#1 | 26/03-16 10:31 |
---|---|
Hans Jørgen Rasmusen
Indlæg: 8
|
Hej,
Det er ved at være tid til igen at køre transportabel. Er der i kredsen nogen, der har erfaring med 12 V ( 13,5 V) Lithium jern fosfat batterier fx. 10Ah. Jeg er på jagt efter oplysning om leverandør (helst i Danmark) af batteri og lader hertil. 73 OZ7BQ Hans Jørgen |
#2 | 26/03-16 19:13 |
---|---|
Jørgen Kragh
Indlæg: 696
|
Svar til #1:
Hejsa Hans Jørgen http://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/LiFeP O4_batteri Eller diverse modelfly bikse. mvh Jørgen Som går med ternet skjorte og sutsko,kører 80 meter og har PA-trin med rør |
#3 | 27/03-16 11:59 |
---|---|
Benn V. Andersen
Indlæg: 376
|
Svar til #1:
Hvorfor skal det lige være Lithium jern fosfat batterier ? Thansen har nogle fine Lithiun batterier. Kunne ikke lige finde dem men de har dem i butikkerne. Samme størrelse som scooter batteri men Lithium.12V Mvh. Benn |
#4 | 27/03-16 12:31 |
---|---|
Lars Peter Larsen
Indlæg: 867
|
Svar til #3:
Det behøver det heller ikke at være men LiFePO4 akkumulatorer er langt de mest robuste af de almindeligt anvendte typer lithium-akkumulatorer. De tåler en del tæv som ville ødelægge andre typer. Det nemmeste er selvfølgelig bare at købe en færdig akkumulator, men man kan jo også skrælle nogle batteripakker fra laptop computere og bygget et passende stort akkumulatorbatteri med cellerne når man iagttager at de skal lades balanceret og hverken må overoplades eller underaflades. Vy 73 de oz1etp/Lars |
#5 | 27/03-16 12:46 |
---|---|
Mads (OZ5MB)
Indlæg: 87
|
Svar til #3:
Flere gode grunde til at vælge Lithium Jern Fosfat (LiFePO4) batterier kunne være: - Spændingen på 4 LiFePO4 celler lander midt i det område som 12V udstyr er designet til at fungere ved. Ved Lithium polymer batterier starter med enten for højt i spænding (16V ved 4 celler), slutter for lavt (11,1V ved 3 celler) eller skal bruge en spændingsregulering. - LiFePO4 er i modsætning til Lithium polymer ret svære at få til at brænde. - LiFePO4 behøves ikke balanceres ved hver opladning. - LiFePO4 har lang levetid og lav selvafladningsrate Til gengæld er det dyrere. https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosp hate_battery |
#6 | 27/03-16 13:16 |
---|---|
Michael Jensen
Indlæg: 174
|
Hej
Jeg har et par pakker fra A123. De gør det det virkelig godt, jeg kunne heller ikke for 4 år siden lige finde en forhandler i DK, så jeg havde dem med hjem fra Dayton købt ved Buddipole. Den gang var de specificeret til at måtte flyve i håndbagage af FAA Som der skrives i 5 har de meget lav selv afladning faktisk altid klar til brug selv om det er 1/2 åer siden de sidst er blevet brugt og de holder længe. Og ja de er dyre og man skal virkelig passe på med at aflade dem for meget. 73 de OZ1BZJ Michael |
#7 | 27/03-16 13:29 |
---|---|
Hans Jørgen Rasmusen
Indlæg: 8
|
Tak for kommentarerne.
Jeg har talt med VivaEnergi, men de var ikke specielt hjælpsomme. Måske havde han en dårlig dag. Derudover kan de ikke levere en lader. Jeg søger videre. 73 Hans Jørgen OZ7BQ |
#8 | 27/03-16 13:35 |
---|---|
Dan Harboe Burer
Indlæg: 350
|
Svar til #7:
Har du prøvet at kontakte dette firma? : http://www.celltech.dk/ Jeg har snakket med dem i arbejdsøjemed. De var rigtig flinke og virkede ret prof. Det lød også som om de også gerne vil handle privat (jeg spurgte dem) Mvh Dan |
#9 | 27/03-16 15:53 |
---|---|
Hans V. Andersen Administrator
Indlæg: 1086
|
Svar til #8:
Kan helt sikkert også anbefale celltech, har fået lavet specielle batteripakker, til vores transportable måleudstyr hos dem, og altid fået en super fin service Hans |
#10 | 27/03-16 16:51 |
---|---|
Jørgen Kragh
Indlæg: 696
|
Svar til #7:
Hej igen Det var da "æv" at Viva ikke vil hjælpe. Det skal være LiFePO4? Grunden til at jeg spørger er, at jeg har gode erfaringer med at bruge 3 cellers LiPo batterier med 11,1 V på bl.a. en FT 817. Mon ikke din KX3 kan finde ud af at klare sig med 11,1 V? LiPo batterier og ladere kan fås overalt til rimelige priser. Med hensyn til farligheden for LiPo batterier, så har jeg brugt LiPo batterier til mine modelfly i snart 10 år, og jeg har ikke oplevet en eneste brand. Jeg har oplevet varme batterier og batterier der er blevet pustet op på grund af for stor afladestrøm/dybdeafladning/ mishandling, men det er også alt. Hvis man lader være med at købe de absolut billigste fra Kina, behandler batterierne ordentligt og lader være med at dybdeaflade dem, sker der ikke noget, andet end at de til sidst bliver slidt op efter mange op- og afladninger. Jeg kan fortælle at mit ældste LiPo batteri der stadig er "Flight Qualified" er et 3700 mAh batteri fra 2008, og det afgiver fortsat fint 22 A i take off strøm. mvh Jørgen Thermionic valves for ever |