Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
179 online brugere
2431 online annoncer
SælgesKøbes

Støj fra motor

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  18/04-12 09:15
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Jeg har netop sat min 4 meter radio i bilen. Det har givet mig et problem jeg ikke har haft tidligere med 2 meter og 70 cm. Nemlig støj som med sikkerhed stammer fra bilen når tændingen slås til. Støjen er varierende i styrke, og det er ikke konstant at den åbner squelshen.

Jeg tager strømmen fra cigarettænderstikket, idet det ikke er lige til at trække et strømkabel direkte fra batteriet.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg på den simpleste måde får kvalt støjen?


Benny - OZ7AE

Redigeret 18/04-12 15:22
#2  18/04-12 09:27
FINNI SYNDERGAARD

Indlæg: 1761
Svar til #1:
Kraftige ledninger (6¤)direkte fra batteriet.
Husk sikring ved batteriet.
God stelforbindelse ved antenne.
Hvis du laver det sådan er du nået langt.

MVH

#3  18/04-12 10:33
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 572
Svar til #1:
Nu ved jeg jo ikke hvilken bil det er.

Men støjen kommer sikkert fra enten tændspole eller generator.

Prøv at se om der er kondensatorer på begge dele. Hvis der er er en af dem måske defekt.

Eller de har dårlig forbindelse til stel.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#4  18/04-12 10:46
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #3:
Det er en Hyundai Matrix. Jeg har i øvrigt ikke en disse forstand på biler, så jeg må se om jeg kender én som har :)

Er det meget almindeligt at disse problemer er frekvensafhængige?

Benny - OZ7AE

#5  18/04-12 13:30
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #4:
Jeg har i øvrigt lige konstateret, at motoren IKKE behøver at være startet før der kommer støj - det er rigeligt at tændingen er slået til.

Hvis den oplysning giver nye bud på støjkilden hører jeg gerne om det.


Benny - OZ7AE

#6  18/04-12 14:07
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #5:

Det kunne ligne støj fra bilens cpu. Prøv lige uden antenne til radioen.
Ellers er en korrekt installation som Finni skriver...

----------
OZ9YB Erling

#7  18/04-12 14:42
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
Svar til #5:
Det kunne osse være brændstofpumpen der støjer. Det kan være en fæl støjsender, men henvender man sig til forhandler/mekaniker, er der ikke meget hjælp at hente, medmindre den er defekt.
Hvis det var min, så ville jeg fosøge med ferrit samt kondensator tættest muligt på pumpen.
Blæseren til varmeapparat kunne også være en mulighed, samme afhjælpning. (hvis overhovedet muligt)
Endelig er der viskermotoren, men det er nok ikke lige den der kører når du holder stille :-)
Mvh Ebbe

----------
Mvh Ebbe.

#8  18/04-12 14:50
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #7:
Blæsermotoren kan da normalt også stoppes.

Erling

----------
oz7iy Erling

#9  18/04-12 14:50
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #7:
Ja, jeg ville jo også helst have trukket strømmen direkte fra batteriet, men kan ikke lige gennemskue adgangsvejen... det var lettere med min gamle Ford fra 77! :))

Benny

#10  18/04-12 16:41
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 572
Svar til #9:
Jeg ville starte en simpel fejlsøgning.

Sæt tænding på og tænd radioen. Er støjen der, prøv at fjerne sikringer til de forskellide mulige støjkilder, en efter en. Pludseligt rammer du den der fjerner støjen.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#11  18/04-12 17:24
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #10:
Det er bare lidt besværligt, idet støjen er periodisk. Den kommer ikke med faste intervaler, så man kan ikke tage tid og regne sig frem til næste støjbølge. Når støjen kommer var den i cirka 3 sekunder +/-.

#12  18/04-12 18:03
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 572
Svar til #11:
Ok, jeg forstod at støjen var der konstant.

Så kunne det jo lyde som ham der foreslog computeren som støjkilde måske har ret.
Det kan jo passe med at den sender signaler ud til tilsluttede komponenter, for at spørge på deres status.

Prøv at kontrollere stelforbindelser og stik på computeren.

Alternativt kan du jo prøve at få chekket computeren med en ODB aflæser. Mange computere i biler fortæller jo hvilke fejl der er konstateret. Du kan jo have en defekt del du ikke ved!

Det kan være en føler eller andet med er periodisk fejl, det vil computeren ofte registrere i loggen.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#13  18/04-12 18:03
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 572
Svar til #11:
Dobbelt indlæg.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#14  18/04-12 18:37
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #12:
Ja, jeg kan godt se at oplysningen om at fejlen er periodisk manglede i starten.


#15  18/04-12 19:28
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #14:

Jeg synes også du mangler at fortælle os om støjen kommer gennem antennen eller forsyningen.

----------
OZ9YB Erling

#16  18/04-12 19:55
Steen Jensen

Indlæg: 788
Svar til #6:
Ja, det kunne jo tænkes at en computer-mus måske gnaver i ledninger periodisk ! :-)

#17  18/04-12 20:20
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
Svar til #11:
Sådan ca. den tid det ta'r for pumpen at opbygge tryk. Så står den stille lidt, indtil trykket er faldet, og så genta'r det sig ;-)
Mvh Ebbe

----------
Mvh Ebbe.

#18  19/04-12 00:25
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #15:
Ja...det må jeg have undersøgt.

#19  19/04-12 05:50
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #11:
Aperiodiske fejl er besværlige at have med at gøre. Det er væsengtligt lettere med de periodiske :-)
Og jeg hælder til, at din aperiodiske fejl, som foreslået af Ebbe, stammer fra benzinpumpen. Det er der megen logik i.
Men støjen kunne også stamme fra en elendig DC-DC converter, der tilfældigt driver forbi, den modtagne frekvens. Jeg hæfter mig især i, at støjen ikke er konstant i styrke, og det kunne jeg forestille mig, at den vil være fra en benzinpumpe, der kører i den tid, det tager at opbygge trykket.
Hvad sker der forøvrigt, når du sender. Bliver støjen videresendt?

Redigeret 19/04-12 06:00
#20  19/04-12 17:30
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #15:
Jeg har nu konstateret at støjen komme ind via antennen, idet der ikke er noget støj når jeg tager antennestikket ud. Er der noget man kan udelukke i den forbindelse? og er nogen særlige foranstaltninger man kan træffe på antennesiden?

Jeg ved ikke om jeg sender støjen med ud da jeg ikke har opnået nogen kontakter i de to dage radioen har siddet i bilen.

Jeg hælder lidt til forslaget om at tage en sikring ad gangen når støjen dukker op. Støjen rykker i øvrigt lidt rundt i frekvensområdet, og er altså ikke konstant på én frekvens.

Benny - OZ7AE

#21  20/04-12 04:07
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #20:
dr Benny
På baggrund af din samlede fejlbeskrivelse tror jeg desværre ikke på sikringsudtagning som en fejlsøgningsmetode for du kommer sansynligvis til at stå i den kedelige situation, at netop den sikring, der forsyner tændingsnøglens startkreds og computer, netop forsyner det støjende element, og så er man ligevidt.
Den tunge gang via en service- og reparationsmanual for af den vej at sætte sig ind i fartøjets elektriske indretninger er en mulighed, men for lægmand er det en meget tidskrævende metode. Men Martin, en forhenværende nabo, er på Facebook, og han er måske det mest kompetente menneske på området. Jeg tror han stadig er tilknyttet Uggerhøj:
http://www.bilbasen.dk/nyheder/mekaniker-skal-k oere-formel-1_ID28239.htm
Desværre blev han kun nr. 2 i Sydkorea.

En lille mulighed, som du måske ikke har prøvet, er at ferritklampe coaxkablet tæt på stationen. Og jeg går du fra, at du har anvendt et dobbeltskærmet coax, så støjopsamlingen kommer fra selve antennen og ikke gennem en utæt coaxskærm på sin vej fra taget inde i fartøjet.
Hvorledes har du etableret fælles potentiale mellem station og fartøj? Det er ikke sikkert, at coaxskærmen og stationen forsyningsledningens stellede part er tilstrækkelige. En ekstrem kort og effektiv stelledning fra station til karosseri må måske etableres.
Til trods for at støjen forsvinder med antennefrakoblingen, vil jeg alligevel fremhæve den tidligere kommentar om at anvende en direkte forbindelse til akkumulatoren i stedet for cigartænderen, men tilføje at forsyningsledningen meget gerne må være en skærmet udgave og den sjat kan du nok tiltuske dig på det stedlige skibsværfts el-afdeling i et passende højt kvadrat. Også skibskabler fås i dobbeltskærmede udgaver, netop for at imødegå i- og emc.

Redigeret 20/04-12 04:42
#22  20/04-12 09:23
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #21:
Jeg har faktisk for et par dage siden bestilt en håndfuld ferritklamper for at afprøve netop den mulighed du nævner.

Antennen er en magnetfodsantenne med tilhørende kabel, som jeg tvivler på er dobbeltskærmet (jeg har ikke noget at have det i) men jeg havde ikke tænkt at det skulle være et problem, idet jeg som nævnt ikke har haft problemet på 2 meter og 70 cm, men kun på 4 meter.

Jeg under mig dog lidt over, at problemet nogle gange viser sig regelmæssigt hver 3 minut, og andre gange er der tilsyneladende slet ikke noget system i det.

Der er dog flere som ud fra ovenstående mener det er pumpen som laver støjen - er der noget særligt jeg kan gøre for at afhjælpe støj fra præcis pumpen?


Benny - OZ7AE

#23  20/04-12 10:33
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #22:

Nu nævner du magnetantennen... det giver jo mulighed for, ligesom med et håndapr., at flytte rundt på bilen og dermed " lytte " sig frem til hvor støjen kommer fra. Den mulighed har jeg selv brugt ofte for at finde det sted på fx. taget af et køretøj hvor der var mindst støj. Det er nemest med en håndradio.

----------
OZ9YB Erling

#24  20/04-12 11:32
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #22:
Hvis det er pumpen, kan du jo prøve at lave en HF-mæssig afkobling ved hjælp af en kondensator på omkring 10 nF, fra dens termineringer til stel, eventuelt suppleret med en lille drosselspole (10-20 vd på en 10 kohms modstand) i serie med hver enkelt terminering og på støjsiden af kondensatoren mod pumpen.
Men forinden dette "drastiske" tiltag ville jeg prøve med en af vore famøse håndspålæggelse. Der er muligt, at du kan mærke om pumpen starter/ kører ved støjens optræden. Eventuelt kan du lytte på pumpen med et maskinstetoskop eller bare en skruetrækker til et velfungerende øre.


Redigeret 20/04-12 11:33
#25  20/04-12 12:02
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #22:
Snerre, snerre, magnetfodsantenne.
Jeg er tilhænger af påsvejset antennefundamenter, for så kan bilens karosseri effektivt anvendes som modvægt, endda med retningsvirkning, hvis fundamentet placeres i et af mobilets hjørner, så er modtagningen og udstrålingen størst over diagonalen til modsatte hjørne.

#26  20/04-12 13:11
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #25:
Dette fenomen er en del afhængig af frekvensen. 10 - 11 mtr. udpræget.

Erling

----------
oz7iy Erling

#27  20/04-12 13:46
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #25 + 26

Spis lige brød til som man siger... Det afhænger i høj grad af antennetypen hvor følsom den er for stelplan/jord/biltag.

Hvis det er en type, fx. ½ bølge, der kører uden jordplan betyder placeringen intet, den virker fint på et plast/glasfibertag/underlag.

Jeg bruger selv en Diamond NR-770HB på min Smart, plastbil, med fint resultat.

----------
OZ9YB Erling

#28  20/04-12 14:06
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #27:
Jeg har også brugt en antenne stort set tilsvarende til 2 meter og 70 cm uden problemer. Det er først nu, hvor jeg har en 4 meter radio i, at problemet opstår.



#29  20/04-12 14:42
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #27:
Halo navnebror:
Hvad var det nu lige, jeg svarede på?
Var det ikke netop med bilen som jordplan?
En halvbølge er selvstændig, og derfor minimal retningsvirkning. Kan vi enes om det?

----------
oz7iy Erling

#30  20/04-12 16:11
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #29:

Hej Erling.. hvis du ikke kan huske hvad du svarede på så se nr. 26.

Ellers er vi jo ganske enige... det er jo en halvbølge jeg omtaler.

----------
OZ9YB Erling

Redigeret 20/04-12 16:12
#31  20/04-12 16:56
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #26:
Så afgjort. For det hænger sammen med bl.a bilens udstrækning og sågar også motorens placering i forhold til antennen. Viste nogle feltstyrke målinger foretaget på bl.a VW kassevogne, som jeg var så heldig at deltage i, umiddelbart efter endt læretid.
Præcist samme fænomen udnyttes til søs af den type skibe, der sejler med piskeantenner og hvor skift mellem antenner er mulig.

#32  20/04-12 17:04
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #27:
Hvorfor spise brød, når man kan klappe hesten :-)
Ethvert metallegeme i en hvilken som helst antennetypes nærhed har betydning for antennens udstrålingskarateristik.

#33  20/04-12 19:31
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #30:
Og ja, netop. Det, der blev omtalt var da vist retningsvirkningen, og den er der ikke ret meget af på en ren halvbølgefidus.
Har man, som jeg fornemmede, en kvartbølge monteret, så er den hjemme.
Og det var da, tror jeg hellerikke, du mener, et spørgsmål, om jeg kunne huske, men mere en henvisning, som du selv gør. Jeg kan heller ikke tro, at det er den slags opfattelser, vi skal diskutere her, men mere det tekniske. Nu husker jeg så ikke, hvor han skrev det, men det kan jeg jo se, nor jeg vender tilbage fra dette, men det, der blev givet udtryk for, og som jeg svarede på, var netop som han påpegede, retningsvirkningen, og så må der være tale om en kvart fidus.
Håber, det så er på plads. #25 var det!

----------
oz7iy Erling

Redigeret 20/04-12 19:35
#34  20/04-12 19:37
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #32:
Jo, men mest, hvis genstanden direkte indgår i en del af antennen, og det vil den gøre ved en kvart bølge en.

----------
oz7iy Erling

#35  22/04-12 22:46
Max Jakobsen
Indlæg: 406
Svar til #11:
Hvis støjen varer ca. 3 - 5 sekunder og derefter forsvinder.
Prøv at starte motoren, hvis støjen så er konstant er det bensinpumpen.

Når tændingen slås til kører den kort tid for at opbygge tryk og hvis motoren ikke startes / eller går istå så stopper pumpen af sikkerheds hensyn.

----------
Den anden Max.

#36  22/04-12 23:35
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #35:
Støjen er ikke konstant uanset motoren er startet eller ej. Den kommer periodisk af cirka 3 sekunders varighed. Nogle gange kommer den med jævne mellemrum på cirka 3-4 minutter, andre gange er der ikke noget system i det. Meget mystisk!
Det kan også udarte sig forskeligt afhængigt af frekvensen jeg lytter på.

#37  23/04-12 07:32
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #36:
Jeg synes du skal køre en lille tur - ud og væk fra andre støjkilder. Så får du et reelt indtryk af hvad der kommer fra bilen og hvad der kommer fra elektronik i dine nærmeste parkerings omgivelser. Så få du også lidt fornøjelse ud af fejljsøgningen, visuelt og 4m :)
vh erik

----------
Mest SWL :-)

#38  23/04-12 07:51
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #37:
Har netop gjort dette. Resultatet er som ovenfor beskrevet.

#39  23/04-12 08:19
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #38:
Lidt øv! Men så er det da ikke overset. Held og lykke med fejlsøgningen.
Vh erik

----------
Mest SWL :-)

#40  23/04-12 09:27
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
Svar til #38:
Det er godt nok en kedelig en at få ram på. Nu kender jeg ikke lige den model, men generelt er nyere biler spækket med sensorer mm., både i motorrum og kabine.
Har du tålmodighed til det, så skru op for stationen inde i bilen, luk fronthjælmen op, og stik ho'det ned i nærheden af motoren.
Med lidt held kan du måske høre en eller anden reaktion, (klikken, hvæsen), nede i motorrummet, samtidigt med at squelch'en skaber sig.
Det er mit bedste bud nu :-(
Mvh Ebbe

----------
Mvh Ebbe.

#41  23/04-12 10:12
Benny Engstrøm
Indlæg: 636
Svar til #39+40:

Jo tak. resultatet kan jo blive at jeg må holde mig til de højere bånd, hvor problemet ikke er aktuelt. Men jeg har ikke helt givet op endnu :)

Benny - OZ7AE

#42  23/04-12 13:17
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #41:
Ud over benzinpumpen som i øvrigt normalt kører hele tiden når bilen er i gang men kun lige kører ca. 5 sek. når man drejer nøglen inden den er startet, så er der en stepmotor der agere "luftskrue" i indsugningen til at justere blandingsforholdet i tomgang. Det kan meget vel være denne der står og flytter lidt på sig uden noget genkendeligt mønster, da det er helt afhængigt af motorens driftsbetingelser. Denne stepmotor vil også indstille spjældet ca. samtidigt med at man drejer nøglen, men her er det til at trække stikke ud i motorrummet og fejlsøge. Stepmotoren sidder som regel på siden af spjældhuset og har et stik med 4-8 ledninger i.

En anden kendt støjkilde er omdrejningssensoren ved krumtappen, den køre med nogen ret høje frekvenser og ligeledes data kablet mellem CPU og tændingsmodul.

Hilsen
Jens

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 23/04-12 13:18
Denne tråd er lukket for nye indlæg