Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
176 online brugere
3162 online annoncer
SælgesKøbes

Et spørgsmål til MC folket...

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  12/04-19 07:17
Sebastian
Indlæg: 78
Jens Sigurdsons tråd om VHF/UHF på MC, gjorde mig opmærksom på, at der findes en del radioamatører der kører MC også. Så derfor dette spørgsmål her, som måske emnemæssigt er lidt off-topic. Problemet er dog, at i MC fora, mangler folk viden om elektronik, og kan derfor ikke hjælpe.

Men til spørgsmålet:

Jeg har en Buell XB12Scg til sommerbrug (jeg er en af dem der kører MC hele året rundt), som nu har ødelagt 2 stk. ensretter/spændingsregulatorer. Jeg kører nu på den 3., og venter bare på den skal gå i stykker også.

Jeg har målt spændingen fra rotor/stator til 40V~ AC i tomgang (ubelastet), som stiger til ca 60V~AC ved 3000@.

Når ensretteren virker, ligger der 14,3V DC på udgangen som der skal, og den lader fint på batteriet. Når den dør, hvilket nu er sket med 2 ensrettere nu, så falder spændingen til 1,2V DC over ensretteren.
De to ensrettere har ca holdt til henholdsvis 2500km og den sidste 1600km.

Er jeg ramt af dårlige ensrettere, eller kan der være en fejl på rotor/stator, selvom spændingen målt her, umiddelbart er som den skal være?

Jeg har IKKE alt muligt ekstra grej der trækker strøm på MC'en. Alt elektrisk fungerer efter hensigten, og der er ikke et strømforbrug ud over det normale. Alle sikringer holder uden problem. Batteriet er skiftet til et LiFe. Den første ensretter strøg med det alm. blybatteri, den anden mens der var monteret det langt lettere LiFe.


@Admin: Hvis dette spørgsmål rammer alt for meget ved siden af, har jeg forståelse for det slettes uden videre, men jeg håber alligevel på, at nichen af radioamatører der samtidig er MC entusiaster, synes det er OK spørgsmålet stilles her.


----------
OZ1SPS

#2  12/04-19 08:23
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1641
Svar til #1:
Ensretteren er underdimensioneret, eller også får den ingen køling. Hvad er spændingen over generatoren når den lader, og hvor mange ampere trækker batteriet?

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#3  12/04-19 09:51
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #2:

Ensretteren bliver ret varm, og den er da også monteret i en kraftig aluminiumsblok med køleprofiler, skruet på stellet helt ude foran motoren direkte eksponeret for vinden ved kørsel. Desværre har H-D valgt en ensretter hvor hele printet er dækket af en sort silikone, så man ikke kan komme til at skifte komponenterne ud. Jeg tænker det er fint ift vibrationer og fugt, men rigtig skidt termisk, for de komponenter der ikke har kontakt med aluminiumsblokken.

Ensretteren som fungerer, trækker en strøm på ca 4A, ubelastet. Lidt voldsomt synes jeg selv, og den udvikler derfor i tomgang, så meget varme, at man nok kun lige kan holde på kølepladen i 10 sekunder, før man brænder fingrene. Har man lige kørt, så er den væsentligt køligere.

Hvad spændingen over generatoren er, vil afhænge af omdrejningerne på motoren. Fra tomgang ca 40V~ AC, og måske helt op til 80V~AC ved høje omdrejninger. Det har jeg dog ikke målt.

Batteriet trækker ikke ret meget strøm, men det skyldes at det er forholdsvist lille, og derfor næsten altid på fuld spænding. Det vil nok trække en del ampere hvis det bliver afladet, og måske mere fordi det er et LiFe, som kan tage en stor strømstyrke...

----------
OZ1SPS

#4  12/04-19 10:26
Martin Andreasen
Indlæg: 54
Svar til #3:
Halløj.

Jeg overvejer selv at prøve en Schnabel, når den næste ensretter brænder af.

Prøv at Kontakt ham her.
http://www.discteknik.dk/index.htm

Det siges at de ikke bliver nær så varme, og er langtids holdbar.

EVT. Køb en original service manual eller en Haynes manual til din MC, der står hvordan du måler dine viklinger og ensretter igennem.

M V H
Martin

Redigeret 12/04-19 11:19
#5  12/04-19 10:30
Steen Jensen

Indlæg: 433
Svar til #3:
Hej.

Har du husket, at komme Heat Sink Compound på ensretteren inden du spænder den fast ?

Hvis, at generatoren er tre-faset, så kan der være ubalance i en af viklingerne, som så forårsager overophedning af dioderne.

https://www.buellxb.com/forum/showthread.php?291 74-Voltage-Regulator-or-Stator

https://www.buellxb.com/forum/showthread.php?418 77-wtb-2004-voltage-regulator-rectifier

https://www.twinmotorcycles.nl/artikelen.asp?cid =20&aid=612



Redigeret 12/04-19 10:50
#6  12/04-19 11:00
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 843
Svar til #5:
Hej

og beklager udtrykket : Det ER noget sludder og tale om ubalance I generator/ensretter :
Enten er det bare en enkelt fase eller også 3 faser, og da generatorviklingerne bare vikles med een tråd eller 3 tråde, som ensrettes, så er der en meget symmetrisk balance.
Men kontroller, om der evt. er een af viklinger/ensr. der ikke virker.

VY73 de OZ5IQ, Kim

#7  12/04-19 11:09
Steen Jensen

Indlæg: 433
Svar til #6:

Hej.

Læs det tredje link og se billederne.

#8  12/04-19 11:24
john dahl
Indlæg: 65
Svar til #7:
hej steen ..det undre mig meget hvorfor de nye motorcykler har så mange problemer med deres eludstyr...jeg har min fars vespa 150 ccm stående her hjemme ...den kan starte men går i stå igen når den bliver varm..det er nummer 2 spole der er fesen a igen..det er noget skrammel er det ...jeg har snakket med frank om det( fra boss cykler ) han siger at hvis du ikke skifter det hele så ryger spolen igen...dvs at hvis du skal ud over problemet så skal du skifte det hele der har forbindelse til den spole....nu er det her godt nok til tændingen .....men det tyder på at den anden fejl er noget lignende.....

#9  12/04-19 13:38
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1641
Svar til #3:
Når du skriver ensretter mener du så også regulator?

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#10  12/04-19 15:30
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #9:

Hej Claus, ja det er een enhed. Diodebro og regulator... Lagt i en skal af aluminium med køleribber, og så (desværre) fyldt op med sort silikone, så alt elektronik er omsluttet totalt.

Så når regulatoren smutter, så har man den mulighed at købe en ny, til den nette sum af 1600-1800,- kr. Og der kører jeg så nu på den tredje.


Og til Steen, mange tak for dine links. Meget interessant læsning, og jeg har da også selv været forbi noget af det i min søgning på nettet. Jeg håber ikke jeg skal til at skifte stator, men hvis jeg skal, så er det jo bare det. Det er da i hvert fald billigere i længden, med de priser der er på regulatorer.

Jeg har faktisk lykkedes med at fjerne alt silikone i en af de ødelagte regulatorer, og derved blotlagt printet med komponenter. Dog har jeg endnu ikke lokaliseret det svage/ødelagte led/komponent.

----------
OZ1SPS

#11  12/04-19 16:14
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1210
Svar til #1:
Det her kan lyde som et tosset forslag - men det er gratis at prøve. Jeg har været ude og søge på hjemmelavet motorcykel laderegulatorer. De er meget simple og jeg formoder at de færdigbyggede købe laderregulatorer principielt virker på samme måde. De virker alle ved en shunt regulering af batteriet. Dvs når batteriet er fuldt opladet så ledes den strøm laderen producere udenom batteriet via en belastning, og bliver til varme i regulatoren. Hvis man så hæver forbruget i motorcyklens elkredsløb når motoren kører så falder temperaturen i laderegulatoren, og dermed er der mindre risko for at enretter/regulator/lader lider varmedøden! Det betyder også at en eventuel strømbesparelse i motorcyklens elsystem, LED lys f.eks, bare bliver til varme i laderegulatoren i stedet for flere kilometer på tanken! Fordelen ved shunt reguleringen er at det giver en god sikring mod meget høje spændings spikes fra generatoren.

vh erik

----------
Mest SWL :-)

#12  12/04-19 16:28
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 843
Svar til #3:
Hej
GL BMW mand, jeg kan forestille mig at een eller flere dioder i broen er defekte, Men det kan nok ikke lade sig gøre at måle på den - altså indeni !
Jeg er ikke klar over, om dni generator er 3 faser eller en, om diodebroen har 2, 4, 6 dioder, men det ER nok svært at måle på " den støbte" klump. Men den burde ikke være meget varm, vil jeg mene.
Har andre gode ideer ?
GL og VY 73 de OZ5IQ, Kim

Redigeret 12/04-19 16:29
#13  12/04-19 16:36
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #11:

Se det lyder interessant Erik.

Jeg var netop også ude efter et kreativt forslag, og kan man lave sin egen, kan man også bedre reparere denne, hvis den går i stykker.

Måske jeg lige skal lægge et par fotos op, så folk kan se hvordan regulatoren ser ud både udvendigt og indvendigt.

Jeg tror nemlig heller ikke på det er den bedste kvalitet man får i det færdige produkt, selvom prisen indikerer noget andet...


----------
OZ1SPS

#14  12/04-19 16:47
Sebastian
Indlæg: 78
Fotos:

De komponenter i TO-220 hus er følgende:

2x FR 2504
2x 2N 6507

Store dioder:

6KA24
1N5404

De øvrige komponenter kan med lidt besvær også aflæses.
Endnu ved jeg ikke hvilke er futtet af...

----------
OZ1SPS

#15  12/04-19 17:16
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1641
Svar til #10:
Umiddelbart vil der så afgives enorme mængder varme hvis spændingen reguleres fra 60 til 12v.. Trækker du 10 ampere bliver det 480 watt der afsættes i "kølepladen"...så den bliver helt sikkert varm :-)

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

Redigeret 12/04-19 17:17
#16  12/04-19 18:09
OZ7XF
Indlæg: 149
Svar til #14:
Hej Sebastian

Du skriver således i #1:
"Batteriet er skiftet til et LiFe. Den første ensretter strøg med det alm. blybatteri, den anden mens der var monteret det langt lettere LiFe."
Endvidere skriver du om at regulatoren varmer.

Historikken kan være væsentlig, og den står ikke 100% klar for mig. Derfor disse spørgsmål:
1. Har du konstateret om den første regulator, da den arbejdede sammen med blyakkumulatoren, varmede meget før den fes af?
2, skiftede du fra bly til LiFe på samme tid, som dit første regulatorskift?

Der, hvor jeg vil hen er, at det måske er uheldigt for regulatoren at samarbejde med LiFe akkumulatoren, da dens karakteristik er meget anderledes end for bly. Og at årsagen til, at den første regulator fes af måske skal søges i pludselig fejl i blyakkumulatoren, og som sådan er en tilfældighed.

Redigeret 12/04-19 18:19
#17  12/04-19 18:59
Brian (OZ1BV)
Indlæg: 536
Svar til #15:
Bemærk, at spændingen er målt uden belastningen på generatoren. Den falder markant når der kommer lidt belastning på.

----------
Vy 73 de OZ1BV, Brian - medlem af DDXG og ARRL

#18  12/04-19 19:19
karsten christensen
Indlæg: 149
Svar til #1: hey sebastian
som gammel hd kører kan jeg gi dig et fif, køb ALDRIG uorg hd dele ,hd en er en djævel på mange måder ,selv om den kan rep med en træsko og en hammer ,så er der visse dele den ik vil acceptere ,jeg havde rigtig mange prob med min indtil jeg gik over til org
håber du kan bruge det til noget

----------
oz8kc

#19  12/04-19 19:27
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1641
Svar til #17:
Ja noget af varmen afgives naturligvis i den også.. Men det er alligevel Ca 500 watt samlet set..

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#20  12/04-19 19:29
karsten christensen
Indlæg: 149
Svar til #10: hvis du blir ved at brænde dem af så kontakt hd,for det jeg kender til hd det vil de ik ha hængende på sig, vel og mærke hvis det er org del, hvad med din stator er den org,mener at huske på min var der omkring de 100 volt,jeg har kørt i 17 år og aldrig brændt en

----------
oz8kc

#21  12/04-19 20:09
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #11:

Har du fundet nogle gode link på hjemmelavet regulator Erik?

Så kan man jo dimensionere det til mere effekt, og måske endda bygge det ind i den originale køleprofil...

----------
OZ1SPS

#22  12/04-19 20:18
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #16:

Hej Allan.

1. Nej, det har jeg ikke, for det var før jeg havde en mistanke om noget var galt. Da regulatoren røg, konstaterede jeg samtidig at blyakkumulatoren havde mistet en del kapacitet, og konkluderede at årsagen måtte være, at den var blevet afladet for meget, og derved delvist klappet.

2. Ja, jeg skiftede den defekte regulator, og monterede det lettere LiFe.

Så jo, du har ret. Måske havde den første regulator bare en defekt fra starten af, eller batteriet, og den anden er blevet ødelagt af den anderledes ladekarakteristik for et LiFe. Det er en mulighed.

Men, der er sparet næsten 4kg væk med skiftet af batteri. Kan jeg måske sætte en effektmodstand i serie med ladeledningen, for at begrænse ladestrømmen til batteriet? Eller måske en kraftig diode...?


----------
OZ1SPS

#23  12/04-19 20:26
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #18 og #20:

Hej Karsten.

Det er 2 stk originale Buell dele jeg har brændt af. Min Buell er fra 2009, og for lige præcis den årgang, har Buell lavet en anderledes køleprofil. Derfor måtte jeg også vente i 5½ måned på levering af en ny regulator første gang den røg...

Jeg kontaktede H-D, og de var iskolde. Der var gået over 1 år, så ingen garanti.

Jeg har også kørt HD i mange år (mere end 20), og har heller problemet med mine øvrige MC/HD, som så heller ikke er Buell.


----------
OZ1SPS

#24  12/04-19 20:29
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #19:

Jeg har også læst mig til, at de normalt bliver pænt varme. Nok heller ikke tilfældigt de er placeret forrest på biken med kraftig køleprofil...

Men uforståeligt for mig, at den skal forbruge 4A uden belastning.
Dette er målt ved at forbinde en regulator til en skille/vario, og aflæse forbruget.


----------
OZ1SPS

#25  12/04-19 21:07
Frank Pedersen
Indlæg: 80
Svar til #24:
Hej Sebastian,
det er jo altid godt at konsultere servicemanualen, den ligger gratis på nettet.(http://buellmods.com/content/downloads/manuals/ 2009_xb_service_manual.pdf)
Regulatoren er her beskrevet som en serieregulator med shuntregulering. den er på diagrammet vist med 2 ledninger fra generatoren, der er altså tale om en enfaset generator.
Hvis du ikke har noget forbrug på udgangen af regulatoren bliver der heller ikke afsat effekt I denne og den skal ikke blive varm, Et egetforbrug på 4A uden belastning vil jeg betegne som meget højt.
Med det reguleringsprincip der er beskrevet vil en akkumulator der har en sammenfalden celle bevirke at regulaturen vil prøve at hæve spændingen ved at sende fuld strøm til akkuen og den vil blive tilsvarende varm. Da der er tale om en serieregulator vil en, evt. periodisk, kortslutning på udgangen sandsynligvis også brænde regulatorens serietransistor af.
Det er muligt at en test på en variac ikke giver et retvisende resultat da generatorens frekvens er meget højere end nettets 50Hz.
Hilsen
Frank


#26  12/04-19 21:12
OZ7XF
Indlæg: 149
Svar til #22:
Hej Sebastian

Jeg ville nok undersøge nærmere omkring LiFe´en. For noget siger mig, at LiFe kan oplades ca 5 - 10 gange hurtigere end bly. Og "noget" er min hukommelse samt mit ringe kendskab til LiFe.
Så mine indlæg må kun opfattes som et skud på en mulig løsning. Jeg er absolut ikke sikker i min sag :-(

4 kg´s vægtreduktion på en gadecykel, der i forvejen vejer godt til, har næppe den store betydning med mindre, at det drejer sig om placeringen.

#27  12/04-19 21:40
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #25:

Cool Frank!! Tak! Jeg var ikke klar over hele servicemanualen lå til fri afbenyttelse på nettet! :DDD Den skal jeg i den grad have nærlæst...!

Men som jeg ellers har kunnet læse mig til, så skulle statoren være en 3-faset 38A model. Hvordan det så end hænger sammen...

Problemet med Harley's statorer, har ellers været deres gradvise forøgelse af magneter på den samme en-fasede stator, med overophedning af viklingerne til følge...


----------
OZ1SPS

#28  12/04-19 21:42
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #26:

Ja, LiFe og LiPo kan tage en væsentligt højere ladestrøm. Så måske et problem hvis batteriet på et tidspunkt kommer for langt ned og derfor suger mere strøm.

XB12Scg vejer fra fabrikken 179,2 kg tør.

Så 4kg er da noget synes jeg... Det er i hvert fald let og billig tuning (hvis det da ikke er det der koster mig i regulatorer!).

----------
OZ1SPS

Redigeret 12/04-19 21:45
#29  12/04-19 21:42
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1210
Svar til #21:
Dine fotos forvirrede mig - det kunne ikke være en trefaset shunt regulator, der var simpelthen ikke nok power komponenter til tre faser shunt regulering. Jeg fandt denne http://buellmods.com/content/downloads/manuals/ 2008_xb_electrical_diagnostics_manual.pd f ved hjælp af Franks (#25) link som giver en kort utilstrækkelig beskrivelse af lade og regulator kredsløbet. Jeg finder ikke nogen hjemmelavet serie shunt regulator, og jeg finder heller ingen alternative fabrikater.

vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 12/04-19 21:53
#30  12/04-19 21:54
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #29:

Kanon Erik! Det er da lige præcis det jeg skal bruge!

Hvor er jeg glad for jeg postede mit problem her i dette fantastiske forum!

Der fremgår det jo også helt tydeligt, at der som Frank skriver, er tale om en en-faset stator.

Og med det du her sender Erik, kan jeg trin for trin fejlfinde på stator også, så det vil jeg gøre.

Ellers havde jeg fundet dette på nettet:
https://www.instructables.com/id/How-to-make-a-r eliable-motorcycle-voltage-regulato/

Kunne jo være sjov at lave, men den passer så ikke på min en-fase stator...

----------
OZ1SPS

#31  13/04-19 09:15
OZ7XF
Indlæg: 149
Svar til #30:
Hej Sebastian

Ja, denne tråd har været en af de absolut bedre.
Du er allerede godt på vej, og det er ikke helt sommer endnu, mærkede jeg på honda-raketten i morges kl 0600. Minus 4 - 5 grader, men forbavsende lidt glat.
Og glem nu endelig ikke den daglige træning med prikker og streger med mellemrum.

Redigeret 13/04-19 09:22
#32  13/04-19 10:09
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #31:

Ja mange tak, dejligt tråden fik lov at køre, selvom den ikke havde meget med radio at gøre..., fedt der er nogle ildsjæle på elektronikken i dette forum...

Jeg var også ude at køre køre her til morgen. Og de har endda saltet...!!! :(


Og jeg skal nok øve CW. Det gør jeg hver eneste dag, og nærmest hele tiden. Selv når jeg er ude og køre, så aflæser jeg nummerplader di-dah - dah-dah-di-di - di-dah-dah-dah-dah..., osv... ;)


----------
OZ1SPS

#33  13/04-19 13:45
karsten christensen
Indlæg: 149
Svar til #23: hey sebastian
nu skriver du buel, buell har aldrig været en harley,det er et datterselskab som er ophørt,som jeg skrev er det uorg dele kommer det aldrig til at køre,og det gør det heller ik i dit tilfælde, den buel er en mc lavet af en ingenør der har været på hd ,dvs det er faktisk en kopi ,og senere gik hd så også ud af samarbejdet igen da de nok ik ville lægge navn til buell
mit råd er sælg skidtet og køb dig en rigtig hd, og som du skriver at hd er kolde i røven over klagen,ja det er fuld forståelig for det er IKKE en HARLEY DAVIDSON,men derimod et bi produkt,så der har du svaret på dit problem,den ensretter box har aldrig været org hd

----------
oz8kc

#34  13/04-19 15:19
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #33:

Hej Karsten.

Jeg kan godt more mig lidt over dit indlæg her, og jo du har delvist ret, og så alligevel ikke. Fra 2003 og indtil oktober 2009, ejede Harley-Davidson 100% af Buell. Alt service på disse årgange serviceres fortsat af Harley-Davidson's autoriserede værksteder (har selv været til service med min forrige år), og alle dele er selvfølgelig originale Buell/HD dele!

Jeg har kørt Harley-Davidson i mange år, og har 2 Harley'er nu, foruden denne Buell. Og Buell er om noget et kvalitetsprodukt i forhold til Harley-Davidson, lavet stærkere og med bedre tolerancer. Jeg vil ikke skille mig af med nogen af mine Harley'er, men hvis jeg blev tvunget, så beholdt jeg om noget min XB12...!!

Men ja, du har ret. Mange er forvirrede når de hører om mærket Buell.
Eric Buell (tidligere ingeniør hos HD, og skaberen af Buell), oprettede i øvrigt firmaet EBR (Eric Buell Racing) efter at HD lukkede ned for Buell, og disse nyere Buell's fra 2010 og frem, har rigtig nok intet med Harley-Davidson at gøre, og motorerne er desuden fra østrigske Rotax, og er vandkølede.

----------
OZ1SPS

#35  13/04-19 16:31
Erik Skov Christensen
Indlæg: 1210
Svar til #34 m.fl:


Først: Originale reservedele - det eksister nok ikke ti år efter produktions ophør, især ikke på de dele der er stor efterspørgsel på! Og en ventetid på et halvt år på en original reservedel tyder på at det er en delvis genanvendt renoveret og oppudset eller reproduceret reservedel! Det behøver ikke at betyde noget, der kan sagtens laves nye reservedele der er bedre end de gamle, men det modsatte kan også være tilfældet.

Når regulatoren bliver kogende varm under drift, så er der noget galt med regulatoren. Det er, så vidt jeg kan aflure, en slags switsmode serieregulering, i stil med en gammeldags glødelampe lysdæmpning. Effekttabet ved tomgang, og fuld ladet batteri er anslået mindre end 10 W, og ved fuld generator effekt 80-100 W. Hvis effektabet er større, så er der noget galt med switch hastigheden, SCR ene slukker ikke hurtig nok! Dette kan skyldes at de nye reservedels tyristorer (SCR) der er brugt ikke overholder specifikationerne (kopier) eller den evt genanvendte eller rekonstrueret tyristor styring ikke er i orden mht skifte hastighed. Dernæst, så kan det knibe med køling hvis den genanvendte regulator hus har fået en salgslakering for at se ny ud, eller den nyproduceret er lavet lidt anderledes. De ægte originale er sikkert sort eloxeret, den du viser på billedet ligner en lakering og dermed er køleevnen markant forringet, så meget så den måske ikke altid kan holde sig indenfor en langtidsholdbar temperaturområde! Man kunne overveje at sætte en ventilator på regulatoren eller på anden måde forbedre luftstrømmen omkring regulatoren også når cyklen holder i tomgang!

Vh erik

Tilføjelse: Hvis statoren er skiftet eller er defekt kan det muligvis også øge effekttabet i regulatoren, jævfør Børge #36. Og fordi hvis hele opstillingen skal virke ordentlig så må generatoren ikke være for god, dvs den skal være lidt blød og falde i spænding ved belastning, måske helt ned til 12-14 volt ved max belastning. Så en ny eller renoveret stator kan være forbedret til at være for god og dermed forkorte regulatorens levetid.

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 13/04-19 16:49
#36  13/04-19 16:35
Børge Løkke
Indlæg: 3
Svar til #15:
Uanset om regulator arbejder som shunt eller serieregulator, vil der ved et forbrug på 10A, ikke afsættes mere end ca. 30W i regulator. Fordi regulator arbejder lidt som switch-mode princip. Enten går der strøm med et spændingsfald på nogle få volt over regulator, eller ingen strøm og masser af spænding over regulator. disse to tilstande skifter den imellem, med en frekvens afhængig af forbrug.
Men er der tjekket for overgang til stel fra viklingen på stator?, med en kortslutning til stel vil den stadigvæk kunne afgive fuld effekt, men forstyrre ensretter/regulator. Måske kortslutning kun forekommer med varm generator.
Hilsen OZ1BG
Børge

#37  13/04-19 16:50
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #35:

Original i den forstand, så nej..., helt sikkert ikke. Jeg tror slet ikke H-D laver noget som helst af elektronikken selv, det er altsammen fra underleverandører. Køleprofilen til min årgang 2009 er også unik. Dvs den har fysisk en anden udformning end fx 2008, og derfor nok også den lange leveringstid, da der er lavet ganske få til netop den årgang.

Jeg synes også ved at google, at to af komponenterne på printet er udgået, og derfor ikke fås mere. De er nok erstattet af andre i den nye regulator.


----------
OZ1SPS

#38  13/04-19 17:00
OZ7XF
Indlæg: 149
Svar til #37:
Her er en link med lidt forklaringer og mods:
http://docplayer.dk/16302563-Mc-elektro-virkema ade-og-fejlfinding.html

#39  13/04-19 17:04
Børge Løkke
Indlæg: 3
Svar til #36:
Tilføjelse: Gå ind på: http://www.motelek.net/

Han har masser af diagrammer på regulatorer. Jeg har prøvet flere af dem. og de virker.

#40  13/04-19 17:11
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #38+39:

AH! Et par gode link igen! Hvor er I gode... :D

Jeg har, tro det eller ej, nu printet både servicemanualen, samt elektrodiagnosticerings manualen ud, samtlige flere hundrede sider, samt lagt dem i klare plasticcharteks, så jeg kan bruge dem i garagen med snavsede fingre. 3 hele ringbind blev det til, selvom jeg har printet på begge sider... :P

Og så vil jeg så snart jeg får lidt værkstedstid, gå i gang med at undersøge om min stator er OK, eller der bare er tale om elendige kopikomponenter der ikke kan holde!


----------
OZ1SPS

#41  13/04-19 20:51
karsten christensen
Indlæg: 149
Svar til #34: hey sebastian
du behøver såmænd ik more dig over mit indlæg,for det første kender jeg hd som min egen bukselomme, og jeg er udmærket klar over at buel blev fremstillet af en af hd ingeniøerne ,men stadig det har ik noget med harley at gøre, jeg ved også at hd er gået ud af projektet, harley har været med til at bygge denne cykel,men er ik en harley, det er en blanding af to forskellige cykler
nu skriver du bedre tolerancer osv , der er en ting du sikkert ved og det er at lære hd at lave mc det kan ingen, hd de har de materialer og tolerancer en hd skal ha ,og vil du ha en med finere tolerancer ja så kan du et af to ,vælge en anden maskine som blandings model bluel og som nummer to mulighed som jeg gjorde,og mange andre
skil motoren ad
krumtap s og s pejlstænger
wieco stempler
titanium stødstænger
oil hydr titanium
vippetøj titanium med rulle
blyfri panser sæder til ventiler
manley rustfri vent
ventil styr i special broncelegering
s og s carb
nåle lejer i vippetøj
spec knast meget stejl
s og s oilpump
krumtap afballanceret 60/40
electronisk tænding
spec racer tændspole
spec tændkabler der kostede en bondegård
special oil tank så der kunne være et stort batteri
alle lejer af den bedste kvalitet
alt er tilpasset tolerancer og alt er tilpasset så det kører
motoren kunne gå så lavt i tomgang at stempelslag kunne tælles
det elektriske , stator og boksen er ikke rørt
det var den mulighed jeg valgte, selve ombygningen kostede mere end man kunne købe en boldor fra ny, men det var en fornøjelse at køre på
vil man køre stærkt ,kører man ik hd,og vil man ha kvalitet køber man hd
et gammel skrøne går bland hd folket
man kan altid se om det er en hd der vælter for så er der gnister på vejen det er der ik på andre
men tilbage til din buel, jeg personlig tror ik du får den til at køre, den vil fortsætte med at brænde din box , det er en sammensætning af stator box der ikke funker og jeg tvivler den kommer til det uden du skal koste en bondegård, og hd får du nok ik hjælp af, og slet ikke af den importør vi har i dk . den gang jeg byggede min om rendte min maskin arbejder ind i probl og vi skrev til hd i usa og de svarede ,selvom det faktisk var uden for hd område
prøv at skriv til usa og forklar dem probl og ligeså at de i dk ik vil hjælpe.
ellers er der mange tyske costum byggere der måske kan hjælpe i tyskland eller usa ,sverige er heller ik helt ueffen
håber du finder fejlen
har du tjekket alt andet ,en simpel stel kan lave uanede ulykker, sæt evt flere stel på
ellers skal du så ta chancen og købe et komplet sæt box og stator, ik den billigste løsning og brænder den stadig så er det andet sted fejl er



----------
oz8kc

#42  13/04-19 22:58
Sebastian
Indlæg: 78
Svar til #41:

Karsten, vi to kan vist skrive videre via PB, da det kommer for langt uden for dette forum med al Harley snakken, men den er jeg frisk på.... ;)

----------
OZ1SPS

Denne tråd er lukket for nye indlæg