til motorrummet, og er ikke blevet klogere. Det ser ud som om der er hermetisk lukket. Tror nok jeg får et værksted til at ordne det.

Benny - OZ7AE

#12  07/10-11 13:33
Martin Brøsted

Indlæg: 531
Svar til #9:
Hej Per
Som jeg skrev er det min erfaring at der er færrest problemer med støj ved at trække minus fra masse på bil, og i øvrigt er strøm da dovent og tager den korteste vej, og minus på batteri er forbundet til masse.
Men rigtigt med plus ledning direkte på batteri og huske at sætte en sikring på ved batteri, vi er da 50% enige.Hi hi

73 de OZ2SYV / Martin

#13  07/10-11 14:16
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #11:
Hvis du alligevel skal have et værksted til at fikse det, så vil jeg foreslå at du får dem til at lægge en 3/4" rillerør fra et sted nær batteriet til en samlekasse under instrumentbordet. Så har du en føringsvej, der er nem at gå til i fremtiden og et sted at sætte skrueterminaler und so viter... En passende boks kan fås for 30-50 kr hos f.eks. RS komponenter. Rillerør har autoelektrikeren, eller alm. elektriker.

Der er forresten mange elektroværksteder, der også laver bil-elektro. De er vant til at lave lidt af hvert.

Hilsen
Jens

----------
Hilsen
Jens

#14  07/10-11 20:38
Morten Sylvestersen
Indlæg: 116
Svar til #11:
Der må da være sådan nogen gummi rundeller fra motorrummet og ind i bilen ??

de er ca 50 mm i diameter de er lavet til formålet med at føre kabler ind i kabinen

----------
vh
Morten Sylvestersen.
OZ9MSY

#15  07/10-11 20:39
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
Svar til #1:
Hej Benny.
Jeg ser lige her i weekenden om jeg kan "lure" i en matrix hvad der er af muligheder.
Ser om det bliver nødvendigt så tager jeg lidt billeder hvor og hvad du kan gøre.
Min erfaring er også at tage stel ved radioen og ikke trække 2 ledninger da det opsamler støj.
Og ja.. Husk nu den sikkring ved batteriet, du får det heller ikke synet ved syn hvis den ikke er der.
Og Thansen har faktisk nogle udemærkede ting til formålet.

Mvh. Benn

#16  07/10-11 22:28
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #15:
Nu er der vist flere der har omtalt gummirundeller osv. så i morgen når der er lys til det vil jeg lige kigge en gang mere. Har lidt svært ved at acceptere at det skal være så vanskeligt at det kræver et værksted.

Benny - OZ7AE

#17  08/10-11 06:59
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #16:
Næppe et værksted, bare et godt lager ;-)

Her handles tyller til Rolls Royce og Skoda:
http://dk.rs-online.com/web/p/kabeltyller-kantb aand/1366115/

#18  08/10-11 07:02
Peter
Indlæg: 166
Svar til #1:

Har du forhørt dig på et auto-elektro værksted (feks. dem som monterer hyrevogne) hvad de skal have for at installere din radio. Kan det gøres for 2K er det måske værd at overveje.

Redigeret 08/10-11 07:04
#19  08/10-11 09:59
Allan Marcussen

Indlæg: 78
Svar til #18:


Ja det er jo godt man ikke har de problemer, nor man nu lever af det.

Se her:

http://www.facebook.com/carl.halkier#!/media/se t/?set=a.2199981873779.2117645.107424825 2&type=3

Vy 73 OZ3ACC, Allan

PS. www.amtek.dk

Redigeret 08/10-11 17:13
#20  08/10-11 11:55
oz3abu
Indlæg: 621
Svar til #1:
se her 10 min for strøm og et pr hunder for hele pakke med radio + strøm 1200 kr og de har lørdag åben http://www.ishoi.dk/

#21  08/10-11 13:32
Per Posselt OZ6HQ

Indlæg: 327
Svar til #12:
Hej Martin
Det har du så heller ikke ret i. Netop det at bruge et tilfældigt stelpunkt giver stor sansynlighed for at få støj i radioen. Hvis det skal være rigtig godt skærmer du dine strømledninger med en metalstrømpe. Så duer det.
Mvh Per

#22  08/10-11 14:29
Martin Brøsted

Indlæg: 531
Svar til #21:
Hej Per
som skrevet før har jeg aldrig problemer med støj, bortset fra på hjemme qth på hf.Har haft radio i samtlige biler og lastbiler jeg har kørt i siden jeg fik kørekort for 25 år siden og det eneste støj jeg har oplevet , var da jeg havde antenne i taget på en hardtop som var af glasfiber, og det problem blev løst med stål plade under taget som var forbundet til stel.Men pyt, det er jo bare min erfaring, andre kan have en teoretisk viden som sikkert også er god i nogle tilfælde.

73 de OZ2SYV / Martin

#23  08/10-11 16:36
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #20:
Det er noteret for det tilfælde det kommer dertil ;) Tak for info.

Benny - OZ7AE

Denne tråd er lukket for nye indlæg