Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
273 online brugere
2985 online annoncer
SælgesKøbes

Ham IV rotor

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  15/06-21 00:29
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 309
Hej

Min rotor kører fast sommetider....

Jeg kan se på nålen på viserinstrumentet, at motoren forsøger at gøre et eller andet når jeg har løsnet bremsen og prøver at køre til den ene eller den anden side.

Der er målt på alle terminalerne og iflg. manualen er alt som det skal være.

Jeg har målt på den bipolare kondensator (motorkondensatoren) og den er også i orden. Den ligger på 126 uF og iflg. manualen skal den være på 120-140 uF. Så det er jo sådan set som det skal være.

Styrekablet er også i orden.

Rotoren har været afmonteret og så kører som den skal uden problemer, men når den kommer på masten igen, så opstår problemet med at den pludselig ikke kan køre.

Så nu ved jeg snart ikke hvad der ellers kan være i vejen - nogen bud ?

Det er en vippemast jeg har. Men rotoren sidder nede i bunden og så tænker jeg, om det kan være fordi der er for meget vægt på rotoren ?
Der sidder et 2" rør på 6m op til støttelejet og så er der 4 meter rør oveni igen.
Jeg ved at et 2" rør på 6m vejer ca. 33 kg og så er der vel yderligere 10 kg rør efter støttelejet og min beam vejer 14 kg.
Så det er ca. 57 kg der trykker ned på rotoren - det er måske lige lovlig meget eller ?

Mvh Henrik, OZ6YD


Redigeret 15/06-21 00:45
#2  15/06-21 06:13
Jan Petersen
Indlæg: 2
Svar til #1:
Hvis din rotor er i orden og ellers kører som den skal. Så er fejlen fra rotoren og opefter. Måske har dit støtteleje/trykleje det ikke så godt?

Venlig hilsen

OZ4OZ

Jan


#3  15/06-21 07:52
Helsinghof EL

Indlæg: 259
Svar til #1:
Løsne toprøre fra rotoren, så kan du se ormfejle er i rotoren ?

----------
CW-Nørd til fingerspidserne.
Medlems nummer EDR 10256 OZ3N PHONE 22780000
Medlem af EDR sIden 1965
Helsinghof EL
CVR 42000205

#4  15/06-21 08:05
Preben Larsen
Indlæg: 333
Svar til #1:
Du skal kigge på kabeltab, lange tynde, giver den slags fejl..
Hvis du let kan komme til rotor, kan man sætte kondensatoren direkte til der, det giver mindre tab...
jeg har selv brugt den løsning.
Alternativt, skal du selvfølgelig se om der er noget der klemmer om røret
vy 73 de oz1fhu Preben

#5  15/06-21 09:49
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 309
Svar til:

#2 - Har tænkt på støttelejet. Det er drejet i et nylon materiale med 1mm frigang. Måske det udvider sig når det bliver varmt i vejret ?

#3 - er prøvet og der kører den fint.

#4 - Kablets ledere er 0,75 og længden er ca. 10 meter. Den har kørt fint i et år, men så sker det her pludselig. Dvs. det er sket 3-4 gange nu indenfor de sidste par måneder. De andre gange er den pludselig kommet igen, men denne gang her er det ikke tilfældet.



#6  15/06-21 10:13
OZ8CW

Indlæg: 274
Svar til #5:

Prøv med dårlig forbindelse i en klemrække .... Det giver modstand og strømtab og virker periodisk måske

OZ1JHM

#7  15/06-21 14:59
Max Jakobsen
Indlæg: 376
Svar til #1:

Uden at vide ret meget om emnet, så lyder det for mig som et mekanisk problem. Støttelejet som andre har nævnt.

----------
Den anden Max.

#8  15/06-21 16:35
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 309
Svar til #7:

Vi har lige haft løsnet røret fra rotoren og røret drejer fint rundt i lejet.
Så jeg hælder måske efterhånden til at der måske er et spændingsfald et eller andet sted....

#9  15/06-21 17:07
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2150
Svar til #8:
Prøv at skille den ad, og se om der er huller i kuglekransen. Det er den oftest forekommende fejl i de gamle rotorer.

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#10  15/06-21 18:13
Erik
Indlæg: 1917
Svar til #8:

Hvis rotor og rør ikke sidder i perfekt aksial forlængelse vil der være varierende modstand på en omdrejning når de er koblet sammen. Der bør være et fleksibelt led mellem rotor og rør i den mekaniske opstilling du har lavet. Ensidig solopvarmning ar rør eller mast vindlast mv kan få disse til at krumme og dermed også skabe problemet når ikke der er et fleksibelt led.

vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 15/06-21 18:31
#11  15/06-21 18:48
Henrik Rasmussen - OZ6YD

Indlæg: 309
Svar til #9:

Hvis der er huller i kuglekransen, er der så noget der kan gøres eller er den så helt færdig ?

#12  15/06-21 21:31
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 2150
Svar til #11:
Ja så kan man fylde den helt med kugler og tag den originale ramme ud... Men kun hvis den ikke er helt hærget.... Jeg ved ikke om man kan fylde hullerne med noget tig svejs, men jeg tvivler :-)

----------
OZ7CC /OZ1BPZ / 5P1CC


#13  16/06-21 13:44
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
Svar til #1:
hej Henrik
Rotoren centrerer ved 2 1/8 " . Og med et langt topror ned til rotoren, er det IKKE noget problem.
En anden ting NYLON suger Vand , som betyder at et leje kan risikere, at klemme på toprøret særlig NÅR det er frost. Men generelt HAR jeg dårlig erfaring med lejer af NYLON i bandet . vejr. Teflon er klart at foretrække
Jeg har derfor altid fået drejet toplejet som du , MEN har baret lavet et lodret spor ned igennem hele lejet, altså savet helt igennem så betyder vejret ikke noget, og der er plads til at udvide og strække materialet.
GL og VY 73 de OZ5IQ, Kim.

Redigeret 16/06-21 13:47
#14  16/06-21 15:20
Kim Liljekrans, OZ5IQ
Indlæg: 975
Svar til #13:
Tillæg til 12
MHT. det lodrette spor : Så ER det helt igennem lejets ene side sporet laves, så er der plads til at lejematerialet, kan trække sig lidt sammen - UDEN at klemme på selve toprøret. Det løste mit problem med det materiale og løser også andre typer materialevalg.
OG , så behøver du ikke pille rør mv. ned, det kan let klares af en der er vant til mastearbejde.
GL og husk FB till BG. VY 73 de OZ5IQ, Kim

Redigeret 16/06-21 15:22
#15  16/06-21 16:02
Jørgen S. Jensen
Indlæg: 8
Svar til #1:

Hej Henrik.

Det er sandsynligvis nylon tandhjulet på motorakslen der er revnet - uden belastning vil den godt køre rundt, - men med belastning på så vil motor ikke kunne trække klokken med, fordi tandhjulet "fedter" rundt - set på flere "gamle" rotorer.
Løsning? Køb en ny motor eller få evt. drejet et nyt tandhjul i messing/aluminium eller andet materiale.
Vy 73 de OZ1BNN
Jørgen.

#16  16/06-21 18:20
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 609
Svar til #14:
Hej Kim.
Kunne du ikke tage et billede og dele her...?
Jeg kunne nemt komme ud for, at mit teflon-leje, i midten af top-sektionen af min mast, kunne have godt af en "dræn-kanal".
Teflon er jo ikke "bare" teflon, og noget teflon opsamler faktisk vand, så man bør vide hvilken en "teflon" lejet er lavet af - og det ved jeg ikke.
Desuden er mit teflon-leje, fastgjort til selve topsektionen med 4 X M6 (nedefra og op i lejet.)
Jeg burde måske fjerne de 4 bolte, så lejet kan dreje frit ?
Jeg har desuden et "top/tryk-leje" i toppen af det hele, som holder vægten af rør og antenner.
Nå, det skader jo ikke at prøve....jeg vender tilbage.

//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

Denne tråd er lukket for nye indlæg