#1 | 02/09-15 13:25 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Hej
Ved der sidder nogen gode beregner :) Den her generator model der lader på et flat (25% tilbage) 100Am bil batteri, hvor længe tager det at lade op! ca. i grov tal https://www.bilka.dk/hus-og-have/generatorer/al- ko-generator-2000i/p/100142769?intcmpid= PR_100159366_PP_AddWish_100142769 ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m |
#2 | 02/09-15 13:54 |
---|---|
Erling Backmann, OZ9YB
Indlæg: 495
|
Svar til #1:
Hej Rod. Den er IKKE egnet til at oplade en 12 v accu. Udgangsspændingen er 12v står der...IKKE nok til at lade ( kræver op til 14,4 v ) HVIS den kunne lade med de opgivne 8,3 A ville det tage ca. 15 timer. Du kan bruge 230v udtaget og sætte en alm. blylader til der, der er power nok, 1600 W. Kan du få en lader på fx. 10 A lader den op på ca. 14 timer. ---------- OZ9YB Erling |
#3 | 02/09-15 14:25 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Svar til #2:
Hej ja den skal lade på 230v siden til rigtig lader der sidder fast i båden... Jeg vil have den som sikkerhed at at jeg kan start motor.. pt har jeg 3 100Am batterier i uvis alder, men det ser ud til de holder fint, men vil ikke køre radio og div. ting om aften hvis jeg plusligeikke kan start motor næste dag ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 02/09-15 14:27
|
#4 | 02/09-15 14:28 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Svar til #3:
14-15 timer hmm troede der var lidt mere skub i sådan en generator... ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m |
#5 | 02/09-15 14:58 |
---|---|
Karl Erik Christensen
Indlæg: 619
|
Svar til #2:
Hov Erling - tar jeg fejl: "25% tilbage af 100AT" = 25AT tilbage - dvs. der "mangler" 75AT. 75/8.3 = 9.04 = 9 timer og ca. 2 minutter - right oder? Jeg ville bruge de godt 5.000kr. på solpaneler :-) ---------- Mvh. OZ1MAC - Karl Erik. Storno 6000 (633x) 4 meter og 6664 uhf købes. Redigeret 02/09-15 15:01
|
#6 | 02/09-15 15:00 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Svar til #5:
får også sol paneler men de giver kun 100-200W det kan jeg ikke nød starte på, er mere tryk ved at kunne starte generator op ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m |
#7 | 02/09-15 15:02 |
---|---|
Erling Backmann, OZ9YB
Indlæg: 495
|
Svar til #4:
Det kunne du jo have skrevet til start hi.... Du kan trække 1600 W kontinuerligt fra generatoren...Det svarer til en ladestrøm på ca. 125 A på 12 v. ( gennem 230v udtaget ). Hvis du kan finde en lader der kan lade med fx. 100 A ( nok ikke så sundt for accuen ) kan den lades op på ca. 1,4 time. Det vil nok være bedst med en lavere ladestrøm hvis det er alm. blyaccus. Beregningen er simpel: en accu på 100 Ah. der lades med 10 A tager ca. 14 timer. Hvis du lader med 20 A tager det ca. 7 timer...osv. ---------- OZ9YB Erling |
#8 | 02/09-15 15:05 |
---|---|
Karl Erik Christensen
Indlæg: 619
|
Svar til #6:
Nej - med det vejr vi har, tager det nemt 3-4 dage at lade batteriet. Men er dine batterier ikke opdelt i start og forbrug, med en eller anden skille ting? ---------- Mvh. OZ1MAC - Karl Erik. Storno 6000 (633x) 4 meter og 6664 uhf købes. |
#9 | 02/09-15 20:42 |
---|---|
Benny
Indlæg: 112
|
Svar til #1:
Hej Rod hvis du skal hen og købe en digitalt generator ville jeg foreslå du købte den et andet sted end Bilka de mennesker der render rundt i Bilka ved ikke hvad de sælger kan se du er på Fyn...så her er en magen .jeg mener de ligger i Middelfart de ved alt om generatorer. Og de har reservedele til dem hvis den skulle gå i udu. http://www.powergenerator.dk/digital-generatore r/digital-generator-2.200-w-/-230v 73 de Oz3ben |
#10 | 02/09-15 21:38 |
---|---|
Michael Kielstrup
Indlæg: 38
|
Svar til #1:
Du skal da skille dit start batteri fra forbrugs batteri. Bil batteri duer ikke til forbrug Der findes flere skillerelæer. http://www.danpower.com/product/battery-booster -dan1212h-65/ http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-til behor/Skillerela-2000024038/ http://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/septor -batteriadskillere/ Jeg har selv valgt den billige fra biltema (ikke monteret i nu) 73 de oz1mk Michael |
#11 | 02/09-15 22:55 |
---|---|
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
|
Svar til #1:
Hvad er den stor forskel på de 2 generatorer ? https://www.bilka.dk/hus-og-have/generatorer/tex as-ig2000-generator/p/100177213?cmpid=re targeting_criteo_027_100177213 bortset fra prisen ? Mvh. Benn |
#12 | 02/09-15 23:34 |
---|---|
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
|
Svar til #1:
Drop ideen om at lade fra en generators 12v udtag - det er alt for ineffektivt.. Brug hellere en lader til lysnettet / landstrøm i stedet for og en generator der er lille nok - 300 - 500Watt til bare at drive laderen. De er som regel små og støjsvage. Andre har linket til nogle laderelæer der kan fordele opladningen så startbatteri og driftsbatteri er adskilt. Har du tænkt på muligheden af at få fat i en lille vindmølle på 100 - 300 watt til skibet? - Sådan en vil sikre en mere pålidelig forsyning døgnet rundt og i al slags vejr end solpaneler og vil sikkert kunne spare dig for nødvendigheden af en generator. Vy 73 de oz1etp/Lars |
#13 | 02/09-15 23:42 |
---|---|
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
|
Svar til #1:
En selvstarter til en forbrændingsmotor trækker almindeligvis så meget strøm at en generator ikke direkte kan levere. Derfor er et akkumulatornbatteri nødvendigt, næsten uanset tilstand, for at levere de få sekunder udladning der skal til for at tørne forbrændingmotoren. Jeg læste spørgsmålet som at holde startbatteri og driftsbatteri oppe på dupperne og det retter det andet svar sig imod. Vy 73 de |
#14 | 03/09-15 03:44 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #1:
Da det er noget du skal have i en båd, er det første spørgsmål at stille sig selv: Er du villig til at bimle rundt med benzin ombord velvidende, at når det antændes, går det rivende galt, og man ender i suppen med brændende benzin på vandoverfladen. Diesel er en del mere fredeligt at sejle rundt med, og der er ingen tændrør, der skal tørres: http://www.powergenerator.dk/diesel-generator Og husk, at er du i tvivl, er du ikke i tvivl! Redigeret 03/09-15 03:53
|
#15 | 03/09-15 18:23 |
---|---|
Morten Christensen
Indlæg: 379
|
Svar til #:
Vil lige sige jeg har købt en Kipo generator i Bilka med " 12 volt " udtag " ...... de er nød til og skrive 12 volt da INGEN alm. folk forstår hvad 14 volt betyder, alle de her generatore er beregnet til og lade batterier, så de giver ca. 14 volt fra sig, men de kan jo ikke skrive andet end 12 volt for ellers forstå alm. " dødelige " det ikke..... Når du køber en bil lader hedder den også 6 / 12 / 24 vott..... Så du kan fint lade dit batteri med en generator med 12 volt udtag, men tiden vil jeg ikke svare på.... |
#16 | 04/09-15 00:22 |
---|---|
john nielsen
Indlæg: 101
|
Svar til #1:
hej rod jeg har en motor generator fra mill kun beregnet til opladning af 12/24v blybatterier effekten er 500 watt har kun kørt 11 timer super kvallitet long life motor var der noget ved godt at dette ikke er et sted at sælge varer men mener at det er hvad du måske har brug for hvis du selv henter den er prisen 500 dkr oz1jay john kun tlf 27508444 |
#17 | 04/09-15 06:52 |
---|---|
oz3abu
Indlæg: 621
|
Svar til #1:
Hvad. Med. En. Energistation. En stor. En på 12/24v. Vi. Bruger. Selv. En til. Store. Lastbiler |
#18 | 07/09-15 11:33 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
Hej igen
Var lige lidt fra PC osv... Generator skal bruges til nød oplader og måske en gang om ugen lade batterierne op hvis sol paneler/ evt. vindmølle ikke kan følge med... Og skal jeg kunne køre lidt radio her og der så er det en god tanke at jeg kunne tilslutte den hvis startmotor ikke vil trække bådmotor rundt.... De næste 1-2år skal vi kun sejle i DK, men stikker nok af til Middehavet om ca 3år og vil tag 1-2år fri fra alt, incl. arbejde m.m. Så jeg prøver at tænke lidt forud ang. strøm behovdet og løsninger... Der bruges meget strøm på en stor sejlbåd, som har køl/fryser, varme, varmtvand beholder, ovn, mikroovn, ankerspil, truster, lys om natten, og laptops/taples til 3 personer, radioer og div. gps kortplotter osv. osv... Og så ikke mindst hvis jeg vil køre HF... Det er ubehalige tanke hvis man skal spare på størmen som sådan... Solar panel giver 300-400W ca og evt. vindmølle giver 50W og så er det selv også nogen gange der landstrøm og evt. motortimer i vindstille der også giver ca 60amp fra motor generator... Men en løs benzin genratror der er kompakt som nød og ekstra forsyner skal findes, og jeg tror det er lettes at lade med 230V ud på ind stikket på båden, der jo kæmpe fuld automatisk lader i båden, der koster ca 20.000 så det er ikke noget billige bras ... Det at ligge for anker og ikke i marina/havn spare man en halv båndegård på, men så skal man selv kunne lave strøm nok og hente vand i rip eller watermaker som også bruger strøm... :) http://www.liveaboardgreece.com/wp-content/uplo ads/2013/10/Yacht-Getaways_20.jpg ---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m Redigeret 07/09-15 13:28
|
#19 | 07/09-15 13:09 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1929
|
Svar til #18:
Hej Rod Til det brug vil jeg anbefale en marine ekspert. Det er hård kost for udstyret at fungere stabilt på de syv have! vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#20 | 07/09-15 13:44 |
---|---|
Karl Erik Christensen
Indlæg: 619
|
Svar til #18:
Som jeg ser det, er du meget grundig og tænker på næsten alt. Men der vil næsten altid være noget man overser. Derfor er det en god ide, at begynde planlægningen i god tid, som du også gør. Men i løbet af 3 år sker der teknologiske fremskridt, så du risikerer at dine tidlige investeringer er spildte. Det der nager mig mest, er at du vil slæbe et benzindrevet kraftværk med. Alene ordet "benzin" ombord på en sejlbåd, giver mig kuldegysninger. Du har jo sandsynligvis et diesel "kraftværk" ombord i forvejen - hvorfor ikke udnytte det i stedet? Med en god batteribank kan du lade på batterierne et par timer hver dag. Så behøver du kun tænke på tilstrækelig med diesel. På min Volvo Penta har jeg monteret en ekstra generator, som udelukkende lader på forbrugsbatterierne. Den oprindelige generator lader kun på startbatteriet. Hvis du vil sikre dig mod mastehaveri og samtidig motorsvigt, kunne du medbringe en lille påhængsmotor - just in case. Billedet ligner et sted jeg også har sejlet. Jeg husker hvor dejligt og smukt der var - men husker også den bagende sol, og den ulidelige varme :-) ---------- Mvh. OZ1MAC - Karl Erik. Storno 6000 (633x) 4 meter og 6664 uhf købes. |
#21 | 07/09-15 15:52 |
---|---|
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
|
Svar til #18:
Det yder som det er en ide at forsyne båden med en decideret lysmaskine til maritimt brug i stedet for en generator . også selvom den bare skal køre et par timer om dagen. En almindelig generator skal hentes ud på dækket for at køre for ikke at fylde maskinrummet med udstødningsgas. - En lysmaskine er indbygget i skibet med udstødning ført udenbords. Vy 73 de oz1etp/Lars |