#1 | 24/02-17 13:18 |
---|---|
Henrik Pedersen
Indlæg: 2
|
Nogen der har noget erfaring med de vibratorer som blev brugt i gamle bilradioer med rør?
Jeg har brug for en erstatning eller evt. en vejledning i opbygning af en halvleder erstatning (Solid state vibrator) |
#2 | 24/02-17 13:26 |
---|---|
Peter Andersen
Indlæg: 523
|
Svar til #1:
Og så det naturlige spørgsmål: hvad skal det bruges til? og hvad ønsker du? I dag hedder det switchmode - og du kan købe eller bygge alt hvad du ønsker i DC-DC convertere så du kan komme fra fx. 12V til... hvad du måtte ønske. Peter |
#3 | 24/02-17 13:56 |
---|---|
Dan Andersen
Indlæg: 429
|
Svar til #1:
Du skal bare have en dc converter, du skal bare vide hvad den gamle radio skal fødes med , så google det der er masser på nettet, Det kan ikke betale sig at lave den selv Dan Se her ! http://www.vicorpower.com/vi-200_vi-j00 De her moduler kan stakkes eller parellel forbindes, så det stulle være muligt at finde noget du kan bruge. ---------- livet leves med små effekter !! Redigeret 24/02-17 14:00
|
#4 | 24/02-17 16:10 |
---|---|
Frank Pedersen
Indlæg: 172
|
Svar til #1:
Hej Henrik, se her: radio.pekorf.com/RVB1_Intro.html Det er en solid state erstatning. Hilsen Frank |
#5 | 24/02-17 16:33 |
---|---|
Ivan OZ3LZ
Indlæg: 45
|
Svar til #1:
Hej Henrik Prøv at se fig. 2 på dette, brug evt et par 2N3055 hvis polariteten skal være omvendt, der skal sikkert også sættes en ensretter på udgangen, da en del af vibratorene også stod for ensretningen. Håber det kan bruges. VH. Ivan http://www.antiquewireless.org/uploads/1/6/1/2/ 16129770/05-breadboarding.pdf |
#6 | 28/02-17 13:04 |
---|---|
Henrik Pedersen
Indlæg: 2
|
Den sidder i en DELCO bilradio fra ca. 1959. radio har modelbetegnelse 981814 -BUICK. Se vedhæftede diagram.
Det er planen at holde radioen så original som muligt, så en vibrator der enten er ny, eller virker, eller bare eksisterer i en grad der lader sig renovere, er at foretrække. Jeg har luret lidt på den RVB-1 men den er lidt dyr med forsendelse osv. og så er det jo ikke længere originalt. Kunne det tænkes at nogen har noget liggende? Den har tilslutningerne (tre ben) placeret som dem der er vist på vedhæftede billede, og er som sagt til 12V drift Vedhæftede filer: Udklip44.JPG Buick.pdf
|
#7 | 28/02-17 15:54 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Svar til #6:
http://www.royalsignals.org.uk/vibs/ http://www.google.dk/search?q=Solid-State+Radio +Vibrator+Circuit&ie=&oe= vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#8 | 28/02-17 16:46 |
---|---|
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
|
Svar til #6:
Hej Henrik. Jeg har en ny/ubrugt Kaco C101/12 asynkron vibrator - den har 4 ben, men hvis du kan skifte fatningen ( nogen kalder den soklen) har jeg en tilhørende, men det kræver lidt omlodning. Såvidt jeg kan læse diagrammet er denne vibrator en brugbar erstatning for originalen. Asbjørn Redigeret 03/03-17 11:02
|
#9 | 28/02-17 16:59 |
---|---|
Sven Lundbech
Indlæg: 582
|
Svar til #6:
Du kan efter al sandsynlighed reparere vibratoren selv. Vibratoren i din bilradio er jo blot en ringeapparatlignende indretning: Skub forsigtigt aluminiumsindkravningen ved bunden bort, så du kan tage indmaden ud sammen med 'bundstykket'. Check med et ohmmeter spolen, om den er hel. Hvis ikke, så lod sammen igen eller vikl ny tråd på. Er kontakterne brændte? Det er nok det mest sandsynlige, og de er måske endda 'brændt sammen'. Rens, adskil efter behov; men fil ikke mere end højst nødvendigt på kontaktfladerne. Sæt det hele sammen igen og skub alu'en på plads igen. Så har du stadig en original vibrator. vy 73 OZ7S Sven |
#10 | 28/02-17 17:22 |
---|---|
OZ5PZ Poul Rosenbeck
Indlæg: 270
|
Svar til #1: med flere
Kan anbefale The Wireless-Set-No19 Group Royal Signals som Erik i #6 nævner. Jeg har selv været medlem i en del år. Det koster ikke noget, og man kan få adgang til rigtig mange diagrammer over gammelt militær udstyr hvis det er sådan noget man leger med. Man sender en besked til administrator om hvad man ønsker og får så tilsendt et password til det pågældende pdf dokument. Dette downloader man så og det kan nu åbnes med den tilsendte kode. Besværligt, ja men det udelukker at diagramhajer der kræver mange penge for et diagram er udelukket for at hente diagrammerne og videresælge dem. oz5pz Poul PS. Jeg har også nogle vibratorer liggende, men de er alle med 4 ben eller mere. |
#11 | 02/03-17 22:12 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #1:
Hej Prøv at kikke efter AP 565,615 , 616 diagrammer, der var sådan een i dem alle. VY 73 de OZ5IQ, GL. AP mand |
#12 | 03/03-17 07:30 |
---|---|
OZ5PZ Poul Rosenbeck
Indlæg: 270
|
Svar til #11 & 1
Så vidt jeg husker var det vibratorer med 7 ben. Men ok, man kan jo udskifte fatningen til vibratoren eller.. En nemmere mulighed er at adskille den eksisterende og tage en enhed fra f.eks. en 7 bens AP vibrator og putte i det eksisterende hus med den trebenede sokkel. Men på den anden side, der må ligge nogle tre bens vibratorer et eller andet sted, det er bare lige med at finde dem. 73 de OZ5PZ også GL. AP Forhandler |
#13 | 03/03-17 09:05 |
---|---|
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
|
Svar til #12:
Hej Poul. En 5 - 6 - 7 benet vibrator er en synkrontype - diagrammet viser en asynkron vibrator med 3 ben. Kaco C101/12 er en 12 V - 4 benet asynkron, kun de 3 ben er i brug - 4'de ben er "blindgænger". 73 Asbjørn Redigeret 03/03-17 11:02
|
#14 | 03/03-17 15:53 |
---|---|
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 199
|
Svar til #13:
I den gamle Storno CAB og de tidlige CQM13 sad derogså Kaco vibratorer. ---------- 73 de OZ3MZ Svend |
#15 | 03/03-17 22:54 |
---|---|
OZ5PZ Poul Rosenbeck
Indlæg: 270
|
Svar til #13:
AP's gamle rør radioer AP565 m.fl. brugte en 6V 7 benet vibrator. Ved 12 volt indsatte man en modstand i serie med vibratorens spole. Efter transformatoren sad en flad graetz ensretter (dem der lugter fælt når de brænder af) og ensrettede anodespændingen. Jeg mener således at man sagtens kan bruge indmaden fra en sådan vibrator. Tror det samme gør sig gældende med en vibrator fra en Storno CAB. 73 oz5pz Poul |
#16 | 03/03-17 23:14 |
---|---|
OZ5PZ Poul Rosenbeck
Indlæg: 270
|
Svar til alle interesserede.
Fandt lige denne fortegnelse over vibratorer i mine backups. 73 oz5pz Poul Vedhæftede filer: Vibratorer Oversigt Forbindelser.pdf
|
#17 | 04/03-17 09:12 |
---|---|
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
|
Svar til #15:
Hej Poul. Hvis der er 3 eller 4 ben på vibratoren er det med sikkerhed en asynkron type som kræver ensretter. Med 5-6-7-8 ben kan det være en synkron eller vendepol type som er selvensrettende, men det kan jo som du skriver åbenbart også være en asynkron ( med ensretter) hvor nogen af benene er "blindgængere". Det ser ud til at alle de viste Kaco typer er asynkrone uanset antallet af ben. 73 Asbjørn |
#18 | 04/03-17 14:48 |
---|---|
OZ5PZ Poul Rosenbeck
Indlæg: 270
|
Svar til #17:
Fandt lige nogle af mine gamle diagrammer frem. Her er et diagramudsnit fra henholdsvis AP565 & Storno CAB. Storno anvender en 4 benet asynkron vibrator. AP anvender en 7 benet vibrator hvor man forbinder flere ben sammen. Det kan være "blinde" ben som du nævner. Men da det kun drejer sig om at få DC vekslet mellem trafoens to viklinger kan man jo bruge en hvilken som helst vibratorenhed og montere denne i det eksisterende tre benede hus. Er det en 6 volts spole skal den bare have en passende formodstand som AP bruger ved deres vibrator. 73 oz5pz Poul Vedhæftede filer: Storno Cap Vibrator.jpg AP565 Vibrator.jpg
|
#19 | 04/03-17 18:46 |
---|---|
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
|
Svar til #18:
Hej Poul. Ja det er asynkrone vibratorer - 3-4-5 ben. Jeg har 2 synkrone/selvensrettende - National Reserch( # 6130- 635- 3508) -6ben og Kaco B800/6 -8ben. 73 Asbjørn |