#1 | 19/06-14 18:44 |
---|---|
Preben Larsen
Indlæg: 337
|
Jeg har en Golf V TDI hvor jeg mangler et kabel ind i kabinen fra batteriet.
Nogen erfaring med sådan en? Hvilket kabel der evt. kan følges.. Det er som om der er 2 lag og der er en masse filter-varme mekanik der blokerer, og jeg ikke er så varm på at bore et hul ;-) vy 73 de oz1fhu Preben |
#2 | 19/06-14 19:17 |
---|---|
FINNI SYNDERGAARD
Indlæg: 1761
|
Svar til #1:
Hej Preben. Hvad skal du forsyne med det strøm.? mvh |
#3 | 19/06-14 19:45 |
---|---|
OZ2LPX Boris
Indlæg: 916
|
Svar til #1:
Du bør absolut ikke "følge" nogle kabler og efterfølgende tage strøm derfra. Jeg har lige haft, netop en Golf V inde her på værkstedet, fordi en ung uforstandig mand havde sat anlæg i sin bil og taget strøm på kryds og tværs. Resultat: Det var meget dyrt :-) Både plus og minus skal hentes ved bilens batteri og IKKE nogen andre steder, for du risikere skader på Airback, ABS, antispind og flere andre komponenter og styresystemmer. - og husk sikringer på minimum 10 cm fra batteriet. Find et passende sted i passagersiden og bor et hul ind i kabinen og sæt en ordentlig gummigennemføring i. Vær omhyggelig med at kikke på både yder og inderside inden du bore. Inderbeklædningen i en Golf er nem at fjerne, da det hele kan skilles ad stort set uden brug af anden end god trækkraft i hænderne og en stjerneskruetrækker og torx. Det er den eneste rigtige fremgangsmåde, hvis du vil slippe for problemer. mvh Boris OZ2LPX |
#4 | 19/06-14 20:17 |
---|---|
kim Ell
Indlæg: 29
|
Svar til #1:
du har en klemme der hedder kl30 som er en plus der kommer direkte fra batteriet og ind, Sidder med en 6mm bolt, findes under det plastik afdækning ved pedalerne m.v.h. Kim Ell ---------- M.V.H Kim Ell OZ8KEL Redigeret 19/06-14 20:18
|
#5 | 19/06-14 23:12 |
---|---|
Preben Larsen
Indlæg: 337
|
Svar til #4:
Hej Tak skal i have.. det er til en Kenwood 710 der ikke kan køre fuld effekt fra cigartænderen. Laver genstart når man taster ;-) OK, den vil jeg lige checke en ekstra gang, med 6mm kl30 Skal så have et relæ så der slukkes når vi forlader bilen. Alternativet med at bore hul kommer næst efter, er naturligvis det sikreste, med ekstra sikringer osv. skulle jo ikke bore i noget forkert... Har pollenfilter ved fødderne af passageren. Så der er ikek så meget plads.. vy 73 de oz1fhu Preben Redigeret 19/06-14 23:13
|
#6 | 20/06-14 07:01 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #5:
jeg gav 300kr ved bilexperten for at få det lavet,så er man på den sikre side. ozomc |
#7 | 20/06-14 09:31 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 406
|
Svar til #1:
Jeg er ikke WV Expert MEN. Findes der ikke en sikringsboks inde i bilen.? Hvis der gør så er der ganske sikkert 2 eller 3 tykke kabler som forsyning fra batteriet eller fra en sikringsboks ude i motorrummet. Der kan du godt tage strøm fra uden at få problemer. Husk at afbryde batteriet for der er meget kraftige strømme og husk en sikring. ---------- Den anden Max. |
#8 | 20/06-14 09:37 |
---|---|
Istvan Zarnoczay
Indlæg: 369
|
Svar til #1:
Hvis du kikker godt efter så er der et hul fra motorrumet ind til kabinen under bræmseforstærkeren. (Det kan være at det er ved siden af men i hvertfald lige omkring.) Der sidder normalt en gummiprop i. Når du piller proppen ud så vil du lande et lille styk over bræmsepedalen. Det omtalte hul findes på alle modeller der er bygget på et Golf chassi. Dvs. Golf, Passat, Octavia, seat Toledo. Hilsen Istvan ---------- Istvan/OZ1EYZ Livet er forkort til franske film og lave effekter |
#9 | 20/06-14 11:09 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 406
|
Svar til #8:
Husk en gummigennemføring så ledningen ikke gnaves over. ---------- Den anden Max. |
#10 | 20/06-14 12:40 |
---|---|
Erling Nansen
Indlæg: 480
|
Svar til #9:
Ofte er de der "gummidutter" lavet, så man lige kan prikke hul i dem. Erling ---------- oz7iy Erling |
#11 | 20/06-14 13:38 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 406
|
Svar til #10:
Det ved jeg godt, efter 40 år i branchen er det sevet ind. :-) ---------- Den anden Max. |
#12 | 20/06-14 19:13 |
---|---|
Preben Larsen
Indlæg: 337
|
Svar til #7:
Tak skal i ha for alle input, Jeg er heller ikke WV Expert ;-) og Mercedes svendebrevet er lidt rustent ;-) Så det blev noget der ligner dit forslag.. jeg har nu indopereret en ledning bag på sikringsdåsen, de har selvfølgelig ikke lavet batteri+ klemmer på de ekstra 5-6 tomme pladser i dåsen ;-( Og batteri+ gik direkte i sikringsdåsen, uden skrue terminaler... den er klemt på sikringsterminalerne. Så det blev en lodning på bagsiden og så en 25A sikring. Der er godt nok meget plastik før man kan få fat i boksen.. Men nu er der mulighed for fuld fart på radioen. Til Istvan jeg kan se gennemføring indefra, lige ved bremsepedalen men udvendigt er der en masse der fylder Batteri og luftfilter.. Som den er gemt under. Havde sikkert være lettere end at skille alt det indvendigt. PS. Læste først de fleste indlæg efter at jeg var færdig. vy 73 de oz1fhu |
#13 | 20/06-14 19:46 |
---|---|
Erling Backmann, OZ9YB
Indlæg: 495
|
Svar til #12:
Du mangler stadig minus/ stelforbindelsen...som Boris, nr. 3, skrev skal den hentes ude ved bilens accumulator, og skal det være helt sikkert så sættes den på samme sted som accumulatorens minus har forbindelse med bilens chassis, og så en 25A sikring der også. Så du skal stadig igennem til motorrummet. ---------- OZ9YB Erling |
#14 | 20/06-14 20:51 |
---|---|
Max Jakobsen
Indlæg: 406
|
Svar til #13:
Det er kun for at minimere støj, det er absolut værd at prøve med en solid stel inde i bilen først. Som regel går det godt med karos stel, bare batteriet er godt stelforbundet. ---------- Den anden Max. |
#15 | 20/06-14 21:03 |
---|---|
kim Ell
Indlæg: 29
|
Svar til #13:
i a stolpen sidder der en 6mm bolt med en masse brune ledninger på, det er stel til alle installationer inde i bilen, så den er sikker nok at bruge, M.V.H Kim Ell ---------- M.V.H Kim Ell OZ8KEL Redigeret 20/06-14 21:14
|
#16 | 21/06-14 00:36 |
---|---|
Preben Larsen
Indlæg: 337
|
Svar til #15:
Netop den brugte jeg ;-) med sikring ;-) vy 73 de oz1fhu Preben |
#17 | 21/06-14 02:57 |
---|---|
kim Ell
Indlæg: 29
|
Svar til #16:
du har forhåbentlig en sikring på plus ledningen det er mere vigtigt end på stel ledningen, Skulle der ske noget med plusledningen er der ikke noget til at beskytte mod kortslutning husk alt metal i bilen er stel forbundet, så sikring på plus og så tæt på der hvor du har taget strømmen fra ;) M.V.H Kim Ell ---------- M.V.H Kim Ell OZ8KEL |