#1 | 03/03-21 22:21 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Jeg er den lykkelige medejer af en Piper PA28, hvor vi har et lille irriterende problem med en svag hyletone hos modtageren når vi transmitterer,
Hyletone forsvinder hvis vi slukker for flyets intercom i forbindelse med transmitteringen. Dette er ikke hensigtsmæssigt hvorfor vi gerne vil have problemet løst Nogle løsningsforslag? :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW Redigeret 03/03-21 22:22
|
#2 | 03/03-21 22:55 |
---|---|
Steen Jensen
Indlæg: 784
|
Svar til #1:
Hej Det kan ligge i, at der går "rundgang" i systemet - eller der forekommer effektindstråling. Man kan prøve, at indstille senderen til f.eks. low power (1 Watt or so) og så se om, det har nogen indvirkning. Redigeret 03/03-21 22:57
|
#3 | 04/03-21 08:38 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #2:
Tak for input Steen. Vi har dog ikke umiddelbart mulighed for effektregulering uden at åbne radioen, og det vil vi holde os fra. ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#4 | 04/03-21 09:08 |
---|---|
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
|
Svar til #1:
Netop som Steen skriver, så kan der komme hf i intercommen, og i kan prøve at afkoble alle ud og indgange med 1nf kondensatorer. Fly radioer kører AM og dette lader sig let detektere i alverdens apparater også en intercom. ---------- OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC |
#5 | 04/03-21 09:18 |
---|---|
Kaj Keller
Indlæg: 4
|
Svar til #1:
Hej Karsten. Måske kan det komme fra flyets vekselstrømsgenerator. Jeg har været udsat for det, da jeg fløj. Prøv da at spørge en Avionic mekaniker. Det er gratis at spørge. :-) 73 de OZ9QL/kaj |
#6 | 04/03-21 09:31 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #4 og #5:
Tak for input Claus og Kaj. Skal siges at det er ikke er mig, men et par af de andre medejere der går og arbejder på sagen i øjeblikket. Mener de har været i dialog med Avionic mand, men problemet er ikke løst endnu. Derfor tænkte jeg at det var nærliggende lige at kaste spørgsmålet op på dette forum hvor der jo sidder så mange dygtige og kreative radiofolk :-) Medejere følger denne tråd ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#7 | 04/03-21 10:40 |
---|---|
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
|
Svar til #6:
Okay. .. de problemer havde vi ikke da jeg fløj svævere..:-) Men hvis det er generatorhyl så skal tonen ændre sig med motoromdrejningerne. ---------- OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC |
#8 | 04/03-21 11:09 |
---|---|
Steen Jensen
Indlæg: 784
|
Svar til #3:
Hej Karsten Kan du oplyse hvilket mærke VHF-radio i anvender ? |
#9 | 04/03-21 13:49 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #8:
Steen. Det er en King KX155 og en Garmin GNS 430 Svar til #5 og #7 Kaj og Claus Det tyder på at problemet ligger helt eller delvist ved generatoren Har lige modtaget følgende besked fra Sune der går og arbejder på sagen. @?Karsten Mose? status pt. Der er ingen tvivl om at støjen er generator relateret. For når den er frakoblet er der ingen støj overhoved, selv med alt tændt. Det udelukker også tændnings systemet. Det der er spørgsmålet er hvorfor støjen kun er tydelig når intercom er aktiv.. Det Poul forklarede var den måde Intercom var opkoblet kunne give støj hvis Generatoren ikke har en god stel (det har den nu, og det er blevet betydelig bedre) Har nu el-diagram for PA28-151 (årgang 76) og for Intercom SPA-400. Og kan gå mere systematisk tilværks. For at “ALT warning” kan virke sider der en diode på lade kablet, det er den jeg har mistanke til nu. Samt støj fra selve laderelæet. Vil prøve at sætte et oscilloscope på i morgen. Kom endelig med indspark til sagen :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW Redigeret 04/03-21 14:10
|
#10 | 04/03-21 14:53 |
---|---|
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2179
|
Svar til #9:
Prøv at sætte et voltmeter på batteriets minuspol og generatorhuset ... der skal max være 0,2 til 0,3 volt når den ladet på fuld skrald. ---------- OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC |
#11 | 04/03-21 19:28 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #10:
Will do, tak Claus ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#12 | 04/03-21 20:07 |
---|---|
Erling Backmann, OZ9YB
Indlæg: 495
|
Svar til #11:
Måske skyldes det en defekt afkobling, altså kondensator, i power indgangen i intercommen. Den har jo nok nogle år på bagen ligesom radioen og bliver slidt. Jeg har tidligere fremstillet intercom til små fly og kender problemet. ---------- OZ9YB Erling |
#13 | 04/03-21 20:48 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #12:
Good point Erling, og ja den intercom er formentlig den originale, og har således 45 år på bagen, så den er naturligvis slidt. Tak for indspark ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#14 | 04/03-21 22:06 |
---|---|
Erling Backmann, OZ9YB
Indlæg: 495
|
Svar til #13:
Nu vi taler om hyletoner så vil jeg nævne at da jeg fremstillede flyintercom, i forrige årtusinde, blev nogle fremstillet med en 400 hz. multivibrator som gav en tone/frekvens , ved sending, meget lig den fra de store jetfly, bare for sjov når vi fløj i C-172 - PA-28 - m.m. ---------- OZ9YB Erling |
#15 | 04/03-21 22:36 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #14:
Så er nok en af dine fabrikationer der har sneget sig ind i vort fly Erling ;-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#16 | 04/03-21 23:17 |
---|---|
Tino Nielsen
Indlæg: 1
|
Svar til #15:
Ring til GA service i Roskilde de er gode til Avionic General Aviation Service TlF 72170180 og tal med Morten Hilsen Tino/OZ7TN |
#17 | 05/03-21 07:27 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #16:
Tak Tino. Der har mig bekendt været kontakt til Avionic. ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#18 | 05/03-21 11:08 |
---|---|
Kaj Keller
Indlæg: 4
|
Svar til #9:
Hej igen Karsten. Det ser ud til, at du er tæt på problemet. Kan huske, at jeg også har set en 'alternate noise reduction unit' (faktisk en forvokset gennemføringskondensator), som er monteret på brandskottet i motorrummet, der fører strømmen ind til 'bussen'. Ej vist på billedet. Fortsat held og lykke med fejlfinding. De oz9ql/Kaj Vedhæftede filer: Alternator-diagram.jpg
Redigeret 05/03-21 11:16
|
#19 | 05/03-21 15:39 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #18:
Fint Kaj. Har ikke lige hørt fra Sune hvordan fejlfindingen går. Han ligger formentlig med en vis legemsdel i vejret i flyet i øjeblikket. Ved dog at han læser med her :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#20 | 06/03-21 10:45 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Endnu engang tak til alle for input. Problemet er nu stort set løst. Fik idag flg besked fra Sune der har arbejdet på problemløsning “Nu er BLO samlet igen. Det vi fandt idag, var ved at eliminerer “ALT warning” dioden var støjen stort set væk. Problemet er at vi ikke bare kan fjerne den diode uden at have et værksted med. Jeg vil snakke med Paul igen, for løsningen giver ikke helt mening. Radioen er ikke perfekt men ok.. Ved næste 100h må se hvad vi kan gøre ved “dioden” En anden ting vi fandt var noget mere kritisk, en ledning med spænding var irret over og lå i bunden under bagsædet. Svært at forklare formålet her, den kan I få når vi mødes igen.. men problemet er løst.. “ ---------- OZ1LMJ, Karsten CW Redigeret 06/03-21 11:01
|
#21 | 06/03-21 11:36 |
---|---|
Erik
Indlæg: 1926
|
Svar til #20:
Prøv at sætte en kondensator over dioden 10-100 nF vh erik ---------- Mest SWL :-) |
#22 | 06/03-21 12:27 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #21:
Tak Erik, besked videregivet :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |
#23 | 07/03-21 07:11 |
---|---|
Kaj Keller
Indlæg: 4
|
Svar til #20:
Afsluttende bemærkning fra mig. :-) Jeg har sommetider renset FRQ-omsk samt kantkonnektor bagpå i King radioer med kontaktspray (uden olie). Derpå lagt radioen til tørre på en lun radiator en dags tid. Al evt. kondens er væk. Så bliver de næsten som ny. :-) Jeg havde Piper og Cessna på typekortet og har fløjet Pa-28-140/180. C-150, C-172, C-182 RG turbo og C-206. Det var tider. Jeg er stoppet p.g.a. helbredsmæssige årsager. Ønsker god flyvning. 73 de oz9ql/Kaj Redigeret 07/03-21 08:00
|
#24 | 07/03-21 16:31 |
---|---|
Henrik Rasmussen - OZ6YD
Indlæg: 320
|
Svar til #21:
Tilslutter mig Erik's idé med den kondensator. Den burde nok kunne snuppe støj fra dioden. Det virker oftest ret godt. Mvh Henrik |
#25 | 07/03-21 18:14 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #24:
Henrik, ja god ide med den kondensator, spændt på at høre om ikke det skulle kunne tage støjen. Kaj, ja de flyradioer har godt af lidt kærlig pleje. Vort fly står i uisoleret hangar, og det er ikke godt for elektronikken. Vi har placeret et lille varmeapparat i kabinen som står tændt om vinteren for at undgå den værste kulde. Kan se at du også har været meget aktiv pilot, og har prøvet lidt forskellige fly, så du har sikkert haft mange spændende oplevelser igennem tiden. Vi er en lille 7 mands ejerkreds med flyet placeret ved Sindal lufthavn. Yngste ejer er sidst i 20`erne og ældste 74. Indtil sidste år havde vi fornøjelsen at udlåne flyet til Danmarks ældste IFR pilot på 93. Han måtte desværre stoppe da forsikringsselskabet - til trods for ufb lægeerklæring - ikke længere ville forsikre flyet med ham som pilot. Nu er flyet snart forårsklart og vi glæder alle til lidt flyvning rundt i det ganske land :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW Redigeret 07/03-21 18:19
|
#26 | 08/03-21 16:11 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #1:
Hej Som det bliver nævnt tidligere, er det meget muligt flyets egen 400 Hz vekselsstrøms generator, der er årsagen. VY 73 de OZ5IQ, kim |
#27 | 08/03-21 16:26 |
---|---|
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
|
Svar til #1:
Vedr. Hyletone på intercom .. Det lyder som om, en intern frekvens /måske noget blander .. Monter 100 pF kondensatorer over alle ledninger til div. højttalere, det lyder som om det er et interferens problem. GL de OZ5IQ, Kim |
#28 | 08/03-21 17:23 |
---|---|
Karsten
Indlæg: 16
|
Svar til #27:
Tak Kim. Jeg har fået flere tip omkring kondensatorløsningen, så den bliver afprøvet :-) ---------- OZ1LMJ, Karsten CW |