#1 | 17/01-13 13:11 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
http://www.ebay.com/itm/9V-500mAH-6F22-Recharga ble-Lithium-Battery-BTY-/150960798878?ss PageName=ADME:L:OC:GB:3160
Nogen der har prøvet dette genopladelig batteri. Målte 7.82V ubelastet ladet med 10Ma målt 11V ladet med 20Ma målt 21V spændingen stiger straks virker som om man måler på en lille el lyt. det er nok defekt hvem har prøvet disse 500mAh batterier Flemming |
#2 | 17/01-13 22:05 |
---|---|
søren/oz4zat
Indlæg: 714
|
Svar til #1:
Hej Flemming Jeg har oplevet det samme. Li-batterier er nogle komplicerede størrelser at arbejde med - brugt rigtigt har de fine genskaber, men det kræver en ret avanceret styring af op- og afladning. Hvor galt det kan gå ses i forbindelse med Boeings Dreamliner - jeg går ud fra at konstruktørene ved hvad de har med at gøre og ikke desto mindre ... http://ing.dk/artikel/135597-sodsvaertet-kammer -kaster-mistanken-paa-dreamliners-lithiu mbatterier Her er en video som fortæller hvad man kan/skal - ikke kan/skal hvis der går ild i batterierne: http://www.fire.tc.faa.gov/2007Conference/files /Training_Videos/ThursPM/Videos/Laptop_m aster.wmv søren Redigeret 17/01-13 22:06
|
#3 | 18/01-13 12:21 |
---|---|
Børge Larsen
Indlæg: 241
|
Er her nogen der har erfaring med en hjemmekonstruktion fo Li-On batterier?
|
#4 | 18/01-13 12:21 |
---|---|
Børge Larsen
Indlæg: 241
|
Er her nogen der har erfaring med en hjemmekonstruktion for Li-On batterier?
Redigeret 18/01-13 12:22
|
#5 | 18/01-13 18:51 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #2:
Hey.Søren Jeg har set lidt på nogle data mente at når man købte et 9V Li-batteri,så er der 9V + lidt over. Har skildt det famøse Batteri og fandt ud af at der er kun 2 celler, sikringskredsløbet er brændt ,normalt er 3V+ per celle og det kan jo ikke blive til 9V, ved ikke om der i andrer modeller er 3 celler der er plads til det da der mellem de 2 celler er anbragt et afstandsstykke. Batterisider herhjemme oplyses at spændingen er 8.4 V men i fabriksdata står afladet ved 5.5V Max opladet 8.56V MEN--men-- normale driftsdata er 5.5V til 7.4V og ved den spænding er de fleste 9V opstillinger slukket. Data for disse såkaldte 9V batterier http://www.batterymart.com/pdfs/rli9600.pdf Redigeret 18/01-13 19:28
|
#6 | 18/01-13 20:54 |
---|---|
søren/oz4zat
Indlæg: 714
|
Svar til #5:
Hej Flemming Allerførst : det datablad du linker til er til et andet, omend lingnende, batteri - et batteri med 700 mAh - kapacitet. Det du har købet har 500 mAh. Men jeg går i det følgende ud fra databladet for RLI-9600. Der står "size 9V" - (ikke "Voltage 9V" ) sædvanligvis plejer man at kalde den fysiske størrelse for PP3, men de har valgt at kalde det "size 9V". (prøv , på Farnells hjemmeside, at søge på "PP3" og vælg "non rechargeable" ) Men, disse genopladelige batterityper i PP3-pakker har en nominel spænding på 8,4 V og dem i databladet ødelægges ved mere end 8,46 V ladespænding (sådan læser jeg side 5 "Charge"-afsnittet ! ). Det fremgår klart af firmaets hjemmeside, at der skal benyttes en speciel lader. Man kan selvfølgelig godt bygge en selv - enten skal man have fat i en dedikeret ladekontroller-IC eller også skal man selv i gang med at lave en processorstyring. I de sidste 30 år har jeg fra sidelinien fulgt udviklingen af genopladelige batterier, deres (rette) anvendelse/vedligeholdelse og ladere hertil. Dagens Li-io batterier (i PP3-hus) har en kapacitet på mere end 600 mAh det synes jeg er imponerende i forhold til mine gamle Multiplex som har 140 mAh-kapacitet - til gengæld er disse mere robuste mht. dybe afladninger, alt for høj ladestrøm og anden mishandling. Derfor kan laderne til dem konstrueres med blot en trafo, en ensretter og en seriemodstand - unægteligt noget simplere end en mikroprocessorstyret lader. Jeg har også haft problemer med disse akkuer i apparater som var beregnet til 9V alkaline-batterier ... må jeg lære at leve med ... ;-) Akkumulatorer er en kompliceret affære ... Til 1,2 V-LiMh-cellerne i mit kamera har jeg købt en dedikeret lader fra Varta. Håber at dette hjalp lidt ellers klik her: http://da.wikipedia.org/wiki/Akkumulator_%28ele ktrisk%29 mvh søren Svar til #5: Redigeret 18/01-13 21:03
|
#7 | 19/01-13 00:14 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1929
|
Svar til #1:
Når der er overspændings beskyttelse i batteriet kan du ikke lade med en strømkilde der har en højere åben kredsløb spænding (start spænding) end beskyttelses spændingen. Hvis overspændings beskyttelsen virker, afbryder det inden du kommer igang med at lade. Hvis du lader batteriet med max 8,2 volt max 500 mA så skulle det køre uden problemer. Man behøver ikke computer teknolog for at lade litium batterier hvis du kun lader dem til 90 % af max kapacitet. Batteriet mister kapacitet med alderen, det kan computerladeren kompensere for så der altid er ladet 100 %. Læs mere her http://batteryuniversity.com/learn/ vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 19/01-13 00:18
|
#8 | 19/01-13 00:50 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #6:
Hey Søren Med 3 celler er det fair at kalde det et 9V batteri. Det er nemt i min verden at lave en lader selv. NiCd – Nikkel-Cadmium-akkumulator.Falder lidt i spænding ved fuld opladning og det benytter man til ladestop. NiMH – Nikkel-Metal-Hydrid Ved fuld opladning er det topspænding. Der måles en lige linie "som en zenerdiode"og overspændingen afsættes som varme det bruger man til regulering. Lithium-ion-akkumulator. 2Stk regulator indstil den ene til den ønskede topladningsspænding den anden til den ønskede max ladestrøm. Mhv. Flemming Redigeret 19/01-13 01:19
|
#9 | 19/01-13 00:55 |
---|---|
Flemming Hansen OZ3FQ
Indlæg: 84
|
Svar til #7:
Hey Erik Det er rigtigt men jeg var naiv og startede med en spænding som er for høj til 2 celler og dermed et afbrændt sikringskredsløb. Flemming Redigeret 19/01-13 00:56
|