Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
314 online brugere
2448 online annoncer
SælgesKøbes

Sender fly lodret eller vandret?

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  06/01-18 10:31
Jens Andersen
Indlæg: 298
Ja som ovenstående, hvordan sidder antennen på fly?
Jeg har aldrig set antennerne på fly, altså commercielle fly som Boeings osv.
Ligger de vandret inder skroget?
Det vil bare heller ikke helt give mening da de såvidt jeg kan se sender lodret fra tårnet
Mvh jens

#2  06/01-18 10:39
M.W.Electronic

Indlæg: 113
Svar til #1:
Hej

Denne kan måske hjælpe


Vedhæftede filer: MRANTENNA_diagram_Boeing_0.jpg  
#3  06/01-18 11:07
Jens Andersen
Indlæg: 298
Svar til #2:
Hmm jeg kan vist ikke se hele billedet, der mangler noget af siderne.
Meget interressant, men det fortæller ikke om antennerne er lodrette eller vandrette :-)
mvh jens

PS men kan se de har flere vhf antenner... men til hvad ?

Redigeret 06/01-18 11:08
#4  06/01-18 11:50
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 1086

#5  06/01-18 12:19
Jens Andersen
Indlæg: 298
Svar til #4:
Hej, og mange tak for svar.
Jeg er dog stadig ikke helt oplyst.
Den vor anetenne der sidder bagi er til omni vhf, men den ligger ned... så helt omni kan den ikke være, er det den der bliver benyttet?
For der er også en vhf L og en vhf R
Disse kan man ikke se, så ved ikke om de står op eller ligger ned, og ved heller ikke om det er dem der bliver benytttet til phone kommunikation ?
mvh Jens

#6  06/01-18 12:44
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
Svar til #1:

VHF: Lodret.

HF: lodret eller vandret.

Kilde:
http://www.experimentalaircraft.info/articles/a ircraft-antenna-2.php


----------
Glenn, OZ1HFT

#7  06/01-18 12:48
Steen Jensen

Indlæg: 787

Redigeret 06/01-18 12:56
#8  06/01-18 13:06
Peter Andersen
Indlæg: 523
Svar til #1:

Lodret.

Nu er der jo et utal af antenner på et fly, men jeg går ud fra du mener VHF'en. Jeg var på kursus i bl.a. Boing for nogle år siden og har noget materiale liggende. Jeg mener også jeg har en VHF antenne liggende et sted. De er meget små.

Peter

#9  06/01-18 13:22
Arthur

Indlæg: 748
Svar til #1:
Lodret polariset, ifølge denne hjemmeside...

http://www.experimentalaircraft.info/articles/a ircraft-antenna-2.php

Havde ikke set linket i kommentarerne...Men gentagelse fremmer forståelsen :-)

Redigeret 06/01-18 13:24
#10  06/01-18 13:41
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 320
Svar til #5:

En VOR antenne er ikke til radio kommunikation.
Den bruges til krydspejling til at finde ud af sin position på et radio-kompas.
Og det gør man ved indstille forskellige frekvenser på forskellige VOR sendere der står placeret rundt omkring i landet :-)

Mvh Henrik

#11  06/01-18 16:46
Claus Schnor Hermann

Indlæg: 44
Svar til #1:
Hej Jens.

På f.eks. F-16 er VHF vertikal og UHF (upper og lower) er også vertikale, og når man sender fra jorden til flyet på VHF og UHF, er dette også vertikalt.

Mvh
Claus

#12  06/01-18 17:30
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
Svar til #11:

Undtagen når F16 flyver lodret :-)
http://www.youtube.com/watch?v=DvFuugs88JU


----------
Glenn, OZ1HFT

Redigeret 06/01-18 17:46
#13  06/01-18 18:26
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #1:
Hej Jens.
Mit kendskab til fly - HF communikation (ATC) stammer fra det jordbaserede udstyr - på 2 forskellige arbejdspladser havde vi vandrette antenner -både til sender og modtagerudstyr.
Flyene var udstyret med vandrette antenner - f.eks fra cockpit til halespids -eller slæbeantenne der hængte bagud af flyet ( husk at spole ind inden landing)

På St.Nord havde vi 3 aktuelle frekvenser der konstant blev brugt - 2868 - 5626 og 8913,5 kHz alt efter forholdene var den ene FRQ bedre end den anden, men et flyopkald på alle FRQ samtidig (5kW / AM) dobbelttone skabte altid kontakt.

I dag er tingene anderlede -- f.eks Vestgående Nordatlanttrafik - Europa til USA f.eks kan du høre på 8891 kHz -USB.

Godt Nytår
73 Asbjørn

#14  06/01-18 18:32
Claus Schnor Hermann

Indlæg: 44
Svar til #12:
He he, rigtigt nok ;-)

#15  07/01-18 20:53
Jens Andersen
Indlæg: 298
Svar til #alle
Mange tak for svar.
Jo det var vhf jeg mente. Hf bliver vel ikke rigtig brugt længere?
Og de er jo af naturlige årsager vandrette.
Men lodret it is then.
Mange tak :-)
Mvh Jens

#16  07/01-18 21:21
Deleted User
Indlæg: 1469
Svar til #15:

Eftersom VHF og UHF ikke rækker specielt langt er HF vel det eneste som fly kan bruge over længere distancer til nærmeste lufthavn (ud over satellit-kommunikation). Jeg mener at have hørt at HF stadigvæk bliver brugt til flykommunikation hvor VHF/UHF ikke rækker, nok mest i nødstilfælde.

#17  08/01-18 08:54
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #15:
Hej Jens.

Jo HF bliver stadig brugt - prøv at lytte med - find de aktuelle frekvenser på Google -- MWARA frequencies ---

Jeg kan foreslå NAT-D - Gander - Bodø - Iceland - Shanwick -f.eks 8891 kHz USB, men afhængig af forholdene også 2971-4675-11279 eller13291 kHz.
På VHF kan kommunikationen være ganske langvarrig hvis flyet er i f.eks 30 til 35000 fod - ofte en times tid eller mere - ved direkte overflyvning.

Vy 73 // Asbjørn

#18  08/01-18 10:14
Steen Jensen

Indlæg: 787
Svar til #17:

Hej Asbjørn

Radiohorizonten ved 10.000 meter er ca. 400 km. og, hvis man tillægger, at VHF + UHF rækker yderligere 1,33 gange ved normale forhold, så kommer vi op på ca. 530 km.
Dette tal kan vi så gange med 2 og vi kommer op over 1000 km.


Redigeret 08/01-18 10:17
#19  08/01-18 11:28
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #18:
Hej Steen.

Netop - 1962 Station Nord ATC - daglige overflyvninger Europa/Anchorage -Tokyo T/R -SAS -KLM - AirFrance og JapanAir.

Jeg havde indtryk af at piloterne sad og halvsov - fløj på autopilot på vores 404 kHz beacon - direkte overhead.

JapanAir kaldte altid på VHF og var meget imødekommende - især stewardesserne - jeg dikterede engang (bogstav for bogstav) en fødselsdagshilsen til min mor - den blev afsendt fra Tokyo, men ellers ofte sniksnak en times tid.

SAS - KLM - AirFrance var sjældent på VHF -de sov - tror jeg.

Hilsen Asbjørn


#20  08/01-18 22:23
Erling Backmann, OZ9YB

Indlæg: 495
Svar til ..

På dkscan kan man også finde mange flyfrekvenser.

http://dkscan.dk/wrap.php?7

fx. Shanwick på 5649 KHz.
Volmet, vejr på 5450 KHz.
Stokholm radio test på 5541 KHz.
Grønland på 5526 - 6730 - 4745,5 - 4703 KHz.

----------
OZ9YB Erling

Denne tråd er lukket for nye indlæg