Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
125 online brugere
3103 online annoncer
SælgesKøbes

VHF/UHF på motorcykel?


#1  07/04-19 22:41
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Jeg har en MC med en ældre alm. FM radio og intercom indbygget. Den er efter signede forberedt på at man kan montere CB radio / walkie på den også.
Er der nogle her der har lavet den øvelse på deres egen MC?
Jeg tænker lidt på hvordan man lige kan integrere en radio med det øvrige system og om der er noget jeg skal passe på i forhold til forskellen på en walkie og en VHF/UHF radio.

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 07/04-19 22:42
#2  07/04-19 22:51
karsten christensen
Indlæg: 132
Svar til #1:
Du vil få et kæmpe strøm problem hvis du skal sende, motor cykler har ik ligefrem ry for at ha for meget strøm, jeg havde engang en honda 900 boldor hvor jeg satte to ekstra lygter på, det gik ik særlig godt, de havde et forbrug på ca 10 amp, men det kunne den ik trække når den kørte

----------
oz8kc

#3  07/04-19 23:08
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #2:
Der er en 8A generator på den og 20 Ah batteri. Hvis det er kan jeg sagtens sætte et ekstra forbrugsbatteri i den på samme størrelse.
Jeg kommer jo ikke til at sende non-stop så det gennemsnitlige forbrug fra radioen er ikke ret højt.
Den radio jeg har er en TYT HT-8600 IP67 og den trækker efter databladet 4A tx og 0,2A rx

----------
Hilsen
Jens

#4  08/04-19 07:01
OZ7XF
Indlæg: 108
Svar til #3:
Hej Jens

Du skal selvfølgelig overveje, hvad der sker, når en 8A´s generator skal levere ladestrøm til 2 gange 20 Ah`s batterier, og om du vil acceptere længere ladetid, samt hvad der sker, når radiobatteriet er fladt, hvis du har valgt en diodeadskildelse af MC- og Radiobatterierne.

Du kan også overveje en dyrere løsning, hvor du supplere med solceller.

Jeg har i nogle år overvejet at montere min FT-857 på min MC. Rent faktisk valgte jeg netop FT-857 indkøbet til dette formål.
Jeg overvejer stadig. For jeg er meget i tvivl. Ikke omkring den tekniske løsning, men i tvivl om det overhovedet er en god idé for mig at have en sådan en krabat på min MC.
For jeg er narkoman, ramt af en forbandede radiobacille, og jeg vil ikke kunne lade radioen være og køre MC, når jeg kører MC.
Selvfølgelig vil min radioinstallation være lovlig i færdselslovens forstand. Fastmonteret og med headset i hjelm o.s.v. Så klip i mit kørekort er ikke et problem.
Men jeg har observeret noget skrækkeligt i praksis. Både min TomTom og min FM-radio distraherer mig en anelse fra det vigtigste. At køre MC, når jeg kører MC.
Jeg har derfor gjort et valg ud fra en nødvendighedsanalyse. Og resultatet var, at Jeg ikke havde behov for, hverken musik i øret, radiokommunikation med MC-vennerne eller behov for rutevejledning på en skræm. Hele molevitten er derfor afmonteret MC og hjelme, og ligger i skuffen og keder sig. Dog Ikke til salg, men for at minde mig om, hvor dum, jeg var. For jeg vidste det jo egentlig godt i forvejen, at jeg ikke behøvede det skrammel for at komme frem på landevejene og i byerne.
Og med hensyn til FT-857 installationen på MCen, bliver den ikke til noget sålænge jeg er besat af at køre radio. Jeg vil langt hellere køre MC, og fortsætte dette i så lang tid som overhovedet muligt.
Med hensyn til min mobiltelefon har det været nødvendigt med et afrusningsforløb. Jeg er i år kommet i mål efter mange års kamp med abstinenser. Min mobiltelefon er ikke længere en fast inventar på min krop.

Redigeret 08/04-19 07:30
#5  08/04-19 10:39
Sebastian
Indlæg: 71
Svar til #4:

Super-interessant indlæg, og også noget jeg selv har gået og overvejet. Altså at integrere radio på MC'en...

Dog synes jeg samtidig Allan har rigtig meget ret i det han skriver, med at være tilstede i det man er i gang med. Altså køre MC når man kører MC, og snakke radio når man snakker radio. Vær tilstede 100% i alt du gør.

Derfor har jeg også nøjedes med at indrette en lille taske med radio og antenner (818nd'er med antenner til HF/VHF), som jeg nemt kan have med på min terrængående XT350. Og så kan to skønne hobby's nemlig nemt forenes, hvis man kører til et højt placeret punkt i terrænet, og pakker grejet ud der, med ekstra batteri og alt hvad man behøver til opgaven.


----------
OZ1SPS

#6  08/04-19 10:48
Sebastian
Indlæg: 71
Svar til #4:

I forhold til at køre med et forbrugsbatteri, så har jeg i andre sammenhænge gjort brug af dette, og ladet gennem en batteriseparator. Ganske smart, men som skrevet, så vær opmærksom på den ekstra belastning der bliver lagt på laderelæ og generator.

Måske bedre at holde det adskilt, det gør jeg nu, og lader så bare mit forbrugsbatteri når jeg kommer hjem igen.

(Jeg havde et setup med forbrugsbatteri i en T2 folkevognsrugbrød fra 1975, hvor laderelæet måtte give op. Det resulterede i en meget højere spænding, og yderlige øget strømforbrug for generatoren. Jeg kogte batterierne, mens radio, lygter og alt andet stod af pga den forhøjede spænding. Så vær opmærksom på at bilen skal være dimensioneret til ladning på 2 batterier på een gang).

----------
OZ1SPS

#7  08/04-19 10:54
OZ7AFH / CRK
Indlæg: 228
Svar til #5:
Hmm... jeg tror det må være en meget individuel ting - nok endda så individuel, at det er svært at rådgive objektivt.
Jeg kører selv en GS'er med den integrerede GPS-løsning og har intercom imellem fruens og min egen cykel. Ingen af delene har indtil nu haft nogen mærkbar indflydelse på kørslen, hverken alene eller når vi har været på tur sammen.
Det er bestemt muligt, at billedet vil se anderledes ud, hvis jeg skal til at samle kaldesignaler o.s.v. op i samtalen, men almindelig samtale og rutevejledning i nogenlunde øjenhøjde er ikke noget problem i sig selv.
Jeg spekulerer selv lidt i en Yaesu FTM-10R på bimmeren, men måske noget med HF og en kaste-antenne kunne være en endnu bedre tilføjelse?

#8  08/04-19 11:12
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 814
Svar til #2:
Hej
Det er noget vrøvl, med at få et strømproblem. Alle politiets cykler, har da ikke det problem. Poul, OZ3NT kørte også på MC som jeg, og havvde heller ikke problemer.BMW 28 Ah akku. en sag er, at opmærksomheden skrider en smule, og det KAN koste liv og lemmer, det behøver ikke at være egen skyld, men det går typisk lidt hurtigere på 2 hjul, samt at man ER mere udsat hvis uheldet er ude.
Jeg ville af samme grund IKKE selv køre /M på MC.
VY 73 de OZ5IQ, Kim 10 år på MC

Redigeret 08/04-19 11:43
#9  08/04-19 12:20
karsten christensen
Indlæg: 132
Svar til #8:
Det er overhoved ik noget vrøvl, jeg startede som 16 med at køre bmw, som senere blev skiftet til honda 400, den bled udskiftet til en fabriksny honda 400, efter et par år blev den skiftet til ny bold’or 900 , 23000 km efter blev den skiftet til en harley davidson, som kørte mig i 17 år. Jeg har kørt mc i over 45 år og har selv hovedrep dem når det var tiden , harleyen blev skilt ad i alt det der kunne skilles ad og der blev sat nye tuningsdele i efter harleyen havde jeg en bmw k100 rs, hvis du tager og tæller alt sammen hvad der bruger strøm vil du finde ud af at der er ik meget at gi væk af. En politi bmw er jo i en helt anden pris end de alm gade maskiner, og det skal være mig usagt om der er bedre eller special generator på statens fogeder, det ved jeg som ik, men det skulle ik undre mig om der var
Men der er jo bare et at gøre hvis i mener det kan lade sig gøre med godt resultat, det er at prøve, for diskutere mc med jer det gør jeg ik, for det ender i hat og briller, men køb værksteds manual der står alle data hvad det forskellige bruger, og jeg er næsten sikker på du blir meget overrasket . God tur til jer derude

----------
oz8kc

#10  08/04-19 13:27
Jan E. Holm

Indlæg: 49
Svar til #9:
Der er ikke forskel på politiets BMWer og Yamahaer end dem du selv kan købe. Når deres "vagt" er færdig står de altid til ladning, pga. det "lille" batteri.

----------
mvh

Jan OZ1QSL

#11  08/04-19 13:42
Preben Larsen
Indlæg: 262
Svar til #3:
Jens 8A generator.
prøv at beregne dit strømforbrug til lys, resten er til batteriladning og diverse elvarme + radio..
Afhængig af kørselsmønster , kan du afgøre om du har overskud eller underskud i Ah evt med det ekstra batteri....
Det er ikke en god ide at være tæt på balance..

I de gode gamle dage med fx morris 1000 mv. kom man ofte tæt på underskud med et par ekstra lygter og fuld blæservarme..

Men til søndags ture og andet hygge, kan du lade op hjemme, ligesom en skrev at politiet gør..
vy 73 de oz1fhu Preben
zr550...



#12  08/04-19 15:20
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til # ang strømforbrug.

Jeg er ikke så nervøs mht. strømforbruget på en lille 25W VHF radio. Jeg har ikke tænkt mig at bruge den til at køre hverken contest eller "rag chew". Skulle jeg endelig komme til at køre ved siden af en anden radioamatør der vil snakke kan jeg jo bare sænke effekten.
Hvis der skal to batterier på så bliver det med en elektronisk ladespillter der lader skiftevis på et batteri ad gangen eller oplader startbatteri først og så slår over på forbrugsbatteri. Der findes utallige løsinger til netop dette til marinebrug.

Så til noget lidt mere spændende.
Jeg har ikke før haft hverken FM-radio, intercom eller telefon på mine MCer. Den jeg har nu er en Honda GL1200 og den er født med en FM-radio og interkom til ledningsforbindelse.
Desværre så er radioen muligvis færdig så jeg ender nok med at skifte den ud til en helt ny.

Men hvad er den smarte moderne løsning? Jeg gætter på noget bluetooth? Det ville være optimalt hvis jeg kan binde det hele sammen og skifte og mixe mellem enhederne.

Jeg har aldrig haft de store opmærksomhedsproblemer med at køre og høre radio eller tale i telefon hverken i bil eller med headset i hjelmen. Jo man mister måske 1% opmærksomhed, men jeg kan godt finde ud af at sige til folk at det må vi lige snakke om når jeg kommer frem eller også trække jeg lige ind på en rasteplads i 5 minutter. :-)

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 08/04-19 15:21
#13  08/04-19 16:19
OZ7XF
Indlæg: 108
Svar til #12:
Her er en lille dims til kabelforbindelse til forskellige radioer:
http://www.sena.com/product/sr10-sr10i/faq

Det er sådan en han bruger:
http://www.youtube.com/watch?v=yeb1PjllFAQ
ikke den bedste video, men prøv at søge på tuben: "ham radio on mc", så myldrer det frem. Også med "Antenneløsninger", og deres stelforbindelser.
Denne er noget bedre:
http://www.youtube.com/watch?v=k5eO9ozOOWg

PS
Næste gang du er på øvebane, så prøv at få instruktøren til at teste din reaktionsevne, når du forstyrres.
Selv jeg blev, til tros for min high score i simulator, noget skuffet i det virkelige liv.

Redigeret 08/04-19 16:52
#14  08/04-19 22:29
Martin Andreasen
Indlæg: 54
Svar til #1:
Halløj Jens.

Tør næsten ikke spørge, da jeg er sikker på at alle MC folk kender deres MC.
Men prøver nu alligevel.
Er du sikker på din generator kun er på 8 AMP.
Er din GL 1200 ikke med ekstern generator, altså at den trækkes med en drivrem.

Min gamle CBR1000F (Alternator) kan levere 390 Watt ved 5000 snoninger ( 13,5 - 15,5 V )
Ved normal drift.
Forlygte 55W
Baglygte 5W
Instrument 1,7W
Positions 5W
Ialt 66,7W plus det som går til CDI/elektronisk tænding.

Måske man kunne lave et træf og sparke dæk for OZ på MC ;-)

M V H
Martin

#15  08/04-19 22:48
karsten christensen
Indlæg: 132
Svar til #14:
Prøv at komme med de rigtige data på hvad alt bruger og ik kun lige det du har opgivet, for det du har opgivet , er dit forbrug betydeligt noget større, alene bare hver gang du trykker på start knap


----------
oz8kc

Redigeret 08/04-19 23:03
#16  08/04-19 22:51
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #13:
Det er da et über-smart system de har lavet. Har du selv noget af deres grej?

Jeg har aldrig været så meget på øvebane så det gør noget. Jeg kørte cross i 4 år inden jeg fik kortet og der var jeg 1 time i kravlegård, 1 time på landevej og 1 time på motorvej om natten (to fluer med eet smæk), så var den ged ellers barberet og jeg havde MC-kort.
Efter jeg fik kortet kørte jeg helårs i 12 år på lidt forskellige maskiner inden jeg fik borgergryde.

Nu hvor jeg så er kommet godt ind i panikalderen har jeg fået voksenknallert med sidevogn for et par år siden og nu en uden støttehjul. ;-)
Jeg har aldrig lagt en maskine ned på landevej eller været i en ulykke og det er egentligt heller ikke noget jeg satser på i fremtiden. Hvis man køre efter forholdene og ens evner så overlever man i længden. ;-)

----------
Hilsen
Jens

#17  08/04-19 23:09
Martin Andreasen
Indlæg: 54
Svar til #15:
Halløj OZ8KC

(Ser du nu har rettet/slette en hel del i dit indlæg ) Tak :-)


Nummerplade lys på min Honda tages fra baglygten, som også har til opgave at oplyse nr-pladen.
Jeg kender ikke forbruget på den elektroniske tænding/tændspoler osv.
Som jeg skriver er det:: Ialt 66,7W plus det som går til CDI/elektronisk tænding.
Ved godt jeg ikke skrev tændspoler, fair nok.
Jo der er også 5W pære x 2 til blink i hver side, men da de kun er tændt ganske kort tid, undlod jeg at skrive det på. Jo også det lange lys osv osv osv.

Min tanke var blot, når man kører på alm lige vej som man gør det meste af tiden, der udgør det normale forbrug.

Ha en fortsat god aften.

Med venlig hilsen
Martin

Redigeret 09/04-19 12:34
#18  09/04-19 00:04
karsten christensen
Indlæg: 132
Svar til #17:
Hey
Du bruger betydelig mere end 70 watt, meget mere alene tændingen snupper helt godt, og den elektroniske box bruger også helt pænt, alene det at du trykker på start knap det tager en del af batteriet, og en som du selv er inde på 5000 omd for at den lader optimalt, du skal køre et godt stykke tid før du har kørt strøm på , du kan ik køre med lys og lunte af sted med eks 2500 omd, så vil du opdage den begynder at ta af batteri hvis du gør det over et stykke tid. Da jeg havde min harley den havde en rimelig god stator, men da jeg byggede elektronisk tænding på , ja så var det løb kørt, det var rigtig hårdt ved batteri, i dag kan man hvis styreboksen vil acceptere bruge led pærer, så er der noget at hente der, men det er ik alle der vil det, hondaen boldor 900 kunne ik trække to lygter de sad kun til pynt, mc og strøm det har aldrig været godt og det blir det heller ik , specielt ik efter at vi skal køre med lys hele tiden. I de 45 år jeg har kørt var k100 rs nok den bedste ang strøm , men der er jo heller ik megt ved at ha en motor mellem benene der der skal lyde som en tunet humlebi, det er så bare min mening, men der er vi så så forskellige , iøvrigt en god cykel du har, nåede aldrig at få en, god tur derud a

----------
oz8kc

#19  09/04-19 01:02
Martin Andreasen
Indlæg: 54
Svar til #18:

Halløj OZ8KC

Jeg er helt enig i at jeg bruger mere end de 70 W når alt er talt med og ved normal ligeud kørsel.
Kender ikke forbruget på bla tændspolerne og CDI boksen, men vil blive meget overrasket hvis det bruger mere end 100 W.
Naturligvis skal batteriet lades op igen, efter man har trykket på start.
Du skriver om din egen erfaringer med nogle ældre cykler.
Jeg må medgive dig at jeg selv havde lidt problemer med en (Air Head) BMW R80 jeg havde for ca 2 år siden.
Det var faktisk en tidligere politicykel i stil med dem de kører på i de gamle Olesen Banden filmene, med radioen ned gennem tanken. Min var dog noget nyere nemlig fra 86, og har stort set samme motor osv.
Ved man i dag kan få en kraftigere generator til de gamle Air Head.
Jo, mange ældre cykler havde strømproblemer da man gik over til at skulle køre med lys på 24-7.
HD har jeg aldrig været ejer af. Det siges at reservedele er billige til dem, i modsat til japserne. men det er kun hvad jeg har hørt.

Min nuværende CBR lader godt, selv ved tomgang. Har aldrig haft startproblemer med den, selv ved flere korte ture. Kom i tanke om at flere cykler kan have problemer med laderelæet/ensretteren. Min CBR er ingen undtagelse desværre.
Er glad for den, selv om den er lidt stor og tung som en færge :-) men er fantastisk når man først kommer ud fra P-Pladsen. Den er nem at skille ad/lave service på, da der er god plads på maskinen.
Jeg laver alt service på mine cykler selv, lige fra justering af ventiler, til montering af nye dæk osv.

Med venlig hilsen
Martin

Redigeret 09/04-19 08:39
#20  09/04-19 01:15
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #
Nå, nu åd BG lige mit indlæg igen

Lang historie kort så fik jeg regnet mig frem til at hvis jeg køre med langt lys, FM-radio og projektørene tændt så trækker den ca 180W eller ca 130W hvis jeg ikke høre musik.

Jeg har stadig ikke fundet ud af hvor de 8A kom fra jeg så på en hjemmeside??? Alle andre skriver 360W

Hvis der er noget som Honda Goldwing er kendt for så er det at folk overdænger dem med ekstra lys og blinkende bananer... Det ville også undre mig hvis der ikke var et vist overskud på MKIII af deres maskiner.
Der er ikke ekstern generator på den, men det kan fås som et kit og så hedder det 110A ~ 1500W

ps: Et gammeldags tændingsanlæg med platiner og oliekølet tændspole bruger ca 4A
Et lidt mere CDI system bruger 5-6A
Et helt moderne fuldelektronisk med spoler på tændrørene osv kan bruge helt op til 10A
Er der så også indsprøjtningssystem på så må guderne vide hvor meget det bruger, men det kan nemt æde 20+ A i en bil.

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 09/04-19 01:19
#21  09/04-19 08:59
Martin Andreasen
Indlæg: 54
Svar til #20:
Halløj Jens.

Det var også min tanke at den model cykel du har, kan have alt fra ekstra lys, stereo til air con osv. osv.
Nok her der er brug for et ekstra kraftværk med den 1500 W generator som du skriver om :-) .
Tænker ikke den burde have problemer med at trække en 25W radio, så længe der ikke laves lange borgmester taler ;-)

Er lidt overrasket over forbruget til tændingssytemet, CDI. Tændspoler. Det er ganske tynde ledninger til disse på min gamle Honda.
Men passer nok meget godt.

God tur derude.

Med venlig hilsen
Martin

#22  09/04-19 11:08
OZ1LLY/Gert Poulsen

Indlæg: 344
Svar til #1:

Hej Jens
Min erfaring er med Yaesu mc-station, kan ikke huske model, og en WX-8 med aprs.
Det er skægt at holde på et bjerg oppe i Norge, og nå DK via en repeater.
Og hvis flere kører mc, så er rækkevidden længere end via bluetooth.

Antenne skal helst være uden for mange dele, da det nemt bliver rystet løs.
Dog kan tape omkring hindre skruer at forsvinde helt.

God tur på mc.


----------
EDR MCTC FDM DDXG

#23  09/04-19 16:03
OZ7XF
Indlæg: 108
Svar til #22:
Hov hov, din gamle brovogter.
Ikke alle de DSB fiduser med tape for at holde sammen på stumperne.
Godt nok har din fine jernbanebro visse ligheder med en Nimbus, men sætte tape over nitterne på en Nimbus holder da ikke en meter :-)

Til Jens
Jeg har ikke selv prøvet Sena-gear.

Redigeret 09/04-19 16:29
#24  10/04-19 07:12
Sebastian
Indlæg: 71
Svar til #:

Hvilke forskellige muligheder findes der for trådløs kommunikation mellem hjelm og radio? Og hvordan tænker I at løse tastefunktionen? Samt tone til åbning af repeater?


(Den nemmeste måde at kommunikere 2 MC'er imellem på kort afstand må da uden tvivl være ved CW. Alle MC'er har jo allerede horn installeret.. hi hi...)

----------
OZ1SPS

#25  10/04-19 12:59
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 814
Svar til #10:
Forskel på BMW og så Yamaha ….

Jo der ER forskel - idet BMW motorcyklen ER forsynet med en , 28 AH akku, .

VY 73 de OZ5IQ, Kim

#26  10/04-19 13:02
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #24:
Der findes flere forskellige BT-løsninger til at kommunikere mellem hjelm og resten af systemet. Firmaet Sena laver en hub der er beregnet til det.

https://www.sena.com/product-comparison-others

PTT knappen montere man på styret og forbinder direkte til radioen.

Knap til tone betjenes som vanligt vil jeg tro. Jeg kan ikke lige mindes at have set nogle radioer med mulighe for en ekstern tone-knap til repeater. Det kunne ellers være fedt hvis der f.eks. var et udtag med 5 programerbare knapper så man selv kunne lave funktionstaster på en radio. Eneste metode til det ville være en lille hjemmelavet CAT-controller i stil med Ham Radio Deluxe der kunne klare det hvis radioen kan styres på den måde.
Men i praksis er det ikke et problem. En motorcykel køre selv ligeud når den er oppe i fart uden man overhovedet røre ved styret. De er betydeligt mere selvstyrende end biler som regel.

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 10/04-19 13:03
#27  10/04-19 13:08
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #25:
Jeg kender en betjent og iflg. ham så køre politiet i helt standard biler og motorcykler på nær det elektriske, som er opgraderet ganske betydeligt.

Du kan læse her hvad de køre rundt med:

https://newsbreak.dk/politiets-motorcykler/

----------
Hilsen
Jens

#28  10/04-19 16:10
OZ7XF
Indlæg: 108
Svar til #26:
Udover Sena SR10 løsningen, som hub, er der efterhånden mange amatørradioer, der enten har eller kan isættes BT-kort. f.eks:
http://www.icomamerica.com/en/products/amateur/ mobile/id5100a/default.aspx

Gad nok vide om dens betjeningspanel er egnet i MC-miljøet?

Selvom VOX selvfølgelig skal prøves i praksis, ville jeg nok anbefale en PTT knap, grundet det meget skiftende støjniveau.

Solomotorcyklens største problem synes at være, når den holder stille. Her for nylig glemte en af de lokale ældre drenge at sætte foden ned, da cyklen endelig stod stille. Og så lå han der og rodede rundt, uden andre skader end på hans renomme.

#29  10/04-19 20:22
Jan E. Holm

Indlæg: 49
Svar til #27:
Da jeg har serviceret politiets Yamahaer var der ikke lavet noget om på hverken batteri eller generator. Politiets motorcykler står med lader på når de ikke bliver brugt.

----------
mvh

Jan OZ1QSL

#30  11/04-19 05:02
OZ7XF
Indlæg: 108
Meget er ændret ved motorcykler genem tiden.
De første blev startet ved med håndkraft at dreje baghjulet, der til anledningen var løftet over jorden, eller simpelthen skubbe motorcyklen i gang. Så kom kickstarteren, og senere el-starteren. Kickstarteren er i dag stort set helt væk igen.
Parallelt med dette er der ændret meget ved karbureringen, som nu er afløst af elektronisk styrede indsprøjtningssystemer.
Mange, ikke alle, motorcykler leveres i dag med strøm fra land stik, hvilket jo kan give god mening, da start er blevet afhængig af el-starteren.

Min nuværende Honda var dog ikke født med strøm fra land stik, så det var den første modifikation, jeg udførte på den. For jeg er vinterkører, MCen står koldt i åben garage, og jeg gider ikke bimle med ladeklemmer eller skubbe maskinen i gang, grundet et halvdødt batteri.
Det pudsige er imidlertid, at jeg endnu ikke har været nødt til at benytte strøm fra land stikket. Heller ikke som følge af mange usædvanlig korte ture i den strengeste vintertid. Indsprøjtningssystemet, kombineret med et fornuftigt dimentioneret internt ladesystem på Hondaen er simpelthen så godt, at jeg stort set blot skal kikke på maskinen, så er den i gang. Jeg kan dog ved måling konstatere, at mit ladeniveau på batteriet ikke i vinterperioden er 100 %, men det har ikke påvirket startvilligheden.
Nu har jeg ikke drevet omgang med Yamaha i de seneste 47 år, men jeg vil alligevel tvivle stærkt på, at de på startområdet er dårligere end Hondaerne.

At Politiet anvender strøm fra land til deres motorcykler kommer ikke bag på mig. Det er muligt at deres cykler godt kan skubbes i gang, men det er en forfærdelig dårlig idé at sætte en betjent til at skubbe sin cykel i gang. Det stresser helt utroligt at lortet ikke starter 1. gang, og fuldt påklædt bliver man let for svedig af skubberiet, hvilket i sig selv øger stressniveauet.

Redigeret 11/04-19 05:25
#31  11/04-19 13:26
Verner Qvotrup
Indlæg: 58
Svar til diverse:

Yamaha er det mest solgte mærke i Sverige. Det gælder både MC og diverse elektronik produkter.

Når en kunde kommer ind i butikken (Svensk: Affär) spørger ekspedienten: "Kan jag vär till tjänst?"

Hvortil kunden svarer: "Jag må ha!"


----------
OZ9XU - Verner

#32  12/04-19 01:48
Jens Sigurdson

Indlæg: 956
Svar til #30:
En ting der gør det endnu sværer at skubbe en MC igang i dag er netop indsprøjtningssystemet. Normalt kræver sensoren på svinghjulet at motoren har drejet 1 til 3 gange rundt før computeren overhovedet begynder at give benzin via dyserne.

En af de MCer jeg kender som stadig har kickstarter og er forsynet med indsprøjtning er Ural og selvom motoren er lavt komprimeret og nem at træde rundt så skal man helt op og hoppe på kickstarteren for at give den nogle omdrejninger så elektronikken registrere at der skal til at ske noget.
Og den er endda bygget til at skulle kunne fodstartes!
Jeg tvivler på at maskiner uden kickstarter er nemmere at løbe igang.
Et andet problem er at computeren der styrer indsprøjtningen kræver en vis spænding for overhovedet at tænde. Det er meget normalt at intet virker hvis batteriet dropper under 10 volt og så skal man dælme løbe stærkt for at få den igang.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "landstik". Men de fleste montere faste klemmer til en Ctek lader på deres maskine og det er blevet lidt af en de-facto standard da deres ladere både er billige og virkelig gode.
Chancen for at der allerede sidder et Ctek stik på en brugt maskine er ret høj.

----------
Hilsen
Jens

Redigeret 12/04-19 01:50
#33  12/04-19 20:08
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1179
Svar til #32:
Landstik er den forbindelse man bruger til landstrøm https://no.wikipedia.org/wiki/Landstrøm et maritim begreb!

vh erik

----------
Mest SWL :-)

#34  12/04-19 21:42
OZ7XF
Indlæg: 108
Svar til #33:

Yaaa
For en motorcykel lægger man fra land ;-)


#35  12/04-19 22:06
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1179

Redigeret 12/04-19 22:08
#36  15/04-19 07:22
scsetc
Indlæg: 1
Svar til #1:
SCSETC OFFERS A MOST HIGH COST-EFFECTIVE PROFESSIONAL HELMET BLUETOOTH HEADSET ON MARKET! Get know about the Helmet here http://www.scsetc.com
With SCS ETC S series, you can ensure safety and comfort while having hands-free calls, enjoy music, get GPS directions, voice command by Bluetooth wirelessly.