#1 | 09/08-23 13:57 |
---|---|
Ove Panduro
Indlæg: 9
|
Har i gennem nogen tid forsøgt at finde en splitter til min VHF - UHF radio så jeg kan få et udtag til min autoradio, finder noget maritim grej, men tror ikke de kan håndtere et output fra radioen på ca 50 til 100 watt .
|
#2 | 09/08-23 14:24 |
---|---|
Sven Lundbech
Indlæg: 582
|
Svar til #1:
Prøv at se på denne side 3 hos Wimo: https://www.wimo.com/en/accessories/antenna-acce ssories/diplexer?p=3 , om det ikke er noget for dig. Eller denne her: https://bmradio.dk/shop/60-duplixtri-diplexfilte r/533-antenne-diplexer-2m-and-70cm--broa dcast-musik-radio/ , som ser ud til at kunne klare mosten. Ellers ring og spørg de to firmaer. Disclaimer: Jeg har ikke prøvet disse ting, og jeg har ingen kommerciel forbindelse med firmaerne. 73, OZ7S Sven |
#3 | 09/08-23 15:30 |
---|---|
Ove Panduro
Indlæg: 9
|
Svar til #2:
Godt bud Sven din søgemaskine er bedre end min. Venhil de oz5yn |
#4 | 10/08-23 11:29 |
---|---|
Bo V. Fyhring
Indlæg: 112
|
Svar til #1:
Jeg har ikke studeret data men måske den kan bruges https://ham.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=188868 Bo |
#5 | 10/08-23 14:21 |
---|---|
Hans-Jørgen Petersen
Indlæg: 332
|
Svar til #4:
Sailor H411 har intet at gøre med det tråden handler om. Sailor H411 er (eller rettere var - for det er mere end 40 år siden) en forgreningsboks der kunne indgå i installationen af kontrolbokse til VHF stationen RT 145. Se manualen for RT145 side 10: http://www.radiomanual.info/schemi/Surplus_Civi l/Sailor_C401_C402_C403_RT145_user.pdf Det er DC og ren lavfrekvens under 5 kHz! Mvh Hans-Jørgen |
#6 | 11/08-23 10:39 |
---|---|
Steffen - OZ1SA
Indlæg: 14
|
|
#7 | 11/08-23 17:24 |
---|---|
Ove Panduro
Indlæg: 9
|
Svar til #6:
Det firma laver jo kun deres ting i guld, se deres priser. |
#8 | 11/08-23 17:43 |
---|---|
Martin Mortensen
Indlæg: 226
|
Svar til #7:
Se oz 1982 side 418. Lidt godt brugt coAxkabel og knivtang ± lidt loding så har man et filter i løbet af en halvtime. |
#9 | 11/08-23 18:14 |
---|---|
Süd Dänischer Rundfunk
Indlæg: 10
|
|
#10 | 11/08-23 21:58 |
---|---|
Sven Lundbech
Indlæg: 582
|
Svar til #8 og #9:
Konstruktionen opfylder ikke kravene i #1: UHF skal også med. 73, OZ7S Sven |
#11 | 11/08-23 22:13 |
---|---|
Ove Panduro
Indlæg: 9
|
Svar til #8:
Er ikke rigtig sikker på at autoradioen holder til det ved ca 100Watt |
#12 | 12/08-23 06:05 |
---|---|
Süd Dänischer Rundfunk
Indlæg: 10
|
Svar til #10:
Tænker jo enhver habil amatør kan tilføje afstemte uhf coax stub/stubbe til den oprindelige konfiguration og tilføje en ekstra stub eller 2 til vhf/uhf for at opnå højere dæmpning, grundet større effekt. . |
#13 | 12/08-23 08:54 |
---|---|
Hans-Jørgen Petersen
Indlæg: 332
|
Svar til #12:
Med et krav om at 2m/70cm henholdsvis frekvenser under ~108 MHz skal passere filteret med lille indsætningstab, samtidig med at der skal være god isolation (>40 dB) mellem grupperne, er der ingen vej uden om en højpas/lavpas konfiguration som såvel WiMo som Procom anvender! Med mindre da, man vil anvende resten af tiden indtil jul i selskab med en rulle coax, og et antal autoradioer som man kasserer ad libitum, når røgudviklingen igen igen indikerer, at trimningen af diverse stubbe ikke helt var det, man havde forestillet sig. Skal standbølgeforholdet også være rimeligt, kan man godt lægge endnu et halv år til. Design af et passende filter (højpas/lavpas), hvis du ikke vil købe et filter som f.eks WiMo, kræver som minimum tre ting: 1) Et godt simuleringsprogram (det gratis QucsStudio er faktisk ikke helt tosset!) http://qucsstudio.de/ 2) En netværksanalysator til verifikation (eller det modsatte(!)) af det du troede ;-) 3) En solid teoretisk viden kombineret med en god portion praktisk erfaring. - når man så har været processen igennem, begynder det at give mening, at et sådant filter koster en sjat penge ude i byen ;-) Mvh Hans-Jørgen -der har adskillige hundrede filterdesigns i bagagen. Redigeret 12/08-23 09:27
|
#14 | 12/08-23 14:06 |
---|---|
Sven Lundbech
Indlæg: 582
|
Svar til #12:
Et indsætningstab på måske 0,4 dB svarer til, at omkring 10 watt af de 100 tilførte watt'er bliver i splitteren og varmer den op, hvilket giver drift i coax'ernes egenskaber. Og når vi nu er ved temperatur: Du skal også huske at regne på temperaturstabiliteten: Temperaturen i bilen kan vel svinge mellem -20 C og +60 C, og det skal der også tages hensyn til. Indendørs i shack'et er temperaturvariationerne nok lidt mindre; men alligevel: De måske 10 watt selvopvarmning vil det også være klogt at simulere og efterprøve, før det hele sættes sammen. Spørgsmål til #7: Hvad koster Procom filteret? Hvad er temperaturspecifikationerne for Wimo filteret? 73, OZ7S Sven |