#1 | 13/08-13 09:05 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Hey
Jeg skal ud og købe en trolling båd inde længe og ser disse bådfolk bruger radio på vandet / hygge snak. , og ser flere net sider at de bruger hvis CH 72 og 75,,,,, må man køre der, hvis man har en alm amatørlicens eller skal der vhf båd licens til ? ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 13/08-13 09:07
|
#2 | 13/08-13 09:29 |
---|---|
Kenn Andersen
Indlæg: 112
|
Svar til #1: hej rod du kan vel nøjes med en robåd
ha en dejlig tirsdag mvh oz9afz k ---------- ka |
#3 | 13/08-13 09:58 |
---|---|
oz1ian, Leif Pindstrup
Indlæg: 1997
|
Svar til #1:
Hej Rod. Jeg er ret sikker på at det kanaler er fra det maritime VHF segment. Det har ikke noget at gøre med amatør radio. Prøv at kigge i aftenskole katalogerne. Vy 73 de oz1ian. Leif |
#4 | 13/08-13 12:48 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #1:
nej,nej, det må du ikke, Men hvad må vi så ? |
#5 | 13/08-13 13:01 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #1:
dr Rod Det korte svar er nej. Det lidt længere er, at tilladelse til drift af amatørradio er underlagt Erhvervsstyrelsen, og tilladelse til drift af skibskommunikation er underlagt Søfartsstyrelsen. Reglerne for drift af amatørradio, har du forhåbentlig ikke glemt allerede, men reglerne for drift af skibsradio, kan ses her: http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Ra dioifritidsfartojer.aspx rigtig god fordøjelse med fiskeriet de oz7xf |
#6 | 13/08-13 14:02 |
---|---|
poul nielsen
Indlæg: 252
|
Svar til #1:
der er noget der heder L1-L2 som er til lystbåde som man kan bruge når du har fået dit certifikat til VHF . hilsen poul/OZ4HT |
#7 | 13/08-13 14:29 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
så der et VHF båd certifikat og et VHF amatør certifikat = sku da træls :-) hvordan lyder et VHF båd call ? ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 13/08-13 14:54
|
#8 | 13/08-13 14:48 |
---|---|
Michael Johansen
Indlæg: 10
|
Svar til #7:
Hej Rod Du kan finde mere info her http://www.vhfskolen.dk/ og grej til troling her http://www.shop.tempo-baade.dk Michael Redigeret 13/08-13 14:51
|
#9 | 13/08-13 14:58 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Svar til #5:
kan godt se call lige frem er knyttet til båd osv. nogen helt andet end radioamatør regler Men entelige var det mere for at sludre med de andre "fisker" der ude, såå jeg ved sku ikke lige om jeg gider VHF marine så kan jo se på youtube de sludre på 72 og 75 hvis ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 13/08-13 15:59
|
#10 | 13/08-13 15:26 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #9:
du kan da bare kalde dem,,de bliver så glade bare der er nogen der gider at snakke med dem,,,prøv på l1 eller l2 de er for det meste nogen. |
#11 | 13/08-13 15:30 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1929
|
Svar til #9:
Jo få dig en maritim VHF certifikat. Fordi i den anden ende sidder Lyngby Radio og hele det maritime nød beredskab! Det er kun et nød opkald væk. Det maritime opkald er altid bådens navn, netop fordi det i en nødsituation skal være entydig hvilken båd der beder on hjælp.Det hører under erhvervsstyrelsen, og du finder reglerne i samme "Brug af frekvenser uden tilladelse" som beskriver amatørradio reglerne, kapitel 2 så vidt jeg husker. vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 13/08-13 15:32
|
#12 | 13/08-13 15:37 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1929
|
Svar til #9 og 10:
Og lad være med at lege med andre folks sikkerhed ved at bruge frekvenserne uden at have lært de mest basale sikkerheds og nød rutiner. ALLE kanaler kan inddrages til brug i en nød situation. vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 13/08-13 15:38
|
#13 | 13/08-13 16:02 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
sådan lige en tanke,,,, hvor skulle vi radio amatør kalde nødråb bedst ?
kan det virklige passe en amatør ikke må bruge et nødråd frq lovlige ? ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 13/08-13 16:29
|
#14 | 13/08-13 16:12 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #13:
3770, LOL. de rer altid nogen. |
#15 | 13/08-13 16:29 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
|
#16 | 13/08-13 16:32 |
---|---|
oz1ian, Leif Pindstrup
Indlæg: 1997
|
Svar til #14:
Lars det har du sikkert ret i... Men det krav til udstyr tror jeg ikke der er plads til på en trolling båd. Mega stor antenne. Ikke under 1 KW. Og radioen skal mindst være en Imponator 3000 mk XI. Så er det lettere at benytte en weekend og tage et VHF Certifikat og købe en radio der kan kalde Lyngby på kanal 16 Vy 73 de oz1ian. Leif |
#17 | 13/08-13 16:34 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #16:
eller en mobiltelefon, tror det andet snart er en saga blot. evt benytte 112 app, så ved de på få meter hvor du befinder dig. Redigeret 13/08-13 16:35
|
#18 | 13/08-13 16:48 |
---|---|
Søren Petersen
Indlæg: 55
|
Svar til #1DU SKAL FOR DET FOERSTE HAVE ET MARITIMT VHF CERTIFICAT. BAADEN SKAL VAERE REGISTRERET I DET DANSKE SKIBSREGISTER OG DET KOSTER ELLERS ER DER IKKE NOGET REG. NUMMER PAA BAADEN EKS. OU2866 PAA MIN GAMLE BAAD I DK. FORSLAG, BRUG ISTEDET NOGLE AF DE BILLIGE UHF RADIOER SOM IKKE KRAEVER CERTIFICAT. OPTAGELSE I SKIBSREGISTRET KOSTER CA. 10.000 KR. SAA DYR SPOEG. JEG BEKLAGER CAPS LOCK OG MANGLENDE DANSK TEGNSAET MEN JEG ER P.T. BOSIDDENDE I SPANIEN MED EN PISSE TABLET. SYB5:
|
#19 | 13/08-13 16:55 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1929
|
Svar til #18:
Lystbåde skal mig bekendt ikke være registreret i skibsregisteret. Og det har ikke været nogen betingelse for at have og bruge maritim VHF i en lystbåd! . . . Men det kan jo være lavet om siden jeg var lystsejler. vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 13/08-13 16:56
|
#20 | 13/08-13 16:56 |
---|---|
Søren Petersen
Indlæg: 55
|
Svar til #18:
Sorry til alle, men jeg kan sku ikke med det her pege og prikke. Go sommertil alle fra oz1axe. Naa nu er caps lock fra, hva faen sker der lige her |
#21 | 13/08-13 17:07 |
---|---|
Søren Petersen
Indlæg: 55
|
Svar til #19:
Det var et issue da jeg solgte min baad I 2011. Koeber ville have slettet baaden I skibsregistret da omregistrering ifoelge hans mening var for dyrt.Deres tilbagemelding var at licencen til baaden bortfaldt. Du kan altid tage en en maritim vhf licens men hvis baaden ikke er I deres register saa er det principielt ulovligt. N.b. proeven tager ikke mere end 15 min. For en radioamatoer, stationsbetjening samt det fonetiske albabet. M.v.h. Oz1axe |
#22 | 13/08-13 22:29 |
---|---|
Mads (OZ5MB)
Indlæg: 87
|
Svar til #21:
Skibsregistret har intet med brug af maritim VHF at gøre. Skibsregistret optager kun skibe på mere end 5 bruttoregisterton og optagelse er frivilligt op til 20 bruttoregisterton. Optagelse i Skibsregistret i både i det frivillige interval er vidst kun relevant hvis der skal optages lån med pant i skibet. Hvis det på nogen måde skulle være knyttet til dette ville det således være umuligt at benytte VHF lovligt på både under den størrelse. Se http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Reg istreringaffritidsskib.aspx Båden skal dog have et kaldesignalsbevis som ganske rigtigt bortfalder ved ejerskift, men det er ikke afhængigt af skibsregistret. Det koster et engangsbeløb på 735 kr. Se http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioif ritidsfartojer.aspx Bid specifikt mærke i: "Søfartsstyrelsen opkræver et gebyr for udstedelse af et kaldesignalsbevis, som i 2012 er på 735 kr. Der opkræves ikke gebyr for nedenstående ændringer, hvor der også skal ansøges om et nyt kaldesignalsbevis: - Ved ændring af kaldesignal som f.eks. ved optagelse i skibsregistret" Det indikerer jo at man sagtens kan få kaldesignalet uafhængigt af optagelse i skibsregistret. Rod, mht. nødsignal: Nødværgeretten gør at du næppe vil blive retsforfulgt hvis du reelt ender i en nødssituation til søs og derefter kalder Mayday på kanal 16 uden at have tilladelserne i orden. Chancen for at du får en lykkelig udgang på situationen stiger dog alt andet lige hvis du har brugt lidt energi på at lære de radioprocedurer der bruges i denne sammenhæng. Den rigtige måde at gøre dette er at tage et SRC ceritifikat, få et kaldesignalsbevis samt en maritim VHF radio (der ofte er vandtæt hvilket alt andet lige er smart i nødssituationer). Hvis du er nærig/fattig synes jeg stadig du skulle du tage og læse op til at KUNNE tage et SRC certifikat og så tage din amatør VHF med maritimVHF kanaler indkodet med i båden. Jeg ville dog i så fald ALDRIG sende på de maritime VHF frekvenser med mindre mine første tre ord i sendingen var "MAYDAY MAYDAY MAYDAY". |
#23 | 13/08-13 23:47 |
---|---|
poul nielsen
Indlæg: 252
|
Svar til #19:
registreret i skibsregisteret kun hvis du har taget lån i båden |
#24 | 14/08-13 00:04 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #17:
dr L Hvis du havde ulejliget dig med at glo lidt på det link, jeg kom med i #5 ville du bedre forstå problematikken. |
#25 | 14/08-13 00:27 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #18:
dr Søren Jeg mener bestemt, at optagelse i DIS ikke længere er nødvendig for tildelelse af kaldesignal til fritidsskib, se http://www.sofartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Of teStilledeSpmSvar.aspx hvor afgiften også står. Hæ, køb en ny Tablet, en af de blå :o))) vy 73 de oz7xf Redigeret 14/08-13 01:12
|
#26 | 14/08-13 01:02 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #13:
dr Rod Når du får taget duelighedsprøven til fritidsbåde, får du gennemgået de internationale søvejsregler. I den skal du bemærke regel 2, samt hele tillæg 4 http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx? id=128533 så hvis du ikke har andet ombord end din FT-857, så brug den, eventuelt med cw, og på en hvilken som helst frekvens, dog primært de frekvenser som der lyttes nødtrafik på. Det er ikke i kraft af dit radioamatørcertifikat, at du er pligtig til at anvende alle tilrådighed værende midler for tilkaldelse af hjælp. Det er et krav i søvejsreglerne ;-) Når al dette er sagt, er det min maritime erfaring, at når først du har sat benzinen ombord i brand, er den eneste mulighed for tilkaldelse af effektiv hjælp, at trykke på den marime VHF-radios automatiske nødkald. Så tag et SRC-certifikat, køb kaldesignal og en SRC VHF-radioanlæg. Det redder liv, hvilket snak om teori ikke gør ;-) Redigeret 14/08-13 01:23
|
#27 | 14/08-13 16:29 |
---|---|
Søren Petersen
Indlæg: 55
|
Svar til #25:
#22 Tak for god info. Det jeg skrev var bare hvad jeg fik oplyst af soefartsstyrelsen paa davaerende tidspunkt. Men saa ved ogsaa jeg det. Intet er saa skidt for noget uden det ogsaa kan vaere godt. I det mindste etfora uden bavl om EDR & lokalafd. Fortsat go sommer til alle! Her smelter man bare vaek. 73 de OZ1AXE |