#1 | 29/01-18 16:21 |
---|---|
Morten Christensen
Indlæg: 379
|
Hej
Jeg har et helt nyt "Li-Pol" batteri som har lagt for længe på hylden da det slet ikke vil tage imod strøm, er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får det her batteri vækket til live af sin dybe søvn ????? Vedhæftede filer: IMG_3969.JPG
|
#2 | 29/01-18 16:37 |
---|---|
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
|
Svar til #1:
Hej Morten Glem alt om at vække en Li-ion akkumulator - forsøger du, kan du risikere at stå med en ustabil brandfarlig akkumulator. (men tjek om din lader er ok): 17. jan 2013, DTU-forsker: Derfor bliver lithium-ion-batterier brandfarlige. Der skal holdes fuldstændig styr på temperatur og spænding for at undgå brand i et lithium-ion-batteri. Og går der først ild, kan kun sand slukke branden, forklarer seniorforsker Poul Norby. http://ing.dk/artikel/dtu-forsker-derfor-bliver -lithium-ion-batterier-brandfarlige-1356 64 Citat: "... »Det er typisk spænding og temperatur, som er kritisk. [] Altså hvis man oplader batteriet til alt for høj spænding, kan man begynde at opvarme og dekomponere elektrolytten. Så kan det kortslutte, og det kan blive varmt derinde. [] Ligesådan hvis man går ned til alt for lave spænding. Det kan også ødelægge batteriet.« ..." - LiFePO4-akkumulatorer er derimod superstabile. De er endda stabile, når de får skudt et søm gennem sig. (de oser lidt, men bryder ikke i brand) Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) and A123 batteries: http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybatterie s4.shtml Citat: "... In a situation where a LiPo might explode into flames, the LiFePO4 cell will probably just vent some harmless gas. ..." Nail penetration testing A123 Li-ion [ en af de bedste LiFePO4-batterier ! ]: http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4 De fleste andre Li-ion (non-LiFePO4) er noget ustabilt L... i den henseende: Exploding Laptops on Good Morning America: http://www.youtube.com/watch?v=zvTRKKS0wpo Nail penetration testing Standard Li-ion: http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM Spark, Smoke & Boom!: World's Most Dangerous Battery!: http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4 18. okt 2010, Forulykket jumbojet var fyldt med litiumbatterier: http://ing.dk/artikel/forulykket-jumbojet-var-f yldt-med-litiumbatterier-113061 Citat: "... Det er endnu ikke fastslået, at batterierne var brandårsagen, men det er velkendt, at det brandslukningsudstyr, der anvendes i cargoflyet er Halon 1301, ikke er effektivt ved slukning af brande i litiumbatterier. ..." 5. aug 2011, Lithium-lastet fly brændte da det styrtede: http://ing.dk/artikel/lithium-lastet-fly-braend te-da-det-styrtede-120976 19. maj 2010, Derfor bryder elbilbatterier i brand: http://ing.dk/artikel/derfor-bryder-elbilbatter ier-i-brand-108906 - LiFePO4-akkumulatorer: September 2008, Fænomenal positivt afslørende Sandia-test: http://web.archive.org/web/20160306082717/http: //www.lifebatt.com/sandiareport.pdf Citat: "... Test results have indicated that the LiFeBatt battery technology can function up to a 10C discharge rate with minimal energy loss compared to the 1 h discharged rate (1C). ... The majority of the capacity loss occurred during the initial [!] 2,000 cycles, so it is projected that the LiFeBatt should PSOC cycle well beyond 8,394 cycles with less than 20% capacity loss. ..." http://web.archive.org/web/20160306082717/http: //www.lifebatt.com/sandiareport.pdf Citat: "... [Se graf pdf-side 23] [ Aflæst: 48% kapacitet tilgængelig ved -30°C. ] [ Aflæst: 65% kapacitet tilgængelig ved -20°C. ] [ Aflæst: 74% kapacitet tilgængelig ved 0°C. ] ..." Behandler man LiFePO4-akkumulatoren på denne måde mister den helt sikkert levetid, men den er stabil. Prøv ALDRIG det med standard Li-ion og Li-polymer akkumulatorer: [Car] Pocket 12V Battery Jumpstarter in 2009: http://www.youtube.com/watch?v=F1FAtXhIJYs For at sige det som det er - disse akkumulatorer er åbenbart fænomenale i forhold til mange andre teknologier. - Nyeste LiFePO4 udvikling - kan vistnok ikke købes pt.: 12. mar 2009, Gennembrud i batteriforskning giver lynopladning på få sekunder: http://ing.dk/artikel/gennembrud-i-batteriforsk ning-giver-lynopladning-pa-fa-sekunder-9 6999 Citat: "... Derfor valgte de at arbejde videre på en anden type, nemlig lithium-jern-fosfat blandingen, som har langt bedre termiske egenskaber og derfor kan belastes hårdt. Desuden er den billigere og mere miljøvenlig. ... Dermed bliver lithium-jern-fosfat batterier med ét slag en brugbar teknologi til elbiler. Det bedste er, at de materialer, der er i brug, er de samme, som industrien bruger på lithium-jern-fosfat batterier i dag. Det er kun fremstillingsprocessen, der ændres. ..." 11 March 2009 Lithium batteries charge ahead. Researchers demonstrate cells that can power up in seconds: http://www.nature.com/news/2009/090311/full/new s.2009.156.html?s=news_rss Citat: "... That seemed to be the case for lithium iron phosphate (LiFePO4), a material that is used in the cathode of a small number of commercial batteries. But when Ceder and Kang did some calculations, they saw that the compound could theoretically do much better. Its crystal structure creates "perfectly sized tunnels for lithium to move through", says Ceder. "We saw that we could reach ridiculously fast charging rates." ... The authors helped the ions by coating the surface of the cathode with a thin layer of lithium phosphate glass, which is known to be an excellent lithium conductor. Testing their newly-coated cathode, they found that they could charge and discharge it in as little as 9 seconds. ..." ---------- Glenn, OZ1HFT Redigeret 29/01-18 17:25
|
#3 | 29/01-18 17:22 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Svar til #1:
Hvis den har været brugt og lagt på langtids hylden fuld opladet, og du derefter ikke kan lade den, så er batteriet ødelagt! Hvis den er ny, aldrig ladet aldrig brugt, skal du måle en spænding på cellerne i omegnen af 3,5 V inden du lader. Er spændingen under 2,9 V er batteriet sansynligvis ødelagt, og er spændingen under 2,5 V er batteriet helt sikkert ødelagt. De kan ikke regeneres, og som Glenn skriver er det forbundet med eksplotions og brandfare at prøve at tvangs lade dem. vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#4 | 29/01-18 18:42 |
---|---|
Morten Christensen
Indlæg: 379
|
Svar til #:
Hej Tak for svar, det var nu også det resultat jeg enlig regnede med inden jeg skrev, jeg har nu heller aldrig fået noget positivt resultat ud af og vække nogen batterier uanset type andet end de lige kan være aktive i meget kort tid, ikke noget der kan bruges til noget fornuftigt, men jeg ville da lige høre om der skulle ha været et forslag til bare få lidt gang i det her batteri, men jeg regnede nu heller ikke med det var muligt. Mvh Morten |
#5 | 29/01-18 22:18 |
---|---|
Istvan Zarnoczay
Indlæg: 369
|
Svar til #1:
Hej, Ingen regel uden undtagelse. Jeg havde for nogle år siden en lille håndholdt navigator som kom til at ligge forlænge i en skuffe. Da jeg prøvede at lade batteriet vil den ikke lade. Da jeg skildte kræet ad viste det sig at LiIon batteriet var nede på 2,2 volt og den indbyggede ladekredsløb nægtede at lade på den. Ved at lade på batteriet udenom ladekredsløbet fik jeg løftet batterispændingen op til 3,2 volt og så vil den indbyggede lader godt lade på den. Det lykkedes mig at gentage operationen tre gange mens jeg havde navigatoren. Så det er ikke en naturlov at batteriet er dødt. Om jeg vil anbefale proceduren? Nej ikke som sådan men hvis man er lidt ferm på fingrene og ikke er bange for lidt røg i køkkenet så har man alt at vinde og intet at tabe. Man skal bare være klar over at det er ikke helt ufarligt. :-) ---------- Istvan/OZ1EYZ Livet er forkort til franske film og lave effekter |
#6 | 30/01-18 07:31 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1928
|
Svar til #5:
En sådan ladeopgave ville jeg helt klart gøre udendørs! vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#7 | 30/01-18 17:37 |
---|---|
-.: ROD :.-
Indlæg: 1169
|
jeg har en lader der kan vække de døde eks 18650/26650 , med 40% chance. Den impuls støder med nogen volt i et par timer, og nogen kommer så i gang igen
---------- QTH 2m 6m 10m 17m 20m 60m Mobil 70cm 2m 10m 11m 20m 40m |