Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
173 online brugere
2995 online annoncer
SælgesKøbes

Li-ion batterier behandling?

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  21/01-22 11:19
OZ1KNJ

Indlæg: 1170
Jeg kan snart ikke blive klog på det emne.
Hvordan behandler man bedst Li-ion batterier således at de holder i længst tid (holdbarhed)?
Nogen siger at man kun bør lade til 80% og at de ikke må aflades helt. Andre siger at de skal lades helt op og gerne masser af sjat opladninger.
Andre igen siger at de skal aflades helt med jævne mellemrum for at holdes deres kapacitet.

Så hvad er det rigtige, har vi nogen eksperter på området?

Det drejer sig i øvrigt konkret om hvordan jeg bedst vedligeholder batterierne på mit el løbehjul, men er det ikke det samme med el-biler og mobil telefoner??

----------
mvh. Per

#2  21/01-22 11:56
OZ1GT - HT01

Indlæg: 349
Svar til #1: Hej Per:

De gamle (Ni-MH) skal lades NÆSTEN helt ned, og helt op hver gang (Dvs. ingen tjat-ladninger)
De nye (Li-ion) kan bedre tåle at blive tjat-ladet men også lynladet, og er ikke så sarte som (Ni-MH) men de har bedst af at blive ladet HELT op med jævne mellemrum for at holde max kapacitet.
En anden ting de også har tilfældes er at begge typer har bedst af at blive ladet med en standart lader på 50-100 mA så er den totale levetid længst men de holder også kapaciteten længst ved alm brug, bruger du lynlader er begge tilfælde lige modsat.
Ulempen ved standard laderen (50-100mA) er jo selve lade tiden, den vil typisk ligge mellem 12 til 15 timer hvor imod en lynlader kan klare det på få timer, så spørgsmålet er hvor højt man prioterer levetiden på sine batterier.
Personligt gør jeg det, at jeg køber altid 2 stk, så jeg altid har et frisk opladet batteri liggende, og så har det mindre betydning med den lange ladetid for mit vedkommende. Det er rent vin vin, da batteriet lever længere og holder længere ved alm brug.
Venligst Francis

Redigeret 21/01-22 12:04
#3  21/01-22 14:02
Hans-Jørgen Petersen
Indlæg: 315
Svar til #1:

https://actec.dk/media/wysiwyg/Actec/PDF/Li-Ion_ handbook.pdf

Panasonic er, i det mindste når det handler om batterier til bærbare enheder, en af verdens største fabrikanter på Li Ion området.

Mvh
Hans-Jørgen

#4  21/01-22 18:22
Lars Peter Larsen
Indlæg: 858
Svar til #1:

De gængse Lithium accumulatorer (LiIon, LiPo og LiFePO4 mm.) tåler sjatopladninger.

Fra fuldt opladet til fuldt afladet lover producenterne 300 - 500 opladninger inden kapaciteten er faldet til 80% af den påtrykte kapacitet, men hvis man kan nøjes med 90% opladning og afladning til 20 - 30%, forlænges levetiden betragteligt - ofte til mere end 2000 opladninger. (LiFePO4 celler arbejder på laver spændinger men er angivet til længere holdbarhed end LiIon)

På Dansk:
Kan cellen oplades til 4,1 volt eller mere, så nøjes med at oplade til 4,0 volt.
Ved afladning bør man ikke aflade dybere end til omkring 3,3 volt uanset om producenten afgiver 2,5 volt. Spændingen dykker i øvrigt hurtigt på det sidste stykke af afladekurven så der er ingen grund til at pine det sidste ud afcellen.
Spændinger i yderkanterne af cellens arbejdsområde ødelægger på længere sigt cellens kemi med tab at kapacitet til følge.

LiIon celler har heller ingen memory-effekt som de gamle NiCd celler har

Mit råd er at lave være med at køre cellerne på løbehjulet helt ned, og undgå at de ligger fuldt opladet i længere tid. Faktisk opbevares de bedst når de er halvt afladet.

Jeg foreslår læsning på bl.a. Secondlifestorage.com og i DK-Powerwall gruppen på Facebook.

Vy 73 de oz1etp/Lars

Redigeret 22/01-22 18:56
#5  21/01-22 18:37
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 729
Svar til #1:

Et bedre valg er, at undgå standard Li-ion akkumulatorer. Producenterne burde istedet vælge LiFePO4-akkumulator.

-

Baffled by batteries?
CHOOSING THE RIGHT BATTERY
http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybatterie s.shtml
Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) and A123 batteries:
http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybatterie s4.shtml

LiFePO4-akkumulatorer (=LFP =LiFe) har længere levetid og er mere robuste - især fra NEC (tidligere A123Systems).

.

28. sep 2008 Fremtidens mobilbatteri er med litium-jernfosfat:
https://ing.dk/artikel/fremtidens-mobilbatteri-e r-med-litium-jernfosfat-91660
Citat: "...
»De kan simpelt hen tåle mere "mishandling" og hård opladning. Hvor andre materialer bukker under for mekanisk stress og "krakelerer" efter omkring 500 cycles, så kan LFP angiveligt klare mere end 2.000-3.000 ladecycles, før det giver op,« siger Per Jørgensen Møller.
..."


September 2008, Fænomenal positivt afslørende Sandia-test:
https://web.archive.org/web/20160306082717/http: //www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
Test results have indicated that the LiFeBatt battery technology can function up to a 10C discharge rate with minimal energy loss compared to the 1 h discharged rate (1C).
...
The majority of the capacity loss occurred during the initial [!] 2,000 cycles, so it is projected that the LiFeBatt should PSOC cycle well beyond 8,394 cycles with less than 20% capacity loss.
..."
https://web.archive.org/web/20160306082717/http: //www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
[Se graf pdf-side 23]
[ Aflæst: 48% kapacitet tilgængelig ved -30°C. ]
[ Aflæst: 65% kapacitet tilgængelig ved -20°C. ]
[ Aflæst: 74% kapacitet tilgængelig ved 0°C. ]
…"

June 12, 2012, Better Lithium Ion Battery Aims to Re-Energize Electric Cars.
A new battery from A123 Systems offers greater flexibility, more power and, potentially, lower overall costs:
https://www.scientificamerican.com/article/bette r-lithium-ion-battery-from-a123-systems/

----------
Glenn, OZ1HFT

#6  22/01-22 12:51
OZ1KNJ

Indlæg: 1170
Tak for alle jeres svar :-)
Jeg tænker, at det også må være irriterende for el-bils ejere, at et batteri ikke har godt at af blive ladt op til mere end 80%, når rækkevidden fortsat er et stort problem for de fleste el biler, men det er jo en hel anden snak.

----------
mvh. Per

#7  22/01-22 19:18
Deleted User
Indlæg: 1469
Svar til #6:

Hej Per

Vi har en hybridbil, ikke at forveksle med plug-in-hybrid. Bilens benzinmotor lader på batteriet til EL-motoren i perioder under kørsel og de-acceleration tilfører også batteriet strøm. Batteriet, på ca. 500 Volt, tilfører bilens El-motoren strøm i perioder. Dette hybrid-system giver bilen lidt bedre benzin-økonomi. Dette batteri lades heller ikke 100% op og aflades ikke 100% for at beskytte batteriet, noget som bilens computer styrer. At batteriet ikke lades og aflades 100% mærker vi ikke noget til. Jeg ved desværre ikke hvad dette batteri består af.
Hvad angår de små genopladelige batterier til min bærbare Baofeng radio, så er det min erfaring at det tager pæn lang tid at lade op når jeg er kommet til at køre batteriet helt i bund, det varer længe før laderen tager fat i opladningen. Dette batteri er et Li-ion-typen.

Redigeret 22/01-22 19:33
#8  22/01-22 19:31
Sebastian OZ1SPS
Indlæg: 158
Svar til #7:

Jeg har fløjet en del med modelfly og helikoptere. Og ved længere perioders pause, har jeg haft mine LiPo liggende ved 60-70% opladning i køleskab ved ca 5gr C. Jeg bilder mig ind at den lavere temperatur, gør nedbrydningen i kemien langsommere.

Dog skal de ligge ude lidt inden brug, da de også afgiver energien langsommere når de er kolde.

----------
OZ1SPS og nu forhåbentligt snart også med EA call…

Denne tråd er lukket for nye indlæg