Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
147 online brugere
3006 online annoncer
SælgesKøbes

VHF/UHF fortyrrelser i bilens computer...


#1  05/08-19 20:12
Robin OZ6ABM
Indlæg: 316
For nogen år siden oplevede jeg at Motorloa radioer kunne fortsyrrer computeren i en bil. Jeg har også haft denne førnøjelsen at taxi'er sat min bil alarm i gang når de sendte tæt på bilen. I dag findes VHF og UHF radioer som sagtens kan give 70W effekt, men er der risiko for at forstyrre bilens computer eller er denne nu en datids problem?

vh
Robin

#2  05/08-19 20:18
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 554
Svar til #1:
Mange nye biler er udstyret med ventiler der sender på 433 MHz.
Mon ikke de kan forstyrres af 70W på UHF?

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#3  05/08-19 20:26
Robin OZ6ABM
Indlæg: 316
Svar til #2:

Jeg aner det ikke, derfor spørge jeg. Jeg ved med min nuværende bil at den kan gå i stå hvis computeren ikke funker korrekt. Den har et automatisk nedlukning af bilen som ikke er sjovt når du kører på motorvejen.

Robin

#4  05/08-19 20:47
Jørgen Kragh
Indlæg: 270
Svar til #3:
Hej Robin

Det kan uden tvivl ske, at radioen forstyrrer bilen, men heldigvis findes der regler for den slags. De er her:

https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2004/104/oj/?l ocale=da

mvh

Ye Olde Closet Lawyer

#5  05/08-19 21:14
OZ1JZS / OZ6MR
Indlæg: 554
Svar til #3:
I min tidligere bil (VW UP) var der ingen problemer.
I min nuværende, (Toyota Yaris) har jeg ikke prøvet radio endnu, ud over en DMR håndstation, og det gav ingen problemer.

----------
Mvh.
Michael
OZ1JZS / OZ6MR

#6  05/08-19 21:40
Jesper Hostrup

Indlæg: 73
Svar til #1:

Med denne iagttagelse får begrebet "radiostyret bil" hel ny mening! ;D

#7  05/08-19 22:12
Robin OZ6ABM
Indlæg: 316
Svar til #4:
Hej Jørgen.

Jeg vil næste gætte på at hvis der sker noget, regler eller ej, så er det mig der sidder med regningen. Det er ikke ligesom der er bevis materialer der kan findes, fra min egen radio eller andre :-(

vh
Robin

#8  05/08-19 22:50
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 281
Svar til #1:

Idag er alt CE-mærket.

Hvis alt elektronik faktisk overholdt CE, burde de være indstrålingssikre.

Elektronik fra før CE-mærkningens tid blev nærmest altid slået ud små sendere.

Fx kunne man høre AM-radio på pick-up indgangen.

Det er formentlig PCere og mobiltelefoner, som har tvunget producenterne til at immunisere deres produkter (?)

Mobiltelefoner laver nogle stærke pulsede signaler på bl.a. 700-900MHz, 1800-2100MHz og 2600MHz:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_frequenci es
https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_band s

PCere og switch-mode PSU laver en masse støj, og kan være meget indstrålingsfølsomme, hvis printplade, filtrering og kasse ikke er designet korrekt.

Godt teknisk magasin:
https://web.archive.org/web/20070528155734/http: //www.ce-mag.com/

EMC Testing of UPS Systems in Finland:
https://web.archive.org/web/20111216081349/http: //ce-mag.com/archive/2000/mayjune/rajama ki.html
Citat: "... The tests were carried out by two Finnish competent testing laboratories between May 1997 and January 1998. ...The number of UPS units that did not fulfill the EMC protection requirements was, to say the least, a surprising 65%! The immunity requirements of UPS systems are soft, and only one of the tested UPS units had some problems with one immunity test. No unit totally failed immunity tests. Radiated interference field strength seemed to be the most critical measurement for emission tests. Large UPS systems with greater load currents had enormous difficulty fulfilling the absolute limits of EN 50091-2. ..."

The Hidden Schematic: EMC Threats in Medical Power Supplies:
https://web.archive.org/web/20111216123652/http: //ce-mag.com/archive/01/11/Kimmel.html

Ten Common EMI Problems:
https://web.archive.org/web/20131003011851/http: //www.ce-mag.com/archive/05/07/kimmel.ht ml

----------
Glenn, OZ1HFT

Redigeret 05/08-19 23:23
#9  05/08-19 22:56
Hans
Indlæg: 156
Svar til #8:


Har monteret over tusinde Motorola radioer og aldrig hørt om de satte bilen i stå.

Men hvis man sendte virkede nogle fjernbetjeninger til døren ikke.

Men det ligger år tilbage. Har selv stået ved Gladsaxe senderen og ikke kunne få min remote til at virke tilbage i 90. Men nu findes de problemer vist ikke mere

#10  05/08-19 22:56
Hans
Indlæg: 156
Svar til #8:


Har monteret over tusinde Motorola radioer og aldrig hørt om de satte bilen i stå.

Men hvis man sendte virkede nogle fjernbetjeninger til døren ikke.

Men det ligger år tilbage. Har selv stået ved Gladsaxe senderen og ikke kunne få min remote til at virke tilbage i 90. Men nu findes de problemer vist ikke mere

#11  06/08-19 22:23
Jørgen Kragh
Indlæg: 270
Svar til #7:
Hejsa

Hvis du læser lidt i reglerne vil du se, at bilfabrikanterne kan fastsætte grænser for hvilke typer TX (frekvens og effekt) man sikkert kan montere og bruge i bilen.

Går du ud over det, har du helt ret. Du sidder med regningen.

mvh

Jørgen
Thermionic valves for ever

#12  08/08-19 14:04
Kim Larsen OZ9KL
Indlæg: 70
Svar til alle.

Jeg købte en ny Toyota i maj 2018, og der står faktisk i manualen, at hvis man har planer om at installere en radio sender ( kan ikke lige huske formuleringen ) så skal man rådføre sig med sin forhandler, så det bliver gjort rigtigt. Jeg forespurgte min forhandler, og de anede ikke en dyt om begrebet:-) Jeg kører kun med en håndstation, og oplever ingen problemer.

73 de OZ9KL

#13  08/08-19 21:02
Robin OZ6ABM
Indlæg: 316
Svar til #12:

Det er også lige det, fordi hvis du ikke spørge dem så kan de fraskriver ansvar …

#14  08/08-19 23:35
Verner Topsøe / OZ5TG
Indlæg: 21
Svar til #11:
Nogen gange er det ret let.
Jeg har en 6 år gammel Ford Mondeo og der står helt præcist hvad man må. Amatørradioudstyr er oven i købet nævnt.

Se vedhæftede uddrag fra instruktionsbogen.

Overordnet er det bilejerens ansvar at det udstyr der monteres er lovligt i forhold til regler og lovgivning, OG at man følger de givne monteringsvejledninger, og ikke overskrider de angivne effektniveauer.
Gør man det burde bilen være konstrueret så den kan klare indstrålingen fra senderen. Men alligevel slutter man af med at anbefale at afprøve det i praksis. Det er faktisk at lægge ansvaret tilbage på brugeren ;o)

På samme måde burde de omgivene biler også være konstrueret så de kan "overleve" naboens sender.

Verner/OZ5TG