Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
194 online brugere
2431 online annoncer
SælgesKøbes

Frit spil for ballademagere

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  19/06-12 13:18
Benny Pedersen

Indlæg: 253
Nu forstår jeg bedre at der findes folk der opføre sig
Som de vil på båndet.der er ingen der griber ind


Medbrugerproblemer
Radiofrekvenser i amatørradio- og amatørradiosatellittjenesten er fællesbånd. Det betyder, at frekvenserne kan anvendes samtidig af flere brugere. Klager over problemer, der skyldes andre radioamatørers brug af amatørradiofrekvenser, vil der normalt ikke kunne tages hensyn til. Anvendelse af amatørradiofrekvenser forudsætter, at brugerne viser hensyn til hinanden.  

Kopi fra ITTS

#2  19/06-12 15:47
OZ1KNJ

Indlæg: 1185
Svar til #1:
Hej !

Der har været masser af indlæg på BG om det du beskriver. Der skal virkelig meget til før Styrelsen blander sig i noget som helst.

Nej - Erhvervsstyrelsen gør ikke noget ved amatører, der forstyrrer hinanden. Jeg erindrer en masse ballade på fx. Ringsted repeateren, hvor en fuld tosse råbte og skreg og generede alt og alle. Daværende ITstyrelse ville ikke gøre noget ved det - da det var radioamatører imellem.

Vi deler fx. frekvensbånd med fjernbetjeninger til bilalamer 433.925 Mhz. Du må acceptere, at der er masser af støj og forstyrrelser på denne frekvens - ligesom brugerne af fjernbetjeningerne må acceptere, at de ikke kan fjernbetjene deres biler og slå alarmen til og fra, når der er radioamatører i nærheden på frekvensen.

Men jeg synes da generelt at radioamatører viser hensyn til hinanden og får tingene til at glide - heldigvis :-)


----------
mvh. Per

#3  19/06-12 17:32
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #2:
I gamle dage på Yding Skovhøj.... Blev der ballade, så pludselig var 382.5 tonen aktiveret... og en del faldt fra...

Men eller sjovt med de fjernbetjeninger... Det har været vist på tv, hvor en biltyv stod med en UHF radio og sendte mens bilisten troede han låste bilen....

Noget andet..... De toner der anvendes til fjernbetjening... kan de opfanges - optages - og genudsendes.....



#4  19/06-12 18:06
J. Nielsen oz1iwt
Indlæg: 153
Svar til #1:
Ja i et hvert samfund findes der en lang række love og regler, nogle følger dem, andre ikke.

Moralen er som jeg ser det, at man behandler andre som man selv gerne vil behandles.

Brådne kar er alle vegne, støder jeg på dem på radioen, eller i andre sammenhænge, vælger jeg at flytte frq, eller slukke for modtageren.

Der er visse kampe/slag man ikke skal tage har jeg erfaret igennem 56Ã¥r.

Fordi jeg gerne vil nyde min hobby, og mit liv.
Vy 73 de oz1iwt John

#5  19/06-12 18:26
L højrup

Indlæg: 1996
det er også det jeg mener,hvis folk bare opfører sig pænt og fører et sobert sprog og ellers følger de regler der er så betyder det mindre om de har en gyldig licens eller ej, det er ihvertifald ikke noget jeg intresserer mig for,det gør telestyrelsen åben bart heller ikke.
så hvis nogen tror man bliver en bedre amatør af at få en a/b licens,så glem det..det hører man tydelegt på GSM amatørene,det er næsten som i gamle dage på 27 mhz :-)

hilsen
lars.
med en d licens+ en ½ hf licens.

#6  19/06-12 18:50
Morten Christensen
Indlæg: 379
Svar til #3:
Hej Leif
Ja for 15 år siden kunne man købe et ur der kunne optage og gengive fjernbetjeningerne til biler, så stod man tæt ved en der brugte sin fjernbetjening til bilen optog man bare koden og du kunne med uret låse / låse bilen op uden problemer.

#7  19/06-12 21:49
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #6:
Jamen så kan det jo lade sig gøre...
Men det var sjovere at sende det via sin radio.... med fuld skrue på PA'en

NÃ¥, nok ikke min stil...

#8  20/06-12 00:13
Bo HÃ¥konsen
Indlæg: 47
Svar til #3:

Dengang man brugte IR som nøgle, så kunne man optage det og genudsende det og på den måde låse bilen op. Men i dag, hvor man bruger RF, så kan du ikke optage og genudsende tonerne... Eller dvs. det kan du godt, men det låser ikke bilen op. Nøglen sender nemlig en forskellig kode ud hver gang, typisk en 40-bit kode. Bilens nøgle og modtageren i bilen er parret sammen, sådan at de har den samme sekvens af koder. Så når nøglen har sendt en kode ud, og bilen låser op, så kræver bilen den næste kode i sekvensen for at låse op næste gang der trykkes på nøglen. Dvs. kun hvis den forventede nøgle og den udsendte nøgle stemmer overens, låser bilen op.
Det betyder i princippet at hvis brugeren af nøglen kommer til at trykke på nøglen langt væk fra bilen (sådan at bilens modtager ikke registrerer trykket), så vil nøglens sekvens tælle én op og sende næste kode ud næste gang der trykkes op nøglen, mens bilen stadigvæk forventer den kode, der allerede er sendt ud. Bilens sekvens er altså ikke er talt op. For at sørge for at bilen stadigvæk kan låse op selvom man får trykket et par gange på nøglen når man er væk fra bilen, så er systemet lavet sådan at bilen accepterer den nuværende kode - eller én af de X næste koder... F.eks accepteres de næste 100 koder, sådan at man kan trykke op til 100 gange på nøglen langt væk fra bilen og så kan man stadigvæk låse bilen op, men trykker man 101 gange på nøglen, mens man er langt væk fra bilen, så skal man have bilen på værksted for igen at få synkroniseret bil og nøgle.

Jeg håber svaret gav mening.

#9  20/06-12 07:15
Morten Christensen
Indlæg: 379
Svar til #8:
Det var nu godtnok RF signaler det ur optog for 15 år siden, og det virkede perfekt, men de kan jo også have lavet låsesystemerne om 100 gange siden da.
Men når min nøgle går ud af synkron med bilen, og det gør den tit når den ligger i lommen med en masse andet skrammel, så skal bilen ikke på værksted man sætter blot nøglen i tændingen sætter tænding på og holder så knappen på nøglen inde nogle sekunder og slipper så knappen og tager derefter tændingen fra og nøglen er igen godkendt af bilen, og har prøvet helt det samme på et andet bilmærke og det virkede også.

#10  20/06-12 17:54
J. Nielsen oz1iwt
Indlæg: 153
Svar til #5:
Hejsa bare for at jeg ikke bliver misfortolket, så er det min klare holdning, at man har Licens til de bånd man vil kører når vi taler Radio Amatører det er ikke nok, at man kan opføre sig pænt mm.

Det svarer vel til at man skal have kørekort for at må køre bil etc, her hjælper det heller ikke at man er en ansvarsfuld billist, det er ligesom ikke nok, og ja udsagnet om at der ikke er nogen der kontrollere er jo ikke ensbetydende med at man bare kan gøre som man nu lyster, om så det er det ene eller andet regelsæt man kigger på.

Til eksembel jeg har haft kørekort i 41år og blevet stoppet 2 gange, kunne jo så have gamblet, og undladt kørekortet, det samme med licens den har jeg haft i 30 år og har aldrig haft besøg af myndighedderne des angående.

Hvad man hver især vælger at gøre mht det ene og andet er op til en selv, jeg skal ikke være politi mand og overvåge hvad andre gør, jeg forholder mig til min licens, og møder jeg en amatør der ikke har licens på båndene, så gennemfører jeg ikke QSOen med vedkommende, (det hænder en gang imellem)

Nå det blev en længere smøre, kan kun opfordre til at man tager sin licens iforhold til de bånd man gerne vil køre på, det er overkommeligt, og man bliver bestemt klogere hvis man går fra D til B eller A man lærer noget hver gang.

Go sommer alle vy73 oz1iwt John




#11  20/06-12 18:16
FINNI SYNDERGAARD

Indlæg: 1761
Svar til #10:

Helt enig!

MVH

Denne tråd er lukket for nye indlæg