Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
240 online brugere
2428 online annoncer
SælgesKøbes

Amatør love og regler til søs

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  26/08-13 19:43
Mads (OZ5MB)
Indlæg: 87
Jeg har lige talt med en anden om hvordan licensreglerne er hvis man skal tage operere en amatørstation fra et lystfartøj på langtur (f.eks. jorden rundt). Jeg vil gerne høre om hvordan i forstår reglerne.

Hvis vi starter med det allersimpleste:
Så længe man er inden for Syddanmarks 12-sømils territorialfarvand er reglerne vel de samme som hvis stationen var i land, dvs samme frekvenstildelinger, båndplaner, effektgrænser og licenskrav.
Korrekt?

Hvis man bevæger sig ind i et andet lands territorialfarvand er reglerne vel som udgangpunkt de samme som hvis man var i land, i det pågældende land. Dvs. at man hvis det er et CEPT land og man har en CEPT licens dækker det. Hvis der er en gensidig anerkendelsesaftale kan det bruges og ellers skal man have fat i landets telemyndigheder og spørge om lov. Korrekt?

Hvis man er i internationalt farvand skal man overholde flagstatens (f.eks. Danmarks regler), men skal også overholde de frekvensallokeringer der er i den ITU region som man er i. Det vil f.eks. sige at et eller andet sted under en atlanterhavskrydsning bevæger man sig fra ITU region 1 over i ITU region 2 og skal derefter respektere de frekvensallokeringer der er i ens aktuelle region.
Korrekt?

Kunne en D-licens i princippet benytte denne i internationalt farvand? (Man kunne f.eks. bruge det til amatørsatellitter.)


#2  26/08-13 23:03
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 199
Svar til #1:
Hej Mads

Jeg vil ikke gå ind i de licensmæssige forhold, men nøjes med at kommenter dit slutforslag.
Hvordan har du tænkt dig at kunne styre retningsantenner til 2m/70cm på en sejlbåd i rum sø så de tracker en amatør satellit som kredser rundt om jorden i en elliptisk bane?

73 de OZ3MZ
Svend

----------
73 de OZ3MZ Svend

#3  26/08-13 23:10
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #1:
På danskflagende skib gælder dansk lov. Og det uanset, hvor det befinder sig. Den menige del af besætningen får ikke automatisk våbentilladelse, når deres skib anduver amerikansk territorie ;-)
Søforklaring afgives til dansk myndighedsrepræsentant, hvis skibet befinder sig i andet lands territoritalfarvand. Ikke til det pågældende lands myndigheder. Der er dog lidt undtagelser omkring de nordiske lande, hvor søforklaring kan afgives til territorialfarvandets domstole.

Redigeret 26/08-13 23:16
#4  27/08-13 00:46
Mads (OZ5MB)
Indlæg: 87
Svar til #2:
Det bliver nok en udfordring. Thrane og Thrane har dog så vidt jeg har forstået bevist at det kan lade sig gøre at bygge opsætninger der kan gøre det. Selvfølgelig bliver det lidt mere kompliceret at tracke en bevægelig end en geostationær satellit, men "i rum sø" delen af udfordringen er nok alligevel den største. Men det var mere princippet i hvordan reglerne var jeg ledte efter. Man siger jo at D-licenser ikke må bruges i udlandet, men betyder det i virkeligheden "må ikke bruges i andre landes territorialfarvand" eller "må ikke bruges uden for dansk territorialfarvand".

Redigeret 27/08-13 01:13
#5  27/08-13 09:18
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #4:
Udover CEPT landene har adskillige andre lande anerkendt anvendelse af danske radioamatørcertifikater uden andre omsvøb end at ITUs frekvensallokeringer for området overholdes. Det er derfor nødvendigt at undersøge hvert enkelt lands holdninger.
Men det er udelukkende inden for det indre territorialfarvand, besøgslandet kan gøre indsigelser gældende.
I de ydre territorialfarvande gælder ret til uskadelig gennemsejling.

Teknikken bag trace af såvel stationære som ikke stationære satelitter i rum sø har været kendt og anvendt i mindst 20 år. Det største problem er nok prisen, som nærmer sig en 1/4 lystbåd, alene for antenne med stabiliseringsgear.
Jeg tror jeg ville vælge et A-certifikat i stedet.

Redigeret 27/08-13 09:28
#6  27/08-13 10:15
Jens Sigurdson

Indlæg: 965
Svar til #1:
SÃ¥dan lige lidt bagfra...
En D-licens er ikke en CEPT-licens og derfor er det helt individuelt hvordan andre lande stiller sig overfor at du i det hele taget medbringer radiogrej i deres territorier.

Jeg har hørt om folk der har fået konfiskeret f.eks. håndradio i tolden fordi de ikke kunne fremvise en CEPT-licens desværre.

Derud over ville jeg nok spørge den radiokyndige i din lokale sejlklub om hvordan det forholder sig med maritim radio. Det er helt sikkert noget man skal have under bæltet også så man kan kommunikere med andre skibe man møder og der falder hammeren også hårdt hvis det opdages at man ikke har en maritim radiooperatør med.

Det er langt fra alle lande der er lige så velordnede som Danmark når man kommer ud og selvom de lokale måske ser stort på om folk bruger radio med licens, så er der helt sikkert en snedig tolder eller anden embedsmand der ser sit snit til at indkassere bunker af "hold mund" penge hvis man ikke har tingene i orden...

----------
Hilsen
Jens

#7  27/08-13 10:46
Mads (OZ5MB)
Indlæg: 87
Svar til #6:
Det skal lige siges at det ikke er mig der er ved at stikke til søs, men ham jeg talte med som er ved at forberede en rejse. Jeg synes blot emnet var interessant.

Det er klart at man også bør have maritim VHF og helst også HF samt de nødvendige certifikater. Det er det der skal klare de sikkerhedsmæssige aspekter af rejsen.

Mange af de langturssejlende lystbåde har dog også en amatør HF radio med som så bruges til hyggesnak med andre langturssejlere i samme del af verden samt til at hente/sende email over Winlink og hente vejrudsigter.

#8  27/08-13 15:42
Erik OZ6VJ

Indlæg: 243
Svar til #3:
hej du ved godt vi har en sømand lov ikke

MVH Erik

#9  27/08-13 17:13
OZ1KS Kenneth.S
Indlæg: 654
Svar til #1:

""Hvis man bevæger sig ind i et andet lands territorialfarvand er reglerne vel som udgangpunkt de samme som hvis man var i land, i det pågældende land. Dvs. at man hvis det er et CEPT land og man har en CEPT licens dækker det. Hvis der er en gensidig anerkendelsesaftale kan det bruges og ellers skal man have fat i landets telemyndigheder og spørge om lov. Korrekt?""

Ja

""Hvis man er i internationalt farvand skal man overholde flagstatens (f.eks. Danmarks regler), men skal også overholde de frekvensallokeringer der er i den ITU region som man er i. Det vil f.eks. sige at et eller andet sted under en atlanterhavskrydsning bevæger man sig fra ITU region 1 over i ITU region 2 og skal derefter respektere de frekvensallokeringer der er i ens aktuelle region.
Korrekt?""

Igen Ja
men du kan så ikke gå i land da du besidder ulovligt radio udstyr på din båd så det skal nok blive sjovt har du ikke papirerne i orden og hvad er det hele vel ved når du ikke kan gå i land...
og så er det jo ligemeget om det er dig eller 1 anden der skal afsted

----------
Det gør ikke noget det
Koster Lidt når det DUR
Vy De OZ1KS 7 3

MAN!
Kan ikke Diskutere med
Folk der her Ret !

Jeg skriver med stort for at Understrege Ikke RÃ¥be
Og efter som det er MIG der
har skrevet det
bestemmer jeg OSSE!
hvad det betyder

Redigeret 27/08-13 17:17
#10  28/08-13 05:48
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #8:
dr Erik
Jo, den kender jeg særdeles godt, men den er fritidssejllads uvedkommende. Den omhandler udelukkende forhold i ansættelsen, samt skibsførerens myndighedsforhold overfor sine ansatte.

Redigeret 28/08-13 05:56
#11  23/09-13 16:22
Per Hansen
Indlæg: 6
Svar til #4:
Lige præcis for Thrane og Thrane byggede jeg sammen med andre en antenne platform med gyro stabilisering, som midvejsprojekt på DTU - Det kan sagtens lade sig gøre.
Man kunne f.eks. bruge nogle af de mange gyrostabiliserede ophæng der efterhånden er til kameraer på autonome droner. De er ikke så dyre og hvis de kan klare 3 kg spejlrefleks kamera, må de kunne klare en antenne også. Det er nok værre med saltvand :)

#12  06/10-13 11:25
Klaus Åge Bønlykke

Indlæg: 20
Svar til #9:
Har ikke hørt om at der bliver problemer med at du har radiogrej ombord. Det er tvivlsomt om en myndighedsperson kan kende forskel på en maritim 2m og en amatør radio.

Hvorimod beviser går de lidt op i, men kan ikke helt beslutte mig for om det er nødvendig med et LRC kursus med en pris imellem (7500-13000kr). Når de normalt stiller sig tilfreds med SRC bevis på at man kan bruge VHF radio.

De næste er at maritime hf stationer er dyrere end en v-sat løsning.

Men vil gerne høre vis der er nogen der ikke har kunne nøjes med SRC og maritim 2m for at komme igennem havnetjek. Selvom de havde en all band amatør station med.

----------
OZ2NMT

Denne tråd er lukket for nye indlæg