#1 | 11/01-13 01:49 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Nu har jeg snart spurgt alt og alle, og alle kommer cirka med det samme svar, men findes der ikke et sted, hvor man kan skaffe en Motorola HTX 2 eller en ældre DSB Radio ( Ved godt, at de stadig er i brug, men jeg står og mangler et par stykker til en fair pris ) .... Ved godt at det bliver svært men for at den skal være helt perfekt, så skal den radio jeg leder efter, kunne udsende et HØJT bip når vi ranger. Det er nok ikke det nemmeste at fremskaffe sådan en radio :)
Ps. DET SKAL VÆRE EN UHF RADIO. Pps: Må også gerne være ene STORNO CP 1000 -II ( 2 ) Med 3 taster. Begge radior skal have "dødmands" funktionen, også kendt som BIPPET Redigeret 14/01-13 02:32
|
#2 | 11/01-13 11:53 |
---|---|
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
|
Svar til #1:
Umiddelbart virker det som om, du bevæger dig på grænsen af, hvor du ikke har noget at gøre. Det af dig omtalte "bip" hedder i DSB-regi en rangertone og anvendes ved rangering, hvor en rangerleder har ansvaret - er lokoførerens øjne. Afbrydes rangertonen, skal toget standse øjeblikkelig! Dette arrangement mener jeg I K K E du skal have mulighed for indflydelse på, da du derved kan komme til evt at lægge en "falsk" sikkerhedetone ud på en frekvens, der rent faktisk anvendes til DSB rangering. ---------- Vy 73 de Jesper/OZ1BYD Redigeret 11/01-13 11:54
|
#3 | 14/01-13 02:31 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #2:
Nu er planen, at de skal bruges til netop jernbanedrift, men på veterantogs niveau, og ellers skal de holdes slukkes, så man ikke får lavet rav i den. |
#4 | 14/01-13 05:07 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #3:
Lån den af din samarbejdspartner, DSB. Antallet af rangeringsområder er faldet drastisk gennem de senere år, så der burde være "frie" kanaler og materiel nok. |
#5 | 14/01-13 07:41 |
---|---|
Jens Sigurdson
Indlæg: 965
|
Svar til #3:
Du og andre må jo bruge din radio lige så tosset du vil hvis den frekvens i bruger er jeres egen LMR frekvens i har fået tildelt af Erhvervsstyrelsen. Men jeg håber da ikke at det er en af DSB's frekvenser i bruger når i dyrker jeres veterantogshobby? I så fald er det nok noget i skal (!) have aftalt med DSB inden... En radio med den funktion du beskriver kan jeg desværre ikke hjælpe med, men hvis det er helt umuligt at finde lige den model du søger, så tror jeg måske at en af de andre Motorolamodeller kan programeres til det samme, de er ret alsidige hvad det angår. ---------- Hilsen Jens Vedhæftede filer: jc.jpg
Redigeret 14/01-13 07:42
|
#6 | 14/01-13 09:50 |
---|---|
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
|
Svar til #3:
DSB havde for år tilbage en decideret Radiotjeneste, som stod for alt vedr rep og vedligehold af radioer. Det var også dér man byggede stornoerne om til ranger radioer. Hvor meget der er tilbage af denne tjeneste i dag, ved jeg ikke, men en henvendelse til f eks DSB Kbh kunne afdække om det er den vej, du skal. Endvidere er der jo mange både veteranbaner og jernbaneklubber i DK. Hvad gør de? Hvilken veteranbane repræsenterer du? ---------- Vy 73 de Jesper/OZ1BYD Redigeret 14/01-13 09:56
|
#7 | 14/01-13 09:57 |
---|---|
Erik Christensen 21TX68
Indlæg: 89
|
Svar til #3:
Prøv at besøge EDR´s afdeling i Roskilde. http://www.oz9edr.dk/ Tag en sludder med dem, måske er der hjælp at hente der. |
#8 | 14/01-13 16:29 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #1:
Zenitel har udviklet en rangerradio til erstatninger for de mange udgaver af Storno/Motorola rangerradioer. Den koster omkring 6000 pr. stk. og har nævnte "rangertone" Den kører forøvrigt stadig på test godkendelse. Det er helt legalt at bruge DSB´s frekvenser til bl.a. rangering, da der på mange KMP´er optages på disse. Specielt når det gælder veteranbaner. Radioer anvendes jo ens, uanset om det gælder veteranbaner eller kommicielle. Men prøv ellers at kontakte din lokale KMP. Dt kan være de kan hjælpe. Jeg har repareret DSB radioer i mange år, men jeg har ingen reserveradioer. Det er bedre du bruger "officielle" DSB radioer istedet for Harald Nyborg PMR radioer, hvor du kan forstyrres af andre. mvh Paul |
#9 | 14/01-13 17:16 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #1:
Hej Alle.... Jeg takker for alle jeres svar. Radioe(n)(rne) De skal bruges i Køge eller retter sagt, i østsjællands jernbaneklub. Og årsagen til at jeg søger efter nogle der kan benyttes på de frekvenser, det er netop fordi de skal bruges til rangering og ABSOLUT IKKE til leg.. Men vil da prøve Zenitel også se hvad de kan tilbyde, har også snakket med en svensk leverandør, men han er ikke sikker på at de radioer som bygges i dag, kan give os den berømte BIP tone, så derfor spørger jeg lidt rundt. Men igen, mange tak for alle jeres svar, og kom endelig med flere. Det er jo altid rart at have lidt flere forhandlere med i kampen |
#10 | 15/01-13 01:13 |
---|---|
oz3abu
Indlæg: 621
|
|
#11 | 15/01-13 11:37 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #10:
Der er taget kontakt og jeg afventer tilbud fra dem i skrivende stund :) Men ellers så skal du have for hjælpen :) |
#12 | 15/01-13 14:35 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #8:
Hej Poul Super mange tak for dit indlæg. Jeg vil da prøve at snakke med både KMP Roskilde og med Zenitel omkring de radior. Så er der jo også garanti på dem, hvis man køber dem, hos Zenitel. Men det havde nu været lykken med en af de ældre modeller, der er en hvis charme over dem :) De bedste hilsner Bo |
#13 | 15/01-13 18:54 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #12:
Hej Bo Du har fuldstændig ret i, det kan være "sjovere" at bruge de gamle modeller. Jeg har et par gemt af de helt gamle, så er opbygget på Storno 800 teknologi. Vi bruger MTX2000 i SBGV, hvor jeg er lokofører og Y-togs ansvarlig. mvh Paul |
#14 | 15/01-13 19:52 |
---|---|
oz1ian, Leif Pindstrup
Indlæg: 1997
|
Svar til #13:
Hej Paul. Hvor er den bane henne, som du kører med? |
#15 | 16/01-13 08:34 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #14:
Hej Den ligge i Vestjylland. Skinnebusgruppen Vestjylland. mvh Paul |
#16 | 16/01-13 18:14 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #13:
Kan en MT2000 godt bruges??? Eller er det en i selv bygger om, i kloge hoveder ovre i det Jyske |
#17 | 24/01-13 19:29 |
---|---|
Niels E. Holm OZ7NQ
Indlæg: 141
|
Svar til #1:
Du skal lige huske på at der er et nyt radiosystem (GSM-R) under opsejling. Jeg går ud fra at dette også vil erstatte LSR radiosystemet, og hvor lang overlapningstiden (LSR/GSM-R) vil blive ved jeg ikke, men set i lyset af dette skal I nok ikke bruge vildt mange penge på en rangerradio som måske ikke kan bruges mere end et par års tid. Mvh Niels ---------- OZ7NQ, Niels Holm |
#18 | 27/01-13 11:49 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #17:
På egen infrastruktur er der ingen problemer i at bruge "analoge" radioer. Ved rangering på stationer, overtager rangerbevægelsen stationen og der er heller ikke problemer her. da al kørsel "styres" af rangermester indtil stationen igen overtages af FC eller KMP. Forøvrigt er der tale om veterantog, så der kommer/er særlige regler. Se evt. reglerne på Trafikstyrelsen eller DVF Paul |
#19 | 28/01-13 00:10 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #18:
Mange tak for svaret. Men det kan jo være at det bliver nemmere at fremskaffe de gamle radioer, når nu de skifter over til GSM-R som Niels han skriver. Og det koster kassen |
#20 | 28/01-13 17:03 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #19:
Du har ret. Det kan være der kommer den del til brugtgrej, men det kan nemt vare 5-6 år med den hastighed bane har i dag. Paul |
#21 | 28/01-13 21:24 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #20:
Jamen så er det jo nok bare med at vente, med mindre at alle veteranbaner også skal over på det nye GSM-R net, men så er der nok ikke mange baner der overlever, tænker jeg |
#22 | 29/01-13 16:00 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #21:
Jeg tror personlig ikke det bliver det store problem. Enten låner/køber veteranbanerne en GMS-R radio og en tablet til signaler, eller også kører man på stationsmeldinger/blokmeldinger. Signalerne er der jo ikke brug for med stræknings kendte lodser. De kommercielle baner kan jo kun få lov at køre når strækningen er fri igen. Jeg ved godt det lyder simpelt, men noget lignende. Forøvrigt, så bruges GSM telefonerne flittigt at både Arriva og DSB samt de andre operatører. paul |
#23 | 04/02-13 20:22 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #22:
Hold da op. Jamen det bliver spændende så. Så må vi veteranbaner jo investerer i et X-antal radioer til alle vores toge. Eller installere en fast GSM-R Radio i vores trækkræfter. Men jeg tror nu ikke at, de bruger dem til rangering, men man kan jo blive overrasket DBH Bo |
#24 | 05/02-13 11:44 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #23:
Der kan da godt blive tale om en investering, men tag det nu roligt. Om det bliver en håndradio eller andet, vil jo nok vise sig senere. Der bliver jo også en indkøringsperiode af en vis længde, så det kan være, at der kommer en "simpel" løsning mvh Paul |
#25 | 05/02-13 22:50 |
---|---|
Bo Belkov
Indlæg: 15
|
Svar til #24:
Vi ( jeg ) er helt rolige, for skulle min søgen bringe uheld, så har jeg fundet en forhandler på sjælland som kan hjælpe os, hvis det brænder helt på. Men ja, nu tager vi det med oprejst pande og smurte puffer, også ser vi hvad der sker De Bedste Hilsner Bo |