Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
158 online brugere
3027 online annoncer
SælgesKøbes

Hvad er DRS net ?

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  10/07-18 21:49
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 719
Er der nogen, der ved, hvad DRSnet er for noget ?
http://drsnet.dk/
Hvilke frekvenser bruger de, lejer man sig ind eller hvordan ? Der står ikke ret meget på hjemmesiden

----------
mvh

#2  10/07-18 22:07
Jesper Hostrup

Indlæg: 59
Svar til #1:
Dt lader til at de har gjort en hotline tilgængelig på telefonnummer:
98 46 13 33

http://drsnet.dk/forhandlere.html

Ved ikke om det kan bruges?

-Jesper

#3  10/07-18 22:56
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1108
Svar til #1:
DMT online står åbenbart for systemet i Danmark, de forhandler også radioamatør udstyr. http://drsnet.dk/forhandlere.html
vh erik

----------
Mest SWL :-)

#4  10/07-18 23:23
OZ5DM

Indlæg: 255
Svar til #1:
Hej Per.

Hvad udstyret angår er det disse radioer som forhandles i dit link. http://www.kenwood.com/cn-en/com/pdt-mpt/tk-d24 0_d340/

Hvad angår benyttede frekvenser, kunne det tyde på "købe"/LMR frekvenser i UHF området som sættes op som et nyt "bånd" og markedsføres som sådant, ligesom visse jagtradiofrekvenser.

Det er ikke muligt at finde yderligere information om DRS nettet gennem de listede forhandleres hjemmesider.

Forhandlerne er tydeligvis ikke synligt imponerede eller udfarende hvad promoveringen af det nye "bånd"/"net" angår- rent faktisk er der ingen omtale af nogen art på de pågældendes hjemmesider.

Geografien af forhandlere, indikerer dog tydeligt at der er tale om et Jysk fænomen.

----------
73; OZ5DM/David
www.DSTR.dk,
For fremtidens radioamatører og tekniknørder.

Redigeret 10/07-18 23:25
#5  10/07-18 23:39
OZ2LPX Boris
Indlæg: 763
Svar til #4:
OZ5DM.
Jeg har ringet til både O.M Service. JKL og Telekæden i Randers.
Først nævnte var en rigtig flink fyr, men han vidste ikke meget, udover at det "vidst nok var en form for DMR" og at det var solgt til Århus havn og skulle på sigt bruges der og så regnede man med at lastbilchaufførerne efterhånden anskaffer radioer til når de køre ind på området og ellers vidste han ikke videre om det fordi det er helt nyt, men han havde dog modtaget et kursus hos DRSnet.
JKL, var slet ikke klar over at de handlede med produktet :-)
Telekæden....Han hed Møller og var direkte uforskammet, hvilket jeg forøvrigt var heldig at få på bånd. Han vidste så til gengæld rigtig meget og fortalte inden han blev rigtig sur på mig, at deres hensigt er at kvæle CB-radio.
Jeg spurgte om man kunne få frekvenserne osv, så man kunne lægge dem i sin bestående DMR radio, - det kunne man ikke, man kunne købe en radio hos dem, hvis man ville være med.
Jeg spurgte ham hvad man ville gøre ved de chauffører som i forvejen havde en DMR radio og om det ikke var urimeligt at de skulle have 2 DMR radioer i deres lastbil, når de kunne nøjes med een radio... og det var så her han blev rigtig sur og kaldte mig noget grimt.

Men alt i alt, som jeg har hørt det nu, - et krypteret setup uden adgang vedr. programmering end DRSnet, som ingen af forhandlerne iøvrigt vil fortælle hvem er. Det i sig selv virker på mig som om det er noget lidt lyssky foretagende af en art.
Men retfærdighedsvis er det sådan set et meget smart tiltag kan man sige, hvis det altså IKKE var med et firma bag som ønsker at skabe monopol på området.... ihvertfald som jeg lige opfatter det, når man tvinger brugerne til at bruge bestemte fabrikater radio og uden rådighed over egen programmering.

Mvh Boris - OZ2LPX

#6  10/07-18 23:49
OZ2LPX Boris
Indlæg: 763
Svar til #5:
Jeg vil så lige i tillæg til mit forrige indlæg sige, at grunden til at jeg blev obs på DRSnet, var fordi et par af vores medlemmer på vejkanalen skrev til mig om det.
Det er nemlig sådan at flere af vores medlemmer netop er lastvognchauffører og har DMR radio i deres lastbiler, enten kun til brug på vejkanalen, eller til både vejkanalen og amatør DMR.
På vejkanalen køre vi en fuldkommen åben struktur hvad angår DMR og dvs. at vores medlemmer frit kan hente parametrene til vores DMR frekvenser og lægge i deres radioer, sammen med alt hvad de ellers har programmeret ind i deres DMR radio. Med andre ord, - ingen programlås fra vores side.
Min bekymring opstod så da jeg opdagede at man ikke hos DRSnet kan få udleveret disse programparametre og stoppe i sin eksisterende radio, men er tvunget til at købe en ekstra radio til formålet.
Svenskerne har et lignede system, men det er IKKE udviklet for at kvæle CB-radioen. Der køber man sig ind med et abbonement i et netværk af repeatere og så er det jo fint nok, - men når man vil til at lave et DMR net som skal være pandan til- og endda kvæle CB-radio, så mener jeg at det skal være åbent og tilgængeligt for alle.
Så var det bedre om en brancheforening indenfor lastbiler stillede frekvenser til rådighed for chaufførerne.
Mine medlemmer på Vejkanalen er ikke sådan overvældende begejstrede for at skulle ud i ekstra investeringer på DMR området, når de har radioerne i forvejen .

Mvh Boris - OZ2LPX

#7  11/07-18 15:06
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 719
Svar til flere..¨
Ja det lyder unægteligt som et firma har købt en frekvens(er), som de lejer ud. Det bliver så åbenbart brugt i DMR regi.
Jeg tvivler på at det kan blive en succes, når det hele er så lukket. Hvis man ikke engang selv har adgang til FW opdateringer og radio indstillinger via CPS, så er det uinteressant for de fleste vil jeg tro. Ellers skal radioerne jo sendes med post til firmaet, hvis man bor langt væk bare for at blive opdateret. Jeg er bange for at de slet ikke har helt styr på hvad de går ind til. Måske nogle af opdateringen kan foretages OTA, men uanset skal radioerne af og til forbi en PC.
Nej, så er det billigere for vognmanden at købe egen frekvens og selv stå for radioerne. Det kommer aldrig til at afløse 27 mHz som de lægger op til.
Det er dog interessant at finde ud af hvilke konkrete frekvenser, der er tale om imo.
Tak for interessant info :-)

----------
mvh

#8  11/07-18 17:28
OZ2LPX Boris
Indlæg: 763
Svar til #7:

Det skulle efter hvad jeg er blevet oplyst, være disse 7 frekvenser.

440,8750
441,4250
441,6750
441,7500
441,8750
441,9000
442,0750

Jeg tror iøvrigt at dem som står bag det, er nogen som ikke i forvejen har videre meget kendskab til hverken radiokommunikation eller selve lastvognsbranchen.
Et af vores medlemmer på vejkanalen har iøvrigt været på Århus Havn i dag og forespurgt til DRSnet og han fik at vide at de ikke har kendskab til at noget sådant er taget i brug der eller på containerhavnen.
Iøvrigt er det jo også tvivlsomt om man kan få det implementeret, fordi rigtig mange af dem som kommer på havnen og på containerterminalen er udenlandske lastbiler med udenlandske chauffører.
Det i sig selv viser jo lidt om at bagmændene bag DRSnet ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok inden de søsatte ideen.
Havde man villet lave noget som kunne blive godt for chauffører i bare DK, så havde det jo været nærliggende at tage kontakt til f.eks brancheforeninger, radioamatørerne og vejkanalen som netop arbejder med den branche.
På den måde kunne man nok have indledt nogle fine samarbejder på tværs og endda med et godt benefit for vores danske forhandlere af DMR radioer og udstyr.
Jeg ved da f.eks fra vejkanalen, når vi får et nyt medlem, som aldrig har brugt andet end en CB-radio, at vi bruger enormt meget tid på først rådgivning om anskaffelse af radio, hvor vi afdækker den enkeltes behov.
Dernæst programmerer vi gerne deres radio "on site" og instruerer dem i hvordan de selv gør næste gang, gennemgår radioens funktioner osv.
Efter de så har taget det i anvendelse, så kommer alle telefonsamtalerne med opfølgning og mere vejledning, for at de kan få mest muligt ud af det radiogrej de har købt.
Der må jeg så nok indrømme at hvis jeg ikke havde 10 års erfaring med radioamatør hobby og 8 års erfaring med de radioer vi supporterer fast til følgebiler, så ville jeg ikke være i stand til at yde den support der skal til, når et medlem ringer og har 10 minutter til at få rettet op på at han har trykket på forkerte knapper og gjort skærmen blank...inden næste vingetransport afgår.

Mit gæt er at de firmaer de har fået med som forhandlere, bare har set en mulighed for at sælge lidt ekstra radioer oven i det de allerede sælger, eller for de helt uerfarne som O.M service, har troet at nu skal de til at score den helt store kasse.

Vejkanalen er såmen ikke ude på at ødelægge det for DRSnet, men vi har over 300 medlemmer på vores FB gruppe og med baggrund i de spørgsmål som medlemmerne har fremsendt, så har vi haft det oppe at vende der flere gange nu, hvor vi forklare så meget vi ved om det.
- Og ja, gu´ er vi da interesseret i medlemmer i vores forening, men set fra vores vinkel, så udelukker det ene jo ikke det andet. Vi synes det er helt fint hvis man laver et net til lastbiler som virker, men vi er trætte af hvis vores net eller rettere radioer ikke kan bruges til DRSnet, fordi DRSnet sætter sig på kodningen.
Vores medlemmer må da gerne bede DRSnet kode vores setup i deres radioer, men vi synes stadig det er urimeligt at vores medlemmer skal hægtes op på en bestemt radio og fortløbende skal betale DRSnet hvergang der skal omprogrammeres og det SKAL der mange gang i fremtiden, netop fordi vi også er nye aktører på markedet og dermed udbygger løbende og det medfører opdatering af radioer.
Vi har også læst om den Kenwood radio og på den lange bane kan den slet ikke opfylde behovet til hverken vejkanal eller amatør DMR.
Husk på at vejkanalen høre under NRDK (Nøradio Danmark) og vi presser jo også venligt bag på, for at vores medlemmer skal tage en radioamatørlicens, så vi får flere amatører.
Vi sidder jo ikke og laver net bare for at score kassen, vi laver primært net pga. vores NRDK tjeneste og for at få den finansieret, så har vi vejkanalen kørende ved siden af som en form for "pengegenerator" for foreningen. Vi bruger jo ikke det netværk hver dag, vi kommer vel i fremtiden til at bruge det en promille af tiden og derfor kan vi lige så godt lade nogen få glæde af det til hverdag.
Men der skal altså mere radio til end en Kenwood.
Vi så helst at sådan et nyt "CB net" var frit tilgængeligt for alle, så man blot programmerede sin radio med frekvenserne, colorkode osv og så var man kørende. Vi har ingen interesse i at spænde ben for sådan noget.

Mvh Boris - OZ2LPX

#9  11/07-18 19:06
oz3abu
Indlæg: 556
Svar til #8:
hej boris
hvad med at bruge
GB1 MIDLAND BASE MOBILE pMR 446 uhf radio
jeg ved at firma som barslund a/s bruger det de bruger osse 27 mhz men for de faste firma som køre for dem bruger de pmr da det kan nå over 3 km og 27 mhz nå kun ca 2 km

#10  11/07-18 19:38
OZ2LPX Boris
Indlæg: 763
Svar til #9:
Vi har ingen interesse i at bruge PMR i NRDK, for så låser vi jo netop vores brugere til en bestemt radio.
Det er derfor vi bruger LMR frekvenser, så låser vi ikke brugerne.
Jeg har lige talt med en af vores lastvognschauffører og han har talt med flere andre chauffører i løbet af dagen og de ville ikke tvinges ind i noget hvor de skal have mere end een DMR radio i lastbilen, så for deres vedkommende kommer DRSnet heller ikke på tale, - dermed heller ikke PMR, - jeg kan lige så godt lade være med at nævne det for dem :-)

Som jeg tidligere har skrevet - skal man lave noget brugbart, så skal det være noget som folk kan deltage i uden at være låst fast af et firma som sidder på programmeringen, eller et system der kræver en bestemt radio.
Ellers får man dem aldrig med.

Mvh Boris - OZ2LPX

#11  12/07-18 00:57
Steffen - OZ1SA
Indlæg: 8
Svar til #1:
Det er DMT Online, der har oprettet domænenavnet drsnet.dk. Så mon ikke det er dem, der står bag.

#12  12/07-18 02:55
OZ2LPX Boris
Indlæg: 763
Svar til #11:
Ja, det gør det jo så ikke mindre mærkeligt, - De plejer da nok at vide hvad de har med at gøre og jeg kunne da dårligt forestille mig at de laver sådan noget biks som det der.
Mon ikke de bare lægger løsning til af en eller anden årsag ?

Det virker da også mærkeligt at ingen af de forhandlere jeg ringede til, ville sige hvem der stod bag, udover at det hed DRSnet.
Hvis det virkelig var DMT så virker det da helt hen i skoven hvis de prøver at gemme sig bag et nyt navn for at lave noget sådan.
Ham jeg snakkede med ved O.M.Service sagde endda til mig at det absolut ikke var for at gå de kommercielle forhandlere i bedene at de havde lavet DRSnet.

Sorry, men så spørger jeg da lige; giver det her "LUKKEDE system" sådan nogen som Midtcom, MWE, kinaradio, BM-radio osv lige muligheder for at agerer på det marked, med mindre de altså også har fået en kodefil af DRSnet / DMT ?

DMT ved da også at der både findes radioamatører, vejkanalsfolk og alt muligt andet blandt deres kommende brugere blandt chauffører.
Vejkanalen udklækker da radioamatører i en lind strøm. Bare med den viden i baglommen, så kan de da sige sig selv at man punkt 1, ikke kan nøjes med en Kenwood af den type de tilbyder og Punkt 2, så vil både amatører og vejkanalsmedlemmer altså være herre i deres eget hus, hvad angår programmeringen.
Lige præcis af den årsag køre vi i NRDK en politik som hedder åbenhed omkring programmeringsfiler og koder, ganske som i amatørverdenen, ellers får vi bare ingen medlemmer og slet ikke blandt radioamatørerne.
Som et af vores medlemmer sagde til mig her i aften, da vi snakkede om det, så skulle han ikke med på det DRSnet og det skulle han ikke af flere årsager.
Dels er han radioamatør og dels er han medlem af NRDK og så køre han nogle LMR frekvenser i forbindelse med arbejde og han har investeret i en Hytera radio til formålet som han kan programmerer ganske som han har lyst til. Som han sagde; hvis DRSnet var åben om deres frekvenssetup, så han frit kunne programmere dem i hans radio også, jamen så skulle han da være der også. - Og som han så tilføjede, så vil jeg hellere bruge noget krudt på at anbefale vejkanalen, for der ved vi hvad vi betaler for og vi ved hvad vi får.
Tja, det er jeg såvidt glad for som Formand, men jeg synes også at det rigtig synd at man egentlig lancerer noget som rigtig mange chauffører kunne have gavn af, men så lægger man de begrænsninger ind samtidig.
I NRDK ser vi ikke nogen problemer i at man er flere steder, men synes istedet at det gavner rigtig meget med sådan nogle tiltag og man kunne endda fra radioamatørernes side få et KÆMPE benefit ud af det, i det at når en chauffør NETOP går på DRSnet, jamen så har de jo implicit været ude for at købe en DMR radio og SÅ er der altså ikke ret langt til at få dem igang med en radioamatørlicens og det vil gavne både vores hobby og alle forhandlerne af radioer i DK, for bliver nogen af dem først radioamatører, så ved vi jo godt at mere vil have mere og så skal de pludselig have dit og dat.
Alene det faktum kender DMT da til, - så ærlig talt...jeg tror på at der står nogle helt andre bag systemmet selvom DMT ser ud som om de tegner det, for det er ikke nogen videre god forretning for DMT, ja - altså lige ud over at DRSnet sikkert får deres radioer derfra, men som andre var inde på, så tror jeg ikke på det vil vinde indpas i videre udstrækning og slet ikke hos chauffører som er medlem hos os eller dyrker radioamatørhobbyen fra deres lastbiler.

Mvh Boris - OZ2LPX

Redigeret 12/07-18 02:57
Denne tråd er lukket for nye indlæg