Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
197 online brugere
2431 online annoncer
SælgesKøbes

Kabeldimensioner i bil?

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  30/11-12 12:32
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Moderne radioer kan ofte monteres med betjening og radiodel adskilt..
Og radioen kan så fx gemmes i bagagerummet.
Men det kræver at der kan komme strøm nok igennem..
En radio der bruger ca 20 A.. og der skal en 4-5 meter kabel til.. Hvilken dimension skal der så anvendes?
Og det gør jo ikke noget, at der er ekstra kapacitet...



vy 73 de oz1ian. Leif

#2  30/11-12 12:37
Bo, OZ2M

Indlæg: 402
Hej

Her er nogle bud:
https://www.google.com/search?hl=en&q=wire+diame ter+vs+current

----------
73
Bo, OZ2M, Arduino + GPS + CW, FST4, FST4W, FT4, FT8, JS8, JT4, JT65, JT9, PI4, Q65 og WSPR http://rfzero.net

#3  30/11-12 13:26
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 199
Svar til #1:
Hej Leif

Da vi installerede de gamle Storno Viking som ved 6 V sagtens kunne bruge 15-20 A og var monteret i bagagerummet på bilerne brugte vi 2x6 kvadrat. Det gav ikke væsentlig spændingsfald selvom de var 5-7 meter kabel.

73 de OZ3MZ
Svend

----------
73 de OZ3MZ Svend

#4  30/11-12 13:33
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
Svar til #1:

Betjeningspanelet har ikke brug for kabel til 20 Ampere men hvis du mener strømforsyningen til radiodelen i bagagerummet fra bilens accumulator i motorrummet foran jeg med.

2,5 Kvadrat ledning der bruges i El-installationer kan minimum holde til 16 Ampere. Det kan godt bruges til dit formål selvom det nok er lige i underkanten.

Bruger du 4 Kvadrat ledning er du på den sikre side. Det har jeg flere gange set anvendt i gamle mobil radiotelefonanlæg.

At bruge tykkere kabel til 20 Ampere vil være overkill men du kan selvfølgelig altid lægge flere længder 2,5 kvadrat i parallel hvis det skal være ekstra godt.

Vy 73 de oz1etp/Lars

#5  30/11-12 14:16
Erling Nansen
Indlæg: 480
Svar til #1:
Egentlig er det sikringen, der bestemmer kvadratet. 25A = 6 mm2 for ex.
Så er der sp.faldet = tab. Ved 6 volt betyder det en del procent med 1 volt tab, mens den samme volt ikke er mærkbar ved 230 volt.

Erling

----------
oz7iy Erling

Redigeret 30/11-12 14:19
#6  30/11-12 14:18
martin jensen
Indlæg: 87
Svar til #4:
Noget moderne udstyr i dag, kan ofte have en supply der siger 10 - 30 Volt, så er det jo ikke så afgørende med lidt spændingstab

#7  30/11-12 15:31
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 572
Svar til #1:
Jeg ville kikke på det kabel der følger med radioen og så fordoble kvadratet.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#8  30/11-12 19:31
Jens / OZ64J
Indlæg: 28
Svar til #1:
Prøv at kikke på denne tabel
http://www.landrover-klub.dk/forum/images/grund læggende%20elektronik_Side_007.jpg

Mvh Jens/OZ64J

#9  30/11-12 19:50
Max
Indlæg: 894
Svar til #1:
Jeg ville trække 2 gange 10 mm2, en fra plus og en fra minus, og så sætte en nøgleafbryder ude ved akaumulatoren.

#10  30/11-12 21:06
OXQ4OO ikke RART
Indlæg: 49
Svar til #1:
køb nogle startkabler

#11  30/11-12 21:09
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #1:

Som flere andre her vil jeg sige 4 kvadrat . Plus til accuèns pluspol gennem sikring og minus til det punkt hvor accuèns minus/stelkabel går til bilens chassis. Omme ved radioen kan du med fordel montere en stor kondensator, 0,5 - 1F, lige som til kraftigt lydudstyr. Dette vil hjælpe med at holde spændingen stabil ved SSB hvor forbruget svinger meget.

----------
OZ9YB Erling

#12  01/12-12 13:23
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til
Tak de mange svar......
Jeg nok sikre mig en vis overkapacitet... det er jo en træls vej at trække kabler .
Den med startkabler....
God ide.....
Ja ikke til at føre strømmen rundt med.... Men holder man stille forlænge.. så kan det være godt at have startkabler... og selvfølge en med noget ekstra strøm

vy 73 de oz1ian. Leif

#13  01/12-12 14:02
Max
Indlæg: 894
Svar til #12:
Gør som man gør til søs, en akkumulator til start, og en til forbrug.

#14  01/12-12 15:53
oz1ian, Leif Pindstrup

Indlæg: 1997
Svar til #13:
Ja. en god ide....
Men der bør vel være noget styring?
Det er ikke simpelt, at sætte en ekstra generator i bilen...


#15  01/12-12 16:23
Erik Pedersen
Indlæg: 132
Svar til #1:
Som mangeårig montør af LMR radio i biler, så er det vigtigt at bruge godt kabel fra akku og til forbruger. vi brugte altid2X 2,5 kvadrat, Satte 2 sikringer i, en i både plus og minus, og så tæt på akku som muligt.
Derved forhindres at kabler bryder i brand ved kortslutning.
Sikring i minus forhindrer at radio beskadiges hvis en stelforbindelse i biler bliver defekt, således at der kan trækkes stelstrøm via antenne boret fast i taget videre gennem radio og til akku.
Endvidere så vil en bil hvor al stelstrøm løber i stellet ruste hurtigere end i en bil hvor der er lagt stelledninger ud til alt forbrug.
MVH Erik

#16  01/12-12 16:24
Max
Indlæg: 894
Svar til #14:
Et relæ der trækker og kobler batterierne til laderen når motoren kører, og kobler forbrugsbatteriet fra laderen når motoren er slukket.

#17  01/12-12 16:46
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til #16:


Netop ja...ligesom vi gør i campingvogne.

----------
OZ9YB Erling

#18  01/12-12 17:24
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
Svar til #15:
Enig. Brug altid dobbelt kabel, så stel er med.
Ved 20 A, ville jeg bruge 2 x 4 kvadrat.
mvh
Paul

#19  02/12-12 11:28
OZ5ES, Ebbe
Indlæg: 1044
Svar til #17:
Problemet er blot, at hvis batteriet i campingvognen er kørt godt ned, så er relæ'et ikke ret glad for den strøm der trækkes idet det klapper.
En anden ting er, at campingvognens batteri bliver aldrig ladet helt op pga. spændingstab i ledningerne.
Man kan få (købe) et speceilt "delefilter" til opgaven. Ikke bare noget med dioder, som selvfølgelig ville gi' et helt uacceptabelt spændingstab, men en lille switchmode, som holder spændingen på campingvognens batteri i top. Og det virker fremragende.
http://www.danpower.com/product/booster-8/
Mvh Ebbe

----------
Mvh Ebbe.

#20  03/12-12 08:16
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
Svar til #1:
Hvis du kender strømforbruget på radioen og den minimumspænding den vil acceptere, samt ledningslængden er resten ohms lov..


Specifik modstand for kobber er 0,04 ohm pr mm2 pr meter....

Ud fra det kan resten beregnes...:-)

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#21  03/12-12 10:52
Erik
Indlæg: 1929
Svar til #20:
Netop :-) De 0,04 må være for en kobber legering. Ifølge min gamle skolefysik tabel er den specifikke modstand for ren kobber 0,0169 ved 20 grader Celcius.
vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 03/12-12 10:54
#22  03/12-12 12:35
M.W.Electronic

Indlæg: 113
Svar til #1:

hej

Du kan bruge formlen delta U = I x 0,0175 X 2 X A
Q

For at udregne spændingsfaldet

I = strøm
0,0175 er kobbers specifikke modstand sådan cirka
de 2 x A er afstanden frem og tilbage
Q er kvadrat på ledningen

Herefter fremommer delta U som spændeingsfald


MVH
OZ6FH


#23  03/12-12 17:00
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
Svar til #21:
Ja det er ganske korrekt.. ved ikke hvor jeg har de 0.04 ohm fra :-)

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


Denne tråd er lukket for nye indlæg