Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
53 online brugere
3203 online annoncer
SælgesKøbes

Moms igen igen


#1  03/08-21 10:21
Hans Jørgen Eriksen
Indlæg: 20
Hej

Har netop modtaget en pakke fra UK (købt på ebay)

Jeg har betalt for varen, fragt og Ebay har lagt 25% VAT oven i
Pakken er sendt med UPS

Nu kræver UPS at jeg betaler moms igen (og Deres gebyr)

Jeg har fremsendt faktura fra Ebay, med moms detaljer, men UPS vil ikke acceptere dette og fritage mig fra Deres opkrævning af dobbelt moms

Er der andre der er løbet ind i dette?
Jeg har ledt efter kontakt oplysninger på Ebay, da jeg håber at De er interesseret i at Deres moms opkrævning bliver accepteret i DK. Ellers bliver det jo bare endnu dyrere at handle på Ebay

Har købt flere ting på Ebay og fået det fra Kina, hvor Ebay også har opkrævet moms og der er ankommet unden problemer

/Hans Jørgen


#2  03/08-21 12:30
thomas
Indlæg: 25
Jeg har ikke mødt lige dit problem men efter de nye skærpede regler, indskrænker jeg min søgning og køb på ebay til Europa, de gange jeg har fået krav om moms betaling og håndterings afgift, det er ikke små penge.

#3  03/08-21 13:02
Peter Andersen
Indlæg: 448
Svar til #1:

Du skal bruge sælgers ioss nummer. Problemet er at det mangler på pakken. Og faktura.
Og så ringer du til toldstyrelsen som vejleder dig.

Petrr

#4  04/08-21 05:48
Jørgen OZ0J
Indlæg: 467
Svar til #1:

Fundet på eBay:

eBay will issue the invoice to the buyers. Invoices will include the VAT amount collected by eBay. eBay will remit this VAT amount to the responsible tax authorities. Sellers should not issue separate VAT invoices in these cases. Sellers should also not adjust their prices after checkout

It is mandatory that you display your VAT identification number on the eBay site in connection with your listings.

In order to prevent any impact on your sales through eBay, you should always ensure that your account is up to date, with details of your registered addresses, your VAT identification numbers, and any locations from which you ship your goods.

Hvis du logger på din eBay konto, så er der mulighed for at chatte med dem alle dage mellem 9 og 18 dansk tid. Man kan også sende en e-mail.

Jeg har bestilt noget på eBay og betalt moms. Det kan blive spændende, om jeg skal bruge en masse tid på at diskutere med en dansk speditør, om der er betalt moms eller ikke.


----------

Jørgen, OZ0J

#5  04/08-21 07:33
Helsinghof EL

Indlæg: 247
Svar til #4:
Tak for info Jørgen

----------
CW-Nørd til fingerspidserne.
Medlems nummer EDR 10256 OZ3N PHONE 22780000
Medlem af EDR sIden 1965
Helsinghof EL
CVR 42000205

#6  04/08-21 09:27
Carsten F
Indlæg: 2
Svar til #1:

Ser ud til at EBAY opkræver moms fra salg under 150 Euro

https://pages.ebay.com/taxes/?mkevt=1&mkcid=1&mk rid=711-53200-19255-0&campid=5336728181& customid=&toolid=10001

Om "transportøren" så prøver at "genopkræve" er noget "Helt andet".

Opdater gerne hvad der skal/skulle til , for at få UPS til at frafalde deres krav.


#7  04/08-21 12:37
OZ1BJ - Bent Jensen
Indlæg: 60
Svar til #1:
Hej
Jeg har også været udsat for lignende. Købt screencover fra frankrig med VAT. Leverandør sender fra Kina istedet for. Jeg får ny moms opkrævning fra postnord + 160kr håndteringsgebyr. Jeg nægter modtagelse. Leverance tiden fra kina var så lang at jeg fik mine penge tilbage. Postnord sender nu pakken retur til kina + brev til mig. --- Spild af tid og penge,.
Bent

#8  05/08-21 09:36
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 284
Nu har jeg også oplevet at PostNord opkræver moms og transportørgebyr for at viderebefordre min pakke til mig. Det er til trods for at der er opkrævet moms i forvejen. Sidder her og venter på at komme til på deres kundeservice (der er gået en ½ time med musak). Jeg må tilstå at der må være et eller andet galt siden de forskellige leverandører ikke formår at viderebefordre informationen om moms og told siden transportørerne herhjemme bliver ved med at opkræve moms. Men nu får jeg se hvad de siger. Skal lige bemærke, hvis sagsbehandlingen trækker ud så risikerer man at pakken bliver sendt retur. Det må siges at være en spændende oplevelse.

Fortsættelse følger...

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

Redigeret 05/08-21 09:38
#9  05/08-21 11:31
Max Jakobsen
Indlæg: 235
Svar til #8:
God fornøjelse, hvis du er heldig så tager det kun et par timer at komme igennem.

#10  06/08-21 04:37
OZ9FB

Indlæg: 93
Svar til # Alle

Vedr. Postnord. Importforsendelse.

Brug formular fra denne side, (gælder private) det er alligevel det man bliver vejledt til at gøre når man kommer igennem på tlf.

Told

Told / Modtager / Min importforsendelse skal frigives

Told / Modtager / Min pakke er stoppet i tolden

Se screenshots...

https://subscription.postnord.dk/app/kulguide/in dex.html?the=103





----------
Vy 73 De OZ9FB
Frank

Redigeret 06/08-21 05:05
#11  06/08-21 11:22
OZ1BJ - Bent Jensen
Indlæg: 60
Svar til #8:
Jeg kontaktede også kundeservice. De undskyldte men gad ikke at kigge på min sag. Spild af tid !!

#12  06/08-21 12:20
Jørgen Kragh
Indlæg: 420
Svar til #11:
Jeg har igangsat et forsøg:

Jeg har på Ebay købt et kabel til USD 0,99 inklusive fragt. Ved udcheckningen via Paypal tillagde Ebay korrekt 25 % VAT = USD 0,25, og i alt har jeg betalt DKK 8,12. Ebay har sendt en kvittering, hvor der står at VAT er betalt, og der er påført IOSS nummer.

Pakken sendes med posten, så nu afventer jeg pænt at pakken ankommer (ETA er sat til 17. oktober) og hvad der derefter passerer i sagen.

Hvis alt virker som det skal, får jeg pakken leveret uden yderligere.

I værste fald kommer der en opkrævning på DKK 2,03 + gebyr. Så tager vi den derfra.

vy 73

Jørgen

P.s: En af mine fortrukne stumpepushere i EU er minsandten begyndt at føre nogle af de dele, jeg tidligere købte ved "kineseren". Lidt dyrere ja, men varerne kommer uden bøvl.

#13  06/08-21 13:35
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 284
Svar til #12:
Jeg har også gang i noget mht. forsøg. Nu har jeg betalt momsen en gang til og dummebøden. Pakken skal leveres i dag og så vil jeg se om den er korrekt mærket fra afsenderen af, Hvis ikke så er det ikke PNs skyld at ting går galt. Hvis pakken er mærket korrekt så får PN noget at hygge sig med da jeg planlægger et større stormløb mod dem. Men lad os nu se....

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#14  06/08-21 16:38
Jørgen OZ0J
Indlæg: 467
For dem, der har handlet på eBay så har jeg netop -modtaget e-mail fra eBay om de nye momsregner. eBay henviser også til ”purchase history” og på min seneste ordre fra juli er der tillagt moms.

Jeg har en konto hos eBay, og når jeg kommer ind på min ordre, kan jeg vælge ”show additional actions”. Her kan jeg finde en ”TAX Invoice” hvor der er et EU momsnummer på. Det burde være nok som dokumentation selv for PostNord, men det kommer an på en udfordring.


Svar til #13 – og andre med PostNord udfordringer:

Der ser ud til, at du skal stille dig op i køen

https://www.bt.dk/forbrug/kundestorm-mod-postnor d-den-er-helt-gal
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/jytte-fa nget-i-postnord-kaos/8754356

det kan blive en lang sensommer og efterår for PostNord.

----------

Jørgen, OZ0J

#15  06/08-21 17:03
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 484
Relaterede tråde efter juli 2021:

Der er håb...:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&o bj=87583

Udenlandske diplomer:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&o bj=87803


----------
Glenn, OZ1HFT

#16  06/08-21 18:14
Jørgen Kragh
Indlæg: 420
Svar til #13, 14m.fl.:

Det jeg finder lidt spændende er om Postnord fortsat vil opkræve toldbehandlingsgebyr.

For mig at se den eneste ændring i retstilstanden at 80 kroners reglen er bortfaldet, og at forhandleren/mellemanden (Ebay eksempelvis) har en mulighed for at opkræve momsen og betale den direkte til SKAT. Det ændrer egentligt ikke på at distributøren (Postnord) fortsat har en forpligtigelse til at sikre at der ikke kommer forsendelser igennem uden at der er svaret moms og evt. told (for varekøb over € 150). Man kan derfor hævde, at Postnord foretager en toldbehandling, i og med de checker IOSS nummeret på pakken og evt. beder om at se en faktura, hvoraf det fremgår at der er betalt moms.

Så udfaldsrummet for mit forsøg er:

1. Pakken kommer uden videre.
2. Postnord opkræver toldbehandlingsgebyr.
3. Postnord opkræver moms og toldbehandlingsgebyr pga. fejlagtig mærkning af forsendelsen.

Hvis udfaldet er 2, bør "nogen" føre en sag mod Postnord for at få afklaret,om der reelt sker en toldbehandling af forsendelserne, og at Postnord dermed har hjemmel til at opkræve gebyret.

Og for en ordens skyld: Alle de private pakkedistributører (UPS, GLS etc.) kan, uanset der er betalt moms, opkræve hvad de vil i toldbehandlingsbegyr/importgebyr (altså se om der er IOSS nummer på pakken og evt. kontrol af fakturaen). Det skal bare fremgå af deres almindelige betingelser.

vy 73
Ye Olde Closet Lawyer

Redigeret 06/08-21 19:20
#17  07/08-21 04:45
AB
Indlæg: 90
Svar til #16:

"Hvis udfaldet er 2, bør "nogen" føre en sag mod Postnord for at få afklaret,om der reelt sker en toldbehandling af forsendelserne, og at Postnord dermed har hjemmel til at opkræve gebyret"

Det er næppe om der er lovgivet hjemmel til at opkræve gebyr, man skal gå efter i Postnords tilfælde, men nok nærmere Markedsføringsloven, der kunne blive aktuel, idet Postnord i deres materiale skriver således:

"Hvis du allerede har betalt moms for varen, når du køber den i netbutikken, så skal vi ikke udføre momsbehandlingen, og vi opkræver derfor ikke et gebyr.".

Man må endvidere ikke glemme, at man blot ved valget af transportør indgår en privatretlig aftale, og den indebærer i moms- og toldmæssige hensyn, at transportøren handler som borgernes repræsentant overfor toldvæsenet. Og misligholdes den aftale kan man anlægge civilt søgsmål.

Redigeret 07/08-21 04:56
#18  07/08-21 09:19
OZ1BPZ Claus Christiansen
Indlæg: 1954
Svar til #16:
Jeg har flere sager i gang hos Tbst om dette, og de er tilsyneladende bedøvende lige glade.

Men de ting jeg på det seneste har købt på E-Bay er gået frit igennem.

----------
OZ1BPZ / 5P1CC

Livet er for kort til KW manikere......

#19  07/08-21 10:38
Jens Peter Jacobsen
Indlæg: 14
Svar til #18:
Jeg ved det ikke, men jeg gætter på at hvis ebays ioss nummer står på forsendelsen, så matches stregkoden elektronisk op mod det forsendelsesnummer som sælger har angivet for handlen på ebay, Hvis der er "match" så afregnes momsen mellem ebay og Skat, og forsendelsen frigives.

Redigeret 07/08-21 10:39
#20  07/08-21 11:09
Lars Peter Larsen
Indlæg: 682
Svar til Alle:

Sådan meget firkantet sagt, kan jeg få det indtryk at kan kan distributøren ikke tage sig betalt for at opkræve momsen, kan de til gengæld tage sig betalt for at kontrollere at den er betalt. Sker det vil jeg så vælge en anden distributør næste gang. (ingen nævnt og ingen glemt)

Som jeg ser det, er princippet at går den, så går den.

Jeg er bange for at PostNord er den eneste distributør der reelt kan få smæk over fingrene, men så kan man jo diskutere forretningsmoral hos de andre.

En Off-topic bemærkning:

Funkamateur for August landede i min postkasse i går, med den sædvanlige følgeseddel der henviser til en adresse i Schweiz.
- Men uden ekstra opkrævning for moms mv.. Sikkert fordi det er klassificeret som brev-forsendelse og måske også fordi prisen i Euro er opført som Deutschland og Ausland...

Vy 73 de oz1etp/Lars

#21  07/08-21 12:37
Istvan Zarnoczay

Indlæg: 284
Her kommer en del af den lovede fortsættelse:

Jeg har efter en del detektivarbejde fundet ud af hvordan PN er kommet frem til at jeg skulle svare moms af $9.
Det viser sig at de har (fejlagtigt) kommet til den konklusion at der ikke var betalt moms af fragten. Nu er spørgsmålet: Er det fordi der er sket en fejl? Eller: Er det fordi IOSS informationen er fejlbehæftet?
På den faktura jeg har modtaget fra leverandøren (AliExpress) fremgår det tydeligt at der ER betalt moms af fragten.

En yderligere krølle på sagen er at værdien af forsendelsen er opgivet med et forkert beløb på pakken. (£33 som ikke passer med noget som helst.) Af den grund er der ikke noget der passer set fra en kundeperspektiv.

Kommentar til at transportøren bare kan opkræve transportørgebyr efter forgodtbefindende da de udfører, hvis ikke andet, et kontrolopgave. Den holder ikke! Det kan tolkes som en handelshindring. Men indrømmet det kræver sin mand at føre den til doms...

----------
Istvan/OZ1EYZ
Livet er forkort til franske film og lave effekter

#22  07/08-21 16:04
Glenn Møller-Holst
Indlæg: 484
Relateret - nej der kommer ikke moms og told på almindelige private breve:

6. aug. 2021, Cristina rystet over Postnord: Pludselig fik vi en opkrævning.
https://www.bt.dk/forbrug/cristina-rystet-over-p ostnord-pludselig-fik-vi-en-opkraevning
Citat: "...
»Pludselig fik vi en import-opkrævning på 160 kroner fra PostNord. Men det er jo breve. Det er ikke et indkøb.
...
»Det er et enkeltstående tilfælde. Det er en menneskelig fejl fra vores side, og det vil vi selvfølelig beklage. Vi frigiver selvfølgelig forsendelsen, så hun kan få sine breve,« lyder det i en kommentar fra PostNord.
..."


----------
Glenn, OZ1HFT

#23  08/08-21 07:44
AB
Indlæg: 90
Svar til #21:

Hej Istvan

Du skriver, at spørgsmålet nu er:
"Er det fordi der er sket en fejl? Eller: Er det fordi IOSS informationen er fejlbehæftet?".

Da du samtidig skriver, at det af din faktura fra Ali fremgår, at der er betalt moms af fragten, må der foreligge en fejl. Men om den ligger hos Ali, en af Alis underleverandører/sælgere eller PN er svært at afgøre. Dog formoder jeg, at du allerede har gjort skriftlig indsigelse overfor PN, bilagt kopi af fakturaen fra Ali?

Med hensyn til krøllen, de £33, kan den godt være udslagsgivende for om, at du skal betale mult til PN, men ikke, at du skal betale moms 2 gange!

#24  08/08-21 19:50
Evald Lindholm Seemann

Indlæg: 69
Svar til #1:
du sk/bør checke mom-og toldloven, kontakt eevt dit loksale toldkammer (skatteregion, det må jo forudsættes at der i UK allerede er betalt VAT(moms) og afgifte må iflg EU- reglerne ikke opkræves flere gange; men nu er UK, jo ikke længere medlems land, så kontakt din lokale skatteregion eller SKAT hovedcenter østbanegade 123 kbh ø, tlf nr kan du finde på google, der sidder eksperter som kan vejlede dig omkring sagen ups GEBYR SKAL TILLÆGGES MIMS, FOR YDELSEN ER IKKE MIMSFRI, desværre bliver det nok lidt svært at få afklaret sagen, måske er det for optimiswtisk at henvise til jovedcenter for skat, de kan nok gøre en nem sag besværlig; men prøv selv at tage derind, det er lige overfor nordhavn station, jeg sad der selv i flere år

----------
OZ7TX

#25  09/08-21 05:23
AB
Indlæg: 90
Svar til #24:

Som jeg læser #1, drejer sagen sig om dobbeltfortoldning og sekundært om det gebyr transportørens, som transportøren kan tage for klarering af forsendelsen.

Fra Toldstyrelsens hjemmeside:
http://skat.dk/skat.aspx?oid=2303332
har jeg sakset:

"Når du køber varer over nettet fra et land uden for EU, skal de angives til Toldstyrelsen, så du kan betale moms, afgifter og evt. told af varerne. I praksis vil det normalt være den transportør, du vælger (fx PostNord, GLS, DHL, TNT m.fl.), som angiver varerne og lægger ud for momsen for dig.

Transportøren opkræver sit udlæg for moms, afgifter og evt. told hos dig som køber og vil derudover ofte opkræve et transportørgebyr for sit arbejde. Du accepterer sælgerens leveringsbetingelser i forbindelse med købet.

Toldstyrelsen har ikke indflydelse på transportørgebyret eller dets størrelse. Du skal kontakte den pågældende transportør om gebyret.".

Hvor fejlen er opstået i forbindelse med #1s handel er ikke til at vide, men jeg ser det ikke som en sag for Toldstyrelsen at udrede, da de ikke kan sagsbehandle selve transportørgebyret.
Og da USP ikke vil vide af fejlen, må man henvende sig til den anden VAT-opkræver, EBAY.COM for yderligere dokumentation af klareringen. Og med denne dokumentation forsøge igen hos USP.
Ligger fejlen imidlertid hos EBAY.COM bliver det straks mere bøvlet at få erstattet det transportørgebyr, som USP pålagt kunden.

PS
Jeg har ikke de bedste erfaringer med engelske handelsdrivende, og når man er ramlet ind i en svindler, er det forbandet svært at gøre noget lovligt ved det.




Redigeret 09/08-21 05:52
#26  09/08-21 11:47
Helsinghof EL

Indlæg: 247
Svar til #1:
Med det du har oplevet bliver det 50 prosent mere pris for varen

----------
CW-Nørd til fingerspidserne.
Medlems nummer EDR 10256 OZ3N PHONE 22780000
Medlem af EDR sIden 1965
Helsinghof EL
CVR 42000205

#27  12/08-21 16:57
OZ1BFM - Henrik Fredskild
Indlæg: 15
Svar til #1:
Har netop modtaget en pakke (brevstørrelse) med nogle “USB dimser” købt via Ali expresss, hvor der blev betalt moms ved købet.

Pakken har været ca. en måned undervejs, men den gode del af fortællingen er, at den er gået lige igennem uden bøvl med momsafregning hos transportøren. (Post Nord så vidt jeg kan se)

Jeg kan se på de labels der er på kuverten at den har været via Ungarn.

Inderste label er en label med sælger identifikation, trackingnummmer og mit navn og uden på denne er der en label med beskrivelse af indhold, oprindelsesland, vægt og pris samt min adresse, trackingnummmer og returadressse som er en postboks i Budapest.

Så umiddelbart ser det ud til at der er “hul igennem” fra Ali Express

#28  12/08-21 18:05
Dan Bjarne Andersen
Indlæg: 421
Svar til #1:
Køber kun fra EU, så er der ingen bøvl,

----------
Dan, livet leves med små effekter !!