Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
143 online brugere
3049 online annoncer
SælgesKøbes

Brug af mobiltelefon og andet kommunikationsudstyr under kørsel


#1  10/09-19 11:41
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Der blev ved årsskiftet jf. § 55a i færdselsloven indført et klip i kørekortet hvis man bruger håndholdt mobiltelefon eller andet kommunikationsudstyr når man er fører af et motorkøretøj. Ud over dette klip i kørekortet koster det stadig 1500 kr. i bøde at overtræde loven. Det har dog indtil dags dato ikke været muligt for politiet at tildele klip i kørekortet.

UPDATE: En overtrædelse udløser også et tvangsbidrag på 500 kr. til offerfonden.

Denne lovændring kom altså samtidig til at omfatte brug af håndholdt mikrofon til kommunikationsudstyr.

Men det er stadig tilladt at bruge mobiltelefoner og andet kommunikationsudstyr under forudsætning af at det er under håndfri betjening.

Dermed kan man altså lystigt tale videre i telefon mv. (herunder amatørradio) selv om det er selve kommunikationen som fjerner fokus fra kørslen, det er lovligt bare udstyret er håndfrit betjent.

Jeg har i tidligere opslag påpeget at jeg synes at den lovændring er hul i hovedet idet at det ikke rigtig løser den egentlige problemstilling, nemlig at folk har tankerne alle mulige andre steder hen end på det som de burde koncentrere sig om, nemlig de trafikale forhold. Jeg kan i mange tilfælde, ligesom alle andre, spotte når folk ævler i mobiltelefon, bare alene ved at se deres kørselsmønster, svingene hastighed helt ude af synk med den øvrige trafik, slingrende kørsel og meget andet som tilkendegiver manglende opmærksomhed. I de resterende tilfælde, der snakker folk formentlig i håndfri mobiltelefon, det kan ingen jo se.

I færdselsloven står der intet om at man har pligt til at have begge hænder på rattet, hvilket OZ1KNJ garanteret kan bekræfte, og det har jeg ofte ikke selv, og det går ganske fint. Da jeg ikke bruger højre hånd til ret meget andet end momentvis at holde rattet (jeg har automatgear, så jeg skal ikke at rode med manuelle gear), så er der intet problem i at bruge mobiltelefonen eller en håndholdt mikrofon, andet end, at det tager fokus væk fra trafikken hvis jeg lægger for meget fokus på kommunikationen. Kommunikationen i sig selv er det egentlige problem men det tager denne her lettere naive lovændring slet ikke højde for.

Det gør til gengæld andre paragraffer i færdselsloven omkring uopmærksomhed (agtpågivenhed) i trafikken, og her tildeles der typisk ikke klip i kørekortet. Så ganske ulogisk er denne her relativt nye ændring af loven. Men loven skal holdes og det gør så at jeg kun lytter på radioen i bilen (de sjældne gange den er med) mens jeg stadig kører lystigt videre med kun en hånd på rattet når det passer mig og jeg selv finder det forsvarligt, og dette fuldt ud lovligt.

Personligt finder jeg intet problem i at ævle i radio når jeg kører bil, jeg ved godt hvornår trafikken kræver min fulde opmærksomhed hvormed at jeg stopper QSO'en (det er så i datid nu). Telefon har jeg praktisk taget aldrig talt i når jeg har ført motorkøretøj, hverken håndholdt eller håndfri (ej heller mens det var lovligt håndholdt), så det er jeg ligeglad med. Jeg besvarer telefonen når jeg har mulighed for det ellers klarer telefonsvareren resten.

Her er nogle links med information om den relativt nye lovgivning som altså fra dags dato giver klip i kørekortet (ud over 1500 kr. i bøde + tvangsbidrag til offerfond) fordi politiet først nu er blevet i stand til at tildele disse klip:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-12-handholdt- koster-klip-korekortet
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-09-nu-faar-du -klip-haandholdt-mobil
https://www.fyens.dk/biler/Du-maa-gerne-koere-ud en-haender/artikel/2899537

Den amerikanske TV-serie 'Mythbuster' har i øvrigt dokumenteret gennem pålidelige forsøg, at det at tale i håndfri mobiltelefon praktisk taget er lige så farligt som at tale i håndholdt. Alligevel vælger politikerne at se bort fra dette, formentlig fordi det vil være alt for besværligt at komme efter folk som taler i mobiltelefon når de fører bil hvis dette også kom til at omfatte håndfri.

https://mythresults.com/dangerous-driving

Giver det mening at brug af håndfri telefon er tilladt mens håndholdt telefon under kørsel er forbudt (som fører af køretøjet)?

Ikke efter min opfattelse, da brug af håndfri telefon praktisk taget er lige så farligt som brug af håndholdt. Begge dele burde enten være tilladt eller forbudt.

Kan man forbyde folk at i det hele taget at tale i mobiltelefon under kørsel (som fører af køretøjet)?

Formentlig ikke. En sådan ændring af loven vil folk generelt ikke komme til at overholde, er mit gæt.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 10/09-19 18:30
#2  10/09-19 12:08
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 820
Svar til #1:
Du har helt ret Kim.
Der er ingen regler der foreskriver, at man skal have begge hænder på rettet under kørsel. Det ville heller ikke give mening fordi man så ikke ville være i stand til at skifte gear !
Faktisk er der slet ikke krav om at man skal have hænderne på rattet overhovedet under kørslen, men man skal dog stadigvæk iagttage §3, stk. 1 agtpågivenhed, hensynsfuldhed osv ligesom der er særlige regler herom ifm køreskoler. Der står lidt i denne artikel.
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE825 6045/du-maa-gerne-koere-uden-haender/

Bonus info: man skal have begge fødder på pedalerne på cykel under kørsel og/eller mindst en hånd på styret ellers er det ulovligt og bødebelagt :-)

----------
mvh

#3  10/09-19 12:13
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #2:

Nemlig Per, og jeg synes det er vigtigt med korrekt information i stedet for den misinformation som man af og til ser her på Brugtgrej, med eller uden forsæt.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#4  10/09-19 13:03
OZ1GT
Indlæg: 235
Svar til #2:
Nu er det mange år siden jeg tog kørekort, om noget så har ændret sig siden da, skal jeg ikke kunne sige. Men da jeg var ung, ville man under en køreprøve med sagkyndig, konsekvent dumpe til en køreprøve, hvis du ikke havde begge hænder på rattet efter du havde skiftet gear.
Bare en lille tilføjelse, som giver lidt stof til eftertanke. Hvilken relevans har det så egentlig, det skal siges at vi ikke havde servostyring da jeg tog styrebrev, det kunne moske være en god forklaring hej hej.
Francis

#5  10/09-19 13:10
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #4:

Køreskole-elever lærer mig bekendt stadig at man skal, eller rettere bør, have begge hænder på rattet når man kører bil og det er vist stadig noget man kan dumpe køreprøven på. Og det altså selv om det ikke står i færdselsloven.

Men som du ved, Francis, så glemmer vi alle jo nok en smule af teorien hen ad vejen, måske nogen gange lidt efter bekvemmelighed, he he... :-)

Men det ændrer selvfølgelig ikke på at ukendskab til loven ikke fritager for ansvar og at vi alle har pligt til at holde os orienteret om ændringer af færdselsloven.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 10/09-19 13:12
#6  10/09-19 14:04
john brandstrup
Indlæg: 47
Svar til #1:
Husk kim at bøden er 1500,men desuden 500 til offerfonden, og et klip. Første dom er afsagt. Bedste hilsner john oz1atb

#7  10/09-19 14:10
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #6:

Offerfonden var jeg ikke klar over kom ind i billedet. Bøder nede i den størrelsesorden plejer normalt ikke at udløse et tvangsbidrag til offerfonden. Men det må være klippet i kørekortet som har fået dette bragt ind i billedet.

Offerfondens midler går i øvrigt til alt muligt andet end trafikofre, så det er dybest set kun en slags skat som bliver smidt i hovedet på især bilister som bryder færdselsloven. Det er ikke noget som jeg selv er blevet ramt af men på den anden side heller ikke noget som jeg sympatiserer med og gerne så afskaffet.

https://folketidende.dk/Lokal-nyt/Saadan-bruges- pengene-fra-dine-fartboeder/artikel/4800 74

https://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/art5557 076/Fartb%C3%B8der-finansierer-stenrig-O fferfond-men-trafikofre-f%C3%A5r-n%C3%A6 sten-ingenting

https://www.fyens.dk/indland/Ny-offerfond-ligner -en-velsmurt-pengemaskine/artikel/248369 0?frommobile=1

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 10/09-19 19:59
#8  10/09-19 17:41
Flemming Rosenvinge
Indlæg: 16
Hej, og hvis dette ikke hjælper, og folk er stadig ligeglade, hvad jeg ikke tror med dette tiltag. Så er der kun en udvej, op til teori og ny køreprøve. Men det kommer forhåbentligt så langt
.
Gode hilsner
OZ9RF
Bogø

#9  11/09-19 09:17
Kim
Indlæg: 7
Svar til #6:
Ingen er vel dømt af en dommer endnu

#10  11/09-19 09:58
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #9:

Den studsede jeg også over og tænkte om nogen havde indbragt dette for retten. Men da klip først blev muligt fra og med i går, så kan det jo kun handle om de 1500 kr. + tvangsbidraget til offerfonden. Jeg tror ikke at nogen sager har været indbragt for retten endnu men det kan snildt ske med denne her rigide lovgivning med klip i kørekortet.

Jeg ser en masse problemstillinger i det her, og jeg kan godt forestille mig at jeg selv tager den i retten om en emsig betjent vil forsøge at knalde mig for noget. Sagen er at jeg aldrig har noget udstyr fast monteret i bilen bortset fra (broadcast) FM-radio og GPS.

Må jeg for eksempel have en lille bærbar radio liggende på forsædet ved siden af førersædet uden at betjene den (altså at den bare ligger og modtager) eller vil det blive betragtet som ulovligt. Hvad hvis jeg lægger min QYT KT-8900D (ultralille) mobilradio oven på instrumentbrættet uden mikrofon tilsluttet. Jeg tager med 100% garanti sådan en sag i retten hvis jeg bliver sigtet. Hvad hvis man holder stille med motoren i gang for at holde varmen på en kold vinterdag/aften mens man taler i håndholdt radio. I princippet er det ulovligt fordi det bliver betragtet som kørsel (er jeg ret sikker på). Jeg syens at denne her lov er alt for firkantet og bærer tydeligt præg af ugennemtænkt lovsjusk. :-(

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 11/09-19 10:16
#11  11/09-19 11:52
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 820
Svar til #10:
For at svare på dine spørgsmål.

1:Ja du må godt have din bærbare radio liggende på forsædet og modtage. Du må blot ikke benytte den endsige røre ved ifm. kørsel i bilen.

2: Din QYT må du også gerne sætte oven på intrument brættet (blot den ikke tager dit udsyn, det er en overtrædelse i sig selv) - her gælder samme regler som med den håndholdte på sædet. Du må ikke benytte den, hvilket betyder dreje på knapper og fysisk betjene den. Det er lovligt at lytte til den uden at røre ved den.

3: Du må IKKE benytte din radio, når du holder stille med motoren i tomgang. Det sidesættes med at benytte mobil under kørsel.
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/articl e4078145.ece




----------
mvh

#12  11/09-19 12:41
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #11:

Tak for svar, Per.

Jeg så nu gerne §55a, (især den del som vedrører amatørradio) forsvinde som dug for solen gerne så hurtigt som muligt og lade blive erstattet af en opstramning af §3 i færdselsloven. Denne opstramning kunne bedre tage højde for om ens adfærd i bilen ville afstedkomme mangelende agtpågivenhed og/eller uforsvarlig kørsel. Dybest set er det rablende ligegyldigt hvad som afstedkommer at man momentvis ikke evner at føre køretøjet på forsvarlig vis.

Sagen må være at man hverken roder med diverse elektroniske devices, roder med al mulige former for indtagelse af mad m.m., udfylder køresedler, ser TV m.m., læser avis, sender SMS/messenger, roder efter cigaretter m.m., eller alt muligt andet som forstyrrer ens koncentration og som afspejles i ens kørsel.

Dette kan indeholdes helt generelt i færdselslovens §3 med graduering af straf alt efter forseelsens karakter/alvorlighed.

§55a er efter min mening ikke en skid andet end en omgang moralsk kvababbelse over at nogen taler i mobiltelefon uden at det tager højde for om det på nogen måde influerer på kørslen eller ej. Det er den slags firkantet totalitær ugennemtænkt lovgivning som jeg er overordentlig meget imod.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 11/09-19 13:28
#13  11/09-19 14:21
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #12:

Hej Kim og Per

Jeg kan kun give dig ret i, at der på det radioamatørspecifikke område i færdselsloven kunne være en opstramning. Jeg mener dog ikke, at udvidelsen hører til i § 3, der i forvejen er meget bred.
At netop § 3 er bred og der tilsyneladende mangler meget i færdselsloven skyldes, at færdselsloven ikke står alene for de forhold, hvortil der kræves undervisning og kørekort. Der er nemlig nogle meget omfattende lovbestemte "pensumkrav" til disse uddannelser og eksaminationer.
Meget tydeligt kommer det jo frem i færdselsloven, at der dér er krav til, hvorledes hænder og fødder placeres på en cykel, hvorimod man skal over i "pensumkravene" for at finde noget nærlig tilsvarende for en motorcykelist.
Jeg tror ikke, at det vil være formålstjenligt at slå færdselsloven sammen med alle andre bekendtgørelser, der har med transportsektoren at gøre. Det vil i givet fald blive et digert værk på mange tusinde sider. Og dybest set drejer området færdsel sig om at have tillært sig den rette adfærd.



Redigeret 11/09-19 14:29
#14  11/09-19 15:14
OZ2LPX Boris
Indlæg: 799
Svar til #1:
Det kan siges meget kort....Det er politikere som har lavet loven og så bliver lovgivning altid uden bund i virkeligheden...desværre.

Mvh Boris - OZ2LPX

#15  11/09-19 15:29
ov2ll

Indlæg: 1620
Svar til #

Nok den bedste lov der er lavet til dato, den er blot alt for mild :-)

#16  11/09-19 17:41
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #13:

Jeg tror at du har misforstået mit budskab lidt, Allan. Jeg ønsker ikke en opstramning for enhver pris ligesom ordlyden i §55a. Jeg ønsker en opstramning der hvor det giver mening, sådan som jeg beskrev det i indæg # 11.

Hvor mange ulykker har brug af håndholdt mikrofon medvirket til?

Nul vil jeg antage, jeg har aldrig hørt om at det har givet nogen problemer.

Således tager man et område ind i en lov bare fordi at der skal være ens regler, ikke fordi det giver anledning til problemer. Sådan noget giver IMHO ingen mening. Igen et udslag af moralsk kvababbelse.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 11/09-19 17:42
#17  11/09-19 17:43
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #14:

Hej Boris

Siger du dermed, at:
1) den rapport fra DTU, der har dannet grundlaget for forslaget til loven, er fejlbehæftet?
2) den anvendte praksis med at sende lovforslaget i høring har været en fejl?
eller, at folketinget, danmarks lovgivende forsamling har tilsidesat 1) og 2)?

bh
Allan

Redigeret 11/09-19 18:06
#18  11/09-19 18:03
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #16:

Hvis du går ned i materien i loven vil du erfare, at visse tjenester er tilladt at anvende håndholdt mikrofon tilsluttet fast monteret udstyr, og i enkelt tilfælde mandbåret udstyr.

Jeg vil umiddelbart antage, at en lignende ordning ville kunne være indført af radioamatørerne i forbindelser med høringen. Jeg er dog ikke den rette at spørge om, at radioamatørerne har sovet i timen.

Frem for at antage noget som helst, er der intet til hinder for, at du læser den rapport, der har dannet grundlaget for loven.

Som jeg ser det, ligger der en graduering, hvor betjening, altså det at trykke, dreje osv. af håndholdt teleudstyr indebærer den største risiko.
Derudover har jeg alt for tit oplevet bilister med mobiltelefonen ved øret køre i min side af vejen. Jeg synes at erkende, at den tendens har været faldende i indeværende år. Tak for det, billister.

Redigeret 11/09-19 18:12
#19  11/09-19 18:10
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #18:

Jeg har set denne her undersøgelse fra Mythbuster som jeg synes beviser alt (jeg kan desværre ikke henvise til udsendelsen og har den desværre ikke selv liggende på DVD hvilket jeg ærgrer mig over):

https://mythresults.com/dangerous-driving

Helt ærligt, vi er måske 200 radioamatører som bruger radio i bilen, dette tal er sikkert for højt sat, hvor stort et problem er det at vi bruger håndholdt mikrofon, jeg synes at det er noget rigidt flueknepperi (undskyld ordvalget).

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 11/09-19 18:16
#20  11/09-19 18:14
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #19:

Har jeg forstået dig ret, at fordi der er få, som anvender amatørradio i biler, er det intet problem?

#21  11/09-19 18:17
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #20:

Praktisk taget intet problem, som i overhovedet intet.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#22  11/09-19 18:22
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #21:

Hvor var du i forbindelse med lovarbejdet. På Christiansborg og dér repræsentere radioamatørerne?

#23  11/09-19 18:45
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #22:

Jeg kan da ikke repræsentere andre end mig selv, jeg er ikke engang medlem af EDR. Skulle nogen have været hørt i den forbindelse, så burde det have været EDR og de kan jo have den modsatte mening end min ligesom andre kan det.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#24  11/09-19 19:46
Jess oz6cj
Indlæg: 43
Svar til #1:
Gad nok vide om det også snart bliver forbudt at tale med passagerne i bilen under kørslen, det kan jo også distrahere, især hvis man samtidig ser på personen på forsædet, eller har gang i en disk. med vedkommende ?

#25  11/09-19 19:52
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #24:

Lige præcis, Jess. Jeg gætter på at pigerne også snart skal gå mere påklædt på gaden om sommeren. Jeg har set biler smadrer op i andre biler på grund af sådan en letpåklædt lækker steg. Så letpåklædte damer er farlige for trafiksikkerheden, her må straks sættes ind. Forbuds-Danmark må omgående på banen.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 11/09-19 19:53
#26  11/09-19 20:12
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #23:

Politisk indflydelse opnås bedst i samarbejde med ligesindede. Her på BG er der Boris, og hans initiativer. Det ville jo være helt naturligt at indgå et samarbejde med ham om ændring af den nuværende lovgivning således, at amatørradio er undtaget eller i det mindste, at der gives radioamatører tilladelse til at holde i en mikrofon af gangen.

#27  11/09-19 20:25
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #26:

Det har du ret i. Så hvis man kunne nøjes med at sende en 'thumps up' som på Facebook, så havde jeg gjort det. :-)

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#28  11/09-19 20:28
Per (1 kay´n jay)

Indlæg: 820
Svar til #24:
Ligesom i busserne i gamle dage: “Chaufføren må ikke samtale under kørslen “ det stod der altid :-)

----------
mvh

#29  11/09-19 22:26
Andreas Bang
Indlæg: 35
Svar til #11:

Ad pkt 3: Jeg husker godt sagen, så vidt jeg husker tilbød FDM medlemmet at gå i retten med bøden, hvilket medlemmet dog ikke ønskede, desværre set med mine øjne.

Nu kan man så læse følgende på sikkertrafik.dk:

Spørgsmål: Må jeg bruge min mobil mv håndholdt, når jeg holder for rødt lys eller holder i kø?

Svar:Nej, selv om du holder stille for rødt lys eller i kø, betragtes du stadig som kørende, og så må du ikke bruge håndholdt mobil/GPS/tablet mv.
Du skal standse og holde ind til siden, hvis du vil bruge din mobil mv. håndholdt.

Så her mener man altså godt at man må benytte mobil med mere, blot man holder ind til siden.

Ydermere kan man læse at:

"For at det er lovligt at bruge teleudstyr som fx mobiltelefon, GPS, tablet mv. under kørslen kræver det:

1. At du bruger udstyret uden fysisk berøring af dets egne knapper eller display.
Du må altså gerne kigge på det, bruge stemmestyring, betjene eftermonterede knapper/display på fx køretøjets instrumentbræt, eller betjene headset"

Det er ikke let at finde ud af om man skal grine eller græde, for hvordan er man nået frem til at det nødvendigvis er mere sikkert at betjene eftermonterede knapper/display, end det udstyret er født med.
Er det fx tilladt at montere radioen i bagagerummet, med betjeningsdisplayet på instrumentbrættet og så betjene radioen på den måde????

Man undres

Redigeret 11/09-19 22:27
#30  12/09-19 06:11
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #29:

Hej Andreas

Rådet for Sikker trafik er ikke ligefrem kendt for god journalistik i deres kampagner. Så også jeg undres over dette vås:

"Du skal standse og holde ind til siden, .....".

Endvidere har journalisterne gjort sig stor umage for at skabe tvivl i denne "eller" konstruktion:

"1. At du bruger udstyret uden fysisk berøring af dets egne knapper eller display.
Du må altså gerne kigge på det, bruge stemmestyring, betjene eftermonterede knapper/display på fx køretøjets instrumentbræt, eller betjene headset.

eller

2. At mobiltelefon/GPS/tablet mv. er anbragt i en holder, der er fastgjort i/på køretøjet.
Hvis udstyret er anbragt i en fastgjort holder må du gerne trykke på knapper/display.".

I øvrigt mener jeg, at lovgivningen i dens bemærkninger lagde op til, at den blotte tilstedeværelse af ikke fastmonteret kommunikationsgrej var rigeligt til udløsning af bøde og klip.

Redigeret 12/09-19 06:19
#31  12/09-19 09:57
Bjarne

Indlæg: 139
Svar til #30:
Må ikke

----------
CW-Nørd til fingerspidserne.
Medlems nummer EDR 10256 Og ,Rep af Elektronik
Medlem af EDR sIden 1966 nu 53 år
www.helsinghof.com

#32  17/09-19 21:34
Christian Eriksen
Indlæg: 27
Min kollega har en sjov vane - som dog også er ulovlig og potentielt farlig - når vi holder bag eller ved siden af andre i et kryds i firmabilen, hvor han dytter mens lyssignalet stadig er rødt. Det afslører regelmæssigt dem der sidder med telefonen, enten ved øret eller med blikket og en hånd på den i skødet, idet de så slipper bremsen og jævnligt begynder at koble ind, for så at opdage fejlen. Så kigger de rundt og får, velfortjent, fingeren hvis der er øjenkontakt.

Folk med opmærksomheden rette mod telefoner, radioer, burgere - fuck 'em; et klip og en månedsløn i bøde. Retfærdigt. Manglende opmærksomhed på trafikken er det absolut største problem i trafikken.

Redigeret 17/09-19 21:38
#33  17/09-19 22:08
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1373
Svar til #32:
Et klip og en månedsløn i bøde, er jeg bestemt enig med dig i.

Men ikke en skid imponeret af det nævnte dytteri. Det kan meget nemt koste uskyldige ofre.

Kors for en humor :-((

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

#34  17/09-19 22:33
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #33:

En månedsløn i bøde er fuldstændig ude i hampen. Det er fuldstændig ude af proportion med forseelsens alvorlighed, i hvert fald hvis vi bare taler om en samtale i telefonen. Så skørt håber jeg aldrig det ender.
Jeg håber aldrig at vi ender med sådan et samfund hvor selv den mindste forseelse ender op i at man skal bestjæles i kæmpebøder fra staten, det er ikke sådan en hysterisk og totalitær stat som jeg har lyst til at bo i.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 17/09-19 23:52
#35  18/09-19 06:11
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #34:
Hej Kim

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at det er helt ude i hampen at foreslå en bødestørrelse på en månedsløn. Men her ophører min enighed så også med dig :-)
For disse handlinger er bevidste og unødvendige opmærksomhedsforstyrrende handlinger i trafikken, og hvis effekt har katastrofale konsekvenser.

Der skal noget helt andet til end de nuværende sanktionsmidler for at afholde disse utilpasselige trafikanter fra at benytte disse apparater under kørslen viser Politiets nyeste statistikker på området.

Jeg tror ikke på flere kampagner.
Jeg tror heller ikke på samtaleterapi som sanktionsmiddel.
Jeg ser heller ikke en skærpet kombinationsstraf, der er afhængig af, at der rent faktisk er sket en skade som følge af anvendelse af disse apparater, som en mulighed. For dette fjerner ikke de lovlydige borgeres frygt for at blive kvast, måske endda til døde, af en disse bevidst lovovertrædende trafikkanter.

Kan man ikke efter de første 2 klip i et kørekort indordne sig efter samfundets trafikale regler og love, ser jeg intet galt i, at der tredie gang gives vores dømmende magt mulighed for at tage ved. Virkelig ved!

Redigeret 18/09-19 06:26
#36  18/09-19 14:21
hans e. jensen
Indlæg: 108
Svar til #1:


fordi man har en dårlig vane , så behøver vi ikke vide om det . det er en menneskelig svaghed , at det ikke er så forbryderisk hvis der er mange om det.
prøv at akseptere at der er undersøgelser der siger at manh ikke skal andet end køre bilen.

#37  18/09-19 14:45
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #35:

”Hej Kim”

Hej Allan :-)

”Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at det er helt ude i hampen at foreslå en bødestørrelse på en månedsløn. Men her ophører min enighed så også med dig :-)
For disse handlinger er bevidste og unødvendige opmærksomhedsforstyrrende handlinger i trafikken, og hvis effekt har katastrofale konsekvenser.

Der skal noget helt andet til end de nuværende sanktionsmidler for at afholde disse utilpasselige trafikanter fra at benytte disse apparater under kørslen viser Politiets nyeste statistikker på området.

Jeg tror ikke på flere kampagner.”

Det gør jeg heller ikke.

”Jeg tror heller ikke på samtaleterapi som sanktionsmiddel. ”

Ej heller jeg.

”Jeg ser heller ikke en skærpet kombinationsstraf, der er afhængig af, at der rent faktisk er sket en skade som følge af anvendelse af disse apparater, som en mulighed. For dette fjerner ikke de lovlydige borgeres frygt for at blive kvast, måske endda til døde, af en disse bevidst lovovertrædende trafikanter. ”

Hvor ved du fra at anvendelse af mobiltelefon har afstedkommet alvorlige trafikuheld hvor selve anvendelsen af mobiltelefon har været den direkte årsag til selve ulykken? Jeg har aldrig set sådanne offentliggjorte tal (men jeg kan jo selvfølgelig have overset et eller andet), og hvis jeg har ret i den antagelse, hvor meget ved vi så rent faktisk om farligheden i at anvende mobiltelefon? Lad os antage at disse mulige mobiltelefon-relaterede ulykker blot handler om de berømte ”morgenkys” i trafikken, altså hvor biler er kørt op i hinanden uden nogen personskade, så handler det jo i virkeligheden blot om irritation over skader som alligevel dækkes af forsikringen.

"Kan man ikke efter de første 2 klip i et kørekort indordne sig efter samfundets trafikale regler og love, ser jeg intet galt i, at der tredje gang gives vores dømmende magt mulighed for at tage ved. Virkelig ved!"

Jamen det gør myndighederne jo allerede i form af at 3 klip udløser en ny orienterende køreprøve som skal være bestået inden for et halvt år for at bevare førerretten. Hvad skulle det ellers være, skafottet? Helt ærligt, det sgu for hysterisk, kom nu ned på jorden.

For nogle måneder siden var der en diskussion om hvor forfærdeligt farligt det var at føre bil med kun en hånd på rattet. Der står intet om i færdselsloven at man skal det, og faktisk kan de fleste køre med kun en hånd på rattet om de har en nogenlunde normal førlighed i arme og hænder. Personligt kører jeg bil 80-90% af tiden med kun en hånd på rattet, fordi jeg kan, fordi det er lovligt og fordi at det passer mig. Jeg ved godt hvor mine grænser går i at magte køretøjet og med nul ulykker som bilist og motorcyklist, så mener jeg at jeg har statistikkerne med mig. Jeg er forsikret som elitebilist, så jeg tror at jeg gør et eller andet rigtigt.

Når jeg anfører ovenstående sidstnævnte, så er det for at konkretisere at vi ikke skal gøre det hele alt for hysterisk

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#38  18/09-19 14:53
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #36:

Det er i realiteten lige så farligt at tale i håndfri mobiltelefon eller tale med eventuelt øvrige passagerer i bilen, og så må vi jo forbyde alting der kan have blot den mindste mikroskopiske indflydelse på ens evne til at køre bil. Hvor hysterisk skal vi gøre det? Jeg synes at lovgivningen er kørt for langt ud men jeg har heller ikke været en af dem som har skreget allerhøjst omkring anvendelsen af håndholdt mobiltelefon selv om jeg ikke selv har benyttet mig af det.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 18/09-19 15:02
#39  18/09-19 18:35
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #38:

Hej Kim

Udover, at du gentagne gange har forvansket debatten ved at tale om at tale i håndfri mobiltelefon, og ikke om at betjene håndholdt teleudstyr, synes du ikke at tage hensyn til, at der er andre trafikanter end dig. Trafikanter, der grundet deres uopmærksomhed kan skade dig uden, at du overhovedet kan gøre noget ved det.
At lave love, der tager hensyn til individuelle trafikale færdigheder, er næppe muligt i praksis.

Kan du nu holde dig munter på frekvenserne.
vy 73 de oz7xf

#40  18/09-19 19:03
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #39:

Er en henvisning til en veldokumenteret undersøgelse at forvanske debatten? Så er der dælme meget som kan udlægges sådan. Den køber jeg ikke. Desværre kan jeg ikke henvise til programmet hvor de lavede forsøg med håndholdt vs. håndfri brug af mobiltelefon, den kunne du ellers lære en del af, det gjorde jeg selv.. Konklusionen er klar:

https://mythresults.com/dangerous-driving

Men der er vist ikke meget mere suppe at koge på den her, dette her emne bliver vi ikke enige om.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#41  18/09-19 20:23
Michael jensen
Indlæg: 531
Svar til #40:
Når man færdes i den virkelige verden er der mange variabler der spiller ind. Så den undersøgelse de har lavet er ret ensidigt, og beviser ikke rigtigt noget.

----------
Medlem af RDE

#42  18/09-19 20:48
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #41:

Det ved jeg alt om men testen var yderst alsidig og de fleste dumpede begge testtyper uanset om det var håndholdt eller håndfri telefonsnak. Det siger mere end mange ord. Ingen har modbevist testen.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

#43  18/09-19 20:50
Michael jensen
Indlæg: 531
Svar til #42:
Det er også svært at modbevise, men også svært at bevise i den virkelige verden. Derfor synes jeg at den er ret ensidig.

----------
Medlem af RDE

#44  19/09-19 07:33
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #42:

Her er den DTU rapport, der ligger til grundlag for den danske lovgivning:

http://orbit.dtu.dk/ws/files/128130331/M_ller_H austein_2016_Distraktion_og_bilk_rsel.pd f


#45  19/09-19 12:33
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #44:

Det er godt nok en tyndt grundlag, et notat fra DTU og det er så det grundlag som man har lavet den tåbelige lovgivning efter....!?! Det giver god mening, at det er endt som det er. Jeg er bestemt ikke imponeret. Jeg har foreløbigt bemærket mig følgende fra notatet (men skal have kigget det mere grundigt igennem):

"Trods en stor forskningsindsats og interesse for området, er det fortsat vanskeligt at få sikre tal for, hvor stort et problem distraktion er. Det skyldes dels, at det er vanskeligt at få sikre talt for omfanget af ikke kørselsrelaterede aktiviteter, men også, at det fortsat er vanskeligt at få sikre tal for, i hvilken udstrækning distraktion bidrager til færdselsuheld. En fundamental udfordring er, at distraktion, i lighed med mange andre psykologiske fænomener, ikke kan måles direkte og ikke efterlader entydige spor."

Det er trods alt lidt ædrueligt snak fra notatet. Man kan ikke fastslå problemets omfang og bla, bla, bla, læs selv notatet. Det her er faktisk værre end jeg havde regnet med, hvis det virkelig ligger som noget væsentlig grundlag for lovgivningen. Så fint at du bragte notatet frem her på BG, tak for det.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 19/09-19 12:34
#46  19/09-19 16:25
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #45:

I dine studier skal du selvfølgelig også inddrage det lovforberedende til den oprindelige lov fra 1998, samt debatterne omkring lovens 10 års jubilæum, og så overveje om det ikke var skvattet af Folketingen at vente yderligere 10 år før lovens sanktionsmidler blev skærpet til at inkludere ét klip i kørekortet. At loven så samtidig blev udviddet til at omfatte andet end mobiltelefoner skal jo ses i lyset af den tekniske udvikling indenfor almuens kommunikation.

Rigtig god fornøjelse med studierne


Redigeret 19/09-19 16:31
#47  19/09-19 16:52
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #46:

Jeg synes at det er skvattet ikke at erkende at det er lige så farligt at tale i håndfri som i håndholdt mobiltelefon, det har jeg brugt alt for mange indlæg til at forsøge at forklare uden held, så det er vist lidt tidsspilde at fortsætte med, så jeg tror bare at jeg stopper den der. Jeg vil slutte af med at sige at jeg finder det komplet latterligt at en lille håndfuld radioamatører skal indblandes i sådan en lovgivning. Det har aldrig afstedkommet problemer, det er lovgivning for lovgivningens skyld, ligesom det her er ved at blive en diskussion for diskussionens skyld så mon ikke bare vi skal stoppe den der. Vi bliver ikke enige om det her emne, det kan vi vel så i det mindste blive enige om.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 19/09-19 20:13
#48  20/09-19 04:49
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #47:

Hej Kim

Når du skriver således:

"jeg finder det komplet latterligt at en lille håndfuld radioamatører skal indblandes i sådan en lovgivning. Det har aldrig afstedkommet problemer, det er lovgivning for lovgivningens skyld",

synes jeg godt nok, at debatniveauet har nået et punkt, hvor jeg ikke finder anledning til at fortsætte. Det er simpelthen for useriøst.

vy 73 de oz7xf


#49  20/09-19 06:04
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #19:

Jeg har nu gennemset episoden fra Mythbuster, og udelukker ikke, at der kan være forskellige netudgaver af samme.

I den, som jeg har set, er hovedvægten lagt på selve samtalens indflydelse på kørslen, og betjeningen, der i det viste, begrænser sig til at tage telefonen op for den håndholdtes vedkommen, og for begge ved tryk at acceptere ét modtaget opkald, må jeg sige er yderst beskedent i forhold til selve samtalens længde. Selve opkaldene, var forøvrigt udført i en sekvens, hvor intet trafikalt uventet skete.

Ved at begrænse sig til primært samtalen afviger episoden resultat sig på ingen måde signifikant fra de undersøgelser, der ligger til grund for DTUs notat.

Men, hvad med den mere vidtgående betjening. Den, der i er medtaget i DTUs notat, og som giver den massive forskel på håndholdt vs ikke håndholdt.

Redigeret 20/09-19 06:22
#50  20/09-19 07:51
Kim Larsen - OZ2D

Indlæg: 1046
Svar til #49:

Mythbusters konklusion kan ikke sammenlignes med DTU, da DTU's overordentlig tynde parodi på en rapport (indeholdende en masse usikre antagelser af effekter) ikke tager højde for netop forskellen i anvendelse mellem håndfri og håndholdt brug af mobiltelefon under samtale. Vi er helt enige om at stoppe diskussionen her. Min opfattelse af seriøsiteten er nok temmelig modsat af din, så det giver næppe nogen mening at fortsætte denne efterhånden ørkesløse diskussion, jeg er jo 100% uenig med dig, så mon vi ikke bare skal sige EOD.

----------
Vy 73 de OZ2D
Kim

QRV på FM, SSB, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.
Oscar Zulu 2 (way too much) Digital :-)

Redigeret 20/09-19 08:02
#51  20/09-19 08:52
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #50:

EOD, indil du gaber op igen om samme emne!

#52  20/09-19 08:58
Bjarne

Indlæg: 139
Svar til #51:
Du har ret Parakit

----------
CW-Nørd til fingerspidserne.
Medlems nummer EDR 10256 Og ,Rep af Elektronik
Medlem af EDR sIden 1966 nu 53 år
www.helsinghof.com

#53  20/09-19 12:27
john brandstrup
Indlæg: 47
Svar til #51:
Nu har jeg gennemgået DTU's rapport. Det er det mest uigennemtænkte stykke makværk jeg har set. Jeg må give oz2d, ret. Nogen ting bliver man aldrig enige om, så lad det ligge. Bedste amatør hilsner til alle. Oz1atb john

#54  20/09-19 13:00
OZ7XF
Indlæg: 230
Svar til #53:

Hej John

Så længe du ikke er konkret i din kritik af DTUs notat, kan jeg kun opfatte dit indlæg som en bøvs over, at føreren ikke længere må benytte "løsgående" amatørradioer under kørslen.

En strips eller 2, klarer problemet i langt de fleste tilfælde.