Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
242 online brugere
2420 online annoncer
SælgesKøbes

Handel, dårlig service og snyd

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  21/06-20 16:44
Bernhard Arp Sørensen
Indlæg: 35
Hej alle.

Vi har alle kunnet følge med i de forskellige debattråde her på BG. Det bliver hurtigt ukønt når der kastes med mudder i begge retninger. Det klæder hverken parterne eller vores hobby.

Mit forslag er følgende:

SÆT JER FOR POKKER IND I KØBELOVEN!!!!!!!!

Til sælger: inden et salg, så sender du betingelserne for salget til køber så køber ikke er i tvivl. Salgsbetingelserne skal selvfølgelig overholde købeloven, men den må gerne opridse de væsenligste punkter så som:
- ikke at åbne en formodet defekt varer.
- ikke sende varen til reperation hos nogen som sælger ikke har godkendt.
- hvis varen skal forsikres under forsendelse, så er det på købers regning og sælgers foranstaltning.
- klart angive hvilke af købers tiltag der kan annulere garanti på varen.
- sælg ikke noget som der ikke er manual til.

Til køber:
- ved reklamation så forhold dig til hvad handelsbetingelserne og købeloven siger.
- kontakt altid sælger inden at du foretager dig noget ifm reklamation og eventuel fejlretning.
- læs nu den skide manual så du ikke ødelægger udstyret ved forkert brug eller tilslutning.
- tag selv ansvar hvis du brænder noget af fordi at du dummer dig (det har vi vist alle prøvet).

Langt de fleste her på BG kender nok til købeloven og det er vist kun de færreste der afviger fra sund fornuft. Vi har en fed hobby hvor det burde være muligt at handle indbyrdes uden at der skal startes en "borgerkrig" her i dette forum.

Mvh Bernhard/OZ9WTN

----------
Bernhard/OZ9WTN
Life Long Learner

Interesser: HP-lommeregnere, regnestokke, mekaniske regnemaskiner, linux, Raspberry Pi, programmering og elektronik.

#2  23/06-20 07:14
OZ Brolykke
Indlæg: 121
Svar til #1:
Et udmærket indlæg.

----------
Politikere er 100% løgnhalse og dobbeltmoralske.





Redigeret 23/06-20 07:18
#3  23/06-20 08:10
OZ2BQ, Frost-Hansen

Indlæg: 164
Svar til #1:

Jeg ville gerne se hvilken reaktion dit indlæg havde bragt hvis det var skrevet i OZ for 50 år siden.
(Dengang der var radioamatører til)

Jeg tvivler rigtigt meget på at Købeloven gælder her på Brugt Grej.
Er man utilfreds kan man gå til en advoket - eller smide det købte ud.
Det var det jeg gjorde.....

Istedet for at pakke det købte ind, sende tilbage til sælger hvorefter radioen så kan pendle frem og tilbage.
Til stor glæde for transportfirmaet.

Altså: Du mener når man har købt og betalt noget er det ikke tilladt at løsne skruerne, tage låget af og kigge på indmaden ?

DU er sandelig en rigtig radioamatør LOL.
God fornøjelse med dit videre forløb !

OZ2BQ

#4  23/06-20 08:55
Erik
Indlæg: 1928
Svar til #3:

Nutid: Man må da selvfølgelig gøre som man lyster med det man ejer, men du skal bare være indstillet på at man ikke efterfølgende kan gøre krav gældende overfor sælger hvis det man gør ikke falder ind under normal brug. Skiller du din elcykel ad for at se hvordan den ser ud indvendig bortfalder både garanti og reklamations ret på det adskildte. Det tror jeg ikke falder dig så svært at forstå at det forholder sig sådan i det almindelige liv. Og radioamatører er i forhold til købeloven ikke en undtagelse fra det almindelige liv.

Fortid: Hvad og hvordan det forgik mellem radioamatører for 50 år siden . . er jo kun nostalgi romantik! Nostalgi romantik lider vi alle under i perioder - som en dejlig hyggelig glæde ved det forgangne. Men det er og bliver i praksis det forgangne for os alle.

Spørgsmål: Er det god radioamatør ånd at håne en anden radioamatør for sin retskaffenhed!

vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 23/06-20 09:17
#5  23/06-20 18:29
søren/oz4zat
Indlæg: 714
Svar til #3:
Hej OZ2BQ

Du har ret
Købeloven gælder ikke ved private handler på Brugtgrej - jeg citerer fra : https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/e-han del/portaler-paa-nettet/#Subtitle3

"Portaler UDEN forbrugerbeskyttelse

Hvis du har handlet med en privat sælger på en portal, der bare stiller hjemmesideplads til rådighed for to private handlende, så gælder forbrugerbeskyttelsesreglerne ikke. Du har derfor ingen fortrydelsesret, medmindre I har aftalt det.
Hvis du har handlet med en privat sælger, kan du kræve at få dine penge helt eller delvist retur, hvis du opdager en fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for. Hvis sælgeren nægter, er du nødt til at gå rettens vej, hvis du vil indhente dit krav. "

Nu har jeg læst OZ siden sommeren 1960, og jeg tror ikke, at hverken dine indlæg eller svarene herpå ville have været bragt i OZ for 50-60 år siden. Jeg tror, at de daværende redaktører havde opfordret parterne til sammen at finde en mindelig løsning på problemet.
Af dine indledende indlæg i en anden tråd læser jeg, at du har haft en rmeget kort lunte inden du for i flint (?).

Det kunne være interessant, om du uddybede begrebet "en rigtig radioamatør " - mon du kan lokkes til det ?

mvh - eller på radioamatørsk : vy73

/søren/4zat


----------
Glemmer du - så husker nettet - bit for bit.
færdes også på http://rdeforum.dk

#6  23/06-20 19:28
Peter Andersen
Indlæg: 523
Svar til #5:

Nej det er ikke korrekt.

Købloven har INTET med returret at gøre. Returret og fortrydelsesret har at gøre med køberbeskyttelse, ikke noget med købeloven at gøre!

Købeloven gælder også ved private handler - det som står på siden du linker til er, at forbrugerbeskyttelsen ikke gælder - dvs. du har ikke 14 dages fortrydelsesret.

Som der også tydelig står i det du linker til, så har du stadig krav på at få dine penge retur hvis du køber noget som skulle vise sig at være defekt! Du har blot ikke krav på at kunne levere noget tilbage inden 14 dage når det er en privat handel. Det er forskellen.

Det er købelovens alm. regler der gælder også ved privatkøb.

Man skal altså adskille købeloven (reklamation og garanti) og forbrugerbeskyttelsen (returretten).

Læs mere her:
https://familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.h tml

Peter

#7  23/06-20 21:55
søren/oz4zat
Indlæg: 714
Svar til #6:
Hej Peter

Jamen du har sågu' ret ;-)

Jeg er glad for ikke at have haft brug for juraen, de gange jeg har handlet.
Tak for korrektionen !

/søren/4zat

----------
Glemmer du - så husker nettet - bit for bit.
færdes også på http://rdeforum.dk

#8  23/06-20 22:31
Christian Eriksen
Indlæg: 41
Det er alt sammen vældigt men hvis sælger siger "bring sagen for retten, hej hej" så er løbet typisk kørt. Der skal være klokkeklare beviser som en ikke-teknisk kyndig dommer kan forstå, ellers risikerer man bare at tabe flere penge. Det skal af samme grund også være beløb af en anselig størrelse så det er værd at risikere at miste endnu mere på salærer osv.

Domstole er typisk en tom trussel der ikke er de bits værd den er skrevet med.

Som køber med en tvist er det vigtigste at være venlig, høflig og imødekommende i forhold til sælger da det reelt er sælger der sidder på magten, jf. første afsnit. At være højtråbende og kræve sin ret er som udgangspunkt kontraproduktivt.

#9  24/06-20 08:13
Bernhard Arp Sørensen
Indlæg: 35
Svar til #3:

At have kendskab til et produkts virkemåde giver ikke automatisk ret til at udføre reperation på et købt produkt hvor der er garanti.

Du ser ud til at helt at misforstå at købeloven og garanti på et købt produkt er til for at beskytte både sælger og køber. Teknisk forståelse af det købte produkt er ikke en del af købet eller de gensidige rettigheder og forpligtelser. Hverken for sælger eller køber.

Man kan have en sælger der intet ved om en vare. Det fritager ikke sælger for at yde garanti.
Man kan have en køber der ved en masse om varen, men som ikke har lov til at fejlrette i den købte vare.

Hvis klistermærker på apperatet, købeloven eller den aktuelle købsaftale ikke giver dig lov til at kigge i indmaden, så nej, du har ikke lov til at kigge i indmaden. Er du ikke enig i den slags begrænsninger af din anvendelse af varen, så tilføj den betingelse når du køber eller find en anden sælger/produkt.

Helt uden at kende mig, min situation, mit udgangspunkt, mine evner og ambitioner, så skriver du med ironi at jeg er "sandelig en rigtig radioamatør". Det er en logisk fejlslutning at angribe manden, når du ikke kan angribe hans argument med et rationelt modargument. På jævnt dansk: du går efter benene når du ikke kan nå bolden.

Bryder man loven eller en formelt eller uformelt indgået købsaftale, så må man leve med konsekvensen.

OZ9WTN

----------
Bernhard/OZ9WTN
Life Long Learner

Interesser: HP-lommeregnere, regnestokke, mekaniske regnemaskiner, linux, Raspberry Pi, programmering og elektronik.

#10  24/06-20 10:55
Keld Westergaard Børgesen
Indlæg: 3
Svar til #6:

Som ydmyg jurist vil jeg gerne give Peter et skulderklap for at bringe debatten på ret kurs, og så lige tilføje, at der i retspraksis gælder et loyalitetskrav både for sælger og køber.
Med andre ord du skal være loyal overfor din aftalepartner, oplyse køber alt om eventuelle kendte mangler ved det solgte. Det gælder selvom man klausulerer købet f.eks. "solgt som beset" eller lignende.

Venlig hilsen til alle Keld

#11  24/06-20 11:01
Max Jakobsen
Indlæg: 406
Svar til #6:
Helt enig Peter.

Der har faktisk lige været et indslag i TV2 nyheder.

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2020-06-23-private- saelgere-svindler-i-stor-stil-i-direkte- handler-paa-nettet


----------
Den anden Max.

#12  24/06-20 14:05
Karsten
Indlæg: 16
Svar til #1:
Jeg synes virkeligt det er uetisk og iøvrigt pinligt for vor hobby, at udstille andre herinde på dette forum, hvis der er en handel der ikke lige er gået efter bogen. Jeg har selv lavet 4-5 handler over årene og kan se at ihvertfald en enkelt af dem jeg har handlet med har været i gabestokken,

Der vil altid være handler der går galt på den ene eller anden måde, men lad venligst være med at udstille hinanden.

Foreslår at man laver et pointsystem så man kan rate hinanden akkurat som man gør på ebay, hvor jeg selv har lavet omkring 50 handler over årene, og hvor mine salg bliver lettere at håndtere, da min profil fremstår næsten som et handelsmæssigt dydsmønster :-D

På eBay anstrenger man sig ved hver handel for at opretholde denne gode status. Det er selvfølgelig ikke en garanti for at en handel ikke kan gå galt, men det afholder måske nogen fra at fremture med alverdens beskyldninger hvis man kan se at 99% af de handler modparten har haft har gået upåklageligt. Derudover vil man, med et pointsystem, hurtigt kunne skille fårene fra bukkene, da dem der konsekvent ikke opfører sig ordentligt ville falde igennem på lav rating, hvorefter man næppe handler med dem, eller ihvertfald vil man sikre sig ekstra hvis der skal handles med disse personer.

Blot et lille input

Bh OZ1LMJ, Karsten

----------
OZ1LMJ, Karsten

CW

Redigeret 24/06-20 14:18
#13  24/06-20 15:12
Steen Willumsen
Indlæg: 59
Svar til #12:
Rigtig godt sagt!
Mvh Steen OZ1IBK

----------
SM7MZM

#14  24/06-20 17:56
hans e. jensen
Indlæg: 149
Svar til #1:

man skal vel ikke være jurist for at handle på bg? hvis begge parter udviste lidt pli og god samvittighed , ville der ikke være problemer.
og samtidigt undlade at føre deres diskution på BG , de må kunne klare sagerne alligevel.
at bringe beklagelser og tilsmudsning er kun for at lægge pres på andet part , bliv voksne , og sælg kun ordentlige vare , eller skriv om varenes tilstand.
opfør jeg som voksne , og ikke forkælede børn.

#15  25/06-20 08:57
OZ2BQ, Frost-Hansen

Indlæg: 164
Svar til #14 og andre:

Hele tråden her er en værre omgang vrøvl.

Hvis en cykel bliver solgt må køber så ikke udskifte dæk og slanger - eller kæden. - uden at "garantien" bortfalder ?
Eller hvis katteøjet falder af. Eller ringeklokken ikke virker...
Og køber reparerer.
Så er garantien altså væk ?





#16  25/06-20 09:20
L højrup

Indlæg: 1996
Svar til #15:
Hvis du køber en amatørradio og du åbner den til 11M, så er garantien væk. Sådan er det bare.

#17  25/06-20 09:52
per steffensen
Indlæg: 95
Svar til #11:
Det omhandler jo varer som sælger ikke er i besiddelse af, det kan vel ikke sammenlignes med uenighed om en brugt vares beskaffenhed, og forventning og behandling af denne, jeg har selv solgt en 4 meters erhvervsradio, i rubrikken erhvervsradio for et års tid siden, det udløste en del vrøvl, fordi køberen ikke kunne køre 4 meter amatørbånd, da han satte strøm og antenne til den.

#18  25/06-20 12:00
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #15:

Kære Frost-Hansen.

Kan du mon se forskel på en hestevogn og en Porsche, så burde svaret give sig selv.

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 25/06-20 12:03
#19  25/06-20 12:40
Erik
Indlæg: 1928
Svar til #15:

Altså . . . Nej Frost -Hansen. Jeg hopper ikke på dine udtalelser igen. Fordi så dum uintelligent eller dement er du jo ikke. Tværtimod. Men du sidder åbenbart og keder dig, og synes i din kedsomhed at det er underholdende at se hvor mange du kan få til at reagere med dine kommentarer. Det du skriver i #15 er børne viden for os andre, nemlig at sliddele og forbrugsdele ikke er omfattet af nogen garanti eller reklamationsret; altså udenfor trådens emne. Og det ved du jo også udmærket godt. Men: "Ho ho - ... ho-ho, de hoppeder på den igen . . ."

God sommerunderholdnings fornøjelse til alle herfra!

vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 25/06-20 12:44
#20  25/06-20 13:23
OZ2BQ, Frost-Hansen

Indlæg: 164
Svar til #18 og 19:

Jo - det går lige.
Men det er nemmere at se forskellen mellem skribenter med lavt- og højt indlægs nummer....






Denne tråd er lukket for nye indlæg