Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
184 online brugere
2997 online annoncer
SælgesKøbes

Reservedel til Carl C mast

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  08/03-24 17:00
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 612
Hej alle.
Er der nogen (helst i trekantsområdet) der har adgang til en drejebænk, og måske en stump stål i kvalitet S355 ??
Det "drejer" sig om at få lavet 1-2 stk. "sikkerheds-tap" til min Carl C-mast.
Sikkerheds-tappen på en Carl C-mast, er en lille "tap", som via en simpel fjederpåvirket anordning, kan frigøres via et lige så simpelt træk i en snor/wire.
Selve tappen burde sikre, at de to inderste sektioner ikke "falder ned", hvis hovedwireren brister. Nogen tvivler på virkningen - men jeg sværger til dennes funktion :-)

Jeg har ikke de præcise mål her og nu, men dem kan jeg få, når jeg vipper masten ned og får afmonteret den originale "tap"
Min umiddelbare vurdering er : 50X20 (MAX)

Det er sikkert hysteri fra min side, men jeg vil gerne have vished for at min mast overholder specs. fra Carl C - if shit happens, og der skal forsikring ind over.
Specs på matriale (kvalitet S355) kommer fra Carl C, men de har ikke reservedele til de gamle master, som mange af os benytter.

Derfor - kan nogen hjælpe ?? Måske andre med samme type mast også kunne bruge en "tap" i reserve...
Henvendelse gerne på : spam@ov2b.dk

Mvh. Lau
OV2B

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#2  08/03-24 17:37
Per Posselt OZ6HQ

Indlæg: 324
Svar til #1:
Hej Lau
Jeg har også problemer med min, så jeg skal også ha lavet ny her. Så hvis du får noget igang er jeg gerne med. Mvh Per

#3  08/03-24 18:06
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 612
Svar til #2:
Hej Per.
Det er modtaget - jeg øger antallet til 4, og du hører naturligvis nærmere
//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#4  08/03-24 18:44
Andreas Bang
Indlæg: 87
Svar til #1:
De originale sikkerheds tapper er med stor sandsynlighed varm galvaniserede. S355 ruster “helt vildt” når det kommer ud i det fri.
Det ruster ikke sådan lige over/igennem, men den kan godt komme til at sidde fast pga rust.

#5  08/03-24 20:00
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Svar til #1
jeg læser i 1. afsnit 2. linje ordet "sikkerhedstap" og i 3. afsnit 1. linje læser jeg ordet "forsikring".

Det gør at jeg ville være yderst betænkelig ved at få fremstillet sådan en tap uden om den originale producent.

Det er muligt tappen kan laves på de rigtige mål og af det rigtige stål, men det betyder ikke (som i slet ikke) at man får en tap der opfylder
de samme krav som den originale tap. Producenten har haft et kvalitetetsstyringssystem der har sikret at det er det rigtige stål med certifikat og ikke blot "en stump S355 stål", delen er produceret med det rigtige værktøj og med den rigtige spånhasighed ved spåntagende proces, som jeg forstår er tilfældet her, og at den er overfladebehandlet efter forskrifterne og ikke blot "galvaniseret".

Det betyder kort og godt at den tap, som man får fremstillet privat ikke er en disse værd, hvis uheldet skulle ske.

Man kan naturligvis anlægge det synspunkt at det ikke sker for en selv, men der er desværre mange eksmpler på, at det går galt, når man bruger uoriginale dele.

Du vil vel heller ikke bruge hjulbolte købt på Temu til din bil vel???

vy 73

Jørgen



#6  08/03-24 20:11
Uffe Lindhardt
Indlæg: 29
Svar til #5:
Alle mine cykler har bremseklodser købt via AliExpress.
€0.70 per sæt fremfor €20. Ali siger, at de er TÜV-godkendt :-)

73 Uffe PA5DD

#7  08/03-24 23:20
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 612
Svar til #5:
Tak, Jørgen.
Det er Carl C selv, der anbefaler at jeg kontakter en lokal spån-abe, og får drejet et par stykker i den nævnte type stål.
Intet er nævnt om overfladebehandling eller spåntagning.

//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#8  09/03-24 10:29
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Svar til #6:
Hej Uffe

Jamen så kan det da ikke være bedre. TÜV godkendt, så kører det, også når man trykker på bremsehåndtagene.

Nå, men grunden til at jeg kommenterede på denne tråd er at jeg har været projektleder på konstruktion og bygning af en større flytbar stålkonstruktion (ja, det har jeg faktisk, tro det eller lad være), og der fik jeg et indblik i de krav der stilles til sådan en ting, der kan falde sammen, og hvori der kan færdes personer.

Der var ikke kun krav til konstruktionen, altså bliver den stående, når det blæser, men også til stålet og dets oprindelse. Der var certifikater på ALT stålet, helt ned til spændeskiverne med navn på stålværket, smelte nr. og kemisk analyse, incl. test for radioaktivitet. Der var også krav til kvalitet mm.ved smedefirmaet og workmanship blev testet med ultralyd, hvirvelstrøm osv.

Derfor lyder det fælt for mig, når man skriver kombinationen "en stump stål, sikkerhed og forsikring".

Og til #7:
Det bliver det egentligt ikke meget bedre af. Jeg syn's det lyder helt forkert nu. Har du checket det udsagn med en "voksen" ved Carl C.?

Vy 73

Jørgen

#9  10/03-24 07:44
J. Lau Lindhardt
Indlæg: 612
Svar til #8:
Hej Jørgen.
Jeg er helt med på dine betragtninger, og der er helt sikkert også en masse krav og specs der bare skal være iorden, på de ting du har været med til at lave.
Jeg har ikke gjort andet end udfylde en henvendelsesformular hos Carl C, hvor jeg spørger ind til om de har et par originale tappe til at ligge, og hvis ikke, om det er muligt at lave dem selv hvis jeg benytter samme ståltype, samt fik oplyst hvilken type der skulle benyttes.
Svaret er måske ikke brugbart, og jeg vil overveje hvad jeg gør herefter.

//Lau

----------
Kleinsmed Emeritus
Proud member of DDXG
https://www.dc3vennerne.dk

#10  10/03-24 08:10
Claus Felby OZ1FDH
Indlæg: 410
Svar til #8:

Der er meget stor forskel på de krav der stilles til hvad du bygger på din private grund og til hvad du sætter op i det offentlige rum.

#11  10/03-24 08:47
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Svar til #10:
Hej Claus

Tilbage til sagens kerne. Uanset hvor masten befinder sig, og hvilke regler den skal/skal ikke overholde mht. stabilitet etc., synes jeg fortsat, det lyder fælt med en hjemmelavet sikkehedstap, især hvis det i sidste ende er et forsikringsspørgsmål.

...-.- . .

Vy 73

Jørgen

Redigeret 10/03-24 09:07
#12  11/03-24 07:09
Axel Nielsen
Indlæg: 168
Svar til #11:
Hej Jørgen,

Der er noget der hedder "Fagligt korrekt udført", hvilket senproduktion af denne tap falder ind under.
S355 er helt almindeligt forekommende stål, der findes 4 kvaliteter af denne type.

Det bedste er at få en tegning med specs. fra Carl C, således maskinarbejderen kan lave tappene efter tegning.
Specs. vil også kunne udledes af tegning.

Hvis ovenstående ikke var en mulighed, ville samtlige reparationssmedefirmaer i landet være gået konkurs for længe siden og der ville ikke være én traktor, lastbil, båd eller trillebør der kunne bevæge sig.

Jeg kender én der har både stål og værktøj til at forarbejde det, men der er produktionstid bl.a. pga. galvaniseringen, ligesom han formentlig skal have noget manna for det... :-)

----------
Livet er for kort til dyre PA-trin!
Vy 73 de OZ8AFH/OZ0IO

Redigeret 11/03-24 07:10
Denne tråd er lukket for nye indlæg