#1 | 19/01-18 08:40 |
---|---|
Karsten Andersen
Indlæg: 20
|
Hejsa forum
Er jeg en eneste der savner en præcisering af dagens store nyhed “at det skal koste 1500 og et klip at bruge elektronisk udstyr under kørsel” måske det var en sag for EDR og en jurist at få genindført den pasus der i den gamle lovtekst gjorde det muligt at anvende LMR og Amatørradio under kørsel. Jeg synes lidt vores hobby bliver fanget i dette lovforslag // Karsten |
#2 | 19/01-18 08:45 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #1:
Det er fuldt lovligt at tale i amatørradio under kørsel, at det så burde sidestilles med mobiltelefoner er en helt anden sag. ozomc |
#3 | 19/01-18 08:58 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #2:
Det er korrekt at det er tilladt at anvende amatørradio, Land mobil radio og lignende under kørsel. Ellers ville bl.a. Politiet jo også få problemer. |
#4 | 19/01-18 09:06 |
---|---|
L højrup
Indlæg: 1996
|
Svar til #3:
Men nok ikke ret længe mere ! |
#5 | 19/01-18 09:07 |
---|---|
Søren Edvardsen OZ3SED/5P5SE/HT159
Indlæg: 220
|
Svar til #2:
Korrekt nu... men ny lov.. Citat : "Den skærpede straf skal gøre forbuddet mere tidssvarende til nutidens teknologi. Derfor gælder forbuddet ikke blot mobiler, men alle former for kommunikationsapparater." https://ekstrabladet.dk/biler/ny-straf-paa-vej-s mser-under-koersel-skal-koste-et-klip-i- koerekortet/7004014 Vy 73 de Oz3sed Søren Redigeret 19/01-18 09:08
|
#6 | 19/01-18 09:20 |
---|---|
Kjeld Thomsen - OZ1FF
Indlæg: 624
|
Svar til #1:
I Tyskland er straffen for at betjene håndholdt telefon, GPS m.v. under kørslen nyligt blevet skærpet markant. DARC har opfordret radioamatørerne til at få udviklet tilbehør, så amatørradiostationer kan benyttes håndfrit. Da vi nu uden tvivl får lignende regler i DK, så er det bare med at finde loddekolberne frem. ---------- OZ1FF QRV 1,3 - 47 GHz |
#7 | 19/01-18 10:44 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #5:
Jeg er bange for at politikkerne skider i nællerne endnu engang. Så vil det nemlig heller ikke være lovlig at bruge politiets bårne terminaler med monofon. Endnu engang en skrivebords beslutning. Men jeg anbefaler selvfølgelig at mobiltelefoner er omfattet. Og det har jeg været siden jeg fremstillede de første håndfri headsæt til Storno og AP Paul |
#8 | 19/01-18 11:49 |
---|---|
Arthur
Indlæg: 748
|
Svar til #5:
Tak for link...Her er det samme link uden s efter http, så BG også kan se at det er et link... http://ekstrabladet.dk/biler/ny-straf-paa-vej-s mser-under-koersel-skal-koste-et-klip-i- koerekortet/7004014 |
#9 | 19/01-18 12:49 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #1:
Jeg mener at dette lovforslag er et kæmpeproblem for os radioamatører, dem af os som medbringer radioer i bilerne. Og det er det fordi at vi er ekstra udsatte på grund af antenner på bilerne og dermed tiltrækker os politiets opmærksomhed. Det som er problemet med den nuværende lovgivning er at der praktisk taget er omvendt bevisbyrde. Hvis en politibetjent påstår at have set en fører af et motorkøretøj at tale i håndholdt mobiltelefon, eller læse/sende tekstbeskeder, er det op til vedkommende at modbevise at dette er tilfældet. Hvordan gør man det? Det kan man praktisk taget ikke. Den problemstilling bliver nu udvidet til os radioamatører. Jeg skal blankt tilstå at jeg overvejer at undlade at have noget som helst udstyr med i bilen fremover for at undgå at tiltrække mig politiets opmærksomhed. Det er en meget uheldig lovgivning som nu udvides og skærpes med et klip i kørekortet. Redigeret 19/01-18 14:31
|
#10 | 19/01-18 13:30 |
---|---|
Evald Lindholm Seemann
Indlæg: 196
|
Svar til #6:
der er et eudirektiv om sagen så vidt jeg husker især vedrørende brug afmobiltefon under kørsel, i toldvæsenets patruljevogne havde vi mikrofon på instrumentbordet og tast på ratstammen ---------- OZ7TX |
#11 | 19/01-18 16:41 |
---|---|
Henrik Rasmussen - OZ6YD
Indlæg: 320
|
Svar til #10:
Ja, det behøver vel ikke at være sværere end at placere en mikrofon et sted og f.eks. en tast på ratstammen eller ved gearknoppen ? :-) |
#12 | 20/01-18 09:45 |
---|---|
jakob skjødt
Indlæg: 123
|
Svar til #1:
Nu er det mere bøvlet og taste et tlf nr , end og taste på en mic , er det ikke kun tlf de mener ? . Det vil så også blive ulovligt og skifte kanal på sin bil radio en dag . ---------- Radiomekaniker 95 , kranføre 99 Sandblæser i 11 år og nu auto rep. |
#13 | 20/01-18 09:50 |
---|---|
Lars Philipson oz3lph
Indlæg: 412
|
skal vi nu ikke lige se hvordan lovforeslaget bliver skruet sammen inden vi bekymere os.
---------- Med Venlig Hilsen Lars Philipson Esbjerg OZ3LPH TLF:31206690 |
#14 | 20/01-18 10:24 |
---|---|
Morten Christensen
Indlæg: 379
|
Svar :
Må man efter den nye lov overhovedet se væk fra sin kørsel for og trykke på en knap i bilen , det er jo nøjagtig det samme der sker her, eller skal man holde ind til siden for ændre på varme-blæseren eller noget andet af bilens udstyr...????? |
#15 | 20/01-18 10:45 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #14:
Jeg er helt enig. Den nye lovgivning kan og vil blive brugt til mange ting, helt uden tvivl. Men når tilstrækkelig mange har fået et klip i kørekortet for bagateller, eller endnu værre, har fået uretmæssige klip i kørekortet, så bliver det forhåbentligt lavet om. Fordi det store problem i det her er, at politiet kan lave den slags sager uden skyggen af bevis og det er nærmest umuligt at vinde sådan en sag i retten uden uvildige vidner. Der er omvendt bevisbyrde i det her og det er i mine øjne noget rigtig skidt. Et klip i kørekortet er i min optik en alvorlig sag (har ikke nogen klip selv), og retssikkerheden i det her er nærmest ikke-eksisterende, derfor er jeg overordentlig skeptisk overfor den lovstramning. Redigeret 20/01-18 10:53
|
#16 | 20/01-18 11:17 |
---|---|
Mikkel Nielsen OZ7AKT
Indlæg: 351
|
Svar til #15:
Jeg har haft kørekort siden 2002 og er blevet stoppet 2 gange. Der er intet politi på gaderne mere i forhold til førhen. Tag det nu helt roligt :o) iøvrigt synes jeg det er et fint forslag, for alle sidder med den telefon i hånden når de kører, spiser, boller, ser tv, sidder i toget, sidder. På resteaurant, er på date osv osv. Det er en vild udvikling.. klip er fint for det er bare farligt uanset hvordan man ser på det. ---------- Jeg lytter ikke fordi jeg har lyst. Jeg lytter fordi jeg trænger. Det kan Dr. Hansen bevidne. |
#17 | 20/01-18 12:08 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Tag et godt kik her:
http://www.sikkertrafik.dk/ og overvej, hvor vigtig radioamatørhobbyen er i forhold til risikoen for at skade andre! Kør bil, når du kører bil! Kør radio, når du kører radio! Mand dig op, før det er for sent! |
#18 | 20/01-18 14:57 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #17:
Nu er det nok ikke mig som den er henvendt til fordi jeg besvarer ganske enkelt ikke min telefon når jeg kører bil, jeg har nemlig sådan noget så smart som en telefonsvarer til at varetage den opgave. Og jeg skal da også blankt erkende at det er en daglig irritation med bilister som ikke kan lade deres telefon være. Men at det at det nu vil bliver overført til radioamatører anser jeg som et problem, fordi som sagt, nu kan den fri jagt gå ind med dette ugennemtænkte lovforslag krydret med manglende retssikkerhed. Det er slut med at have antenne på bilen og kun et skjult håndapperat fremover inde i bilen, for jeg skal dælme ikke nyde noget med det lovgivnings-makværk, det har jeg kørekortet for kært til. Jeg synes at EDR skulle protestere over det hvis der kommer en høringsfase, men det sker vel næppe og vi må jo så heller ikke diskutere EDR i Brugtgrej. Redigeret 20/01-18 14:59
|
#19 | 20/01-18 15:39 |
---|---|
OZ Brolykke
Indlæg: 121
|
Svar til #17:
Ha ha Allan,ganske rigtigt,kør bil når du kører,men radioamatører tror ofte de skal have lov til ævle løs alle steder,tal i jeres radio når i er hjemme. ---------- Politikere er 100% løgnhalse og dobbeltmoralske. |
#20 | 20/01-18 17:18 |
---|---|
Ole Andersen
Indlæg: 95
|
Svar til #xx:
Hvad er problemet ? Det handler om HÅND holdt udstyr. Som i dag kan man jo købe et headset og proppe i øret - mobilen i lommen. Sådan en dims koster ikke alverden. OG f. eks. kan en Icom ID-5100 udbygges med Bluetooth modul og så kan man også bruge headset på den. (Det er muligt man kan på andre radioer også, det her jeg ikke styr på) Jo jo, alle betingelser for overlevelse er til stede :-) Ole. |
#21 | 20/01-18 17:50 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #20:
Problemet fremkommer når betjenten mener at du har fumlet med din radio uanset at du har et headset eller ej. Lovforslaget er udformet således at de kan knalde dig for stort set hvad som helst også noget som ikke passer og du har ikke en jordisk chance for at vinde sådan en sag i retten. Nu er det ikke længere kun en bøde som står på spil men også et klip i kørekortet. Det er naivt at tro, at der ikke kommer sager ud af det her som bygger på et tvivlsomt grundlag. Og da politiet ikke har pligt til at bevise noget som helst, så er der i princippet ingen grænser for hvordan sådan en lov kan misbruges. Politiet vinder så godt som altid i retten, du skal modbevise betjentens påstand, og det har man som regel ikke en jordisk chance for. Hvis der fulgte nogen retsgarantier (i form af bevisbyrde frem for omvendt bevisbyrde) med sådan et lovforslag, så kunne det måske være i orden, men når det ikke er tilfældet, så er sådan en lov helt uspiselig i min verden. Nu må vi se hvordan de sidste dages hellige tager det når de får sådan et klip i kørekortet for noget at de ikke har gjort sig skyldig i. |
#22 | 20/01-18 18:51 |
---|---|
søren/oz4zat
Indlæg: 714
|
Svar til #21:
Det er ikke lykkedes mig at finde "lovforslaget" - kan nogen hjælpe ? Det nærmeste, jeg har kunne finde, er hvad trafikministeren skriver her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2018/koersel-med-h aandholdt-teleudstyr-skal-give-klip-i-ko erekortet søren/4zat som mener, at man kører bil når man kører bil og snakker i telefon/radio når man IKKE kører bil/scooter/cykel/knallert/traktor/bus ... you name it ! |
#23 | 21/01-18 08:53 |
---|---|
Claus Schnor Hermann
Indlæg: 44
|
Svar til #22:
Den skal først fremsættes engang til efteråret og så først dér, skal den til afstemning. Dvs. nu er det "kun" en idé og ikke engang sikkert den ryger i gennem. Men sandsynligheden for at den gør, er rimelig stor. Jeg kan bare slet ikke gennemskue lovforslaget endnu. Må man betjene sin håndholdte måbiltelefon, hvis den sidder i sin holder i bilen? Går den fra at være håndholdt til at være fastmonteret, når den sidder i sin holder? Men det skal sgu nok gi' problemer i fremtiden. OZ1TUT // Claus |
#24 | 21/01-18 11:06 |
---|---|
OZ1DIY Paul Paulsen
Indlæg: 761
|
Svar til #20:
Alt kan lade sig gøre, ja. Men det er ikke alle der kan lave det, selvom det er radioamatører. Det er det ene. Det andet er alle brokker sig. Vent dog til der er noget konkret og tag det så derfra. Politikere er ikke konkrete før det er vedtaget. Det ser nærmest ud som om, at fordi man er radioamatør, så er man automatisk en brokkerøv. Det bør vi lave om på og så tage de andre "problemer" efter hånden som de er relevante. Kan i passe på Jer selv derude. God dag Vy 73 de OZ1DIY Paul |
#25 | 21/01-18 12:49 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #23:
Hej Claus mf. Det er ikke så meget om, hvordan love udformes, der er det vigtigste for trafiksikkerheden. Det er derimod viden om trafiksikkerhed, der er det vigtigste. Man kan her læse lidt om, hvad der distraherer under kørsel: http://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/ uopmaerksomhed Tag også gerne en tur på køreteknisk anlæg med Torben Lund Kusk, der til daglig er afdelingschef i FDM, og bliv forbavset: http://www.dr.dk/nyheder/indland/sa-da-chef-i-f dm-mister-overblikket-paa-koereteknisk-a nlaeg Redigeret 21/01-18 12:56
|
#26 | 23/01-18 14:28 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #1:
Hej Næææ - det ER jo netop for, når man kører bil xxx, så ER det DER focus skal være. 5IQ, Kim |
#27 | 29/01-18 02:10 |
---|---|
Villy Sonnichsen
Indlæg: 1
|
Svar til #1: Jeg er helt enig med OZ1FF - OZ1DIY - OZ6YD - OZ6YD - OZ7XD og Sten Rasmussen.
Kør bil når du gør det. OZ1VS |
#28 | 30/01-18 22:12 |
---|---|
Helsinghof EL
Indlæg: 259
|
Svar til #27:
Jeg vil lave håndhold fri , der er ingen grundt til at få bøder eller skade andre, det med Tyskland, var jeg ikke klar over det fint med det oz1ff ---------- CW-Nørd til fingerspidserne. Medlems nummer EDR 10256 OZ3N PHONE 22780000 Medlem af EDR sIden 1965 Helsinghof EL CVR 42000205 |
#29 | 05/02-18 18:50 |
---|---|
Chris
Indlæg: 85
|
Jeg mener det er en vigtig diskussion for os radioamatører , fordi
mobil amatørradio har så mange fasetter. Jeg vil opfordre vores Amatør radio NGOer til at tage denne problemstilling op. Det er muligt dette forslag først skal til behandling til efteråret , men da hørings frister ofte er urimelige korte er det vigtigt vi begynder at tage stilling allerede nu , for at kunne imødekomme en kort høringsfase. Det er ikke til at vide om der er lagt op til en ny "hundelov" med omvendt bevisbyrde , men en anden tråd om lovgivning i SM , kan jo godt gøre at vi måske skal være bekymreret for vores retsikkerhed. Jeg tænker her på at man her ikke kan beskrive hvad håndholdt udstyr er , og vil lade retten afgøre det. Det kræver jo mange kræfter at begå sig i det system , også selvom man har ret. Samtid er vi i en spændende tid hvor selvkørende biler næsten er en realitet , så måske om få år vil en sådan lov og denne debat være total antik. Jeg mener godt nogle menneske under visser omstændigheder kan forsvare at anvende radio under kørselen. Jeg tror ikke der er meget forskel på at rulle vinduet ned eller holde en mike , der hvor jeg tror kan være et problem , er selve kommunikationen , at vi tænker og taler om noget der er uvedkommende for det konkrete trafik situation vi befinder os i. Dette argument kan så også bruges om en præmenstruel kvinde med to sultne børn på bagsædet , Skal vi også have en lov her? Vox er en 60 års gammel opfindelse , så det er da en fin ide at inkorporere VOX feks når vi bruger DMR netværk , men hvordan laves en håndfri version af det "at dreje på VFOen" og aflytte 40meter og køre på A7? best vy73 de oz1bxn chris |
#30 | 05/02-18 20:15 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #29:
Hej Chris Jeg vil mene, at det er vigtigt at forholde sig til, hvad amatørradio er. Amatørradio er en hobby. Intet andet. Jeg mener ikke, at det kan forsvares at kombinere kørsel med en hobby. Det er simpelthen uansvarligt, håndholdt eller ej. Kør hen et sted, parker og leg med radio! |
#31 | 05/02-18 20:16 |
---|---|
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
|
Svar til #29:
Du kommer sandelig vidt omkring og har egentlig ret, hvis vi stadig var i forholdet 7 hestevogne til et automobil. Således er det imidlertid ikke længere. Der er mange biler/megen trafik så: Kør bil, når du sidder bag rattet, og nyd radioen når du kan uden at sætte andre i en dårlig situation. Det er slet ikke svært :-) ---------- Vy 73 de Jesper/OZ1BYD |
#32 | 05/02-18 23:27 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #29:
Jeg er helt enig med OZ1BNX. Jeg er ret sikker på at retssikkerheden bliver sat endnu mere over styr med denne her lovstramning og den omvendte bevisbyrde. Selv om der endnu ikke foreligger et konkret lovforslag, så vil det efter al sandsynlighed indebære en stramning af den eksisterende lovgivning som vil betyde at brug af håndholdt mikrofon til amatørradio vil blive forbudt. Dette er jeg modstander af, ikke mindst på baggrund af klip i kørekortet og den manglende retssikkerhed men tvivler på at nogen gør noget ved det når vi kommer til hørings-perioden som jeg også gætter på bliver ultrakort. Jeg må indrømme at jeg har svært ved at forstå den naivitet som præger mange af indlæggende i denne her tråd. Personligt stopper jeg altid QSO'en når trafikken bliver lidt "kompliceret" af hensyn til trafiksikkerheden, det ved alle som kender mig, jeg har ikke brug for en lovgivning som "kriminaliserer" min brug af håndholdt mikrofon. Jeg kører til dagligt i en bil med automatgear og er dermed ikke afhængig af at skulle bruge energi på at rode rundt med manuelt gearskifte (gad vide hvornår dette bliver forbudt også), så jeg har knagme en kende svært ved at se hvad den åndsforsnottede nye lovgivning skulle gavne for min part. I virkeligheden handler det om hvor vist at man i det hele taget har en samtale med nogen som helst som kan aflede opmærksomheden fra trafikken. Hvornår bliver det forbudt at tale med øvrige personer som måtte befinde sig i bilen og hvordan skulle dette kontrolleres? Dette her er IMHO et skråplan af en rigid lovgivning krydret med et en uhyre svagt funderet retssikkerhed, og det kan jeg på ingen måde gå ind for, ej heller med ugevis og tonsvis af hjernevask fra en kampagne i medierne som skal varme op til en generel accept af denne her tvivlsomme lovgivning. :-( Redigeret 06/02-18 04:58
|
#33 | 06/02-18 07:56 |
---|---|
Deleted user
Indlæg: 2148
|
Svar til #32:
Retssikkerheden bliver på ingen måde sat over styr. For enhver administrativ tildelt sanktion kan forelægges til prøvelse i retten. Selvfølgelig bygger lovgivningerne omkring trafik på forskning. Og selvfølgelig anvendes samme forskning i kampagner, der har til hensigt at gøre det mere sikkert at færdes i trafikken. Hvis du ikke tror på, at du rent faktisk distraheres i væsentlig grad, kan du jo gøre nogle forsøg på køreteknisk anlæg. Gør ikke dine forsøg ude i trafikken. Redigeret 06/02-18 08:15
|
#34 | 06/02-18 12:53 |
---|---|
Deleted User
Indlæg: 1469
|
Svar til #33:
Det er lige præcis det jeg mener med naiviteten. Tror du virkelig at du har kinamands chance for at vinde over en politimands udsagn i retten med mindre at du har uvildige vidner til at bakke dig op? Glem det. Den omvendte bevisbyrde er umulig at løfte og sådan en tur i retten er ren og skær tidsspilde. Retssikkerheden i sådanne sager er ikke truet, den er praktisk taget ikke-eksisterende. Bare se hvordan hundeloven, hvor der også er omvendt bevisbyrde, er blevet misbrugt til at aflive sunde og raske hunde fordi ejeren ikke kan bevise at der ikke er en procentdel af en såkaldt ulovlig hunderace i generne i hunden, uanset hvor ubetydelig den end måtte være. Praktisk taget ALLE hundeejere kan risikere at rende ind i en lignende sag hvis de er tilstrækkeligt uheldige. Det er en umulig problemstilling. Og den er fuldstændig komparativ med denne her skraldespandslovgivning som kommer til at ramme vores hobby. Og lige til sidst, jeg kender mine egne køretekniske evner og begrænsninger, dem behøver du såmænd ikke kloge dig på. 35 år med kørekort uden et eneste trafik-uheld og uden bøder burde tale sit klare og tydelige sprog. Redigeret 06/02-18 23:35
|
#35 | 06/02-18 18:03 |
---|---|
Chris
Indlæg: 85
|
Respekt! På samme måde som der bør være respekt for dem som ikke
vil køre en lille trailer fordi de føler sig usikker , men det betyder da ikke at alle andre også skal forbydes at køre trailer eller radio. Nu ved jeg ikke om forslaget vil forbyde at Tale i mobil og radio mv , eller det kun drejer sig om at betjene udstyret og andet elektrisk udstyr. såsom GPS og aircondition og E cigaretter. Hvis bare det drejer sig om håndfri , ja så vil sikkert 99% af alle radio amatører kunne klare sig fint ved at installere et VOX system , at der så også er dem som ønsker det analoge interface imellem menneske og maskine , det er at dreje hen over båndet på en VFO, ja det er en anden sag. Jeg har hørt om amatører som har fået bøde fordi politimanden troede det var en mobil. så man skal nok sikre sig at et sådan VOX kredsløb også virker , når man har antenner på dytten. Fornyligt har det været oppe i media med kontrakt forskning , hvor forskere har fået mundkurv på ( ikke hundellov) fordi deres forskning giver en anden sandhed end den som passer politisk- Og jeg mener man skal være særlig skeptisk især når der bliver fremlagt "beviser" fra politisk side. Med over 3000 mennesker dræbt i trafikken hver dag , er der absolut grund til at tage trafik sikkerhed alvorligt . At forbyde bil trafik vil være en sikker vinder , men den vil næppe være langtidsholdbar . Ligeledes at forbyde alt snak i bilen vil sikkert kunne måles på et køreteknisk anlæg , men det er også ensbetydende med ikke at tale med sige med passager , hvilket også ikke er langtidsholdtbart. Jeg mener vi lever i en tid hvor vi har lidt mere end 7 hestevogne for hver automobil , for tager vi en Tesla , har den jo alt det udstyr der skal til for at forbedre den overordnet trafik sikkerhed. Om ikke langtid har vi biler med Teslas sikkerheds standarter og en lovgivning for hestevogne , og det er da dumt. |