Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
218 online brugere
2410 online annoncer
SælgesKøbes

Matematik for 6. klasse.

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  01/03-12 22:58
Hans J. Christensen
Indlæg: 12
Undskyld, dette har slet ingenting med amatørradio at gøre, men er en opgave i min søns matematikbog: fortsæt talrækken 3-7-15-22-x-x-x-x Jeg har givet op.....

#2  01/03-12 23:47
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #1:
Det er vel blot en reduktionsopgave: -41 -4x er mit bud.

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

#3  01/03-12 23:54
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #1:
3-7-15-22-28-40-50-60

#4  01/03-12 23:58
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #3:
og næste række:

1-5-8-12-17-21-26-29-35-45-55-65-70

#5  02/03-12 06:40
L højrup

Indlæg: 1996
Svar til #
tror at jeg kan få mine skolepenge tilbage :-)

så kan der nok blive til en ny radio.

#6  02/03-12 08:33
Hans J. Christensen
Indlæg: 12
Svar til #2:

Hej.

Nej, det er en talrække, som skal fortsættes efter et mønster, som jeg ikke kan gennemskue.

#7  02/03-12 08:37
Hans J. Christensen
Indlæg: 12
Svar til #3:

Hej.

Jeg kan ikke se et mønster i 3-7-15-22-28-40-50-60 ??

#8  02/03-12 09:17
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #1:

Ligner en dobbel +1 , men så kan 22 jo ikke være med i talrækken


hmmmm

#9  02/03-12 09:51
søren lind poulsen

Indlæg: 295
Svar til #1:
Kan det være primtal??
http://da.wikipedia.org/wiki/Primtal

----------
Mvh. søren oz2nml

#10  02/03-12 10:01
Tommy Nikolajsen (oz1cys)

Indlæg: 195
Svar til #1:
7 - 3 >> 4 x 2 + 7 = 15
15 - 7 >> 8 + 15 - 1 = 22
22 - 15 >> 7 x 2 + 22 = 36
36 - 22 >> 14 + 36 - 1 = 49

Kan ske det er løsningen

----------
Vy 73 de oz1cys
medlem af gamle vrantne vendelboersklub:
vi støtter udbredelsen af rigtige vendsysselske grønlangkål, Ikke hakkelse, i gule pakker...
god praksis...
Tag en beslutning
læs
lær
forstå
experimenter
http://oz1cys.qrz.dk

Redigeret 02/03-12 10:30
#11  02/03-12 10:09
Allan Larsen
Indlæg: 23
Svar til #1:

Søg på google efter: Multiway tree
SÃ¥ kan du sikkert finde en masse gode forklaringer.

Mvh Allan

#12  02/03-12 11:09
Palle, OZ1KFC, Fyn

Indlæg: 288
Svar til #11:
Uha... den er uigennemskuelig! Ikke noget at sige til at ungerne kan være urolige i klasserne.....

----------
Palle, OZ1KFC, QTH: Søndersø
..Har MobilePay..

#13  02/03-12 12:18
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #9:
15 og 22 er ingen primtal.
Primtal 2 3 5 7 11 13 17 19 23 29 osv.

Erling

----------
oz7iy Erling

Redigeret 02/03-12 18:04
#14  02/03-12 13:03
Søren N., 5Q5A

Indlæg: 366
Svar til #1:
3-7-15-22-27-37-48-61?

----------
5Q5A

#15  02/03-12 13:10
søren lind poulsen

Indlæg: 295
Svar til #13:
men er vi sikker på 22 er det rigtige tal og ikke en slå fejl? de andre passer jo fint med primtal

----------
Mvh. søren oz2nml

#16  02/03-12 13:36
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Svar til #15:

Jeg er også i tvil om den "22" , for eller er den jo nem nok


VH Hans

#17  02/03-12 14:13
Max
Indlæg: 894
Svar til #15:
15 er jo heller ikke et primtal

#18  02/03-12 16:42
Jørgen Starup OZ1HXM
Indlæg: 17
Svar til #1:
Kan det ikke bare være 3-7-15-22-26-34-41.
Der er 4 mellem 3og 7.
Der er 8 mellem 7og 15.
Der er 7 mellem 15 og 22 og så fortsætte i det mønster.

Vi er meget spændte på den rigtige løsning.

#19  02/03-12 16:54
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086
Alt andet lige !

Sårrr er det dælme godt vi ikke går i 6 klasse

;)

#20  02/03-12 17:27
Ole Nykjær - OZ2OE

Indlæg: 52
Svar til #14:
- og næste 69. Jeg holder på din løsning!

Mvh Ole OZ2OE

#21  02/03-12 17:49
Deleted user
Indlæg: 2148
Den virkelig gode matematiklærer bør med mellemrum stille opgaver, hvor løsningsmængden er enten tom eller uendelig.
Det er så op til eleven at bevise, hvorfor.
Indtil videre kan jeg se adskillige løsningsmuligheder, og jeg udelukker ikke at en talrække ikke kan være begrænset i sin udfoldelse eller stagnerende eller endog resignerende, vende tilbage til sit udgangspunkt. Dette er der intet matematisk forkert i, vi er blot ikke vant til den form.

#22  02/03-12 19:05
Søren N., 5Q5A

Indlæg: 366
Svar til #20:
Nemlig rigtigt!

Næste er så 85

----------
5Q5A

Redigeret 02/03-12 19:08
#23  02/03-12 20:57
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #7:
Svar til 11:

Ja multiway tree

et 2-4 tree

#24  02/03-12 21:00
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til


I øvrigt har adskillige lotterier haft den række som den rigtige..

#25  03/03-12 07:17
Søren Edvardsen OZ3SED/5P5SE/HT159

Indlæg: 220
Svar til #1:
Hej Hans

tjek
http://www.cs.ucf.edu/~dmarino/ucf/cop3503/lect ures/24Trees01.doc


Vy73 de Oz3sed
Søren

Redigeret 03/03-12 07:20
#26  03/03-12 10:10
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #23:
Og, hvad kan det så bruges til ?

Erling

----------
oz7iy Erling

#27  03/03-12 11:06
Jackie Larsen

Indlæg: 281
Svar til #1:
26, 34, 41 ???

#28  03/03-12 22:33
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #26:
Hej Erling....


Aner det ikke..... Jeg blev blot bidt af tanken om at hjælpe... så jeg googlede de oplyste tal...


MÃ¥ske det er noget matematik for matematikkens skyld...

#29  04/03-12 02:19
Lars Hansen
Indlæg: 197
Svar til #28:

Citat Leif...

Aner det ikke..... Jeg blev blot bidt af tanken om at hjælpe... så jeg googlede de oplyste tal...
MÃ¥ske det er noget matematik for matematikkens skyld...

.........

Alså, du ved ikke en skid som sædvanlig ! ( og jeg vandt ikke i lotto ! )

Du spiller alså bare klog ? og vildleder alle os der pga. klogskab sprang 6 klasse over !

Ps...
Det er ikke så slemt ment, som det er sagt !... Undskyld !... Jeg kan sgu' hellere ikke gennemskue den !!

I to der har luret den af , kom så med løsningen !!! den er garanteret såre simpel, men vi kan ikke se skoven for bare træer !!

Pps.. Det er vel ikke blevet en videnskab at gå i 6 klasse vel ?.. eller ?

mvh Lars




Redigeret 04/03-12 02:23
#30  04/03-12 10:42
Ole Nykjær - OZ2OE

Indlæg: 52
Svar til #29:
Hej Lars - du tager tværsummen af tallet plus 1 og lægger til. Rækken bliver: 3-7-15-22-27-37-48-61-69-85-
- men der er faktisk flere muligheder, idet man også kan foretage en division med 9, og lægge divisionsrest plus 1 til. Rækken bliver så:
3-7-15-22-27-28-30-34-42-

Vi er spændt på at høre feedback fra Hans i #1.

73 Ole

#31  04/03-12 11:25
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #28:
Hjernetræning ?

----------
oz7iy Erling

#32  05/03-12 18:15
Hans J. Christensen
Indlæg: 12
Tak til alle!!
Den må være over 6. klasse niveau.
Læreren havde ingen bud på den.
Knægten får den med (tal + tværsum +1) med i skole.

Jeg har sendt en mail til forlaget for at få deres løsningsforslag,
så må vi se om de gider svare.



Denne tråd er lukket for nye indlæg