Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
180 online brugere
2996 online annoncer
SælgesKøbes

Yaesu FT60 Li-Ion batteri

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  29/03-21 22:30
Andreas Bang
Indlæg: 87
Batteriet i min FT60 er ved at være kaput, så jeg søgte efter en erstatning.
På Batteribyen.dk kan man få et Li-Ion batteri, hvilket i mine øjne klart er bedre end det NiMH, den er født med. Men kan jeg lade Li-Ion batteriet op på samme måde som det originale, altså ved at sætte stikket fra opladeren i siden af radioen mens batteriet sidder på radioen??
Er der nogen her, som har prøvet det med positivt resultat?

https://www.batteribyen.dk/batteri-til-bl-a-yaes u-ft60-kompatibelt

#2  30/03-21 08:33
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2150
Svar til #1:
Jeg har købt nogle batterier til mine Kenwood TK-350 og de døde ret hurtigt da jeg kom dem i den originale lader, så jeg har købt en anden i Batteribyen som lader dem fint.

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#3  30/03-21 08:38
Martin Mortensen
Indlæg: 220
Svar til #1:
GM. Mt batteri gik også kaput. Den pris de vil have for et nyt batteri her i lande, der kan du næsten købe 2 stk UV5R i Kina (220kr) Dette blev min løsning.

Martin

https://www.banggood.com/BAOFENG-UV-5R-Upgrade-8 W-128Channels-Walkie-Talkie-UV-Dual-Band -Two-way-Handheld-Transceiver-Radio-Walk ie-Talkie-Outdoor-LED-Flashlight-FM-Radi o-Hiking-Driving-Civilian-Intercom-p-160 9004.html?cur_warehouse=CN&ID=47184&rmmd s=search

#4  30/03-21 10:02
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 196
Svar til #1:
Hej Andreas
Du kan ikke bare lige erstatte et NiMH batteri med et Li-ion.
Spændingen på et NiMH celle er 1,25V På er Li-ion er spændingen 3,7V.
Lade profilen på er Li-ion er også anderledes. Ladespændingen må ikke overskride 4,25V. Hvis den gør det er der risiko for at cellen bliver beskadiget. Et Li-ion batteri må heller ikke aflades for meget. Der er en nedre spændingsgrænse for hvornår der må lades på cellen. Lader man på flere seriekoblede celler skal der være et kredsløb som sikre at spændingen over cellerne fordeles ens.

----------
73 de OZ3MZ Svend

#5  30/03-21 10:28
Jens W. Sohl
Indlæg: 11
Hej Andreas
Li-on batterier kræver noget elektronik til at styre at de ikke bliver over opladet og total afladet.
Nogle li-on batterier har denne styring indbygget og det dem du skal bruge. Der sidder sikkert 2 stk. type 18650 i den pakke som du henviser til, men det skal være den type med indbygget sikkerhed.
Jeg har selv li-on med indbygget sikkerhed i min ft60, samt hos en anden amatør. De har begge kørt fint i flere år og holder strømmen meget længere.
Men dem jeg købte i Tyskland, manglede et kontaktpunkt på indersiden til opladningen, det har jeg lavet med stykke kobberfolie fra en printplade og en tynd ledning.
Jeg oplader med NC-88C opladeren som følger med ft60.
Vh. OZ1BNI Jens Sohl.

#6  30/03-21 14:10
Jens W. Sohl
Indlæg: 11
Svar til #5:
Sådan ser det færdige resultat ud.
Det har virket fint siden 2014. vh. Jens Sohl.

Vedhæftede filer: ft60batteri.jpg  
Redigeret 30/03-21 14:12
#7  30/03-21 14:22
Finn Assentoft OZ3QP
Indlæg: 31
Svar til #1:
Hej Du kan købe Lion batteriet Hos “batteri-butik.dk” F4V67 til omkring 350 Kr leveret.
Obs jeg lader med en bord lader om det kan lades med stikket på radioen har jeg aldrig prøvet da jeg ikke har et stik der passer.

Bemærk der er elektronik i batteriet og det begrænser strømmen således at der kan ikke sendes med fuld effekt kun det halve.

Det er lidt tykkere.og elektronikken overvåger batteriet med hensyn til opladning og for lav spænding .

Jeg anvender det i en VX150 jeg mener det er samme batteri.

Venlig Hilsen og god fornøjelse med batteriet du bliver glad for det . OX3QP

#8  30/03-21 16:06
Jens W. Sohl
Indlæg: 11
Svar til #6:
Jeg tror at det er denne jeg har, bemærk 2500ma/h. Du må spørge dem om den er med beskyttelse elektronik i.

https://www.batteri-butik.dk/Batteri-Detaljer/1. 40.YAE.1.51,Batteri-til-Yaesu-FT-60-Li-Ion.html?gclid=Cj0KCQjwmIuDBhDXARIsAFITC_40Nqzxo_S6zqthzW7uwNROJ1vUz3w6VPp4XXfDCDNf4lpgBN-NuD4aAqzSEALw_wcB

vh. Jens Sohl.

#9  30/03-21 20:34
Andreas Bang
Indlæg: 87
Svar til flere:

Tak for jeres input.
Det ser ud til at forholde sig, som jeg havde mistanke om, nemlig at det ikke er sådan bare lige at erstatte NiMh med Li-Ion.
Mht. kommentaren #7 om at man kun kan sende med halv effekt, ja det giver jo længere batterilevetid, men kortere rækkevidde og det var jo ikke lige meningen.
Jeg skrev til sælger og spurgte om deres mening om byttet, de svarer således:

Hej
Da radioens lader er til NiMH batterier, vil jeg ikke mene den kan oplade Li-Ion batteriet.

Så jeg sparer en halvtredser og nøjes med et NiMh batteri, som jeg så er sikker på virker efter hensigten.




#10  30/03-21 22:08
OZ1KNJ

Indlæg: 1170
Svar til #9:
Jeg kaprer lige tråden her :-)
Til biler og motorcykler kan man få Lithium batterier, de bliver ofte erstattet med de oprindelige syreholdige batterier fordi de er lettere og har højere startstrøms kapacitet.
Er det et problem i forhold til bilens opladesystem? Man skal have specielle opladere til Lithium batterierne, men der står ingen steder, at man ikke må smide dem i biler uden en særlig generator / ladestyring.
Det er sådan nogle batterier her, jeg mener: https://www.thansen.dk/scooter-mc/motorcykel-og- mx/batterier/lithium-batterier/n-2445460 93/

----------
mvh. Per

Redigeret 30/03-21 22:24
#11  31/03-21 08:13
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2150
Svar til #10:
Disse batterier indeholder en såkaldt BMS og kan uden videre lades med bilens generator.

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#12  31/03-21 08:28
OZ1KNJ

Indlæg: 1170
Svar til #11:
Tak. Men hvorfor kræver de så en særlig oplader, det forstår jeg ikke?
Er mon bare et salgstrick?

----------
mvh. Per

#13  31/03-21 09:09
Svend og Inger Mødtgård
Indlæg: 196
Svar til #12:
Hej Per

Spændingen på en lader til Li-Ion celle må ikke overskride 4,25V. Gør den det kan cellen beskadiges.

For en NiMH er ladespændingen ikke kritisk bare at ladestrømmen ikke overskrides.

----------
73 de OZ3MZ Svend

#14  31/03-21 11:00
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2150
Svar til #12:
I et lion batteri skal ladningen af hver enkelt celle styres, netop så der ikke overlades. BMS betyder bare battery management system og når det er indbygget kan man roligt lade på det med bilens generator.

Til modelfly har man specielle ladere til de forskellige cellepakker der reguler ladning til hver enkelt celle og også overvåger temperaturen.

Det bruges også i Bosch akkumaskiner f.eks.

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#15  01/04-21 09:56
Jens W. Sohl
Indlæg: 11
Svar til #7:
Det er da noget vrøvl når du skriver: ”Bemærk der er elektronik i batteriet og det begrænser strømmen således at der kan ikke sendes med fuld effekt kun det halve”.

Min ft60 med li-ion batteri med indbygget elektronik sender da fint med fuld effekt. Hvis du ser i databladet over Sanoy 18650 2600mah står der at den maksimalt kan leveres 5 amp. I dataene over ft60 står der at den bruger 1,5 amp ved fuld power så der er da mere end rigeligt med strøm.

Vh. OZ1BNI Jens Sohl.

Denne tråd er lukket for nye indlæg