#1 | 06/02-12 18:51 |
---|---|
OZ8ZYJørgen Jensen
Indlæg: 872
|
Jeg burde nok skamme mig lidt over at stille dette spørgsmål. Som uddannet elektroingeniør burde jeg vide, om en DC-motor (fx en viskermotor på en bil) trækker strøm, når den er mekanisk blokeret.
Men jeg har aldrig arbejdet med DC-motorer, og det er immervæk 42 år siden, jeg sad på skolebænken på Odense Teknikum..... Altså: Overordnet set burde motoren trække strøm, hvis den er mekanisk blokeret og ikke kan køre rundt. Passer det - og hvor meget strøm trækker den i forhold til et middelt omdrejningstal og fuld belastning? Vy 73 OV6A Jørgen |
#2 | 06/02-12 19:17 |
---|---|
Dan Harboe Burer
Indlæg: 350
|
Svar til #1:
..en totalt blokeret DC motor er da en ren kortslutning.. strømmen vil da fare lige gennem viklinger/kommutator .. Mvh Dan |
#3 | 06/02-12 20:29 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #1:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_and_speed_o f_a_DC_motor Ja, den trækker strøm i forhold til den rent ohmske modstand, når den er blokeret. Og da den rent ohmske modstand ofte er under 1 ohm, går det op i hat og briller, samt en del røg :-) Men selvfølgelig kan den fremstilles som kortslutningssikker, ved netop at lade dens viklinger have høj ohmsk modstand. Men det går så ud over dens startdrejningsmont, der følgelig må falde mod nul. Dit spørgsmål er lidt pussigt. For netop seriemotoren, anvendes til mangt og meget. Bl.a i støvsugere. Og her forestiller man jo sig, at den er fuldtlastet, når man holder for slangen. Men det er den ikke. Den opretholder blot et statisk tryk, og flytter ikke noget som sådant. Og dens omdrejningstal er i den situation højt, hvorfor EMK ligeledes er høj, og derfor er strømforbruget lavt. Du skal da ikke skamme dig over dit hukommelsestab. Du er jo kun ingeniør, ikke maskinmester, Tihi. bedste hilsner Allan Redigeret 06/02-12 20:52
|
#4 | 06/02-12 21:36 |
---|---|
Ralf F. Andersen
Indlæg: 74
|
Svar til #1:
Hej Jørgen. Ved blokering bestemmes strømmen i motoren næsten udelukkende af den ohmske modstand i motorens viklinger. Og ja hvis modstanden i viklingerne er lav, så er det næsten som en kortslutning. Jeg er også elektroingeniør fra Aarhus Teknikum, men det er ikke 42 år siden endnu :-) Mvh. Ralf / OZ3RA Redigeret 06/02-12 21:37
|
#5 | 06/02-12 21:48 |
---|---|
OZ8ZYJørgen Jensen
Indlæg: 872
|
Svar #2, #3 og til #4:
Det er da svar, der er til at forstå. Tak for det! Grunden til mit spørgsmål er, at rotoren (der drives af en viskermotor) ikke virker mere - og den trækker heller ikke strøm. Jeg spekulerede på, om stormen havde blokeret snekken, men noget tyder på, at en eller begge de strømførende ledninger er afbrudt. Det får vente, jeg skal ikke til tops i den bidende kulde ... Tak for inputs! Vy 73 OV6A (ex OZ8ZY) Jørgen |
#6 | 06/02-12 22:26 |
---|---|
OZ5BU Benny
Indlæg: 206
|
Svar til #5:
Vær opmærksom på at din visker motor stopper et bestemt sted.(Nede) Derfor sidder der en kontakt "i" viskermotoren, der skal afbryde når viskeren skal stoppe det rigtige sted. Prøv at undersøge den kontakt; jeg har selv puslet med det "problem". |
#7 | 07/02-12 00:32 |
---|---|
Steen Jensen
Indlæg: 788
|
Svar til #5:
Der kan være dårlig forbindelse i kullene til ankret (de kan sætte sig fast i holderne). Man kan først dunke med enden af en skruetrækker på motorhuset og håbe på, at motoren sætter igang, men det er bedst at rense holderne med en vatpind og evt. trykluft. Redigeret 09/02-12 21:27
|