Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
71 online brugere
2805 online annoncer
SælgesKøbes

Bøde for at tale i radio


#1  20/09-18 07:16
Max N. Sørensen
Indlæg: 47
Jeg hørte lige på en af mine optagelser fra Røret repeateren, at politiet nu er begyndt at skrive bøder til folk der taler i radio, når de kører bil.

Jeg var ellers helt sikker på at det var lovligt at tale i radio/walkie i bilen (endnu) Jeg har dog hørt at politikerne har talt om at det skal være forbudt i fremtiden fordi folk ikke koncentrerer sig nok når de kører. Det går åbenbart udover koncentrationen, hvis man taler i en mikrofon.

Er det blevet til noget det lovforslag eller har medamatørerne, der talte om det misforstået et eller andet – eller har jeg misforstået det ?

Det er ellers noget af en indskrænkning af radiohobbyen for alle hvis vi ikke må tale i radio når vi kører. Det er jo trods alt netop i biler de fleste radoiamatører benytter deres amatørradio. Det er også derfor det hedder -M så man ved når folk kører i bil i modsætning tll den faste qth.

----------
73 / Max
Jeg lytter på alle amatørbånd.

#2  20/09-18 07:56
ozomc

Indlæg: 1529
Svar til #1:
Det er ikke forbudt endnu ,,,men det bliver det forhåbentlig samtidig med mobiltelefoner. der er jo ingen forskel på om det er en mobil eller en microfon man har i hånden. i øvrigt er der ikke mange ben i at lave håndfrit til radioen, Jeg havde det i taxien. en vippekontakt på ratstammen og en microfon, så kører det.

#3  20/09-18 08:46
Hans
Indlæg: 99
Svar til #1:

har næsten aldrig benytte amatør radio i bil

Alt køres hjemme fra

Har ikke så store biler hvor der er plads til antenner og andet grej

#4  20/09-18 09:35
Carsten Nielsen
Indlæg: 165

#5  20/09-18 11:04
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #1:

I denne her uge (17. til den 23. september) og kun denne her uge, der kører politiet en landsdækkende opmærksomheds-kampagne og i den forbindelse er det ekstra farligt at foretage sig noget som kan flytte fokus væk fra bilkørsel. Så til alle jer med-amatører vil jeg anbefale at I passer ekstra på i denne her uge med mindre at I ikke bruger håndholdt mikrofon. Så de har helt ret på Røret omkring hvad de har sagt (ud fra det refererede, jeg har ikke selv hørt det). Når det så er sagt, så selv om det endnu ikke står i lovgivningen at vi ikke må tale i håndholdt mikrofon, så har det alligevel altid været indirekte forbudt i den forstand at politiet altid har kunnet påstå at man kørte uopmærksomt. Take care out there. :-)

http://tidende.dk/?Id=89224&utm_source=tidended k&utm_medium=rssfeed&utm_campaign=linkfr omrssfeed

(kampagnen er landsdækkende selv om det kun er Bornholms politi som nævnes i artiklen)

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 20/09-18 11:45
#6  20/09-18 11:20
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 749
Svar til #1:
Det gælder håndholdte mikes. Altså closetalk, men helt generelt ER det ikke nogen god ide, at snakke i radio, når man kører. Jeg har selv kørt meget mobil, og det ER nok en god ide, at holde stille.
73 fra 5IQ, Kim

#7  20/09-18 16:03
Max N. Sørensen
Indlæg: 47
Svar til #6:
Tak for det. Jeg kunne umiddelbart heller ikke tro, at der var kommet nye regler for jeg har ikke hørt det i radioen eller fjersynet endnu. Men ingen tvivl om at man skal koncentrere sig når man kører bil. Og det er klart at den ældre generation som 90 procent af medamatørerne er vil have svært ved at både snakke i radio og så være fuldstændig opmærksomme på trafikken fordi det kræver meget.

----------
73 / Max
Jeg lytter på alle amatørbånd.

#8  20/09-18 17:07
Christian Eriksen
Indlæg: 24
Svar til #1:
At tale i telefon, spise burger, tale med passagerer, rode med radioen osv., nærmest alt hvad man gør, der ikke direkte har med kørslen at gøre, har i undersøgelser vist sig at være så godt som lige distraherende. Selv at tale i hands-free, idet opmærksomheden er rettet mod samtalen og kørslen er på autopilot med stærkt nedsat reaktionsevne.
Jeg kunne ikke drømme om at bruge telefonen men kan godt genkende det, at opmærksomheden på selve kørslen er nedsat blot ved samtale med en passager.

#9  20/09-18 18:47
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #8:

Jeg synes det bliver mere og mere hysterisk. Hvornår får vi bøder for at samtale med passageren ved siden af (som fører af køretøjet). Eller hvornår skal vi til at gå med gåhjelm på fortorvet? Livet er livsfarligt, der er ingen af os som overlever det. Den nye lovgivning kommer med stor sandsynlighed til at indebære et klip i kørekortet og man har praktisk talt ingen retssikkerhed, al den stund, at hvis en betjent påstår at man har talt i telefon og man ikke har det. Hvordan skulle man modbevise det? Betjentens ord er altid guld i retten og dommeren labber hvad som helst i sig som betjenten påstår. Og så står man der, 1500 kr. fattigere med et klip i kørekortet og kan intet gøre. Den lov er jeg ikke vild med. især fordi at der formentlig ikke kommer at krav om at politiet video-dokumenterer overtrædelsen, og det burde IMHO være et krav, når der afstedkommer et klip i kørekortet (som jeg har hørt det omtalt).

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 20/09-18 18:57
#10  20/09-18 21:41
Flemming Rosenvinge
Indlæg: 9
Svar til #9:
Kort og godt, det skal være forbudt at tale i radio. Med mindre at man bruger de samme værktøjer som når man taler i mobil telefon. Vi er ikke bedre bilister end andre.
Kør bil når du kører bil. :-)

#11  20/09-18 22:43
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #10:

Heldigvis er jeg ikke så elendig en bilist at jeg ikke kan tale i en håndholdt mikrofon og holde koncentrationen om bilkørslen samtidig, det kendetegner min ulykkes-statistik i bil på nul ulykker gennem mange år. Er man så usikker bag rattet burde man måske overveje at droppe at køre bil. Just saying.

EDR burde IMHO arbejde for at vi blev undtaget fra den nye lovgivning.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#12  21/09-18 00:12
Henning Andresen OZ2I

Indlæg: 245
Svar til #11:
Det er uansvarligt at bruge håndholdt mikrofon medens man kører bil.
Og EDR skal da absolut ikke arbejde for at tillade det.

Alle er jo ikke lige så gode billister som OZ2D :o)

----------
Vy 73 de OZ2I Henning
CW er sjovt - prøv det!

Bliv opdateret på
http://www.edr.dk

#13  21/09-18 00:39
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #12:

"Alle er jo ikke lige så gode billister som OZ2D"

Det ville være bekymrende hvis det var rigtigt. Måske man skulle genindføre lægetjek igen på ældre bilister måske helt nede fra 60 års-alderen hvis det stod så grelt til. :-)

Jeg har aldrig hørt om radioamatør som er forulykket på grund af at han talte i en håndholdt mikrofon mens han førte bilen. Der er intet uansvarligt ved det. Der er så mange andre ting man kan foretage sig som fører af et motorkøretøj som er langt værre og som ikke er specifikt forbudt og som nok heller ikke bliver det.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 21/09-18 00:50
#14  21/09-18 12:26
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #13:
Kim, du har min fulde opbakning, med hensyn til TX under kørsel, som jeg selv har praktiseret i snart 45 år, og aldrig har jeg anset det for at være et problem eller være til fare for andre trafikanter under kørslen.
" Kan man ikke praktiserer det, er man uegnet til at have kørekort"
Hvad er foreskellen på at føre en samtale med en medpassager, og så snakke i en mikrofon under kørsel, der har man har øjene på vejen hele tiden..har man det med en medpassager !!
Det er også mange gange faligere at betjene stereo radioen, GPSèn, eller rette på frisyren under kørsel, end at tale i en mic. Vi kan sagtens lave en masse forebud og regler, men de skal bare være gennemtænkt og fornuftige uden al det hysteri som er ved at opstå.
Det hele startede på grund af brugen af Tlf/ sms under kørsel, og som nu har bredt sig som ringe i vandet, og politikkerne har uden at tænke sig ordentligt om indført forbud mod al brug af elektroniske medier i bilen, og det er desværre nu gået ud over os radio brugere.
Og hvor er vi henne, når en radioamatør ikke engang kan forsvarer sin egen hobby, og syntes at det er ok at forbyde amatørradio under kørslen, er vi så blevet lovbrydere nu.. du burde virkelig skamme dig..

Redigeret 21/09-18 12:27
#15  21/09-18 12:56
ozomc

Indlæg: 1529
Svar til #14:
Hvis det er håndfrit er det helt ok,,,ellers burde det sidestilles med mobiltelefon, så håber da det bliver indført.

#16  21/09-18 17:05
John Sauerberg
Indlæg: 1
Svar til #1:
Selvfølgelig kalder det på en bøde, der er ingen forskel på at tale i håndholdt mobil eller et hvilket som helst andet "medie" - KØR BIL NÅR DU KØRER BIL ... ikke?
Det drejser sig jo helt enkelt om, at være fokuseret på trafikken, og begge hænder frie til hvad de nu skal, for at fører og kontrollerer køretøjet.
Det gælder også de tohjulede, med eller uden motor. :-)
God weekend.

#17  21/09-18 17:32
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #16:

Jeg kører med automatgear, har stort set intet andet at bruge højre hånd til end at holde på rattet eller håndmikrofonen når jeg taler i radioen. Det er fuldstændig uproblematisk at bruge håndmikrofonen til at tale i 80-90% af tiden når jeg kører. Det som tager koncentrationen er slet ikke at holde mikrofonen i hånden men i det hele taget at tale i radioen. Når trafikken kræver ekstra meget af min opmærksomhed stopper jeg omgående med at tale i radio, det ved alle som kender mig, det er sgu da ikke så svært. Tit når jeg kører har jeg alligevel kun den ene hånd på rattet, det er der intet problem overhovedet, jeg gætter på at de fleste andre gør ligeså, de tør nok bare ikke indrømme det, og slet ikke i det her forum af politisk korrekte angående bilkørsel.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 22/09-18 02:37
#20  22/09-18 11:12
Gunnar
Indlæg: 35
Så skal de huske at skrive bøder ud til sig selv også...

#21  22/09-18 11:21
ozomc

Indlæg: 1529
Svar til #20:
De får helt sikkert Dispensation , Hvilket også er rimeligt da det er vigtige opgaver de udfører.

#22  22/09-18 13:25
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #20-21
Hallo, tænk jer om..
Politiet har en kollega med, den ene kører bilen, og den anden betjener gps og dmr anlæg.

#23  22/09-18 13:36
Michael jensen
Indlæg: 459
Svar til #22:
HALLO. Det er tit betjente kører alene.

----------
Hellere overdrive end at være kedelig

#24  22/09-18 14:06
Hans Jensen

Indlæg: 12
Svar til #23:
Politiets køretøjer, der ikke allerede har det, bliver natuligvis udstyret med håndfrit udstyr - det samme gælder sikkert redningskøretøjer.

Redigeret 22/09-18 14:10
#25  22/09-18 19:48
Christian Eriksen
Indlæg: 24
Svar til #17:
Pointen er ikke hvor din højre hånd er; det er at din opmærksomhed er delt og at det går alvorligt ud over reaktionsevnen.

https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/adf aerd/uopmaerksomhed

"I en tredjedel af alle trafikulykker er uopmærksomhed en afgørende faktor"
"I gennemsnit foretager vi os distraherende ting i 30% af den tid, vi kører bil"
"70 % af dét, der distraherer os, foregår inde i bilen"

Jeg medgiver at det ikke er muligt at isolere føreren fra alt, såsom samtale med en passager, eller bare tankerne om aftensmaden, arbejdsdagen osv. Der er dog ting der er umiddelbare at tage hånd om, som fx betjening af håndholdt telefon, radio, make-up m.m.

IMHO bør straffen være et klip og en månedsløn i bøde. Jeg arbejder i trafikken/på vejbanerne og mit liv og min førlighed er ubetinget vigtigere end en telefonsamtale eller hygge snak på en radio, ikke?

#26  22/09-18 20:06
Preben Sørensen
Indlæg: 11
Svar til #25:

Jeg har undret mig over at se samme kørelærer adskillige gange, bruge en radio som han har i hånden samtidig med at skulle holde øje med 3 elever på motorcykler foran.
Det er ikke et svar til nogen bestemt i tråden.


73 de OZ1LUO, Preben

#27  23/09-18 00:25
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #25:

Der er mange ting som kan distrahere når man kører bil. Skal man lave sådan et hysterisk trafik-regime som du er ude efter, så kan politiet ellers dele ud af klip i kørekortet, og lur mig om du ikke skifter mening når du selv har modtaget de første to af dem.

Hvis man er så en elendig bilist at man ikke er i stand til at tale i en mikrofon mens man kører bil, så bør man helt ærligt overveje om man overhovedet skal køre bil. Har man en ordentlig rutine i trafikken, så ved man godt hvornår opmærksomheden skal skærpes.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#28  26/09-18 14:19
Poul Berg
Indlæg: 1
Svar til #1:
Politiet må IKKE udskrive bøder endnu for at tale i håndholdt radio,med mindre man kører og slinger og er til fare for de øvrige trafikanter.Folketinget behandler et nyt lovforslag i løbet af efteråret,og hvis der er flertal for det så bliver det forbudt.

Dog vil der være undtagelser udrykningskøretøjer,kørelærer,særtransporter osv der fortsat har tillladelse til at benytte håndholdt radio under kørslen.

#29  26/09-18 14:26
Max Jakobsen
Indlæg: 110
Svar til #25:

Jeg forstår heller ikke hvorfor de kun har set sig gal på mobiltelefonen. Feks. distraherer da meget mere at skrue på radioen.

#30  26/09-18 15:06
hans e. jensen
Indlæg: 84
Svar til #1:

der er vist flere der bruger radio hjemmefra , de fleste er på hf hjemmefra ............ de er vel også amatører/radiobrugere

#31  07/10-18 12:59
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #29:
Max: Prøv nu lige at læse tråden ordentligt, og ikke mindst at forstå det der debatteres.
Emnet drejer sig ikke om at man skal sidde og pille ved sin radio under kørsel, men udelukkende at sidde med håndholdt microfon under kørsel, og tale i den.
Hvis du nu var radio-brugere, ville du vide at enten programerer man sin radio i mem, og efterfølgende sætter den til at scanne der, eller bare ligger fast på en rep / simplex, al anden betjening foregår fra mick, så du kun har behov for at tænde radioen inden kørsel, og slukke den igen når du forlader bilen.
Så altsår, der er ingen fumleri med radioen under kørslen. Mine øjne viler på kørebanen hele tiden (mens jeg snakker radio)
P.S. jeg har nu udskiftet org mic med en fastmonteret, og har nu i stedet en swits på gearstang med de samme funktioner, men det ændre ikke på noget i denne debat, da det tilsyneladen nu drejer sig om hvorvidt det er uforsvarligt at TALE under kørslen..
Jeg syntes vi er blevet alt for selvretfærdige, og ude hvor vi ikke kan bunde. Hvorfor er det nødvendigt at save den gren over i selv sidder på ? eller skal vi brokke os bare fordi vi kan..

#32  07/10-18 14:03
OZ1HPU/Flemming Bøgballe
Indlæg: 33
Svar til #28:
Det vil sige man må tale håndholdt når man har svigermor med. Det er jo en sær transport - kunne ikke lade være ha ha.

#33  07/10-18 15:49
Max Jakobsen
Indlæg: 110
Svar til #31:

At pille ved radioen var et eksempel, det kunne være hvad som helst andet.

#34  07/10-18 16:21
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 749
Svar til #7:
Hej igen

IKKE for at være hellig, men der var vist noget om, at holde BEGGE hænder på rattet når man kører OG, at HA opmærksomheden koncentreret om at køre.
Har selv bulet en bil, pga. dette u opmærksomhed. Så har jeg ikke været mobil siden.

73 de OZ5IQ, Kim

#35  07/10-18 19:35
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #34:

Det er noget værre hysteri. Jeg har kørt masser af bil mens jeg har talt i radio og har ikke været end i nærheden af at lave en ulykke. Jeg kører for det meste med kun en hånd på rattet, det er helt problemfrit. Når man har lært at køre bil, så behøver man ikke alt det hysteri men det er der selvfølgelig også nogen som aldrig rigtig lærer. Det kan jeg bare ikke se hvorfor jeg skal bøde for. Det får så den konsekvens at jeg ikke har radio med i bilen mere men jeg kører stadig kun med en hånd på rattet når det passer mig. Det er hvad der kommer ud af det. Overlever det nok men øv hvor er det tåbeligt hvis de inddrager os radioamatører i den nye lovgivning, og det gør de jo nok.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 07/10-18 20:14
#36  07/10-18 21:42
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 736
Svar til #34:
Nej der er ingen regler om at man SKAL have begge hænder på rattet under kørslen. Tidligere var reglen, at man skulle have mindst 1 hånd på rattet. Det er så ændret nu til, at man faktisk slet ikke behøver at have hænderne på rattet under kørslen. Det er pga. af de nye selvkørende biler.
Til gengæld skal du være agtpågivende, og det kræver, at du har hænderne placeret, så du kan nå at reagere, hvis der sker noget.
Som kuriosum kan det nævnes, at det til gengæld er et krav, at man har mindst en hånd på styret og begge fødder på pedalerne når man kører på cykel :-)

----------
mvh

Redigeret 08/10-18 06:45
#37  08/10-18 07:12
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #36:

Tænkte det nok, for det er godt nok svært at holde begge hænder på rattet hele tiden i en manuel-gearskifte-gryde. :-)

Den med cyklen (begge hænder på styret), Per, handler jo også om balance, den slags bør man i overført betydning jo ikke have problemer med i en bil. :-)

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#41  08/10-18 11:22
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #38:
Skilte sælges med ordlyden:
(INGEN SAMTALE MED CHAUFFØREN UNDER KØRSLEN)
Størrelse og skrifttype efter ønske.

#42  08/10-18 11:54
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #41:

Har du ikke et skilt til salg, Francis med teksten: "hvis du kan læse denne tekst, kører du for tæt på". Den kunne jeg godt tænke mig at sætte i bagruden af bilen.

Måske man skulle indføre en obligatorisk smiley-ordning i bagruden og forruden af alle biler som indikation for hvor mange ulykker man har været skyld i de seneste 5 år eller mere. Så kunne man lægge lidt ekstra afstand til bilister med de sure smileyer. :-)
Det kunne måske virke lidt adfærds-regulerende for elendige bilister.
(blot en strøtanke)

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#43  08/10-18 12:50
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 749
Svar til #1:
Hej
Der ER et passende udtryk på USA ´sk . : STAY TUNED, eller på dansk, holdt dig til det du er igang med - KØRSLEN.

Hygge og VY 73 de 5IQ, Kim

#44  08/10-18 13:09
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #42:
Kim: Det findes skam, har set en bil hvor det sad på bagruden..
Håber din influ er bedre i dag.
FFH

#45  13/10-18 11:00
Martin
Indlæg: 5
Politiet bruger selv håndholdte mics i deres patruljevogne.
Selv under udrykning.

#46  13/10-18 14:48
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #45:

Politiet vil formentlig være undtaget disse regler uanset hvilken lovgivning som måtte blive indført og det er da også kun ret og rimeligt.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 13/10-18 14:49
#47  13/10-18 23:17
Charles Nielsen
Indlæg: 10
Svar til #1:
Politikerne lever i deres sandkasse, og udsteder love som er hul i båtten

Tale i en mikrofon eller i en fon, forhindre ikke een i at køre forsvarligt.

Men ved SMS'er kan jeg forstå det, da man skal have øje på det der sker længere ude end kølerklappen.

Sikkerhedssele er jo også en pengemaskine. Vi hører jo KUN om fordelene, men aldrig om bagdelene ved selerne.
Jeg vil nødig hænge i selen med hovedet nedad i en vandfyldt grøfte. Endsige hvis der var gået ild i dytten.
Jeg har reddet livet ved IKKE at bruge selen.


Redigeret 13/10-18 23:20
#51  14/10-18 11:46
Hans V. Andersen
Administrator


Indlæg: 995
Henstiller til at tråden debatteres i en fornuftig "tone"

#52  15/10-18 16:29
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 145
Svar til #36:

Det er helt sten sikkert, at begge hænder stadig SKAL være på rattet! Har lige snakket med en 18-årig og hendes svar: Ja selvfølgelig skal begge hænder være på rattet! Og helt korrekt er det at holde hænderne "kl.: 13:50" eller 10 i 2 som man også kan sige :-)
Skal man selvfølgelig ikke når man skifter manuel gear, men så er det også straks tilbage til rattet igen med hånden.
Og min kørerlærer i familien havde heller ikke hørt at dette skulle være lavet om.





Redigeret 15/10-18 16:48
#53  15/10-18 16:53
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #52:

Spændende.

Her må Per (1 kay´n jay) på banen igen.

Per kommenterede i indlæg #36.

Hvad er op og ned i det, Per?

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 15/10-18 16:54
#54  15/10-18 17:26
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 736
Svar til #52:
Der er ingen lovgivning, der siger at begge hænder skal være på rattet under alm kørsel i bil. Det står ingen steder, derfor er det ikke konkret ulovligt kun at køre med kun 1 eller ingen hænder. Man skal selvfølgelig stadigvæk være agtpågivende og alt det er står i paragraf 3.
I kørekort bekendtgørelsen står reglerne angående køreskoleelever og det særlige med begge hænder på rattet.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx? id=196522

Citat fra bekg:
“Bilen skal være forsynet med hastighedsmåler. Såfremt hele hastighedsmålerens skala ikke kan aflæses fra kørelærerens plads, skal der være monteret en ekstra hastighedsmåler, der viser samme hastighed som bilens originale hastighedsmåler. Ved bedømmelsen af muligheden for at aflæse den originale hastighedsmåler fra kørelærerens plads lægges til grund, at med førerens korrekte placering af hænderne på rattet (i en position svarende til urviserstillingen ”kvarter i tre”), skal kørelæreren/den prøvesagkyndige fra alle sædepositioner og uden at dreje hovedet kunne aflæse hele hastighedsmålerens skala”

Så ja man skal når man tager kørekort hos kørelæreren, men ikke når kortet er i hus.

Det er også nævnt i denne artikel.
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/lad-ba re-teslaen-koere-selv-du-maa-gerne-slipp e-rattet/5871563

Men man bør selvfølgelig køre med begge hænder på rattet med mindre man skifter gear. Det gør jeg selv, med mindre jeg taler i radio :-)

----------
mvh

Redigeret 15/10-18 18:18
#55  15/10-18 18:15
oz1gt
Indlæg: 176
1: Først en løftet pegefinger om IKKE at tale radio under kørslen.

2: Nu er det også blevet uansvarligt, ikke at køre med begge hænder på rattet.

3: ?

Hvad bliver det næste i finder på.. jeg venter spændt..punkt 3: er ledig !

P.S. Hvis du vil bestå selve køreprøven, SKAL man have begge hænder på rattet, ellers dumper man på det grundlag, hvilket det også klart står i bekendtgørelsen , men efterfølgende ingen regelsæt des angående.
------------------------------------
(De rutinerede kører med 1 hånd på rattet)
(De usikre bruger begge hænder)

#56  15/10-18 18:36
OZ9FB

Indlæg: 91

#57  15/10-18 19:01
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #55:

3. punkt bliver at det er uansvarligt at pille næse når man holder for rødt lys hvis man er fører af bilen. :-)

Nogen ideer til et 4. punkt?

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#58  15/10-18 20:45
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #57:
Nu var det mere en hentydning til div fantasifulde indlæg her i tråden, og ikke hvad politiet og aviser skriver.
Visse brugere her i tråden har en vis selvbestaltet fri fantasi om hvilken terori der gælder på de danske veje, og hvorledes vi som billister skal opføre os mens vi kører bil, vel vidende om at intet af det der diskuteres er stadfæstet ifølge dansk lovgivning, og attitude går dels på, at gør man ikke sådan og sådan, ja så er vi uansvarlige billister set med deres øjne. Her henviser jeg til mit indlæg #55.
Jeg har kørt bil i over 40 år og de 30 som Elitebillist uden skader, hvorledes kan det lade sig gøre, når man KUN har en hånd på rattet og samtidig taler i RADIO..
Jeg har i hvert fald ikke behov for moralsk løftet pegefingere.
#56
Ja frank, vi har et seriøst problem, når den udøvende magt opfører sig sådan, det er desværre os der har de dårligeste kort på hånden juridisk set. vi må sku på barrikaderne, vi skal ikke finde os i det tyrrani og misbrug af magt, smiler..
m.v.h. Francis

Redigeret 15/10-18 20:57
#59  15/10-18 20:46
søren/oz4zat
Indlæg: 546
Svar til #

Det er interessant at læse hvordan nogle mener, at hverken Færdselslov eller naturlovene gælder for dem ;-)

De har - i egen optik - en reaktionstid på minus 0,5 sek og en bremselængde på under 10 meter selvom de kører 174 km/t på en almindelig landevej.

/søren/4zat

som kører bil når jeg kører bil - og har haft gode resultater med at gøre det i mere end 50 år.
(er dog blevet påkørt bagfra en gang af en mobilsnakkende tumpe, som mente at en afstand på 2-3 meter var passende når vi "kun" kørte 75-80 km/t - færdsels- og naturlove var for ham ubetydelige detaljer - jeg ved ikke, om han også syntes at reparationsregningen på omkring 100.000 kr var ubetydelig ...)

----------
færdes også på http://rdeforum.dk

Redigeret 15/10-18 20:47
#60  15/10-18 21:23
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #59:

Det er noget værre sludder som du fyrer af. :-(
Ingen af os bryder færdselsloven ved noget af det som står skrevet her i tråden. Jeg personligt har som bilist aldrig fået en bøde for noget som helst. Jeg har aldrig været skyld i et trafikuheld. Det er nok fordi at jeg overholder færdselsloven skal du se. Den dag at det bliver forbudt at bruge håndholdt mikrofon i bilen, så stopper jeg fuldstændigt med at have amatørradio med i bilen. Længere er den ikke. Men det ændrer ikke på at jeg synes det er snothamrende åndssvagt hvis loven bliver indrettet sådan.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#61  15/10-18 21:50
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 145
Svar til #54:

Ok - ja, så er det nok når jeg har taget div. kørekort, at jeg blevet mødt med det med begge hænder på rattet.
Og det har så været alle gangene.
Mangler kun til MC.

Og hende den 18-årige som lige har taget kørekort, har så heller ikke vidst bedre end det fra kørelæreren :-)

Alt andet lige, så er det jo faktisk en god idé at have begge hænder på rattet rent sikkerhedsmæssigt. F.eks hvis et fordæk springer, så har man nok en bedre chance for at holde den fra begyndelsen af og indtil man får køretøjet bragt til standsning :-)
Men, det er bare en tanke...



Redigeret 16/10-18 08:42
#62  16/10-18 09:54
Max Jakobsen
Indlæg: 110
Svar til #59:

Kører du 174 Km/t på almindelig landevej og hvilken bil kan repareres for 100.000 Kr. uden at blive totalskadet.?

#63  16/10-18 10:00
ozomc

Indlæg: 1529
Svar til #62:
En Tesla måske :-)

#64  16/10-18 11:12
OZ7AFH / CRK
Indlæg: 221
Svar til #62:

Hmmm.... jeg tror du vil blive overrasket over, hvor kynisk sådan en vurdering fungerer i praksis. Forsikringsselskabet vælger kort og godt den billigste løsning, der er ingen fornuft eller yderligere rationale i det.

Først på året blev min egen bil tæppebombet med småsten af en halvhjernet lastbilchauffør, der ikke magtede at lukke sit lad ordentligt, inden han kørte på motorvej - skader for 40.0,-

For nylig ramte fruen så et rådyr, der resulterede i skader for 66.0,-

Begge skader på VW Up TSi fra ultimo '16 og 40.0-60.0 på trip.

#65  16/10-18 14:48
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 145
Svar til #64:

UPS!!
Det var ikke særlig smart, at han ikke lige tjekkede ladet inden han kørte :-( Man, skal altid tjekket lastbilen for en god ordens skyld inden man drager afsted.
Det gjorde vi jo også altid med brandbilerne, så vi var sikre på det ikke var en jalousilåge der stod åben et eller andet sted, så man ikke dryssede værktøj ud på vej hjem :-)

Og ja - der findes mange klaphatte af chauffører rundt omkring.

Mvh Henrik

#66  16/10-18 17:01
søren/oz4zat
Indlæg: 546
Svar til #62:
Nej, jeg kørte ikke 174 km/t - men en af de der superkloge, som kan alt muligt, medens de sidder bag rattet , præsterede det for nylig:
https://ekstrabladet.dk/112/politileder-chokeret -efter-stor-fartkontrol-fuldstaendig-van vittigt/7351831

/søren/4zat

----------
færdes også på http://rdeforum.dk

#67  16/10-18 18:05
Max N. Sørensen
Indlæg: 47
Svar til #66:
Dejligt som mit åbenbart meget interessante emne bliver debatteret derudaf og ligefrem taget op igen selvom tråden blev lukket ned. Det er pga. det er et ekstremt vigtigt og godt emne jeg åbnede op for til jer medamatører og det er noget der virkelig betyder noget for for mange. Det kan man jo læse bare ved at følge med her. Mange indlæg er altid = med vigtigt emne og stor interesse.

Men er det overhovedet vedtaget eller er der talt om at radioamatører ikke må snakke i mikrofon under kørsel? det virker meget som gætterier. Står der nogen steder at vi ikke må bruge radio eller andet i fremtiden. Jeg har kun kunne findet noget fra tyskland men ikke noget i Danmark på skrift.

----------
73 / Max
Jeg lytter på alle amatørbånd.

#68  16/10-18 18:18
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #65:

Er der ikke et lovkrav om at der skal være presenning på ladet når man kører med sådan noget materiale? Det synes jeg at jeg har hørt et eller andet sted.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

#69  16/10-18 18:22
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #67:

Det er ikke direkte forbudt, Max. Men der er risiko for at det bliver det med ny lovgivning på området. Lige nu kan man få en bøde for manglende opmærksomhed i trafikken men det kan man få for alt muligt inklusive brug af håndholdt mikrofon hvis man er tilstrækkelig uheldig.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 16/10-18 18:24
#70  16/10-18 18:46
Max Jakobsen
Indlæg: 110
Svar til #64:

Der er en lov der siger en % del at værdien der må repareres for. Jeg husker / ved ikke hvor stor den er da jeg er gået på pension for 5 år siden men 100.000 kr. har jeg aldrig hørt om.

#71  16/10-18 19:43
Michael jensen
Indlæg: 459
Svar til #70:
Min kammerats bil blev skadet og det vil koste mere end 65 % af dens værdi, så totalskadet

----------
Hellere overdrive end at være kedelig

#72  17/10-18 00:45
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 145
Svar til #68:

Jeg tror ikke der er noget krav så længe det er sten/grus der er på ladet.
Men, korn, foder, græs og andet der er let materiale (såsom noget der f.eks. er i pulver materiale) skal have presenning eller net alt efter hvad det er. :-)
Det med de sten der var drysset af var vist pga. at noget på ladet ikke var lukket ordenligt som jeg forstod det og her vil en presenning ikke hjælpe :-)
Eller hvis det er en lastbil med en lille bagsmæk (som det ofte er på lastbiler der kører meget entreprenørkørsel), så er det heller ikke særlig heldigt hvis man har læsset småsten på, så de når helt op til kanten af den lille bagsmæk....så kan der sikkert godt virvles sten fra ladet :-/ Det er set nogen gange hvordan en lastbil bliver læsset lidt kluntet :-)
Og det med læsningen af en lastbil er uhyre vigtigt at der er fuldt styr på.
For mange år siden, var der en lastbil i Odense som havde hentet en container med affaldsjern og i et venstredrej i et lyskryds skubbede læsset sig ca. 10 cm og det resulterede i at lastbilen lagde sig om på siden ude midt i lyskrydset. Så resultatet har nok været lidt høj fart + et drej + mange ton der har flyttet sig på een gang + et højt tyngdepunkt. Man skal altså tænke sig meget om med sådan noget...og det smutter så engang imellem. Desværre...


Redigeret 17/10-18 01:06
#73  17/10-18 12:38
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #69:
Kim, hvis jeg tilføje en kommentar til dit indlæg, så vil jeg tro at den bøde for mikrofonen, ganske enkelt er blevet forvekslet med en telefon, da man i nu, ikke kan tilkendes en bøde for brug af mic.
I mit tilfælde, ville jeg gå hele vejen med den sag, og nægte det bødeforlæg, indtil det bliver direkte lovfæstet.

#74  17/10-18 15:27
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #73:

Du kan ikke få en bøde for håndholdt brug af mikrofon som loven er nu men du kan få en bøde for uopmærksomhed i trafikken. Sådan en sag omkring uopmærksomhed i trafikken kan du trække igennem samtlige mulige instanser, det får du intet ud af. Der er omvendt bevisbyrde i sådan en sag, med andre ord, betjentens ord i retten er guld værd med mindre at du kan direkte modbevise hans påstand. Og det kan du så godt aldrig. Men er retsløs i sådan en sag ligesom man er det med påstand om brug af håndholdt mobiltelefon som fører af bilen. Politiet behøver ikke bevise en skid, de kan tage den første som bedste at lave en sag på. Jeg synes at det er vildt problematiske retstilstande men jeg er selvfølgelig godt klar over at jeg taler for døve i ører i dette her forum, altså lige til den dag en bliver uretmæssigt sigtet og dømt. Mange vælger at betale bøden fordi de ikke orker at tage sagen igennem retten og fordi man er dømt på forhånd = spild af tid og energi. Og de har desværre ret i det.

Med den nye lovgivning omkring brug af håndholdte mobiltelefoner m.m., som efter al sandsynlighed vil komme til at indebære et klip i kørekortet, bør der indføres krav om video-dokumentation af forseelsen. Strammer man loven så voldsomt, så er det kun ret og rimeligt at politiet får pligt til at bevise sin påstand.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 17/10-18 15:39
#75  18/10-18 12:36
oz1gt
Indlæg: 176
Svar til #74:
Det er jo netop derfor vi ikke skal betale den bøde, hvis den er uberettiget, for ellers bliver det bare sådan fremadrettet. Man skal såmend ikke gøre andet end at undlade at betale, så kører det ad rettens vej helt automatisk, men at give op, gavner ikke voreas rettigheder kim.
Den dag der kommer hundrede eller flere tusind af den slags sager om dagen, kan det være at de betænker sig og får lavet reglerne om, blant andet billed dokumentation på lige fod med bøder i fartkontrol.
Kunne det mon tænkes at være en god ide at slukke for mobilen under kørslen, det vil figurerer på regningen / udskriften, at den ikke har været aktiv under kørslen.
Et andet foreslag, er et kamera inde i bilen, med tidsangivning på..
Hvad kan vi ellers gøre!

#76  18/10-18 14:38
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 859
Svar til #75:

Om du slukker mobilen beviser intet. Politiet vil blot hævde i retten at du har haft en anden mobiltelefon med. Igen, politiet skal intet bevise og du kan ikke modbevise politiets påstand. Om det vil hjælpe noget at retten blev overspammet af den slags sager, hmm.... så mange sager vil der næppe være at det vil udgøre noget problem. Men for den enkelte som uretmæssigt får en bøde er det et retssikkerhedsmæssigt problem i min optik. Jeg synes at det er rimeligt at forlange video-dokumentation fra politiets side når der indgår et klip i kørekortet som sanktion. Det vil give langt større retssikkerhed.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

Keder FT8 dig? Så prøv det nye JS8Call (tidligere kaldet FT8Call)
Oscar Zulu 2 Digital :-)

Redigeret 18/10-18 15:38
#77  24/10-18 17:42
OZ5ENO Shane Eno

Indlæg: 229
Som lastbilchauffør vil blande mig i debatten her.
Hvis man f.eks udfører sværgods transporter er der ofte en følgebil med. Man kommunikerer ofte med følgebilen under den slags transporter for at navigere rundt i rundkørsler osv.
Det vil være umuligt at udføre den slags transporter uden radio. Det kan være på walkie talkie eller på udleveret håndstation på LMR. Så et evt forbud duer ikke


----------
Ligesom mit foto vil jeg bare være på tværs

73 og med venlig hilsen
Shane

#78  24/10-18 18:17
Jess oz6cj
Indlæg: 40
Svar til #77:
Den kan jo være talestyret. (vox)

#79  27/10-18 13:02
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 145
Svar til #77:

Måske der kunne laves en særtilladelse ved dette eller også som svar 78 nævner :-) Vox med evt. headset.

#80  27/10-18 19:13
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1285
Svar til #79:
Hvis man nu var snedig og kørte split, i det af Shane nævnte tilfælde, er det jo ligesom en telefon, og så mangler vi blot af gøre det håndfrit, så er der mulighed for begge hænder på rattet :-))

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD