#1 | 22/01-17 16:02 |
---|---|
Søren Kleist
Indlæg: 36
|
Hej,
Nogen der genkender denne rotor? Jeg har rotoren, men mangler styreboksen. Er det måske en Yaesu-rotor? Hvis Ja, vil jeg så kunne bruge en nyere G1000-rotor styreboks? Venlig hilsen Søren OZ9S Vedhæftede filer: IMG_3600-1.JPG IMG_3601-2.JPG
|
#2 | 22/01-17 16:42 |
---|---|
Daniel Buch - OZ8AES
Indlæg: 91
|
Svar til #1:
Det ligner en kenpro g2000(er ikke 100% sikker!) Der kan du ikke bruge en g1000 styreboks da den køre med AC-motor /Daniel |
#3 | 22/01-17 16:51 |
---|---|
Steen Damsgaard
Indlæg: 33
|
Svar til #1:
Goddag Den ligner min, og min styreboks hedder G-650XL Men de fleste rotorer er jo ens set på et billede. Vy 73 de OZ2DC Steen |
#4 | 22/01-17 17:22 |
---|---|
Lars Petersen
Indlæg: 52
|
Svar til #1:
Jeg synes ikke, at rotoren på billedet ligner hverken Yaesu G-600 eller G-650, ej heller Kenpro KR-600 eller KR-650. Årsagen er, at de 4 nævnte rotorer har en anden form på huset. Jeg har selv en Yaesu G-600, så jeg kender denne type. Hvilken slags rotor er det så? Her melder jeg pas. OZ1BXM Lars Petersen, Holstebro. |
#5 | 22/01-17 17:27 |
---|---|
Lars Petersen
Indlæg: 52
|
Svar til #4:
Rotoren ligner meget en Yaesu G-2000; se dette link: http://www.radioamateur.org/argus/modele-G-2000 OZ1BXM Lars |
#6 | 22/01-17 17:30 |
---|---|
Per Bekker-Madsen
Indlæg: 326
|
Svar til #5:
Enten den eller en G-1000 som jeg havde. |
#7 | 22/01-17 21:06 |
---|---|
Jørgen OZ0J
Indlæg: 686
|
En G-1000 DXC har følgende mål:
Diameter 186 mm Højde 300 mm Og afstanden mellem de 4 huller i bunden er 84 mm. Ovenstående er taget fra Yaesu manualen for G800, G1000 og G2800. Det kan godt ligne en Yaesu G-1000 rotor. Der skal i øvrigt være et 7-polet stik til rotorkabel. Det kan også være et andet fabrikat. 73 Jørgen OZ0J ---------- Jørgen, OZ0J |
#8 | 23/01-17 21:28 |
---|---|
Søren Kleist
Indlæg: 36
|
Svar til alle
Tak for gode inputs. Jeg fornemmer på alle svarene, at det mere end ligner en Yaesu-rotor. Jeg vil måle huset op i morgen, og så må det give et godt fingerpeg. Igen tak for inputs,. Venlig hilsen Søren OZ9S |
#9 | 23/01-17 22:47 |
---|---|
sten
Indlæg: 15
|
Svar til #8:
Søren du må pille bunden af , der plejer at være nogen info indvendigt , Hilsen Sten OZ8DB |
#10 | 24/01-17 14:14 |
---|---|
Peter Olsen, OZ9FT
Indlæg: 9
|
Svar til #1:
Jeg synes, at den mistænkelig meget ligner den Kenpro KR2000RC, jeg har siddende i min mast. Der er 8 ben i stikket. ---------- OZ9FT Vedhæftede filer: image.jpg
|
#11 | 24/01-17 22:41 |
---|---|
Niels Rask
Indlæg: 7
|
Redigeret 24/01-17 22:44
|
#12 | 24/01-17 23:45 |
---|---|
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
|
Svar til #1:
Var det mon ikke muligt af få et billede af connection til styrekabel/-boks? ---------- Vy 73 de Jesper/OZ1BYD |
#13 | 25/01-17 12:28 |
---|---|
Per Bekker-Madsen
Indlæg: 326
|
Svar til #12:
Yaesu overtog Kenpro rotor programmet og producerer dem nu under Yaesu navnet. prøv at sammenligne indmaden med manualerne fra et Yaesu service manual som du kan downloade, så kan du se hvilken styreboks der passer til den rotor. Prøv med service manualen for Kepro 1000/Yaesu G-1000sdx forbindelserne skulle gerne være de samme. Vedhæftede filer: Yaesu_G-800S_G-800SDX_G-1000S_G-1000SDX_user.pdf
Redigeret 25/01-17 12:36
|
#14 | 03/02-17 15:29 |
---|---|
Søren Kleist
Indlæg: 36
|
Svar til #ALLE:
Tak til jer alle for inputs. Med hjælp fra en tysk forhandler har jeg fået identificeret rotoren, det er en Kenpro KR-2000 rotor. Det er helt rigtigt set af Daniel Buch OZ8AES og Peter Olsen OZ9FT Og, helt som Daniel rigtigt skriver, så kan man ikke bruge en Yaesu styreboks, da disse bruger DC og den gamle Kenpro KR-2000 kører med en AC-motor inden i. Hvis nogen er interesseret i billeder af rotoren inden i, så har jeg sådanne liggende. Tak for alle inputs. Venlig hilsen og god weekend Søren Kleist, OZ9S |
#15 | 03/02-17 22:15 |
---|---|
Daniel Buch - OZ8AES
Indlæg: 91
|
Svar til #14:
Super at det blev opklaret - det er en go' rotor :-) /Daniel - OZ8AES |
#16 | 16/02-17 18:51 |
---|---|
Søren Kleist
Indlæg: 36
|
Svar til #15 med flere:
Tak - jeg har skaffet styreboksen, men desværre oplever jeg et par problemer: Diagrammet er her: http://f5idc.free.fr/articles/articles.php?cat= 16&id=40 1. Retningsviseren i styreboksen bevæger sig ikke en tøddel, mens jeg drejer rotoren. Kabel/stik er OK for alle ledere mellem rotor og styreboks. Det er tilsyneladende et kendt problem, at når der er fejl med viseren, så skyldes det den 500 ohms modstand, som sidder i rotoren og sender retningen retur til retningsviseren. Jeg kan i diagrammet ikke gennemskue, om drejemodstanden, som rotoren drejer, er VR4 eller VR5? 2. Bør jeg, mens rotoren drejer, kunne måle den langsomt skiftende modstand, direkte på kablets pin1 og pin2, når disses ledere ikke er tilsluttet styreboksen? - og med et normalt ohmmeter, uden at ødelægge instrumentet ? Nogen rotoreksperter tilstede, der kan hjælpe ?? :-) Hilsen Søren OZ9S |
#17 | 16/02-17 19:21 |
---|---|
Bent Toft
Indlæg: 110
|
Svar til #16:
Hej Søren Du skal afmontere ledninger til pol 1 & 2 og måle på ledninger op til rotorene mens du drejer så skal der være en ændring. Hvis det ikke er tilfælde så afmontere ledninger på rotor på pol 1 & 2 og mål igen. (direkte på rotor) Hvis der stadig ikke sker noget tyder det på at potmeter i rotor ikke drejer med (sider måske fast) så må du skille roter ad (pas på der kan være løse kugler. En god ide når du har skilt rotor ad er at smøre og vedligeholde den evt. skifte kugler samt de plastik dimser der holder kuglerne på plads. Held og lykke med det. (det er ikke så svært som det måske lyder). mvh Bent - OZ3TT |
#18 | 17/02-17 00:23 |
---|---|
Verner / OZ5TG
Indlæg: 81
|
Svar til #16:
Hej Søren Jeg har repareret en sådan rotor og kontrolboks med samme symptom som din har. Det var ikke rotoren men kontrolboksen. Der sidder el lille motor inde i boksen som via en drivrem og nogle tandhjul trækker skalaen og et balanceringspotentiometer. Drivremmen var blevet for gammel og var knækket, og så kunne den ikke bringe broen bestående af potentiometer i rotoren og det i kontrolboksen i ballance. Det havde fået motoren i kontrolboksen til at stå og køre i det uendelige, så en af de to transistorer og en modstand der trækker den lille motor var brændt af. Efter udskiftning af komponenter, og en ny elastik (burde nok være en rigtig rem men det er ikke til at finde reservedele til de rotorer) så kørte det hele. Det tager nogle timer at komme ind til drivremmen, men du bør kunne se udefra om den er ok inden du starter.. Good luck. OZ5TG, Verner |
#19 | 17/02-17 10:16 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Svar til #16:
1. Jeg læser diagrammet sådan at rotor drejer VR5. Og efterføringsviseren i boksen drejer VR4. 2: Ja vh erik ---------- Mest SWL :-) Redigeret 17/02-17 10:17
|
#20 | 17/02-17 11:01 |
---|---|
OZ5GP - Gert Klargaard
Indlæg: 14
|
Svar til #1:
Ide . hvad med at sætte et elektronisk kompas op på en af de drejbare antenner, og så kun udlæse kompasretningen nede ved stationen. Så har du undgået alle synkroniseringer - gummiremme - potmetre med mere. Var bare ide jeg selv arbejder med. venlig hilsen Gert oz5gp |
#21 | 19/02-17 20:42 |
---|---|
Søren Kleist
Indlæg: 36
|
Svar til #ALLE:
TAK for alle gode inputs, som jeg har sat stor pris på. Rotor systemet "Kenpro KR-2000" er nu reparereret og virker. Det vidste sig, at styreboksens gummirem, der trækkes af en motor og en stribe tandhjul, for at vise rette retning, var knækket. Men alt kører nu, så jeg er glad, - så har jeg kastet mig over den gamle Yaesu G-1000, som ikke sender spænding ud - og så drejer rotoren jo ikke -( Igen tak for inputs og svar. |