Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
198 online brugere
2429 online annoncer
SælgesKøbes

Desværre - en drøm er udsat på ubestemt tid..!

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  09/09-20 17:02
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 639
Hej alle.
Desværre er en ”Drømme-Event” røget i vasken.
Jeg har længe leget med tanken om at lave en radio-event, i tæt samarbejde med DC3-Vennerne.
Tanken gik på, at smide et par OP’s ombord på OY-BPB (tidl. K-682, da hun var aktiv i RDAF), samt nogle stationære OP’s rundt om i Danmark, som via et special call, ville være aktive i en meget kort periode – måske en weekend.
OP’s ombord på OY-BPB//K-682 skulle være aktive på HF(CW) under en ”rundflyvning i OZ-land” (kun CW, pga støj i kabinen)
De, som fik kontakt, kunne så få et fint QSL-kort tilsendt -mod betaling, hvor overskuddet gik til drift og vedligehold af "den gamle dame".

Desværre, så bliver dette ikke til noget af primært to årsager :
OY-BPB//K-682 skal have udskiftet en motor (ret vigtigt for en sådan event !), samt, at der ikke længere er installeret HF-udstyr i maskinen, men udelukkende VHF (phone).
Tankerne om en event er bestemt ikke ude af sind, men det har lange udsigter – måske det kan blive aktuelt på VHF (CW fra luften, og HF fra os på jorden) med tiden…..hvem ved…? Kontakten til formanden for DC3-Vennerne, bibeholdes naturligvis.

Jeg vil dog tillade mig, at opfordre til at give et bidrag til DC3-Vennerne, så denne fantastiske maskine kan komme i luften igen – og gerne ASAP. Alle bidrag modtages med største glæde – dog ikke frimærker og tomme flasker !
Læs mere om OY-BPB//K-682 her : http://www.dc3vennerne.dk/index.htm - og vælg gerne ”Bidrag” eller ”Bliv medlem”

PS. Jeg har absolut ingen økonomiske interesser i foreningen, og opfordrer udelukkende til at støtte ”damen” af historisk interesse…! Jeg kan ikke være den eneste, der kan huske den dejlige lyd af en DC-3, der kom henover himmelen …fantastisk lyd – fantastisk syn og ikke mindst en fantastisk maskine…!
//Lau
OV2B

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

Redigeret 09/09-20 18:22
#2  09/09-20 18:05
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til #1:
Hej Lau
Jeg forstår udmærket du er trist over omtalte event ikke blev til noget, det må være spændende at være qrv /AM. I perioden jeg var på flåderadio Thorshavn havde vi ofte CW qso ´er med de dengang i RDAF aktive C 47ére. De fløj med personeludskiftning til/fra Flyvestation Thorshavn, proviant mm, senere blev benyttet C 54. Når jeg klikker på det af dig viste link modtager jeg en advarsel der oplyser sikkerhedsrisiko. Ved du hvorfor? Har du et andet link jeg kan benytte?

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

#3  09/09-20 18:09
Verner Qvotrup

Indlæg: 483
Svar til #1:

Skulle engang i fordums tid have været en tur med K-686, men blev heller aldrig til noget, desværre.
Må i dag nøjes med en planche tegning af maskinen, "luftens arbejdshest".


----------
OZ9XU - 5P5Q - OV5O - Verner
Ironi kan meget vel forekomme i indlæg!
Real CW operators never die, just QSB!

Redigeret 09/09-20 18:12
#4  09/09-20 18:38
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 639
Svar til #3:
Hej Verner.
Jeg husker desværre ikke, hvilke specifikke fly jeg har fløjet med - og det er nok en kæmpe fejl fra min side.
Som søn af en ansat i FMK/TW på FSNVÆR, havde vi i gamle dage mulighed for at "komme med rundt", når der var "fragt og vagt", der skulle skiftes ud...der var altid plads til et par unger, der skulle besøge slægtninge nær Skrydstrup, Ålborg eller Karup. En fantastisk oplevelse at komme i skole og fortælle, at man lige havde fløjet i S-61 eller C47 til Skrydstrup og retur....en enkelt gang i C54, men der var jeg så lille, at jeg ikke selv husker det idag :-)
Ja, jeg er faktisk født og opvokset på FSNVÆR, da både min gamle far og jeg har svævefløjet derfra - min far fra 1954, og stadig medlem af klubben :-)
Alle typer af fly i RDAF, har derfor været en "aktiv" del af mit liv - på en eller anden måde....men C47 har dog en særlig plads ...:-)

//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#5  09/09-20 19:45
Martin Mortensen
Indlæg: 226
Svar til #1:
Hej Lau.

Trist at det ikke kan blive til noget lige nu, men vi har da tid til at vente til bedre tider.
I din beskrivelse kommer du ind på noget ruteflyvninger imellem landsdelene. I tidernes morgen var jeg med fra Værløse til Ålborg med et fragtfly, om flyet havde det ene eller andet navn husker jeg ikke, men en med 4 motorer mener jeg. Min opgave i Ålborg var noget kursus ved jægerkorpset omkring CW.
Nogle dage senere gik turen så tilbage via Karup, Skrødstrup og så retur til Værløse. jeg mener at kunne huske noget om "ice-train" ? En rute der blev oprettet under en isvinter på et eller andet tidspunkt. Kan du fortælle mere herom, evt hvornår ruten blev nedlagt?
73 de Martin

#6  09/09-20 20:04
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #5:
Hej Martin.

Jeg har fløjet adskillige gange med Flyvevåbnets C-47 - Skytrain -også kaldet Icetrain - meget kolde, især om vinteren.

Du kan finde meget mere på Google " icetrain flyvevåbnet" - bl.a. om OY-BPB.

73 // Asbjørn


#7  10/09-20 15:41
Martin Mortensen
Indlæg: 226
Svar til #6:
Tak for info Asbjørn

oz3mc

#8  10/09-20 16:35
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 639
Svar til #5:
Hej Martin.
Jeg kan desværre ikke bidrage med så meget mere, end jeg allerede har skrevet.
Jeg er en årgang ´67 (altså, 1967 !), og var kun en knægt dengang - præcise årstal husker jeg desværre ikke.
Hvis du har fløjet med en 4-motors bandit, er der jo kun 2 muligheder - og da "tidernes morgen" spænder meget bredt, må der være tale om C-54 (Skymaster) eller C-130 (Hercules) - jeg hælder nok mest til C-54.
Om C-130 er/var en del af Icetrain (senere Shuttletrain), ved jeg ikke - jeg har endnu ikke læst, det som fremkommer ved søgning på Google -Tak til Asbjørn for korrekte søgeord for mere info.

//Lau
Edit : Skymaster er tilføjet

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

Redigeret 10/09-20 17:35
#9  10/09-20 18:01
Ole Mastrup (OZ9TM)

Indlæg: 107
Var ude og flyve en del med damerne dengang de var stationeret ved hangar 141- 142 i Kastrup syd, så vidt jeg husker, vi boede i huset ved siden af der blev kaldt 140, der var også en link træner man kunne øve sig med.
Men det er mange år siden.
Hilsen Ole

#10  10/09-20 20:26
Ole Nyboe
Indlæg: 26
Hej!
Jeg bor i Roskilde og nyder når den velkendte brummen lyder, og den gamle C 47 flyver over min QTH.
Selv har jeg kun fløjet små 9 timer med FLV C47. Til gengæld har jeg fløjet 230 timer med C 54 i forbindelse med flyvninger til El Paso i Texas og Sardinien, når vi (Luftværnsgruppen) udførte vores årlige skydninger med Nike Hercules og Ajax missiler. Speciel de lange ture var ikke helt uden tildragelser. Flyvningerne foregik jo i lav højde (ingen trykkabine) dermed meget tubulens, Særligt op ad dagen når solen begyndte at varme.
Motorolien sejlede ofte hen over vingerne, når vi henvendte os til mekanikeren svarede han som regel: Så er der stadig olie på motoren, kald på mig hvis det holder op.
Alt dette foregik op igennem 1960'erne.
Stor var også glæden på en af de store minde D-dage (2014) i Normandiet, at se adskillelige C 47 komme dampende hen over himlen og bagerst kom vores egen C 47, - ikke et øje var tørt.

Spændende om man får fundet en erstatningsmotor, der må være mange rundt omkring i verden. (Forstår den er fundet)
OZ8OE
Ole Nyboe

Redigeret 22/09-20 09:23
#11  11/09-20 07:54
Peter Marlau
Indlæg: 51
Svar til #10:
Der er netop fundet en erstatningsmotor, se http://dc3vennerne.dk/nyhedsmail/nyhedsmail2020 _11.pdf

Vh
Peter

#12  11/09-20 07:54
Peter Marlau
Indlæg: 51
Svar til #10:
Der er netop fundet en erstatningsmotor, se http://dc3vennerne.dk/nyhedsmail/nyhedsmail2020 _11.pdf

Vh
Peter
UPS, DOBBELTINDLÆG. Hvordan sletter man et indlæg?

Redigeret 11/09-20 07:56
#13  11/09-20 09:40
Erik
Indlæg: 1926
Svar til #:

Norge har også en flyvende: http://dakotanorway.no/ NRK, tror jeg, har lavet en fin lille udsendelse om Sølvfuglen. Jeg så den på NRK1 for et års tid siden, men jeg kan ikke genfinde den.

vh erik

Tilføjet:
Så lykkedes det at finde udsendelsen: "Sølvfuglen fra Sandefjord" https://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/2017/DKTT 60000015

vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 11/09-20 15:29
#14  11/09-20 13:54
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til #6:
Hej Asbjørn
Måske lidt OT: Da jeg i april 1974 skulle fra Mestersvig til Danmarkshavn blev flyvningen foretaget vha. en DC 3 fra Iceland Air, i stedet for hjul var påmonteret ski. Det var en på alle måder spændende flyvning, på turen nordpå smalfilmede piloten en isbjørn plus en unge. At en DC 3 blev kaldt for luftens arbejdshest er fuldt forståeligt. Ved du hvilket radioudstyr der var monteret i de DC 3 fly som RDAF benyttede? Jeg mener hvilket fabrikat, dækningsområde samt effekt.

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

#15  11/09-20 16:20
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #14:
Hej Vagn.
RDAF Google " C 47 communications"
Civil Iceland Air - Google " Sunair T 22-RA"
73 Asbjørn

#16  11/09-20 19:27
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til #15:
Hej Asbjørn
Tak for info, glimrende og informative resultater efter GOOGLING.
Lidt OT: I sommeren 1975 fik Danmarkshavn besøg af en RDAF C 47 samt en S 61 helo fra ESK 722.
I april 1976 landede en C 47, ligeledes fra RDAF på ski på isen ud for stationen, ud over post/aviser og friske grøntsager havde besætningen venligt og uden betaling, medbragt en Drake R4C til mig, ligeså noget grej til afvikling af datidens mest moderne SSTV udstyr, Men det er en anden historie. Du vil som e - mail modtage nogle supplerende spørgsmå fra mig.

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

#17  09/10-20 15:07
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 639
Svar til #1:
Lidt nyt til evt. interesserede.... : https://youtu.be/hS2zBWLth60

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#18  11/10-20 16:37
Folmer Zierau
Indlæg: 68
Svar til alle

Hej!

Det er morsomt at se de fine fotos og læse om noget man for længe siden var en smule involveret i. Tak for de fine beretninger, jeg fik lyst til at pippe lidt med om radioudstyret i C-47. Hyggeligt at så mange synes det var spændende også i gamle dage.

Tilbage i 1961-66 var jeg i RDAF, heraf ca. 1,5 år på radioværkstedet VHS-2 på FSN Karup, hvor vi vedligeholdt udstyr fra alle F100 fly. Desuden kom der grej ind til check/rep. fra Stations-eskadrillen, der havde forskellige andre flytyper.

C-47 udstyr:
Jeg ved med sikkerhed at C-47 havde ARN-6 og ARN-21 navigations udstyr*, det havde næsten alle RDAF fly dengang. Desuden var der en HF transceiver**, se fotos hvor antennen fra flytaget foran til halen er tydelig. Der må også have været IFF(SIF) så man kunne se flyets "signal" på radarstationerne. Jeg ved desværre ikke om de havde en VHF radio. (F100 havde en ARC-34 UHF AM radio 225-400 MHz.)
ARN-6 var en ældre automatisk radiopejler til LB og MB stationer. ARN-21 var til et dengang moderne TACAN navigationssystem, der viste afstand og retning i forhold til den valgte jordstation (på flypladserne).
** På Radio/Radar-skolen i Værløse blev vi undervist i de forskellige fly-sæt ("Flyradio" valgt som speciale). jeg husker vi også fik en kort intro til en ny type HF transceiver med automatisk antennetuner.

Op at flyve med de gamle:
I foråret 1963 blev vi fra skolen i Værløse/Jonstrup sendt på øvelse i Sønderjylland og blev transporteret til Skrydstrup med en C-54.
* I sommeren 1964 havde jeg i Karup checket og justeret et ARN-21 set inkl. indikatoren fra "Generalens C 47" (havde sæder og varme bagude i modsætning til transportflyene). Og jeg fik tilbudt at komme med på kalibrerings/kontrol flyvning af TACAN systemets jordstationer. Det var naturligvis spændende for en 20-årig tekniker, men en lang og støjende tur på ca. 8 timer i lav højde (det ringede i hovedet hele natten).
Der var 2 piloter foran under flyvningen, og en telegrafist der det meste af tiden slappede af med læsning bagude på det forreste sæde, med headsættet hængende på et ryglæn. Man kunne høre CW signalerne bippe i den støjfyldte kabine. Dengang var jeg endnu dårligere til CW (hi), og jeg var meget imponeret når han pludselig sprang op og løb frem til radionen ved opkald til netop dette fly.

"Ice-train":
Så vidt jeg husker kom flyet til Karup næsten hver dag med intern RDAF post og reservedele fra Værløse og FMK. Jeg fik fortalt på Radioværkstedet i vinteren 62-63 at det, ganske rigtigt, startede som en nødløsning en vinter hvor transport over Storebælt var umulig. - Nå, så netop nu på
http://flymuseum.dk/fly/223-douglas-c-47a-dakot a
at det startede vinteren 1955-56. En god side om emnet!

Held og lykke til DC3-Vennerne!

----------
Folmer
OZ1FZ

#19  11/10-20 17:13
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #18:
Hej Folmer.

Tak for dit interessante indlæg - uanset vi begge har været på VHS-2 - kender vi ikke hinanden.

Har du nogen viden om, hvornår C-47' blev udstyret med ARN-21 ??

Jeg var i RDAF fra 1957 til og med 1961 - fra 58 på FSN Karup VHS-2.

I eftersommeren 1960 oprettede/ installerede jeg og Gorm Amdi (SK) Europas første operative Tacan AN/URN-3 på flyvefeltet på FSN Karup.

Jeg vil egentlig gerne vide hvornår vores Rebecca/Eureca navigation blev erstattet af Tacan URN-3 og ARN-21 i C-47.

73 til dig og DC-3 vennerne


Redigeret 11/10-20 17:38
#20  11/10-20 17:59
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
Til alle

Måske har dette også interesse?:

Arboga Elektronikhistoriska Förening
AEF:
https://www.aef.se/
Backup:
https://web.archive.org/web/20200822135430/https ://www.aef.se/


----------
Glenn, OZ1HFT

#21  11/10-20 18:25
Folmer Zierau
Indlæg: 68
Svar til #19:

Hej Asbjørn,

Ja, Danmark er et lille land.
Utroligt nok må du være en smule ældre end mig - hi.

Jeg startede i Flyvevåbnet 3. aug. 1961 på skolen i Jonstrup. Da var undervisningen kort forinden blevet udvidet til sammenlagt 2 år: Rekrutskole-1.-2.-3.-4. semester, ud på jobtræning, og 5.-6. semester tilbage på Radio/Radar-skolen på FSN Værløse.
Alle disse sammenlagt 8 perioder/semestre var á 3 mdr. (og vi skulle tegne kontrakt på min. 5 år, der hurtigt blev øget til 7 år for at opnå civilt svendebrev).
- Så jeg var første gang på VHS-2 Karup nov-dec(62)-jan 63.
Efter slut på skolen kom jeg tilbage i Karup til aug. 1963.
Så vi har ikke mødt hinanden, men har uden tvivl fælles bekendte.
Jeg mindes navnet Gorm, men kan ikke lige nu sætte ansigt på.

Jeg er ret sikker på det var GCA afdelingen, der passede TACAN jordstationen i Karup. (Lederen blev i øvrigt sendt til skolen som underviser og afd.leder (GCA) ultimo 63. Jeg traf ham igen da jeg selv blev smidt over samme sted ultimo 64.)
Det var naturligvis Flyradio der passede ARN-21.

Jeg aner ikke hvornår C-47 fik ARN-21, vi havde ikke direkte support på C-47, kun F100. Jeg mener damen jeg fløj med i 64 hørte til Stations-eskadrillen i Karup, de havde mange typer fly (indtil deres hangar brændte). Om alle andre C-47 på den tid havde det samme udstyr ved jeg ikke - men gætter på JA.
Men alle F100 var i hvert fald udstyret med ARN-21 da jeg kom der i nov. 62.
ARN-21 testudstyret på VHS-2 var ret nyt og fyldte et mindre garderobeskab.
Jeg var heldig at komme i den lille ARN-21 gruppe, det var spændende.

Mange hilsner
Folmer

----------
Folmer
OZ1FZ

#22  11/10-20 19:58
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til Folmer og Asbjørn
Jeg kender et par flytelegrafister der begge har fløjet C 47, C 54, C 130, S 61 og vist nok også Catalina, denne under Luftgruppe Vest. Jeg er selv interesseret i hvilket udstyr der var installeret i diverse typer fly. Jeg vil således spørge begge derom. En ting ved jeg dog og det er at der i ESK 722´s S 61 helikoptere blev benyttet COLLINS HF trancievere.

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

Redigeret 11/10-20 20:00
#23  11/10-20 20:10
Jørgen Kragh
Indlæg: 694
Svar til #20:
Denne her er også god:

http://www.fht.nu/fv_index.html

Advarsel: Det er en tidsrøver, men meget interessant at læse om de svenske hjemmelavede radiosystemer. Der står osse en masse om de svenske flybaser i skovene.

vy 73

Jørgen

#24  11/10-20 20:51
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 750
Svar til #23:

Hej Jørgen

Tak for linken.

Hvorfor laver svenskerne deres egne hjemmelavede radiosystemer og fly?

De må da have enorme udviklingsomkostninger? Er det "dikteret" af deres neutralitetspolitik? Har de haft våben/forsvars-partnerne?

Det er vel billigere at købe det "udefra"? Eller har de solgt så meget til udlandet, at det kan betale sig? (fx Bofors kanoner)

Jeg har læst og hørt lidt om svenskernes strategi - flyene skal kunne lande og starte fra veje over det meste af Sverige...

----------
Glenn, OZ1HFT

Redigeret 11/10-20 20:59
#25  11/10-20 23:44
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til #23:
Meget interessant.
Dertil kommer at det svenske forsvar var meget fremme med hensyn til SIGINT, en disciplin svenskerne allerede i mellemkrigsårene var meget opmærksomme på.

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

#26  12/10-20 08:59
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #24:
Hej Glenn.

Prøv at Google -- "svensk hjemmesløjd" - der er lidt om Draken - Saab - radarsystemet i Gripen mmm.

73 // Asbjørn

#27  12/10-20 09:02
Folmer Zierau
Indlæg: 68
Svar til #22:

Hej Vagn

Hyggeligt, vi er rigtig i gang med gamle dage. Selv om jeg ikke var i kontakt med vore fly så længe, var det en interessant tid. Men, som nævnt i indlæg #18 og #21, var det normalt kun F100 jagerne jeg selv var i direkte kontakt med.
Jeg husker ikke om udstyret havde fabriksmærker, og vi brugte altid deres militære typebetegnelser (fx ARC-34).

C-47 har jeg kun været inde i dengang i 1964 jeg fik en lang tur, og før starten så jeg primært på ARN-21 kontrolboks og indikatorer, under selve flyvningen var jeg nødt til at være bagude. I turen med C-54 sad jeg på bænkene langs siden i lastrummet.

F100 udstyret kender jeg fra 1962-64, altså nærmest et øjebliksbillede. Der kom uden tvivl flere opdateringer, bl.a. husker jeg der var tale om et navigations set baseret på en slags doppler radar.
Jeg glemte faktisk at nævne at F100 også havde en lille VHF nødradio (2 kanaler), den var engelsk, men husker ikke fabrikat eller typebetegnelse.

Endelig ved vi jo nok alle, at F86D (i Ålborg) og F100 (Karup og Skrydstrup) er udskiftet til nyere typer flere gange siden (bl.a. fra SAAB).

Mange hilsner og god vind
Folmer

----------
Folmer
OZ1FZ

#28  12/10-20 09:18
OZ6AI -Asbjørn
Indlæg: 785
Svar til #22:
Hej Vagn.
Transceiveren i S-61 og C-54 var en Collins 618T - det er efter min tid i RDAF.
73 // Asbjørn

Redigeret 14/10-20 14:31
#29  12/10-20 17:44
OZ1OXQ.
Indlæg: 1581
Svar til #28:
Tak for info Asbjørn. Se gerne den e - mail jeg har sendt til de 2 tidligere hhv. mangeårige flytelegrafister. Jeg gætter på at der var COLLINS installeret i diverse danske transportfly samt i diverse S 61.

----------
Don´t worry about those who talk behind your back. They are behind you, for one - maybe for more - reasons..

#30  31/10-20 11:50
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 639
Nyt til evt. interesserede.

Hej igen.
DC3-Vennerne har udgivet en ny video på YouTube, som viser den første opstart/prøvekørsel af den nye motor.
Der linkes fra hjemmesiden, http://dc3vennerne.dk/ til billeder og video.

På samme hjemmeside linkes der også til hvordan man kan støtte foreningen økonomisk - evt via medlemskab - alle bidrag modtages ;-)

Lad mig igen, for god ordens skyld, gentage, at jeg ikke har nogen økonomisk interesse i foreningen.

//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

Denne tråd er lukket for nye indlæg