Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
111 online brugere
3044 online annoncer
SælgesKøbes

Mobil HAM - begynder-level


#1  19/05-18 14:38
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Hej folkens.
Nybegynder her.

Jeg har fundet en HF/VHF/UHF-radio som jeg gerne vil installere i min bil. Det er udelukket at montere noget fast på min bopæl.
Jeg har læst en masse på nettet om mobil HAM, mobil HF i særdeleshed (Alan Applegates hjemmeside k0bg.com blandt andet). Jeg synes at jeg har styr på det meste; stelforbindelse af stort set alt stål på bilen osv.
Det er dog lige et par ting som jeg skal have på plads.
Min bil er en ældre pick up med træ-lad. Antennen, (en screwdriver som er berygtet for ikke at virke uden rigtig god stel), skal helst monteres på ladet bag kabinen.

1) Da ladet er af træ, er der ingen forbindelse til resten af bilen, vil det da være nok at forbinde en stelledning fra Antennen til enten karrossen eller chassiset?
Alternativt kan jeg brygge et beslag som er boltet direkte på chassiset.

2) Træ ladet vil ikke være noget godt jordplan (hvis jeg forstår det korrekt), vil det da være en ide at smide en stålplade i ladet under antennen og hvor stor bør den i så fald være?
Jeg går ud fra at en sådan plade også skal stelforbindes til resten af bilen, det kan jeg gøre med bolte ned gennem ladet.

3) Når jeg læser på nettet er der mange som fraråder at man benytter sig af ekstra batterier til at drive radioen, hvorfor?
Hvis det ekstra batteri kan levere nok strøm og holde spænding som fx et LiFePo4 batteri, så burde det da ikke være et problem. Det kunne være rart at kunne bruge radioen når bilen er slukket uden at skulle være bange for at startbatteriet tømmes. Eller er der noget andet jeg har misset?

Jeg kan forestille mig at disse spørgsmål er blevet diskuteret før, men jeg håber I vil svare på dem.


Venlig Hilsen
Rasmus Hansen

#2  19/05-18 16:09
Frank Pedersen
Indlæg: 58
Svar til #1:
Hej Rasmus,
din antenne stråler ved at der går HF strøm i den og den tilsvarende strøm skal afledes til biles chassis der så virker som en stor masse der bortleder strømmen i alle retninger.
Den skal derfor boltes direkte fast på biles karosseri.
Da træ ikke leder særligt godt er det en fordel at beklæde ladet med en metalplade, hvis din bil er af en bevaringsværdig type kan pladen godt ligge under træet. Pladen bør forbindes til chassiset med korte mellemrum.
Der er ikke noget til hinder for at anvende et ekstra batteri til at drive stationen, det kan oven i købet bevirke at du kan starte bilen selv om du kar kørt QSO'er hele natten.
Teknisk er det ikke et problem men du vil finde at der også blandt radioamatører er mange udokumenterede myter om hvad der den bedste løsning. Det er lidt analogt til når HI-FI fanatikere køber netledning med ensrettet valset kobber og påstår de kan tydeligt høre forskel.
Det bruges ofte på lystbåde og i campingvogne at man har et startbatteri og et forbrugsbatteri, hvis batterierne er af samme teknologi findes der et særligt relæ der parallelkobler dem når man starter bilen så du får genopladet dit forbrugsbatteri når motoren kører. Din lokale autoelektriker kan hjælpe med sådan et. Dit ekstra batteri skal have minuspolen forbundet til chassiset for at undgå stor DC strøm i antennekablet. Din radio forbindes med både plus og minus direkte til akkumulatoren.
God fornøjelse på båndene.

Hilsen
Frank


#3  19/05-18 17:08
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #2:
Jordlanet skal ikke betragtes som en masse, men en flade der kobler bilen til planeten lige som pladerne i en kondensator. Ud fra det du skriver har du ikke fået helt galt fat i principperne og jeg vil også anbefale stålpladen på ladet.

Prøv at Google "strømfortrængning" så kan du blive lidt klogere på begrebet "Jordplan".

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#4  19/05-18 20:23
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #2: Hej Frank, tak for dit svar.
Kommer det ikke ud på et om antennen er boltet på karosseriet eller chassiset? Eller måske endda monteret oven på en stålplade på ladet med god stelforbindelse til chassiset?
Jeg har nu ingen problemer med at bore eller save i mit lad, den største forhindring er min egen dovenskab.
Det du nævner med batterierne og relæet er nøjagtig sådan et setup jeg har overvejet. Jeg ved ikke lige om jeg installere det fra starten, jeg kunne godt finde på at vente lidt, måske gøre klar til det, så det er plug and play på et senere tidspunkt. Batterier er jo lidt dyre i indkøb.

Vh
Rasmus


#5  19/05-18 20:31
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #3:
Nej nemlig, jordplanet er ikke en masse, men et plan, det er jeg med på.
Jeg ved ikke om du er bekendt med Alan Applegate, K0BG.
Hans hjemmeside indeholder en masse god info om mobil HAM, og han bliver ofte refereret til på fora som eham og qrz.
Han bruger dog fejlagtigt betegnelsen "masse" når han taler om jordplan. Derfor vil en stålplade på ladet formentlig max blive en 1,5 mm plade.
Angående arealet af pladen, er større så bedre? Min logik siger mig at det må være sådan.
Jeg googlede "strømfortrængning", jeg havde faktisk læst om det tidligere på en engelsk side, det var i forbindelse med kabler, jeg havde ikke lige tænkt på det i forbindelse med jordplan, men det giver jo rigtig god mening. På engelsk hedder det skin-effect, som jeg synes er en mere passende term.

Vh
Rasmus

#6  19/05-18 22:22
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #5:
Ja det kan man godt kalde det, prøv også at kigge på HI-Q antennas.. :-)

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#7  19/05-18 22:26
Allan 1

Indlæg: 2126
Svar til #5:
Et godt sted at fokusere din søgning om køretøjsmonterede antenner er at skele til militæret i Tyskland i årene i og omkring WW2.

1,5 mm plade ovenpå træladet er fint, og kan let bringes i elektrisk forbindelse med resten af karetens metal. Pladen er også fin, når nogen skal skovle kul, flis og grus af ladet.

Strømfortrængning, skineffekt. Fint nok med det.
Når du får monteret din antenne vil du sikkert gennem mange eksperimenter kunne observere en retningsvirkning. Og der får du nok en følelse af, hvorfor nogen taler om masse.

#8  20/05-18 00:30
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1182
Svar til #1:
Hej Rasmus

Når du så er klar, så sæt en antenna analyzer på "værket" og prøv samtlige bånd, så du får en ide om dine muligheder.
Har du ikke en analyzer, er der sikkert en makker i nærheden, der vil hjælpe.
Har du en altan, skal jeg finde en artikel fra et gammelt OZ, hvor en dansk radioamatør har beskrevet en antenne lavet på altangulvet ( 3. sal), som gav pæne rapporter ude i Europa.

Held og lykke med projektet.

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 20/05-18 00:37
#9  20/05-18 11:58
Chris
Indlæg: 61
Svar til #1:
Lidt sjovt : normalt tilpasses radioen bilen , her tilbasser vi bilen radioen.
For nu at kaste en frossen sten i en lava sø . så mener jeg ikke du behøver at DC forbinde en metal plade over/under lad til rasten af Karrossen , hvis den ligger tæt nok på . Evt kan du også benytte et metal net , som du nok kan brede ud over et større område på bilen .

Til at sikre stabil spænding er en DC DC up converer en god ide . så har du altid 14volt på radioens PA uanset batteri lade tilstand.

Det er også en ide at medbringe et par dipol antenner du hurtigt kan op/ned tage . Samt noget yagi forV/Uhf . Det som du ikke kan vinde på HF kan du så hjem tage fra en rigtigt god position for VHF.

Hvis du gerne vil vide hvad der virker bedst er lokale feltstyrke målinger samt reporter fra jordbølge stationer nok den bedste måle metode , men du skal være meget meget konsekvent ellers får du nogle måle resultater du ikke kan fortolke.
(projektforslag: Feltstyrkemåler på drone)

god pinse vy73 de oz1bxn/chris





Redigeret 20/05-18 13:30
#10  20/05-18 13:20
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #8:
Jeg har en altan, du må da gerne finde artiklen frem, jeg regner dog ikke med at ikke med flytte radioen frem og tilbage. Men det kunne da være ret interessant læsning

#11  20/05-18 13:24
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #7:
Har prøvet at søge på tyske ww2 antenner, det eneste interessante som dukker op er NVIS.

"når nogen skal skovle" heheheh nemlig.

Ja, jeg vil gerne i gang, og så bare prøve at se hvad der sker. Det eneste jeg ikke er interesseret i er at brænde hele ledningsnettet af, men det tror jeg nu heller ikke at jeg gør.

#12  20/05-18 13:30
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #9:
Ang pladen, så er den nu meget praktisk, se #7.
Ja det er nok en god ide med et par dipoler. Det må jeg se på når jeg kommer så vidt.

Du skriver: Hvis du gerne vil vide hvad der virker bedst er lokale feltstyrke målinger (...) men du skal være meget meget konsekvent eller får du nogle måle resultater du ikke kan fortolke.
(projektforslag: Feltstyrkemåler på drone).

Jeg er ikke med på hvad du mener. Vil du uddybe lidt?

#13  20/05-18 13:32
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #9:
Når jeg nu er i gang med at DC forbinde resten af bilen, så betyder det ikke så meget om jeg også skal forbinde pladen i samme omgang.

#14  20/05-18 15:03
OZ2LPX Boris
Indlæg: 741
Svar til #

Åhhh, - nu behøver man heller ikke gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt.
Ganske vidst køre jeg med en anden type antenne på min 4WD, men der er ikke lavet en masse plader og gejl for at få det til at virke.
Kofangeren er blot skruet fast i vangerne på bilen, således at der er forbindelse og dermed skaber chassisrammen grundplan.
Resten er afstemt med 2 simple spoler, - en i motorrummet som består af ca. 10 vindinger RG58 omkring et plastrør og så en spole af bremserør som ses på billederne.
Det køre fortrinligt både indland og udland.
- Og klap du bare et forbrugsbatteri til radioen i din bil, - det køre også fint.
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.24867 7635593323&type=3

Mvh Boris - OZ2LPX

#15  20/05-18 18:08
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #14:
Den skal op på taget Boris... :-)

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#16  20/05-18 23:22
OZ2LPX Boris
Indlæg: 741
Svar til #15:
Den antenne jeg køre med er for lang til at gå under mindre broer hvis den sidder på taget :-) Derfor måtte den ned at sidde på kofangeren.

Mvh Boris OZ2LPX

#17  20/05-18 23:55
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #16:
Ja det er jo en af udfordringerne :-)

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#18  21/05-18 11:25
Chris
Indlæg: 61
Svar til #12:
Meget enig med 14, det behøver ikke være kompliceret at starte op og så
udbygge senere.

Konsekvent er bare dine målinger skal udføres på samme måde og samme forhold hver gang . Især skal du passe på reflektionen . Træer og
parkeret biler kan totalt ødelægge dine målinger, eller bare det at
bildøren er åben eller lukket .

Jeg mener arrl antenna handbook beskriver feltstyrkemåling.

Droneprojekt er bare et ide udkast til et cool værktøj

lidt nysgerrig; hvilken Dyt, antenne og radio roder du med?

best vy73 de oz1bxn chris

#19  21/05-18 12:49
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #18:
2001 Nissan King Cab, Yaesu 857d og Atas-120a.

#20  22/05-18 16:25
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #14:
Hej Boris.

De spoler som du har monteret, er det for at styre common mode current (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, jeg har stort set kun læst på udenbyske sider)

Vh
Rasmus

#21  22/05-18 17:29
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #20:
Spolerne til stel hjælper med at løfte antennens impedans til 50 ohm. Antennen er for såvidt ikke det vigtigste til mobil brug på hf, det vigtige er at få lavet alt det andet der skal til for at hele opstillingen kan yde max.

Og det kan man ikke uden visse ting bliver et kompromis, f.eks optimal placering af antennen og en rimelig jævn fordeling af hf strømmene i modvægten...

For antenner gælder 3 ting :

Man kan optimere båndbredde, størrelse og effektivitet men kun 2 af dem samtidigt på bekostning af den 3.

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#22  22/05-18 19:37
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #21:
Undskyld, men hvad gør modvægten? Er det for at holde antennen, eller er det noget elektrisk?

#23  23/05-18 02:42
OZ2LPX Boris
Indlæg: 741
Svar til #22:
Det er som Claus lige har skrevet, nemlig at få impedancen til at passe med 50 Ohm.
Hvis din radio ikke "ser" ind i 50 ohm så får du ikke de optimale sendeforhold og det går iøvrigt også stærkt udover SWR.
De fleste HF stationer kan ikke tune en antenne som har et SWR højere end 3:1.
Hvis min udvendige spole som går direkte i stel, ikke er monteret, så får jeg for det første en ohmsk modstand som svinger helt op over 300 ohm og et SWR som overhovedet ikke lader sig tilpasse på nogen måde.
Det tog mig noget tid at finde ud af hvor mange vindinger og hvor stor en diameter der skulle til for at den passede.
Jeg læste så et sted at man også kan lave en tilpasning mellem radioen og antennetilgangen på antennen, - jeg lavede derfor en gammel fedtpatron om og rullede nogle vindinger RG58 op omkring den, - det gjorde ikke den store forskel i SWR, men det tog noget støj fra bilen...mærkelig nok :-)
Jeg vil hvis jeg var dig, bare starte med at monterer antennen og så sætte en analyser på den og se hvordan den ser ud i modstand og SWR, - og udfra det så gå igang med at lave en passende spole hvis det er nødvendigt.
Tager jeg samme HF antenne af bilen og sætter den på en stang til QRP brug, så dur det ikke længere bare med en lille spole, så køre jeg med nogle lange radialer på i en længde afgjort af hvilket bånd jeg skal bruge den på, samt et jordspyd......det har jeg eksperimenteret en del med.... men jeg synes aldrig det blev godt,- den fungere bedst på bilen efter at jeg fik den tilpasset ordentligt.

Mvh Boris OZ2LPX

#24  23/05-18 06:28
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #22:
Hvis du betragter antennen og bilen som dipol, så udgør bilen den ene halvdel af dipolen...

Prøv at Google "counterpoise"....

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#25  23/05-18 11:08
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #23 og #24:
Ja ok, jeg er med.
Som Boris siger så er det jo bare med at komme hjem og igang og så se hvad der sker.

I skal alle have mange tak for jeres svar
Vi snakkes ved når b-licensen og et svedigt call i hus.

Redigeret 23/05-18 16:36
#26  23/05-18 23:15
OZ2LPX Boris
Indlæg: 741
Svar til #25:
Rasmus, -
Du kan jo smide billeder, målinger osv op her, hvis du render i problemer under vejs, så skal vi nok prøve at hjælpe det vi kan.
- Jeg er også klar på nogle test QSO´er hvis vi altså ikke ligger alt for geografisk tæt på hinanden. Min lokation er JO46QP.

Mvh Boris OZ2LPX

#27  24/05-18 10:07
Rasmus Hansen
Indlæg: 13
Svar til #26:
Jeg kommer nok til at spamme jer herinde med alt muligt når jeg får hands on. Men det er vel det I er her for ;)
Jeg giver lyd når jeg er kommet igang

Vh
Rasmus

Redigeret 24/05-18 20:44
#28  30/05-18 11:33
Lars Peter Larsen
Indlæg: 572
Svar til #1:

Hvis du ikke kan - eller vil - noget så simpelt som en magnetantenne på taget, han du lave en spalteantenne. Du kan f.eks sætte fluenet i metal, volierenet eller kyllingenet i bagruden til at være planet uden om spalten.
Det kan også sættes fast på på ladet hvis forenden af ladet op imod førerhuset er en høj kant af træ.

Der må gerne tænkes ud ad boxen her.

Vy 73 de oz1etp/Lars

#29  30/05-18 18:24
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1505
Svar til #27:
Prøv at Google "Roomcap Antenna".

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......